PDA

View Full Version : Alternatieven voor Toneport UX1 van Line6



fweijers
24 juli 2011, 15:53
Vandaag heeft mijn Toneport UX1 de geest gegeven... :(

Ik denk eraan een andere te kopen maar wellicht zijn er goede alternatieven. Die Toneports zijn alweer wat jaartjes oud.
Iemand wat tips?

Eisen: het moet een simpel (en niet te duur) apparaat zijn waarmee ik mijn gitaar op mijn computer aan kan sluiten en via Gearbox-achtige software kan opnemen.

Daarnaast ben ik in de toekomst van plan mijn macbook pro te gebruiken, dus het is handig als het ding compatibel is met OSx.

Bijl
25 juli 2011, 08:57
Er zijn heel veel USB audio interfaces verkrijgbaar, maar speciaal voor gitaar zoals de Toneports, met goede modelling software, zijn er niet zoveel.

De Line 6 Toneports bestaan nog steeds onder een andere naam: Line6 POD Studio UX1. En voor die prijs is er nog steeds niet veel anders verkrijgbaar dat net zo goed werkt.

Er is ook de Zoom ZFX Plugin Stack, en de Korg Pandora voor zover ik weet.

Veel multi effecten kunnen ook dienst doen als USB audio interface.

Gitaar4LifeDude
25 juli 2011, 13:06
Die line6 is volgens mij niet mac compatible. Mijn oude ux2 is dat in ieder geval niet.
Als ik jou was zou ik even kijken naar de m-audio mbox, gaat van heel goedkoop tot heel duur en je krijgt er als het goed is een versie van protools bij.

tomdiedom
25 juli 2011, 13:46
Die line6 dingen kunnen prima op een mac. Ik heb de gx en dat heeft nooit problemen gegeven.

Bijl
25 juli 2011, 15:56
Ja hoor, de nieuwe UX1 kan gewoon met een Mac. Zie hier de spesifikasies:

http://uk.line6.com/podstudioux1/specifications.html

Dus.

Wat ook belangrijk is, met dit soort apparaten is het de software die de klank maakt, en iets beters dan Gearbox heb ik nog niet gevonden wanneer het specifiek om gitaar gaat. Native Instruments Guitar Rig vond ik bagger. Wel leuk dat Guitar rig ook werkt met een Line6 Toneport, dat dan weer wel.

Wabbie
25 juli 2011, 16:00
Ik gebruik al een paar jaar een UX2 op mijn iMac en mijn Macbook Pro en dat gaat prima. Als je echt alleen in gitaar geïnteresseerd bent is er vrij weinig wat net zo goed is als de UX'es van Line6. Ik moet zeggen dat mijn UX2 ook heel prima zang opneemt trouwens. Enige nadeel van dat ding is eigenlijk dat er maar twee inputs op zitten.

Ik gebruik hem tegenwoordig eigenlijk bijna niet meer als modeller trouwens, meestal zet ik even snel een condensator mic voor een klein buizenbakkie als ik wat wil opnemen, maar voor ingevingen in het holst van de nacht is het wel een uitkomst om even snel een versterkermodel aan te kunnen slingeren en dingen op te kunnen nemen zonder dat de buren er last van hebben.

interessander
25 juli 2011, 16:00
@Bijl: Bedoel je specifiek Gearbox als zijnde beter dan Podfarm?

Ik heb ook een UX1 maar gebruik hem enkel nog als interface voor mijn preamp en als externe geluidskaart, voldoet al jaren prima.

Bijl
25 juli 2011, 16:05
Bedoel je specifiek Gearbox als zijnde beter dan Podfarm?
Ik heb ook een UX1 maar gebruik hem enkel als interface, voldoet al jaren prima.

Oh, nee, ik bedoelde Gearbox tov software die niet van Line6 is. Ik wou PODfarm wel proberen maar dat moest natuurlijk weer geld kosten, dus doei:). Ik gebruik mijn eigen UX1 als oefenversterker en soms een demootje dus ik vond het wel best zo. Ik had al extra model packs gekocht voor metal versterkers e.d. :blast:

interessander
25 juli 2011, 16:22
Volgens mij was het voor UX1 gebruikers gratis om naar versie 1 te upgraden in elk geval. De triple pack heb ik ook gekocht, die kun je ook gewoon in Podfarm gebruiken.

fweijers
25 juli 2011, 22:47
Bedankt voor de reacties!
Wat een goed nieuws dat de nieuwe UX1 ook compatible is met mac.
Ik was altijd best tevreden met mijn Toneport.

Het grote voordeel vond ik de goede geluiden die Gearbox levert en geen latency, dat moet je maar weer afwachten met andere apparaten...

Ik overweeg nog de M-audio Fast Track mkII voor 85 euro versus de Pod Studio UX1 van 120 euri.
Valt dit te vergelijken of knalt de weegschaal naar de UX1? :)

Bijl
26 juli 2011, 01:14
Volgens mij was het voor UX1 gebruikers gratis om naar versie 1 te upgraden in elk geval. De triple pack heb ik ook gekocht, die kun je ook gewoon in Podfarm gebruiken.

Ik had dat gebropeerd maar het lukte niet helemaal. Ik zal nog eens een poging wagen.


