PDA

View Full Version : Hulp bij "Juridisch geschil" betreft reparatie gitaar



Flitser
24 juli 2011, 19:22
Een tijdje geleden heb ik voor 50 euro een nieuwe input in m'n gitaar laten zetten en ook de Floyd Rose tremelo laten nakijken, aangezien de brug scheef stond en ik deze niet meer recht kon zetten door wat schroeven aan te draaien omdat deze kapot zijn. Ik weet hoe het werkt; het is geen onkunde. Ik heb nu een nieuw setje snaren erop gezet, maar de brug staat weer scheef. En omdat de schroeven niet zijn vervangen, kan ik de brug alsnog niet recht zetten. Ik ben nog niet terug gegaan naar de winkel, maar ik wilde graag weten wat ik als argumenten kan gebruiken. Ik neem aan dat ik garantie heb op een reparatie, vooral als het binnen een maandje ofzo weer "kapot" gaat. Ik ben namelijk bang dat de eigenaar gaat zeggen; tsja, hier kan ik niks aan doen, je moet hier gewoon voor betalen. En dan ben ik waarschijnlijk 30 euro oid kwijt om de brug weer recht te laten zetten. Uiteraard word dit een duur grapje als het bij elk nieuw setje snaren moet ;-)

Edit: hmm, sorry voor de spelfout in de titel. Weet iemand hoe ik dit aan kan passen?

Dirk_Hendrik
24 juli 2011, 19:29
Maak er dan meteen "geschil" van :sssh:

En daarna,
Als je floyd trem na vervangen snaren scheef staat heb je er wss een ander, zwaarder, setje snaren opgezet dan degene die je trem heeft afgesteld.

bat
24 juli 2011, 19:35
Schroeven kapot? Wat kan er nou kapot aan een schroef wat niet meteen een definitief einde van het functioneren inhoudt? Hooguit dat de kop dolgedraaid is en je geen grip meer krijgt met een schroevendraaier...

Ik heb het gevoel dat je toch niet helemaal weet hoe een en ander werkt. Als je met een open verhaal terug gaat naar de winkel en ook aangeeft dat je misschien zelf iets niet goed doet, heb je grote kans dat ze je kostenloos helpen.

Mesjoggah
24 juli 2011, 19:37
Volgens mij moet je naar de eerste de beste bouwmarkt fietsen om twee nieuwe schroeven en die erin draaien, probleem opgelost..

G.G.
24 juli 2011, 19:38
Leg het gewoon netjes uit. Iedere fatsoenlijke reparateur brengt het gewoon weer kostenloos op orde.

Als dat niet werkt, vraag twee nieuwe schroeven voor die klauw, en twee studschroeven als die ook verrot zijn.

Als je richting Rotterdam wil rijden, wil ik je best wel ff helpen hierbij. Het is allemaal redelijk simpel, als je maar systematisch te werk gaat.

Flitser
24 juli 2011, 19:46
@Dirk_Hendrik: oeps. Ik zat er met m'n hoofd niet helemaal bij denk ik :sssh:

Ik gebruik standaard 10-46. De tremelo staat, als je er van bovenaf naar kijkt, naar rechts toe. Maar het punt is juist dat ik die spanning moet kunnen aanpassen door die schroeven aan te draaien, die kapot zijn.

@bat:

De schroef is inderdaad dolgedraaid. Ik wist alleen niet hoe die term heette voordat jij er mee kwam :) De eigenaar van die winkel is alleen heeeeeel goed in onzinverhalen verkopen. Zo heb ik daar een Bluesversterker gekocht die ook uitermate geschikt was voor Metal *kuchkuch*. En de partyplugs van Alpine pro zijn minstens net zo goed als de normale plugs van Alpine pro! En een Roland 9v adapter is ook minstens zo goed als een Virtual Sound 1 spot. En ga zo maar door. Het beste wat ik daar gekocht heb is een plectrum, alhoewel die dan wel weer 1 euro kosten daar...

