PDA

View Full Version : Probleem met betrekking tot stroom



jaccobogers
26 juli 2011, 12:26
Hoi,

Als wij aan het repeteren zijn met de band, dan krijg ik stroom van zowel de microfoon als van een aanraking met een ander bandlid,

Dit gebeurt alleen als ik over mijn buizenversterker speel (Marshall JCM900 met 4x12 kast) en niet over een oude transistorversterker. Dus ik denk dat het probleem daarin zit,

Wie kan mij helpen?

Gr,

Bijl
26 juli 2011, 13:18
Is het stopcontact geaard?

flo123
26 juli 2011, 13:50
Als je de gitaarversterker, via een verdeeldoos, in hetzelfde stopcontact stopt als waar de PA (microfoon versterker) in zit, zul je mogelijk geen schok meer krijgen van je microfoon. Probeer dat eens.

Als dat inderdaad blijkt te helpen, denk ik dat je een probleem hebt met de aarding/aansluitingen in de stopcontacten. Zijn het verschillende groepen? Is er randaarde?
Zo niet, heb je misschien een probleem in je versterker.

Toaster
26 juli 2011, 16:48
Als helemaal niks helpt kan je altijd nog een een stoffen kapje of een stuk doek om je microfoon doen.


http://www.karaoke-jo.nl/contents/media/l_d1319.jpg

HaroldA
26 juli 2011, 17:02
Als helemaal niks helpt kan je altijd nog een een stoffen kapje of een stuk doek om je microfoon doen.

En vergeet je bandleden niet! :ok:

Plant
26 juli 2011, 18:32
Yep, de versterker of zanginstallatie is niet geaard of iig niet op dezelfde aarde. Heb ik ook ooit gezien. Had iemand zelf een verlengsnoer geknutseld met stekker en stopkontakt met randaarde... maar twee-aderig snoer ertussen, dus de randaarde werd niet verbonden.
Veel versterkers hebben ontstoorcondensatoren tusssen fase - randaarde en nul - randaarde. Als je dan de aarde niet aansluit staat er 110V~ op de aardlip. Als je dan zelf tegelijk kontakt maakt een wel geaarde en een niet geaarde versterker - of via een bandlid - staat die spanning over jou of jou en je bandlid.