PDA

View Full Version : Slide guitar gitaar -> Les paul junior?



CatchDude
25 juli 2011, 20:01
In m'n band speel ik af en toe slide-guitar op m'n oude 1e gitaar. Qua sound is die gitaar niet zo fantastisch, en hij kan zeker niet tegen m'n LP en Duesenberg op. Da's wel jammer, want af en toe wil ik een lekker rock-slide stuk spelen, maar hij komt er dan niet echt lekker doorheen. Ik zit er aan te denken om een kwalitatief betere gitaar voor aan te schaffen, en nu zit ik te denken aan een les Paul Junior. Hebben jullie ervaring met slide gitaar op een LP Junior? In iedere winkel waar ik kom zegt men 'een tele is dé slide gitaar' en hoewel ik een tele echt enorm cool vind, zoek ik toch iets met wat meer punch. Zijn er aanraders?

rpl
25 juli 2011, 20:29
Ikzelf heb geen ervaring met een LP jr. wel met een LC Tele thinline die ik een paar weken geleden gescoord heb voor 160 euri's, afgelopen weekend de brug omhoog geslingerd en gestemd in open D en dat klinkt heel erg lekker mag ik zeggen.

Pepe
25 juli 2011, 20:46
Je kan slide op elke gitaar spelen maar een thinline tele en een LPjunior zijn mijn favoriet wegens genoeg sustain en fat greasy high notes. Een gewone tele klinkt dunner op de hoge snaren maar het kan.
De LPjr heeft nog een streepje voor op een classic tele wegens een grotere radius.

Oranjeaap
25 juli 2011, 21:40
Je kunt toch slide spelen op elke gitaar. Ik speel slide gitaar op mijn Les Pauls, mij strat, en mijn Ibanez met EMG elementen.

BobvanKempen
25 juli 2011, 21:44
Je kunt toch slide spelen op elke gitaar. Ik speel slide gitaar op mijn Les Pauls, mij strat, en mijn Ibanez met EMG elementen.

Volgens mij ook maar persoonlijk vind ik slide op een gitaar waar een lipstick inzit (Telecaster of een Danelectro) wel het lekkerst klinken. Bonamassa deed het altijd op een Lectraslide maar gebruikt daar nu ook gewoon een LP voor. Clapton gebruikt gewoon een van zijn signiature Strats en Ron Wood doet het op een "gewone" Telecaster. Kortom, als het snaren heeft en het is electisch kan je er gewoon een bottelneck op zetten.

CatchDude
25 juli 2011, 21:48
Je kunt inderdaad probleemloos slide spelen op elke gitaar. Het punt is, dat het live nogal lastig is om elke keer je gitaar snel van normaal naar een open stemming te zetten. Het hoeft niet heel lang te duren, maar 't is wel irri en 't duurt gewoon te lang tussen de nummers door. Ik wil er dus gewoon een slide gitaar paraat bij hebben staan in de juiste toonsoort zodat je direct een andere kunt pakken. Het voordeel hiervan is dat je de snaren een stuk hoger kunt stellen zodat je minder snel de frets raakt met de slide. M'n huidige gitaar voldoet niet, qua sound, dus ik ben op zoek naar een alternatief en vraag ik naar ervaringen. ;)

BobvanKempen
25 juli 2011, 21:54
Je kunt inderdaad probleemloos slide spelen op elke gitaar. Het punt is, dat het live nogal lastig is om elke keer je gitaar snel van normaal naar een open stemming te zetten. Het hoeft niet heel lang te duren, maar 't is wel irri en 't duurt gewoon te lang tussen de nummers door. Ik wil er dus gewoon een slide gitaar paraat bij hebben staan in de juiste toonsoort zodat je direct een andere kunt pakken. Het voordeel hiervan is dat je de snaren een stuk hoger kunt stellen zodat je minder snel de frets raakt met de slide. M'n huidige gitaar voldoet niet, qua sound, dus ik ben op zoek naar een alternatief en vraag ik naar ervaringen. ;)

Persoonlijk zou ik dan toch echt voor een Fender Thinline gaan met lipstick pickup. Of de LC variant, dat kan natuurlijk ook.

geert1976
25 juli 2011, 23:07
Allemaal fout jongens:makeup:

Oude Harmony's, kay's etc., elementen zijn veel beter geschikt voor het werkt, omdat ze goed zuiver zijn

http://www.youtube.com/watch?v=iWZfjMEO13c

Effe sparen want een originele Hamony Bobkat doet al gauw 800,00 dollar, lijkt vele geld, maar maakt gehakt van Tele, Jazzmasters etc.