Ik ben juist bang dat hij gaat zeggen dat het mijn schuld is, terwijl hij dat ding gewoon niet goed heeft gerepareerd. Daarom zoek ik ook iets om op terug te vallen.

De V
24 juli 2011, 22:05
De eigenaar van die winkel is alleen heeeeeel goed in onzinverhalen verkopen. Zo heb ik daar een Bluesversterker gekocht die ook uitermate geschikt was voor Metal *kuchkuch*. En de partyplugs van Alpine pro zijn minstens net zo goed als de normale plugs van Alpine pro! En een Roland 9v adapter is ook minstens zo goed als een Virtual Sound 1 spot. En ga zo maar door. Het beste wat ik daar gekocht heb is een plectrum, alhoewel die dan wel weer 1 euro kosten daar...

Ik ben juist bang dat hij gaat zeggen dat het mijn schuld is, terwijl hij dat ding gewoon niet goed heeft gerepareerd. Daarom zoek ik ook iets om op terug te vallen.

Waarom heb je uberhaupt je gitaar door hem laten repareren als je al niet zulke goede ervaringen met hem had? Was er geen andere reparateur beschikbaar?

Hoe dan ook, als na het snaren wisselen het probleem weer terug komt, heeft hij maar half werk geleverd, er vanuit gaande dat je zelf geen rare dingen hebt gedaan, en dat lijkt me opzich al genoeg argument om te eisen dat hij het nu wel in orde maakt.
Ook voor zijn eigen belang trouwens....

FruscianteFan
24 juli 2011, 22:21
Dude, je spreekt al van een juridisch geschil terwijl je nog niet terug bent geweest naar de winkel? Gewoon teruggaan, de boel uitleggen. Zal vast niks aan de hand zijn...

thomas_lc
24 juli 2011, 22:47
T gaat hier om staffhorst toch? ga eens langs bij dirk witte dan en laat staffhorst lekker zijn voor wat het is.
Daar hangen al 10 jaar dezelfde gitaren

Johannes
25 juli 2011, 03:54
T gaat hier om staffhorst toch? ga eens langs bij dirk witte dan en laat staffhorst lekker zijn voor wat het is.
Daar hangen al 10 jaar dezelfde gitaren

Nog wel langer dan 10 jaar ook. Ik liep er altijd langs als ik toevallig in Utrecht was. Ben er nog nooit fatsoenlijk geholpen, de prijzen zijn schandalig hoog, het aanbod is niet best... Hoe ze hun hoofd boven water houden is mij een raadsel.

On topic: inderdaad de situatie uitleggen en kijken hoe daarop gereageerd wordt. Verder zou ik bij een slechte winkel gewoon nooit meer terug komen.

r3active
25 juli 2011, 08:43
Ook al moet je 30 euro extra betalen , ben je er klaar mee.

beter dan gezeur wat alleen maar tijd kost voor beide partijen.

Sanderltd
25 juli 2011, 11:52
Je begint inderdaad al véél te vlug met het juridische aspect hier. Probeer zelf een schikking te treffen onderling, daar zijn jullie beiden beter mee af.

Als hij dan niet wilt toegeven, kun je het op juridisch vlak wellicht ook al zo goed als vergeten. Uit ervaring weet ik immers dat bij zo'n reparaties meestal geen schriftelijke overeenkomst wordt opgesteld. Dus als jij de (correcte) uitvoering van die overeenkomst juridisch wilt vorderen, zou je eerst het bestaan van zo'n overeenkomst moeten bewijzen. En dat kun je in casu zo goed als niet. Jullie hebben wel een mondelinge overeenkomst, en die is 100% geldig, maar je kunt hem niet bewijzen.
Hier zie je dus goed dat "gelijk hebben" niet altijd gelijk staat aan "gelijk krijgen".

Werd er toch een of ander geschrift opgesteld, kun je het bestaan van de overeenkomst in principe wel bewijzen, maar dan zou je nog moeten kunnen bewijzen dat het gebrek in de reparatie te wijten was aan de onkunde van de reparateur.

