PDA

View Full Version : Under the Bridge



Koni05
25 juli 2011, 17:56
Hallo allemaal.

Het is zomervakantie en ik verveelde me te pletter, dus wou ik even een vet nummer oefenen. Zoasl de titel wel laat blijken kwam ik uit bij het stuk van the Red Hot Chilli Peppers; Under the bridge.

Ik vind het zelf een enorm tof nummer, maar wel vrij lastig om te beheersen. Ik heb nu een goed half jaar les en het gaat vrij prima, maar dit is wel aanpoten voor mij. Ik ben vanmiddag begonnen met het oefenen van het intro en dat zit er nu redelijk in. Om wat feedback van jullie te kunnen krijgen heb ik het op Youtube gezet, en wel hier:

http://www.youtube.com/watch?v=Ug6gZKZ0g2k

Ik zou graag tips krijgen van mensen die dit nummer ook hebben leren spelen zoals; waar moet ik om denken? wat zijn veel gemaakte fouten bij dit nummer en hoe omzijl ik die?

Ik ben erg benieuwd van jullie te horen !

Greetz

refused199
25 juli 2011, 18:04
Gaat lekker zeg! Als je bekijkt dat je pas een half jaar bezig bent vind ik dit echt niet verkeert klinken.

Wel zou ik er op letten dat je eigenlijk akkoordbrekingen pakt bij dit nummer. dan is het t mooiste wanneer je deze ook echt als 1 greep pakt, en dan aanslaat voor zover dat mogelijk is. Hierdoor laat je alles zoals het origineel doorklinken en wordt het meer 1 geheel.
Verder vooral lekker door blijven oefenen! Ik vind het zelf ook een erg mooi nummer.

Koni05
25 juli 2011, 18:51
[QUOTE=refused199;2675326]

Wel zou ik er op letten dat je eigenlijk akkoordbrekingen pakt bij dit nummer. dan is het t mooiste wanneer je deze ook echt als 1 greep pakt, en dan aanslaat voor zover dat mogelijk is. Hierdoor laat je alles zoals het origineel doorklinken en wordt het meer 1 geheel.
QUOTE]

Ik snap wat je bedoeld, maar om dat uit te voeren vind ik vrij lastig. met het barré akkoord gaat het nog redelijk. Maar dat andere akkoord is onbekend voor me en als er dan zon hammer on bij komt en wat pull offs wordt het voor mij vrij lastig.. Hoe pak ik dat het beste aan ?

humbucker
25 juli 2011, 20:22
Fijn nummer is dat!

Ik heb hem zelf ook ooit op youtube gegooid, wel crappy geluidskwaliteit, maar misschien heb je er iets aan.


http://www.youtube.com/watch?v=Zfk0VCvkkYE

Succes!

TimS
25 juli 2011, 20:36
Ik heb ook een keer een filmpje gemaakt en op youtube gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=mU_sxusyuoI
http://www.youtube.com/watch?v=mU_sxusyuoI

Koni05
25 juli 2011, 23:13
tof die filmpjes hoor, begrijp me niet verkeerd ! maar hebben jullie ook tips waar ik persoonlijk wat mee kan?

aaronstonebeat
25 juli 2011, 23:59
Ik zou proberen die 'klassieke' barré-akkoorden achterwege te laten en ze op de Hendrix-manier te pakken zoals JF ook doet. Met het leren van Hendrix-nummers heb ik ontdekt dat dat net het verschil maakt. Je hebt een vinger over en je speelt niet die kwint boven de grondtoon; dat maakt het net wat opener qua klank, als er niet de hele tijd een 'power chord' onder zit.

En misschien eens proberen het intro zonder plectrum te spelen, of eventueel met hybrid picking.
O ja, en de camera wat hoger richten ;)

speedof1
26 juli 2011, 12:57
Ik zou proberen die 'klassieke' barré-akkoorden achterwege te laten en ze op de Hendrix-manier te pakken zoals JF ook doet. Met het leren van Hendrix-nummers heb ik ontdekt dat dat net het verschil maakt. Je hebt een vinger over en je speelt niet die kwint boven de grondtoon; dat maakt het net wat opener qua klank, als er niet de hele tijd een 'power chord' onder zit.



