PDA

View Full Version : Wat heb ik nodig?



Vraag
25 juli 2011, 20:48
Hallo,

Ik speel al zo'n vijf jaar in een drie-mans-band. Ik heb dus de volledige gitaarsound in handen. Ik wil een wat gevarieerder geluid hebben en daarom onder andere wat nieuwe pedalen aanschaffen. Op dit moment speel ik op een Gibson LP en een London City Comet door een Peavey Bandit 112, maar ik ga denk ik overstappen op een Fender Blues Junior.

Mijn pedalboard: Boss DS-1 -> MXR Carbon Copy -> GFS LED-tuner -> Dunlop Cry Baby.

We spelen muziek in de richting van Editors, Bloc Party, Arctic Monkeys etc. Kortom Indie-rock en Britpop-achtige muziek.

Het probleem waar ik mee zit: de distortion. Ik vind de Boss echt te beperkt en ik vind hem veel te overstuurd en krijg er geen fatsoenlijk geluid uit. De delay is echter fantastisch en de tuner werkt zoals ie moet werken. Een wah gebruik ik maar heel af en toe.

Ik heb al goede berichten gelezen over de Fulltone OCD als overdrive die het goed standalone doet. Die lijkt mij heel veelzijdig, maar hij is redelijk duur. Verder moet ik nog iets van een boost hebben over die overdrive voor een extra zetje (een TS808 wellicht of gewoon een LPB-1?).

Iemand goed advies of misschien aanvulling op mijn pedalboard?

roger
25 juli 2011, 23:13
Toevallig! Ik heb zelf een fulltone ocd gemaakt met ingebouwde solo boost (Flowerbooster) . Werkt voor mij perfect! http://tapatalk.com/mu/52aee34b-dc5e-fdba.jpg

roger
25 juli 2011, 23:15
Oh ja en nog een ts 808 clone ervoor voor de extra gain!
http://tapatalk.com/mu/52aee34b-dcd1-83c5.jpg

driftkop
26 juli 2011, 02:15
Ik zou eerst proberen wat voor een geluid je uit de nieuwe versterker kunt halen. Misschien heb je helemaal geen ander pedaal nodig maar was de versterker het probleem. Verder zou ik de wah en tuner vóór de distortion and delay zetten: gitaar -> wah -> tuner -> dist -> delay. Succes!

DemolitionColorScheme
26 juli 2011, 10:42
Ik zou eerst proberen wat voor een geluid je uit de nieuwe versterker kunt halen. Misschien heb je helemaal geen ander pedaal nodig maar was de versterker het probleem.
Dit is ook mijn advies. Nog even wachten tot je nieuwe versterker en daarna, als het nog nodig is, een zoektocht doen naar de fijnste OD / distortion.

Vraag
26 juli 2011, 19:01
Ik speel altijd over het cleane kanaal, dus ik heb sowieso een drive nodig. De Boss DS-1 heb ik al op verschillende versterkers gebruikt (een Engl en een Fender Hot Rod Deluxe), maar hij klinkt eigenlijk te allen tijden niet goed. Ik zoek dus eigenlijk een OD en een nieuwe distortion. Die versterker zal er voorlopig nog niet komen, omdat ik niet erg veel geld heb. Ik investeer dan liever in goede pedalen en speel dan over mijn transtube Peavey die ik redelijk goed vind klinken, vooral wanneer je er wat reverb in gooit.

EuroCinema
26 juli 2011, 19:32
Maar met een nieuwe amp is er tenminste 50% kans dat je pedalen niet meer klinken zoals jij wilt. Heeft niks met kwaliteit te maken, alleen met de combinatie van voicing pedaal en voicing amp. En voor de prijs van 3 of 4 echt goede pedalen ben je al een eind in de richting van een middenklasse versterker.

Overigens denk ik niet dat de Blues Junior op repetitie/optreedniveau clean gaat blijven.