Daarenboven komt nog dat er sprake is van dolgedraaide schroeven. Zoiets is gewoon met het blote oog te zien. Als jij de reparatie op die manier (terwijl je de dolgedraaide schroeven zag of had kunnen zien) geaccepteerd hebt, kun je je helemaal nergens op beroepen.

Juridisch zou ik er dus niet te veel op hopen. Ik zou zelf zo ver durven gaan om te zeggen dat de reparateur je juridisch zelfs überhaupt niets verschuldigd is...
Bottom line: probeer een onderlinge overeenkomst te sluiten, en in het vervolg beter de reparatie inspecteren. :)

Midwolda
25 juli 2011, 13:22
...
Uit ervaring weet ik immers dat bij zo'n reparaties meestal geen schriftelijke overeenkomst wordt opgesteld. Dus als jij de (correcte) uitvoering van die overeenkomst juridisch wilt vorderen, zou je eerst het bestaan van zo'n overeenkomst moeten bewijzen. En dat kun je in casu zo goed als niet. Jullie hebben wel een mondelinge overeenkomst, en die is 100% geldig, maar je kunt hem niet bewijzen.
...

Een factuur waarop staat "Reparatie brug: 30 euro" lijkt mij voldoende.

Hendriks
25 juli 2011, 13:46
Ik zou Gerard Spong bellen , of Bram natuurlijk.

Je kunt natuurlijk ook 2 nieuwe schroeven kopen.

Flitser
25 juli 2011, 14:36
De reparateur vroeg laatst aan mij toen ik in de winkel was of de brug het weer goed deed. Ik zei dat het probleem alsnog niet verholpen is. "ooh", was het antwoord en opeens veranderde hij snel van onderwerp. Het is niet zo alsof ik hem wil aanklagen ofzoiets, maar ik wil gewoon een stok achter de deur hebben. Morgen ga ik even langs. Ik wil juist een tegenargument hebben mocht(!) de reparateur zeggen dat ik moet betalen voor de reparatie.

Ik wil liever niet zelf kloten aan m'n gitaar, aangezien ik gewoon niet erg technisch ben aangelegd. Ik had ongeveer 35 euro betaald om de brug na te kijken(dat waren de exacte woorden), dus die schroeven vervangen hoort daar dan natuurlijk bij. En als het gratis kan, waarom zou ik er dan moeite voor doen? Bovendien; als ik zelf iets kapot maak kan ik fluiten naar de garantie.

Sorry nog voor de rare titel en spelfouten, ik zat er gister totaal niet met m'n kop bij.

FruscianteFan
25 juli 2011, 15:31
De reparateur vroeg laatst aan mij toen ik in de winkel was of de brug het weer goed deed. Ik zei dat het probleem alsnog niet verholpen is. "ooh", was het antwoord en opeens veranderde hij snel van onderwerp. Het is niet zo alsof ik hem wil aanklagen ofzoiets, maar ik wil gewoon een stok achter de deur hebben. Morgen ga ik even langs. Ik wil juist een tegenargument hebben mocht(!) de reparateur zeggen dat ik moet betalen voor de reparatie.

Ik wil liever niet zelf kloten aan m'n gitaar, aangezien ik gewoon niet erg technisch ben aangelegd. Ik had ongeveer 35 euro betaald om de brug na te kijken(dat waren de exacte woorden), dus die schroeven vervangen hoort daar dan natuurlijk bij. En als het gratis kan, waarom zou ik er dan moeite voor doen? Bovendien; als ik zelf iets kapot maak kan ik fluiten naar de garantie.

Sorry nog voor de rare titel en spelfouten, ik zat er gister totaal niet met m'n kop bij.
Je gaat daar gewoon heen met de gitaar. Als hij echt moeilijk doet, zou ik ook geen zaken meer met hem willen doen. Wel kun je nog 'dreigen' met negatieve feedback hier op gitaarnet, maar als je daar eenmaal bent zou ik gewoon mijn verlies nemen en naar een andere winkel gaan. Hem veel harder 'terugpakken' dan dat (negatieve kritiek op internet en een klant kwijtraken) gaat niet lukken...