Ik speel pas een jaartje, maar begrijp dit niet helemaal. Als je een 'klassiek' barre akkoord (dus bijv. een F gebarred met de wijsvinger) op de Hendrix manier pakt, dan heb je toch nog steeds die kwint en gebruik je toch nog steeds al je vingers?

Duim over hals die de F op lage E snaar speelt
Ringvinger op A snaar (speelt dus de kwint)
Pink op D snaar
Middelvinger op G snaar
Wijsvinger op B en E


Ik heb zelf veel moeite om de hoge E snaar te pakken op deze manier. Je zou natuurlijk ook de A-snaar kunnen skippen, ringvinger op D, middelvinger op G en wijsvinger op B en E. Misschien bedoel je dat? George Harrison deed dit veel bijvoorbeeld :)

aaronstonebeat
26 juli 2011, 13:05
Dat laatste; en dan heb je je pink over om er allerlei franje aan te hangen. Het heeft mij ook een tijd gekost om het te leren; je duim is net als elke andere vinger, dingen gaan niet zomaar vanzelf omdat je ze op een dag bedenkt.

Koni05
26 juli 2011, 13:09
ik heb er ook even over zitten te denken en denk dat ik het nu begrijp.

met je duim pak je dus de basnoot van het barré akkoord en met je wijsvinger de B en E snaar? zodat je de pink van de D snaar kan halen om er hammer ons en dergelijke mee te doen ?

klopt dat ?

aaronstonebeat
26 juli 2011, 13:46
Ja, precies.
Althans bij de akkoorden waarvan de bas op de E-snaar ligt; en bij Cism en Gism speel je de dunste drie snaren met je wijsvinger in barré.

speedof1
26 juli 2011, 14:05
Net als bij alle andere standaard barre mineur akkoorden op de E-snaar toch ;)


Ik moet zeggen dat ik deze grepen wel steeds vaker pak. Het pakt wel gewoon lekker vind ik.

smullie
26 juli 2011, 14:29
Ik heb ook een keer een filmpje gemaakt en op youtube gezet:

http://www.youtube.com/watch?v=mU_sxusyuoI
http://www.youtube.com/watch?v=mU_sxusyuoI

Eergisteren heb ik de VPRO documentaire over de RHCP gezien en ik was enorm onder den indruk van John Frusciante. Heel integere man met een enorme passie voor het gitaarspelen.
Ik had ook al wel eerder door dat het een redelijk geniaal gitarist is , maar de mens erachter, daar had ik echt geen beeld van. De beelden van hem in zijn donkerste periode (aan de heroine) waren ook redelijk aangrijpend. Blij dat het nog goed afgelopen is...

Op een of andere manier kijk luister ik na die docu ook anders naar zijn gitaarspel, wat ik eigenlijk wel een vreemde constatatie vind. ;)

On topic: ik ben ook nog niet verder geraakt dan de intro. Maar dat geldt voor heel veel songs... Er zijn zelfs heel weinig songs die ik volledig kan spelen, wat toch jammer is. Daar moet ik eens aan werken...

DieDaanToch
27 juli 2011, 12:25
Ga eerst de akkoorden goed leren (met je duim dus). Zodra je dat een beetje kan meespelen ga je gewoon proberen die extra nootjes toe te voegen.

Koni05
27 juli 2011, 13:08
Is het noodzakelijk om direct die 'Hendrix' barré grepen te pakken of kan ik het ook prima eerst met de 'standaard' barré akkoorden proberen te spelen, of snij ik mezelf dan in de vingers?

DieDaanToch
27 juli 2011, 13:33
Ik zou het gewoon meteen met je duim proberen. Waarom zou je het eerst op een andere manier gaan leren? Uiteindelijk gaat het vanzelf en pak je alle barré akkoorden met je duim en daar heb je heel veel aan.

aaronstonebeat
27 juli 2011, 13:38
Dat zou ik ook doen. Je leert er een heel stuk techniek bij en het maakt net een subtiel verschil in hoe het klinkt.

Ik gebruik uiteindelijk beide manieren, afhankelijk van wat ik speel; bij het één klinken de meer klassieke barré's beter, bij het ander de Hendrix-barré's.

Koni05
27 juli 2011, 17:53
oke, bedankt voor jullie tips! Ik ben druk met het nummer bezig, en zal het posten als het er een beetje fatsoenlijk uitkomt !