PDA

View Full Version : Newby met akoestisch



Josje
26 juli 2011, 00:25
Dag,

Net nieuw hier, maar ik gooi er maar gelijk een vraag in :-)

Vanaf mn 11e heb ik 6 jaar les gehad op een klassieke, spaanse gitaar. na een laaaange tijd ben aan het denken om een akoestische gitaar te gaat kopen. Nu weet ik dat er bij gitaren ook veel merken, soorten, maten etc zijn en heb geen idee waar ik moet beginnen.
Ik wil in ieder geval over gaan stappen naar steelstrings, omdat ik de klank daarvan mooier vind als het om slagbespeling gaat. Er werd mij overigens verteld dat ik mijn spaanse gitaar zou kunnen besnaren met steelstrings maar dat er een kans bestaat dat de hals kan breken (????) Er hoeft geen element in te zitten, mag gewoon onversterkt blijven.

Nu de vraag aan jullie, welke gitaren/merken stellen jullie voor (ik ben van plan er niet snel nog 1 te kopen, dus 1tje die lang mmee kan) wat is ongeveer de prijsklasse en wat voor soort snaren moet ik nemen (ik las iets van 011??)

Ik heb ook veel gelezen over verschillende halsbreedtes, afstand van de snaren/fretten etc.. Ik weet daar echt bijna niets van af. Dus waar moet ik op letten als ik ga rondkijken/kopen.

Hoor het graag van jullie!Thanks!!
Groetjes,
Josje

Rizz
26 juli 2011, 08:47
Hoi Josje,

Allereerst: Welkom!

Het zou handig zijn als je een budget noemt, want er zijn zoveel gitaren, zoals je zelf al opmerkte en je kan van een gitaar van 300 euro niet hetzelfde verwachten als van een gitaar van 2500 euri..

Als het gaat om stalen snaren op je klassieke gitaar: niet doen!!! De trekkracht (spanning) van van stalen snaren is veel groter dan die van nylon snaren en tenzij je er, in het zeldzame geval, een halspen in hebt zitten, is de kans bijna zeker te noemen dat je hals idd breekt..

Wat betreft snaardikte: het is maar wat je zelf lekker vind spelen.. 011 snaren (.011: is de dikte van je hoge E en hoe dikker deze is, hoe dikker de rest van je snaren ook zijn) spelen makkelijker, maar klinken wat ieliger als 012 of zelfs 013 snaren. Ik heb zelf een voorkeur voor 011 fosfor bronze (materiaal, klinkt wat warmer als bronze snaren). Als je eenmaal een gitaar hebt gekocht, ga dan op zoek naar wat jij het lekkerst vind spelen en wat het beste bij jouw gitaar past.

Loop een muziekzaak binnen en ga lekker spelen, laat een verkoper verschillende gitaren aanreiken en voel en luister vooral! Advies over een bepaalde gitaar kan ik je niet echt geven, daarvoor zijn hier mensen die dat veel beter kunnen dan ik.. Er staan hier in het forum overigens genoeg modellen besproken, dus lezen maar!

Toevallig ben ik zelf ook op zoek naar een nieuwe gitaar en ik vind het ontzettend moeilijk, maar ik heb al een paar favorieten.. Ik ga niet over 1 nacht ijs en dat adviseer ik jou ook: neem je tijd en als je er eentje hebt gevonden, koop die, die je in je handen hebt gehad, dan ook!

Succes en vooral veel plezier met je zoektocht! :rockon:

Groeten, Richie

Muzieknono
26 juli 2011, 14:23
Je hebt eerder kans dat je de brug van je gitaar trekt met stalen snaren, hou je nylonsnarige maar voor erbij, altijd leuk voor de afwisseling.
Pffff, merken, Cort, Yamaha, Eastman, Taylor, ligt een beetje aan je budget, ga voor je budget van alles proberen wat in een gitaarzaak hangt en ga af op het gevoel, bespeelbaarheid en of het geluid je wel aanstaat, hou er wel rekening mee dat de halsbreedte ongeveer 9mm smaller is als bij een klassieke gitaar, de meeste steelstrings zijn 43mm, sommigen 45 en een klassieke 52mm bij de nut.
Veel succes.
Mvgr. Dirk Jan :B

Josje
26 juli 2011, 15:38
Kijk, gelijk al super nuttige reacties, thanks!!

Wat betreft het breken van de hals, daar was ik inderdaad al een beetje bang voor. Dat risico ga ik niet nemen. Het is nog steeds mijn enige gitaar en overigens ook degene waar ik 11 jaar geleden op ben begonnen met lessen!!

Heb al iets rond gekeken op sites etc en zag inderdaad dat de prijsklasses enorm breed zijn. Zelf denk ik aan max 500. Kan ik daar een goede gitaar voor kopen of moet ik dan binnen een paar jaar weer overstappen na wat anders? ik heb namelijk liever dat ik een goede gitaar koop, dan dat ik wederom een beginners gitaar aanschaf. Dan verhoog ik liever mijn budget..

Ik ga er inderdaad mijn tijd voor nemen om rond te kijken/spelen en informatie te vergaren. Niet alleen om goede keuze te kunnen maken, maar ook om te kunnen sparen, want als 'arme student' liggen de gitaren niet voor het oprapen haha.

Ochjeetje, je hebt natuurlijk ook verschil binnen de steelstrings, dat was me even ontschoten. Natuurlijk ligt het aan smaak etc, en moet ik het uiteindelijk gewoon in winkels gaan uitvinden, maar ben blij met jullie hulp. Dan kom ik niet compleet onwetend binnen straks ;-)

Muzieknono
26 juli 2011, 20:38
Voor 500 euro kun je een prima gitaar kopen hoor, ja er zijn altijd betere, maar het is ookmaqar waar je tevreden mee bent, ik heb geen enkele gitaar boven de 500 euro en ben er zeer tevreden mee, heb verscheidene duurdere gitaren geprobeerd maar ik ruil er mijn gitaren niet voor in.
Gewoon iets uitzoeken wat je bevalt dan kun je jaren vooruit, verdiep je eens in houtsoorten, met name het bovenblad en ga die verschillen testen en kijk wat jij het prettigst vindt klinken, uiteraard een massief bovenblad, want dat gaat met de jaren steeds beter klinken.
Mvgr. Dirk Jan :B

Josje
26 juli 2011, 23:17
Okay dank je wel voor de tips en het delen van je ervaringen!

Daar heb ik nog geen eens bij stil gestaan, materiaal van het blad. Ben pas 2 dagen lid, nu al super blij met het forum.

Dank je wel!

jannest
26 juli 2011, 23:19
tipje

laat ook de verkoper of een vriendje ff spelen op de gitaren die je test

dan hoor je namelijk echt hoe die klinkt