Sjoerdo
25 juli 2011, 15:49
aangezien de brug scheef stond en ik deze niet meer recht kon zetten door wat schroeven aan te draaien omdat deze kapot zijn. Ik weet hoe het werkt; het is geen onkunde.

Helaas ben ik niet zo slim als alle mensen hier die meteen weten dat je gewoon 2 schroeven moet vervangen, hoewel ik zelf twee gitaren met een FR heb, een 'ouderwetse' en een fastloader, weet ik toch echt niet welke twee schroeven je kunt stellen om de 'scheefheid' die jij beschrijft tegen te gaan? Maar misschien heb jij wel een heel ander systeem dan ik gewens ben?


De tremelo staat, als je er van bovenaf naar kijkt, naar rechts toe. Maar het punt is juist dat ik die spanning moet kunnen aanpassen door die schroeven aan te draaien, die kapot zijn.


Ik zie twee opties;

of de inbusbouten waar de messen van je floyd systeem invallen zijn dol gedraaid (de stelschoeven voor de hoogte, ookwel stud genoemd), dan heb je zelfs kans dat er nieuwe bussen (ook wel stud insert genoemd) in gezet moeten worden (duur grapje, oude uit de body slopen etc.) of het zijn de schroeven aan de onderkant die in de claw hook ziten die de veren stellen waarmee je de spanning op je tremelo block kunt instellen (de hoek van je floyd), hievoor zou ik eerder meer of minder veren adviseren ipv vaster draaien.

Verder kun je nog je zadels individueel instellen ook met een inbus. maar dat veranderd niks aan de 'scheefheid' alleen aan de individuele snaarhoogte.

Maar wederom bovenstaande methodes bieden geen oplossing voor de scheefheid die jij noemt.

Dus voordat je er een conflict van maakt zou ik eerst adviseren het echte probleem boven tafel te krijgen, misschien wat fotos plaatsen (er zijn hier genoeg experts) of toch maar even terug naar de shop waar je hem hebt laten nakijken.

Link=voorbeeld v/e inbanez edge systeem, kun je mischien op aan geven waar jouw probleem 'm zit?

http://www.ibanezrules.com/images/parts/edge_diagram.jpg

Lightning.D.
25 juli 2011, 17:02
Ik heb er even geen foto van maar wil die wel plaatsen als het echt nodig is.
Ik heb een Fender prodigy met een Khaler tremelo Als ik mijn snaren verwissel haal ik de backplate even los en ik heb in het trem block een m5 boutje zitten.

Voor de spanning van de trem afgaat bij snarenwissel draai ik dat even tegen de binnenkant van de body. De term blijft dan gewoon staan op veerspanning.
Ik zet de snaren er op stem de gitaar en draai de bout weer 5 a 6 slagen los waardoor de trem weer twee zijden opwerkt. Ik heb dit gedaan omdat er bij wisselen van de snaren telkens de gehele zaak moest gesteld.

Indien gewenst plaats ik een foto?

Mesjoggah
25 juli 2011, 17:06
Foto's lijken mij ook wel wat..

Ik zou me namelijk ook kunnen voorstellen dat de trem gewoon niet goed in de stud valt maar er iets boven zit. dan is het een kwestie van snaren wat losser zetten en een tik op de brug geven.

Flitser
25 juli 2011, 19:56
De Studs kan ik zonder problemen aandraaien. Het probleem ligt bij de Claw schroeven, die dus dolgedraaid zijn. Het zal geen enorme operatie zijn om die dingen te vervangen, maar ik laat het toch liever iemand anders doen.

Ik denk misschien dat heel eerlijk mijn klachten vertellen het beste is, op een nette manier uiteraard. Als je dingen gaat roepen en dreigen, dan zal de reparateur me natuurlijk niet met respect behandelen. Logisch. Ik denk ook niet dat het een heel groot probleem gaat worden.

