PDA

View Full Version : Texas Special pickups vs Custom Shop 69 pickups



Crummy
25 juli 2011, 09:51
Goedendag,

Ik ben nieuwsgierig naar het verschil tussen Texas Special pickups en Custom Shop 69 pickups.

Graag hoor ik jullie ervaringen met de 2 verschillende pickups?

Alvast bedankt,
Teun

lcvanderhelm
25 juli 2011, 10:28
De texas special was oorspronkelijk ontworpen voor de SRV signature gitaar en heeft,door de extra windingen,een versterkte middentonen-weergave.

Sinner1980
25 juli 2011, 16:43
Verschil? 62 setje (bedoel je denk ik)klinkt naar mijn mening beter,ben niet zo vd texas specials en ik vind ze ook niet klinken als SRV; die had een setje overwonden 50's style pickups,dikke snaren en magische handjes).

62 setje klinkt eigenlijk zoals een 60's strat moet klinken,vet en warm:ok:

guitarkid
25 juli 2011, 16:47
Verschil? 62 setje (bedoel je denk ik)klinkt naar mijn mening beter,ben niet zo vd texas specials en ik vind ze ook niet klinken als SRV; die had een setje overwonden 50's style pickups,dikke snaren en magische handjes).

62 setje klinkt eigenlijk zoals een 60's strat moet klinken,vet en warm:ok:

Wel '69: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992114000
Ik ken ze verder niet zelf, maar hoor er goede verhalen over en zou ze graag eens horen in een Strat met maple toets... (Jimi!!!)
Die 57-62's zitten in mijn 1989 AVRI Strat: heerlijk inderdaad!

thomas_lc
25 juli 2011, 18:02
Zijn 69's zijn geloof ik underwound ze komen het meest overeen met big dippers uit de john mayer strat en die zijn scooped

Sinner1980
25 juli 2011, 18:08
Wel '69: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992114000
Ik ken ze verder niet zelf, maar hoor er goede verhalen over en zou ze graag eens horen in een Strat met maple toets... (Jimi!!!)
Die 57-62's zitten in mijn 1989 AVRI Strat: heerlijk inderdaad!

Ok dan! Dat is idd wel heel erg Jimi dan; te gek (denk ik)! Ik zeg proberen die handel:ok:

rpl
25 juli 2011, 19:36
In mijn strat zitten 2 Custom 69's (nek & midden) en 1 Texas Special (brug) maar die Texas Special gebruik ik eigenlijk nooit tis eigenlijk meer een soort van schreeuwlelijk, maar die Custom 69's klinken heel erg lekker.

benwave
25 juli 2011, 20:27
Ik heb ze gehad die `69 customshops, ik was er niet kapot van.
Geprobeerd in een Strat uit 1968, een American standaard 2008, en nog een Stratbody uit 1966 met een warmoth neck
Ik vind dat ze te lang clean blijven,iets te gedefinieert
het geluid is eigenlijk net iets te mooi, voor een shadow geluid zijn ze prima.
Voor blues zoals gezegd iets te mooi, vind ik dan

Pepe
25 juli 2011, 20:55
Precies wat Ben zegt, ze geven een instant classic strat sound maar op de ene gitaar klinken ze beter dan de andere en inderdaad, de neck is Hendrixie en de brug is Hank B Marvin.
Het zijn warme pickups, veel bas en gaan overstuurd snel richting fuzzy. Een ander nadeel is dat de brug wat underpowerd is tov de andere 2.

De Texas Specials zijn niet aan mij besteed, scherp en piekerig. Gemaakt voor de SRV signature om het effect van harde aanslag en dikke snaren te compenseren voor gewone gitaristen. In theorie aardig misschien.

G.G.
25 juli 2011, 20:58
De Texas Specials zijn niet aan mij besteed, scherp en piekerig. Gemaakt voor de SRV signature om het effect van harde aanslag en dikke snaren te compenseren voor gewone gitaristen. In theorie aardig misschien.

En dat werkt dus niet. Beter underwound, dikke snaren en rammen op die strat. Texas Specials missen volledig hun doel.

Wabbie
25 juli 2011, 23:15
Ben ik dan een van de weinigen die wel zweert bij Texas Specials? Ik vind ze geweldig, helemaal in mijn SRV sig, misschien niet helemaal het klassieke strat geluid, maar wel heerlijk ranzig en punchy in combinatie met een overstuurdende marshall.

rpl
25 juli 2011, 23:28
Bij elk type pickups heb je voor en tegenstanders..........boeiend :)

Crummy
26 juli 2011, 10:42
Corrigeer me als ik het niet goed samenvat:
De CS 69's zijn warm en vol en de Texas Specials meer scherp en piekerig?!

Hangen hier dan ook nog bepaalde genre aan vast?