Wabbie
25 juli 2011, 23:11
Ik gebruik een Hohner Les Paul met P90's of een oude Epiphone Genesis voor slide. Alhoewel ik live meestal slide speelt gewoon op mijn stratocaster in standaard stemming, maar dat komt omdat ik te lui ben om een derde gitaar mee te nemen.

Ik denk dat je met een LP junior een heel eind komt, maar ik hou zelf erg van een neck P90 voor slide, klinkt lekker vet dan.

CatchDude
27 juli 2011, 10:45
Ik denk dat je met een LP junior een heel eind komt, maar ik hou zelf erg van een neck P90 voor slide, klinkt lekker vet dan.

Ja, daar heb je een goed punt; hoewel ik vooral slide met het brugelement, is een P90 in de nek toch ook wel vet. Wellicht zo'n les Paul studio met 2x P90? Maar welke gitaar is 'kwalitatief beter', een LP studio of een LP junior. (Als er al sprake is van 'beter'...)

Orpheo
27 juli 2011, 10:52
er is niet perse beter. een junior is gewoon een heel andere gitaar dan een studio. imho moet een junior 1 p90 hebben, 1 volume, 1 tone, en thats it. niks meer dan dat. heb ooit een 1955 gibson LP junior (oh nee, special, sorry) bespeeld. en dat ding was uniek. kon echt alles aan. jazz, country, rock, zelfs een tripje metal deed ie zonder problemen. kon 'm niet kopen,omdat ie van een bezoeker was in de winkel. hij had 'm nieuw gekocht, in 1956 vertelde hij me. gruwelijk ding.

E-J
27 juli 2011, 11:39
Ik heb in mijn vorige bluesband de slide nummers allemaal gespeeld op een geleende eind jaren '80 Les Paul Jr.! Klonk en speelde echt geweldig. De brug pickup is gewoon perfect voor slide. Ik kan je het trucje van Keith Richards ook aanraden (het verwijderen van de 6de snaar), die heb je toch niet of nauwelijks nodig en het sliden gaat dan nog een tikkie makkelijker.

j3r03n
27 juli 2011, 11:46
Een Danelectro op de middelste stand heeft ook een ontiegelijk lekkere slide sound. De gitaren zelf zijn alleen iets minder degelijk gebouwd, maar daar is de prijs ook naar. :soinnocent:

CatchDude
27 juli 2011, 12:41
Hmm, ik blijf zo toch wel onverminderd enthousiast over de LP junior. Van de week maar eens even lekker op spelen, ergens. :)

Overigens bedenk ik me net, zo'n SG met 2 P90's: Da's natuurlijk ook een mooie optie. Iemand daar ervaring mee?

BobvanKempen
27 juli 2011, 15:03
Hmm, ik blijf zo toch wel onverminderd enthousiast over de LP junior. Van de week maar eens even lekker op spelen, ergens. :)

Overigens bedenk ik me net, zo'n SG met 2 P90's: Da's natuurlijk ook een mooie optie. Iemand daar ervaring mee?


Dat is de keus van Derek trucks, een van de beste slide spelers van de wereld dus zal dan niet de slechste keus zijn denk ik zo.

CatchDude
27 juli 2011, 15:15
Dat is de keus van Derek trucks, een van de beste slide spelers van de wereld dus zal dan niet de slechste keus zijn denk ik zo.

Thanks! Weer wat geleerd; ik ga meteen even youtuben. :)

Rock Bottom
27 juli 2011, 16:49
Waarom geen special? Dat is in feite een junior met neck pup.

CatchDude
27 juli 2011, 18:36
Waarom geen special? Dat is in feite een junior met neck pup.

Da's zeker een optie, maar waarschijnlijk net even iets duurder. Ik ga van het weekeind ergens even proberen, denk ik. :)