Vraag
27 juli 2011, 13:03
Welke Fender versterkers blijven wel clean dan? Op de Fender Hot Rod (die is volgens mij een stukje duurder dan de Blues)) bleef mijn clean sound prima klinken op het podium. Moet ik dan toch zoeken naar een duurdere versterker die podiumklaar is?

Ribo89
27 juli 2011, 13:12
Welke Fender versterkers blijven wel clean dan? Op de Fender Hot Rod (die is volgens mij een stukje duurder dan de Blues)) bleef mijn clean sound prima klinken op het podium. Moet ik dan toch zoeken naar een duurdere versterker die podiumklaar is?

De Hot Rod Deluxe is dan ook een 40 watt amp, terwijl de Blues Junior maar een 15 watt amp is.

driftkop
27 juli 2011, 16:02
Die Hot Rods zijn goedkope troep :ok:

Ik weet niet of het in je budget past maar een Fender '65 Deluxe Reverb Reissue lijkt me ideaal voor je, een geweldig clean geluid, en met 22W genoeg power voor op het podium.

Vraag
27 juli 2011, 18:17
Die Hot Rods zijn goedkope troep :ok:

Ik weet niet of het in je budget past maar een Fender '65 Deluxe Reverb Reissue lijkt me ideaal voor je, een geweldig clean geluid, en met 22W genoeg power voor op het podium.

Nieuw ligt die redelijk ver boven mijn budget... Ik ben 17 dus ik heb niet zoveel geld te spenderen.;) Misschien dat ik hem tweedehands aantref, maar dat wordt effe sparen dan!

tip911
27 juli 2011, 18:49
Voor Arctic Monkeys zou ik een proco rat kopen en een tubescreamer

Vraag
27 juli 2011, 19:04
Voor Arctic Monkeys zou ik een proco rat kopen en een tubescreamer

Ik weet dat Arctic Monkeys inderdaad een Rat en een Tubescreamer gebruiken, maar wij coveren niet. Wij spelen muziek in de trend van deze bands. Ik vroeg me gewoon af wat zoal goede distortion en overdrive pedalen zijn die goed gebruikt kunnen worden in dit genre. Het is natuurlijk persoonlijk, maar misschien hebben mensen goede ideeën of raden ze iets af of aan.

Buzzel
27 juli 2011, 20:12
Welke Fender versterkers blijven wel clean dan? Op de Fender Hot Rod (die is volgens mij een stukje duurder dan de Blues)) bleef mijn clean sound prima klinken op het podium. Moet ik dan toch zoeken naar een duurdere versterker die podiumklaar is?

:cheerup: Bassman! bassman! bassman! :cheerup:

Maar dat is misschien wel een beetje overkil :seriousf:

TSD
31 juli 2011, 22:42
Probeer sowieso gewoon verschillende Tubescreamerachtigen (check bv. ook de Maxon OD9 of 808 eens)

Terminus
31 juli 2011, 23:51
:cheerup: Bassman! bassman! bassman! :cheerup:

Maar dat is misschien wel een beetje overkil :seriousf:

Volgens mij blijft een stock Bassman niet heel lang clean hoor. Nu heb ik alleen ervaring met een clone met master volume. Maar die wil je niet helemaal clean houden, je wilt dat hij bijna (of een beetje) overstuurt. Dat is de mooiste clean die ik ooit IRL meegemaakt heb.

Buzzel
1 augustus 2011, 09:40
Volgens mij blijft een stock Bassman niet heel lang clean hoor. Nu heb ik alleen ervaring met een clone met master volume. Maar die wil je niet helemaal clean houden, je wilt dat hij bijna (of een beetje) overstuurt. Dat is de mooiste clean die ik ooit IRL meegemaakt heb.

Als ik mijn 100 watt bassman op 10 zet is ie net niet meer clean, word wel iedereen doof en zo, maar clean. De bassman 100 heeft trouwens een master volume knop net als de 135.

Je hebt ook zo veel bassmans :P