Ronson
25 juli 2011, 22:49
Een tijdje geleden heb ik voor 50 euro een nieuwe input in m'n gitaar laten zetten en ook de Floyd Rose tremelo laten nakijken, aangezien de brug scheef stond en ik deze niet meer recht kon zetten door wat schroeven aan te draaien omdat deze kapot zijn. Ik weet hoe het werkt; het is geen onkunde. Ik heb nu een nieuw setje snaren erop gezet, maar de brug staat weer scheef. En omdat de schroeven niet zijn vervangen, kan ik de brug alsnog niet recht zetten. Ik ben nog niet terug gegaan naar de winkel, maar ik wilde graag weten wat ik als argumenten kan gebruiken. Ik neem aan dat ik garantie heb op een reparatie, vooral als het binnen een maandje ofzo weer "kapot" gaat. Ik ben namelijk bang dat de eigenaar gaat zeggen; tsja, hier kan ik niks aan doen, je moet hier gewoon voor betalen. En dan ben ik waarschijnlijk 30 euro oid kwijt om de brug weer recht te laten zetten. Uiteraard word dit een duur grapje als het bij elk nieuw setje snaren moet ;-)

Edit: hmm, sorry voor de spelfout in de titel. Weet iemand hoe ik dit aan kan passen?
Dit zijn lastige geschillen, gezien de sfeer/gebruiken in de muziekwereld, de manier waarop dingen worden vastgelegd en in dit geval het geringe bedrag. Om met het laatste te beginnen; het gaat om €30, niet een bedrag wat het waard is om tijd in te steken. Stel je hebt rechtsbijstand.. Dan moet je daar weer mee bezig en voor je het weet zitten er uren in die je ook leuk had kunnen besteden.

Dan het daadwerkelijke punt. Je bent naar een expert gegaan en hebt een probleem voorgelegd. Hij heeft aan gegeven dit te kunnen verhelpen voor €30. Jij bent hiermee akkoord gegaan. Toen je het product op kwam halen leek het weer goed te zijn, echter bleek na korte tijd dat het probleem niet is opgelost.
Vervang gitaar/brug eens door een TV. Als die niet werkt na een reparatie dan voel je al aan dat de expert fout is en hij de reparatie alsnog goed moet uitvoeren.
De bon die je hebt zal waarschijnlijk voldoende zijn als bewijs.

Mijn advies, ga naar de winkel en leg het probleem voor. Zeg dat je vertrouwen in hun expertise hebt en daarom juist naar hun bent gegaan, maar dat je product nog steeds gebreken vertoond. Probeer het op een correcte manier te spelen en laat juridische krachttermen achterwegen. Iedereen kan een fout maken. Misschien heeft de expert wat over het hoofd gezien.
Mochten ze dan moeilijk gaan doen dan verdient het een vermelding op het forum. Voor wat betreft extra kosten, lastig. Dat hangt van de overeenkomst af. In hoeverre kon de expert obv jouw verhaal een goede inschatting maken. En wat kan je verwachten voor €30? Het is niet veel geld. Een uurtje arbeid kost al meer, laat staan onderdelen e.d.

Mochten ze nu echt moeilijk doen, zie het als een les en plaats een negatieve review op dit forum. Juridisch is het de moeite niet waard. Ik zie vaak genoeg mensen die uit principe gaan procederen. Enorme tijdverspilling voor iedereen en relatief maak je er alleen maar verlies op.

Flitser
26 juli 2011, 01:20
Ik ben zelf nog maar 17 en heb een baanje in een tomatenkas, waar ik 4.50 per uur verdien. Voor mij betekend dat dus dat ik een dag lang moet zwoegen, terwijl dat voor de gemiddelde gitaarnetter hooguit 2 uur werken zal betekenen. Ik wil ook absoluut geen juridische stappen ondernemen, vandaar de haakjes in de titel. Ik zoek puur een simpele stap die ik kan ondernemen, zoals een negatieve recensie plaatsen hier, of naar de consumentenbond gaan zoals een vriend van me zei. Het gaat natuurlijk ook om het principe. Elke cent die ik voor een reparatie betaal die simpelweg zwaar onvoldoende is uitgevoerd is er één te veel. Ik heb helaas ook geen bon of factuur, het is puur een verbale afspraak.

