PDA

View Full Version : Snaren 010 & 011



Crummy
26 juli 2011, 10:22
Nog een vraagje:

Wat zijn de grootste verschillen tussen snaren met een dikte van 010 en 011, ik begrijp dat de 011 snaren een stuk stugger zullen spelen. Maar wat is het verschil in geluid, of is er misschien weinig verschil? Hebben snaren überhaubt veel bijdragen aan het geluid?

Alvast bedankt,

Gwi
26 juli 2011, 14:26
Van klank herinner ik me niet zoveel verschil te merken, maar wel een aantal andere zaken: dikker is lastiger om te benden, maar dat compenseert dan weer als je bv besluit om een toontje lager te stemmen, dan voelen ze minder flapperig aan. Ook breken ze minder snel, vanzelfsprekend.

barno
26 juli 2011, 14:46
Dat ze minder snel breken is niet waar. Vaak integendeel (want je zet meer kracht). Ik heb jaren 010 gespeeld, veel snaren gebroken, dan maar geswitched naar dikker. bleef evengoed snaren breken. nu speel ik weer dunner en breek zelden snaar. is dus kwestie van techniek.

Grootste verschil is dat je bij dikkere snaren iets strakker (punchier) klinken (tenzij je ook harder gaat aanslaan, of downtuned)

SRV speelde 013 of 014, hij stemde wel halve toon lager maar door hele dikke snaren bleef het dan wel strak.

Verhalen over vettere tone enz... niet te veel van geloven. Billly Gibbons, toch niet echt gekend voor zijn iele tone, speelt op .08 ....

Er zijn wel verschillen in sound maar vooral in spelcomfort tussen snarenmerken onderling. Velen verkiezen E Ball slinky's omdat die iets smoother aanvoelen dan bv d'addorio. Zelf heb ik liever wat weerstand.

Hotpepper01
26 juli 2011, 15:56
Het verschil tussen 010 en 011 is niet zo groot natuurlijk. Het is maar de vraag of je daar iets van in geluid merkt. Wellicht dat er in theorie een verschil zou moeten zijn. Ik denk dat als er iets aan verschil te merken is, dat dat in klankkleur moet worden gezocht. De ene snaar is tenslotte dikker dan de andere. Een dikkere snaar klinkt voller, vetter zeg maar. Maar of je dat verschil ook daadwerkelijk kunt horen tussen 010 en 011....

HaroldA
26 juli 2011, 16:22
Ik val in herhaling, maar daar komt ie nog een keer! :ok:

Snaren beoordeel je per set, dus niet alleen de hoogste snaar. Zo heb ik nog een setje 011-070 liggen maar speel normaal gesproken met 010-056.

Ook de tussenliggende snaren zijn belangrijk, zeker als het om een omwonden G gaat, of een dik stuk staal (024p :stop:).

ellisvertellis
26 juli 2011, 16:44
Buiten meer weerstand merk ik toch een behoorlijk verschil in geluid hoor: idd meer punchy, maar ook voller en dikker, "grootser" (tot je natuurlijk je verterker weer afstelt :ok:).

Ook speelt een gitaar met dikkere snaren iets vergevingsgezinder: door de hogere spanning zal een slecht ingedrukte snaar beter op zn plaats blijven en klink je dus strakker (enkel van toepassing voor diegenen die soms snaren slecht indrukken natuurlijk ;))

Dit gezegd zijnde betekent het niet dat het ene beter is dan het andere.

JohnLord
26 juli 2011, 18:17
Dikkere snaren klinken algemeen gesteld strakker, maar speeltechniek heeft in dat opzicht ook erg veel invloed. Maar als ik zonder plectrum speel, dus met de vingers, prefereer ik absoluut 0.12 of 0.13 sets.

Plant
26 juli 2011, 18:37
Het verschil tussen 010 en 011 is niet zo groot natuurlijk. Het is maar de vraag of je daar iets van in geluid merkt. Wellicht dat er in theorie een verschil zou moeten zijn. Ik denk dat als er iets aan verschil te merken is, dat dat in klankkleur moet worden gezocht. De ene snaar is tenslotte dikker dan de andere. Een dikkere snaar klinkt voller, vetter zeg maar. Maar of je dat verschil ook daadwerkelijk kunt horen tussen 010 en 011....

Reken maar dat je dat hoort. Althans... ik wel. En nooit meeer terug naar .010 :lp:

EuroCinema
26 juli 2011, 19:28
Ik vind dikkere snaren niet zozeer hetzelfde-maar-dan-vetter, maar het hele karakter verandert gaandeweg. Dikker klinkt harder, stugger, rechter, punchier, piano-achtiger. Niet zozeer warmer, daarvoor zou je eerder naar het verschil roundwound-flatwound moeten kijken. Verder verschilt bij de omwonden snaren de dichtheid van de windingen per merk, en daarmee de trekkracht per snaar. Een setje GHS boomers .11 voelt een stuk slapper dan een setje d'Addario .11. En dan ten slotte nog: vanaf .11 speel je vaak ook met een omwonden G. Dat kan voor rockers die de G graag buigen met vibrato wel echt een stap zijn.
Laat je in elk geval niet teveel meetrekken in het macho-gebeuren van steeds dikker. Het moet passen bij je speelstijl en bij jouw handen en vingers. Met hun schoenen in maat 48 kunnen basketballers heel hoog springen, maar als je voeten maat 43 zijn is het toch geen goed idee.

-Martijn-
26 juli 2011, 21:46
Ik heb jaren op Elixir .011-.052 gespeeld, en heb er nu eens .012-.053 op zitten. Merk totaal geen verschil. (De 4e en 5e snaar zijn overigens precies hetzelfde bij deze twee setjes.)

Crummy
15 september 2011, 11:01
Eventjes voor de goede orde... Bedankt voor de reacties!

Speel nu 3 weken op setje Power Slinky(011) by Ernie Ball... Wat speelt en klinkt dat lekker zeg!! Ik heb reeds 10 setjes bij besteld.

Inderdaad nooit meer terug naar 010!
(Voordat ik dreigberichtjes ga ontvangen:P dit is natuurlijk persoonlijk en zal dus voor iedereen anders zijn).

Kingfisher
15 september 2011, 13:26
Van snaren veranderen is de goedkoopste manier om je klankkleur te veranderen. Geen vragen stellen, gewoon bij de volgende wissel, er een ander merk/maat op steken.

Dikkere snaren vind ik lekkerder klinken, maar spelen moeilijker (meer kramp; bends gaan zo hoog niet). 't Is een keuze die je moet maken.

BTW: als je niet meer weet wanneer je de snaren het laatst hebt veranderd, dan is het hoog tijd om er een nieuw setje op te winden.

wireman
15 september 2011, 23:13
ALS je dan een nieuwe snaardikte erop gooit... moet de gitaar dan altijd opnieuw afgesteld worden= Of eerst proberen en dan daarna afstellen als je de juiste dikte gevonden hebt.

Crummy
18 september 2011, 16:30
Ik zou eerst proberen de juiste snaren/dikte te zoeken. Daarna pas af laten stellen. Als de topkam bij geveild moet worden, moet je er natuurlijk wel zeker van zijn dat je de juiste snaren hebt.