Heb op youtube naar de Vintage '57/'62 pickups gekeken, klinkt ook zeer fijn. Http://www.youtube.com/watch?v=88zDC795aQs&feature=related

Meer referenties naar deze 3 pickups hoor ik graag!

Wabbie
26 juli 2011, 12:14
Ik denk dat je moet proberen of je twee gitaren met allebei de sets erin naast elkaar kunt testen. Ik mijn optiek waren de CS 69 pups gewoon een iets subtielere variant van de Texas Specials, voor anderen is dat dus een verschil tussen warm en schel.

Crummy
28 juli 2011, 15:56
Wel '69: http://www.fender.com/products/search.php?partno=0992114000
Ik ken ze verder niet zelf, maar hoor er goede verhalen over en zou ze graag eens horen in een Strat met maple toets... (Jimi!!!)
Die 57-62's zitten in mijn 1989 AVRI Strat: heerlijk inderdaad!

Zou je mij wat meer kunnen vertellen over die 57-62's van je?

Ik twijfel tussen custom shop 69 en deze vintage 57/62 pickups. Is voor Fender american standaard, maple neck.

Babelouba
29 juli 2011, 20:40
Ik speel zelf op Custom Shop '69 elementen, die in mijn Yamaha Pacifica zitten, en ik moet zeggen, dat deze zeer fijn klinken! En ik geef ze gelijk hier. In de brug wat laag qua output, en ook dat ze erg lang clean klinken, bijna TE mooi!
Maar ben er zeer tevreden mee!

Je zou hem eens een avondje moeten lenen! Misschien kan je dan beter je keus maken. Woon je in de buurt?

lcvanderhelm
29 juli 2011, 20:45
In de buurt van waar?

guitarkid
29 juli 2011, 21:34
Zou je mij wat meer kunnen vertellen over die 57-62's van je?

Ik twijfel tussen custom shop 69 en deze vintage 57/62 pickups. Is voor Fender american standaard, maple neck.

't Is altijd moeilijk om geluid te omschrijven, maar ik vind ze m.n. heel all round. Het brugelement heeft voldoende bite en het halselement is warm, maar met een mooi helder randje. Het middenelement gebruik ik vrijwel alleen in combinatie met één van de andere twee.
Ze hebben voldoende output om een versterker stevig te kietelen en met bijv. nog een goede booster kun je qua oversturing heel ver gaan en blijft het allemaal strak.
Ze zijn nergens uitgesproken, maar klinken zoals m.i. een Strat in zijn pure vorm moet klinken.
Ik weet niet of je in de buurt van Zuidbroek woont, maar je bent welkom om ze uit te proberen!

Aca Ilic
31 juli 2011, 11:09
ik had ze allebei gehad, '69 langer dan TS ( dat wil ook wat over pickups zeggen) en laat me zo zeggen: het is bekende "smaakkwestie" cliche , en ik ken gelukkig tig mensen die TS gebruiken ( nog steeds ). Mijn ervaring buiten dat schreuwerig aspect is dat je om goed geluid uit TS te krijgen instellingen van jouw pedaalbord drastisch moest aanpassen, zeker als je wat overdrives , boosters etc hebt. Het is een karwei om een mooi balans te vinden beginnend van afstellen van de juiste hoogte van de pickups , en meestal waren de beste resultaten nog als ze zo verder mogelijk van de snaren stonden.
'69 CS was meer strat geluid, maar miste net mooi midden gebied ( TS heeft er nou daarentegen teveel ). Pickups reageren mooi op pedalen, en ik heb ook vaak meegemaakt dat veel metal gitaristen deze gebruiken i.v.m. mids gehaalte.
Verder is dit alleen mijn ervaring , ik wil TS of '69 gebruikers niet "op stang" jagen. Beste Fender pickups die ik ooit uitgeprobeerd had waren Abigail Ybbarra '69 Custom wound pickups, maar dat is weer eens smaakkwestie.
Pickups uitzoeken is een tijd en geld rovende hobby, maar meestal raak je ze kwijt en uiteindelijk achterkomt dat het meeste toch uit je vingers en ziel moet uitkomen....

Crummy
15 september 2011, 11:06
Pickups uitzoeken is een tijd en geld rovende hobby, maar meestal raak je ze kwijt en uiteindelijk achterkomt dat het meeste toch uit je vingers en ziel moet uitkomen....

Amen! .

Crummy
15 september 2011, 11:08
Ik weet niet of je in de buurt van Zuidbroek woont, maar je bent welkom om ze uit te proberen!

Sorry voor deze late reactie.

Zuidbroek ligt helemaal uit de richting, ik woon iets boven Eindhoven. Toch bedankt!, altijd fijn als mensen je willen helpen!