Ik wil ook even zeggen dat er positieve dingen te noemen zijn over de winkel. Toen ik de gitaar ging ophalen had ik maar 40 euro bij me, terwijl het dus 50 euro kostte. Het was geen enkel probleem dat ik dat tientje "ergens deze week ofzo" mocht brengen. Dat was ook zo toen ik mijn gitaar daar ging halen. Ik had maar 200 euro contant bij me en wilde de rest pinnen, maar het pin automaat deed het niet. Ik mocht gewoon de gitaar meenemen en later op de dag de rest betalen. De reparateur is dus absoluut geen kwaadaardige vent of iets dergelijks. Het is wel jammer dat ik er voor honderden euro's aan spullen heb uitgegeven en dat ik dan zo weinig service krijg. Zo had ik er laatst een adapter gekocht die ik toch liever niet had omdat ik het niet helemaal vertrouwde(een Roland adapter), maar ondanks dat hij onbeschadigd was kreeg ik geen geld terug. Ook had ik er een Daisy chain bij gekocht van 18 euro die uiteindelijk niet goed bleek te zijn. Ook daarvoor kreeg ik geen geld terug. Ook heb ik er dingen gekocht die gewoon niet aan de verwachtingen voldoen die de reparateur/eigenaar schepte. Dat was voor mijn reden genoeg om vandaag mijn voorlopig laatste bezoekje te brengen voor de reparatie.

Ik houd jullie op de hoogte.

Sjoerdo
26 juli 2011, 11:51
De Studs kan ik zonder problemen aandraaien. Het probleem ligt bij de Claw schroeven, die dus dolgedraaid zijn. Het zal geen enorme operatie zijn om die dingen te vervangen, maar ik laat het toch liever iemand anders doen.


hiermee bepaal je de spanning van de veren op het block en uiteindelijk de hoek waarin je tremelo zweeft.

Als de reparateur hem voor je heeft afgesteld in een hoek waar jij tevreden mee bent dan heeft hij zijn werk gedaan. Doordat jij er nieuwe snaren op heb gelegd is die afstelling veranderd (dikkere snaren?), daar kan de reparateur verder niks aan doen.

Ik zou die schroeven verder ook niet vaster draaien, als je dit ongecontroleerd doet kun je zelf je body beschadigen.

Je kunt proberen je veren schuin op het block te plaatsen, hierdoor neemt de relatieve spanning iets toe waardoor je net iets meer trekkracht krijgt, anders zou ik er een veer bij zetten (toch weer terug naar de shop!).

succes ermee!

Flitser
26 juli 2011, 12:21
Helaas is de winkel 2 weken dicht omdat de eigenaren op vakantie zijn :( Nu wil ik naar Rockpalace in Den Haag, weet iemand of ze daar gitaren repareren die niet daar gekocht zijn?

@Sjoerdo: de veren staan al schuin, dus daar kan ik helaas niks meer aan doen :(

Sjoerdo
26 juli 2011, 12:38
Helaas is de winkel 2 weken dicht omdat de eigenaren op vakantie zijn :( Nu wil ik naar Rockpalace in Den Haag, weet iemand of ze daar gitaren repareren die niet daar gekocht zijn?

@Sjoerdo: de veren staan al schuin, dus daar kan ik helaas niks meer aan doen :(

Als er nu twee veren in zitten kun je een derde proberen.

PM me anders maar je adres dan stuur ik je wel een veertje op. Want als ik het zo hoor dan is het puur een kwestie van de spanning aanpassen.

Ronson
26 juli 2011, 14:19
Helaas is de winkel 2 weken dicht omdat de eigenaren op vakantie zijn :( Nu wil ik naar Rockpalace in Den Haag, weet iemand of ze daar gitaren repareren die niet daar gekocht zijn?

@Sjoerdo: de veren staan al schuin, dus daar kan ik helaas niks meer aan doen :(
070-3609509