PDA

View Full Version : Updaten van gitaren met zelfde body



simetra
25 juli 2011, 21:28
Hey!

Ik speel al enkele jaren op een Ibanez RG370DX (degelijke gitaar trouwens, ben er nog steeds heel tevreden over).
Maar zoals de meeste gitaristen heb ik nog steeds gitaren die veel te ver buiten mijn budget liggen en gewoonweg beter klinken. Ik heb dan dus besloten om mijn bridge humbucker te vervangen door een Seymour Duncan Blackout. Aangezien de pickups een heel grote rol spelen in de sound, zal deze kleine investering mijn basis ibanez toch wel iets dichter brengen bij de in-mijn-ogen 'perfectie'. Ik hecht absoluut geen belang aan prachtige afwerking. Mijn gitaar moet gewoon een mooi model zijn dat soepel speelt en enorm strak klinkt! Meer als een 350€ gitaar met een blackout pickup heeft iemand als ik dus niet nodig.

Maar onlangs heb ik een onder het stof bedolven gitaar gevonden bij de zanger van men bandje. Een Ibanez Gio van de RG reeks. Hij moest deze niet meer hebben, dus heb ik de gitaar maar geadopteerd. Na wat opzoek werk heb ik gevonden dat het een GRGR121 is uit het starterspakket. Wegsmijten of omhoog hangen als muurdecoratie zouden de meesten denken, maar ik heb gemerkt dat deze gitaar (ondanks ze een beetje kleiner is) ook heel soepel speelt. & uit de gegevens die ik op de Ibanez website kan terugvinden blijkt dat de body, net als mijn RG370 uit basswood gemaakt is. Nu is mijn vraag, aangezien de body toch uit het zelfde hout gesneden is: Denken jullie dat het een waardige back-up of zelfs gewoon tweede gitaar kan zijn voor men RG370 indien ik de bridge pickup vervang door een, net als op men RG370, Seymour Duncan Blackout humbucker?

De gitaar heeft een vaste brug (dus over de kwaliteit van het tremolo systeem hoef ik me geen zorgen te maken)

Alvast bedankt!
Jan

Jasper.
25 juli 2011, 21:34
Ik denk dat het een hele goede backupgitaar kan zijn. Misschien dat je de tuners ofzo nog kunt vervangen als hij snel ontstemt.

macwilliams
25 juli 2011, 21:37
Als de gitaar verder netjes is en goed bespeelbaar dan is de blackout er in proppen het meeste werk en heb je een prima backup.

simetra
25 juli 2011, 21:50
Ik denk dat het een hele goede backupgitaar kan zijn. Misschien dat je de tuners ofzo nog kunt vervangen als hij snel ontstemt.

De tuners zijn voor zover ik kan zien, dezelfde als op men RG, dus ik denk dat enkel de hals, pickups en bridge verschillen, maar ik denk dat een vaste brug nooit veel kwaad kan en dat de hals niet echt veel invloed heeft op de sound. Bedankt voor de snelle respons! Ik was echt aan het twijfelen aangezien het maar een gitaar van 150€ is uit een starterspakket.

macwilliams
25 juli 2011, 21:52
De tuners zijn voor zover ik kan zien, dezelfde als op men RG, dus ik denk dat enkel de hals, pickups en bridge verschillen, maar ik denk dat een vaste brug nooit veel kwaad kan en dat de hals niet echt veel invloed heeft op de sound. Bedankt voor de snelle respons! Ik was echt aan het twijfelen aangezien het maar een gitaar van 150€ is uit een starterspakket.

Vergis je niet in de hals, die is wel belangrijk voor de klank.

simetra
25 juli 2011, 21:53
Als de gitaar verder netjes is en goed bespeelbaar dan is de blackout er in proppen het meeste werk en heb je een prima backup.

Bedankt voor de snelle respons! Het idee leek me goed, maar ik had enkel nog positieve bekrachtiging nodig om helemaal overtuigd te zijn :) Bij deze ga ik de blackouts bestellen!

simetra
25 juli 2011, 21:55
Vergis je niet in de hals, die is wel belangrijk voor de klank.

Gaat die echt een enorm verschil maken? Of iets dat enkel echte kenners zullen kunnen onderscheiden? Ik wil vooral dat de gitaar ongeveer even strak als zen grote broertje zal klinken en enkele jaren kan meedraaien op het podium indien nodig.

Hendriks
25 juli 2011, 22:25
Gaat die echt een enorm verschil maken? Of iets dat enkel echte kenners zullen kunnen onderscheiden? Ik wil vooral dat de gitaar ongeveer even strak als zen grote broertje zal klinken en enkele jaren kan meedraaien op het podium indien nodig.

Er word nog weleens onderschat hoeveel de hals invloed heeft op de klank , ik heb wel eens een tele met verschillende halzen geprobeerd en de verschillen waren duidelijk hoorbaar.

simetra
25 juli 2011, 23:30
Er word nog weleens onderschat hoeveel de hals invloed heeft op de klank , ik heb wel eens een tele met verschillende halzen geprobeerd en de verschillen waren duidelijk hoorbaar.

hmm.. ok bedankt! Ik ga de update sowieso uitvoeren, ik hou jullie op de hoogte. Als er verschillen in klank zijn, wat sowieso het geval zal zijn, ga ik de gitaar zoals hierboven vermeld gewoon houden als back-up tijdens optredens. De meeste mensen horen subtiele verschillen toch niet echt tijdens veel te luide live optredens. Maar in de studio ga ik die gitaar niet gebruiken, zou beetje zonde van de sound zijn.

HaroldA
25 juli 2011, 23:32
ik denk dat een vaste brug nooit veel kwaad kan

Vaste brug, dus geen toplock: dan is de topkam erg belangrijk! (belangrijker dan tuners)

macwilliams
25 juli 2011, 23:38
Het zal veel strakker gaan klinken met de blackout.
Wat Hendriks zegt zal ongetwijfeld kloppen maar de blackout zal echt veel goedmaken.

simetra
26 juli 2011, 00:54
Vaste brug, dus geen toplock: dan is de topkam erg belangrijk! (belangrijker dan tuners)

Ja inderdaad, helemaal over het hoofd gezien, ik heb het juist nagekeken, de topkam is inderdaad een minpuntje, gewoon een onnozel stukje plastiek waar de veel te dunne snaren net in passen. Ik ga er voorzichtig een beetje in moeten vijlen aangezien ik er 13-56 snaren op zou willen leggen. De tuners zijn degelijk.

Bijl
26 juli 2011, 12:18
Na het vijlen een beetje smeren met grafietpoeder helpt ook. Maar het plastic van die budget Ibanessen is zo waardeloos dat na een tijdje de dunste snaren erin snijden. Ach, als het moment daar is zet je er gewoon een Graphtech kam in.