Bedankt voor de reacties!
Wat een goed nieuws dat de nieuwe UX1 ook compatible is met mac.
Ik was altijd best tevreden met mijn Toneport.

Het grote voordeel vond ik de goede geluiden die Gearbox levert en geen latency, dat moet je maar weer afwachten met andere apparaten...

Ik overweeg nog de M-audio Fast Track mkII voor 85 euro versus de Pod Studio UX1 van 120 euri.
Valt dit te vergelijken of knalt de weegschaal naar de UX1? :)

Ik durf mezelf geen expert te noemen op dit gebied, en ik kijk er vooral naar als gitarist en dan zou ik voor de Line6 gaan. Het lijkt er op dat M-Audio niet specifiek op gitaristen mikt, meer geluidsopnames maken in het algemeen.

Mij zal het een rotzorg zijn of ik opneem met Ableton of Pro Tools, voor mijn part gebruik ik Fruity Loops. Maar GearBox zal ik gaan missen als ik voor de M-Audio zou kiezen. Ik denk dat daar ook het prijsverschil zit.

fweijers
26 juli 2011, 07:07
[... Maar GearBox zal ik gaan missen als ik voor de M-Audio zou kiezen. Ik denk dat daar ook het prijsverschil zit.[/QUOTE]

Daar sluit ik me helemaal bij aan. De UX1 gaat het dan worden!

Steelduines
26 juli 2011, 11:31
Ik heb een Studio UX1, echt een prima ding!! Over de modelling software, Amplitube 3 FTW. Ik heb ze allemaal geprobeerd: gearbox, Podfarm, Guitarrig 4, Amplitube 2, Overloud TH2 etc... Ik vind echt dat Amplitube 3 de beste benadering is van de echte versterkers en het meest natuurlijk klinkt. Bovendien heeft hij ook een goede interface. Merken als Fender, Orange en Soldano hebben ook officiele modellen in Amplitube zitten. Ik heb zelf de versie met alle customshop extra's, daar zitten nog een heleboeel extra amps, cabs en effecten in van o.a. Fender, Orange, T-rex Seymour Duncan.
De Studio UX1 werkt trouwens perfect met alle bovengenoemde programma's. Zeker een aanrader dus.

interessander
26 juli 2011, 12:19
Het rare is dat ik met Amplitube een enorme latency had die ik met bijvoorbeeld Podfarm/Gearbox of Revalver niet had.

Wat sowieso aan te raden is voor modeling software om eens de speakersim uit te zetten en impulses te proberen, daar kun je hele goede resultaten mee behalen.

Steelduines
26 juli 2011, 12:54
Met die impulses dat kende ik nog niet. Heb er net ff naar gekeken op guitarampmodeling.com, klinkt veel belovend. Als ik thuis ben vanmiddag ga ik het meteen proberen. Ben benieuwd of het echt zoveel verschil maakt.

@interessander

Welke impulses gebruik jij? En met welke programma laad je de impulse?

interessander
26 juli 2011, 14:35
Je kunt even zoeken op guitarhack impulses, en er zijn her en der op fora wel gratis impulses te vinden van bekende cab, amp en speakercombinaties. Het hangt er ook van af wat voor sound je zoekt natuurlijk.

Ik gebruik zelf KefIR in Ableton om de impulses te laden, maar lePou heeft ze ook, daar kun je zelfs twee impulses in stereo draaien.

Het leuke van een impulse response bij opnames is ook dat je een project altijd nog met een andere impulse kunt afspelen om een andere sound te krijgen.

Zoek anders ook even binnen gitaarnet naar impulses, Robbert Haneberg heeft er meerdere topics geopend met veel bruikbare info.

Steelduines
26 juli 2011, 15:08
Thnx! Ik zal eens wat gaan rond spitten..

Wel raar dat je zo'n hoge latency krijgt in Amplitube. Kan je de buffer groote niet aanpassen? Mijn buffer is 128, als ik gebruik maak van ASIO4ALL dan kan ik zelfs tot 64. Ik kan alleen nergens mijn latency in ms zien, zoals bijvoorbeeld bij Guitarrig 4. Maar ik heb geen last van lag, dus deze zal wel vrij laag zijn.

Maakt het nog veel uit wat voor muziek stijl je speelt? Ik lees vooral veel ervaring van mensen die voornamelijk veel metal en high gain spelen. Ik speel zelf meer rock en blues...

interessander
26 juli 2011, 15:15
Ik heb alles geprobeerd en ik heb met PodFarm nooit problemen met buffergrootte en daar heb ik een extreem lage latency. In ableton kan ik ook prima 7 tracks laten lopen met elk een impulse en een track met Ezdrummer, dus qua PC zou ik het ook makkelijk moeten kunnen zou je zeggen.

De laatste vraag snap ik niet helemaal, bedoel je of het met de impulses uitmaakt? Ik speel zelf vooral metal dus dan heb je al gauw een bepaalde impulse die je gebruikt, zoals een mesa 4x12 en een sm57. De eerder genoemde guitarhack impulses zijn ook erg gericht op rock en metal.
Op mijn soundclick onder in mijn signature hoor je bij alle tracks die met mijn Peavey Rockmaster zijn opgenomen ook impulses, maar vaak een combinatie van meerdere verschillende op meerdere sporen.

Als je een ander soort muziek speelt kom je eerder bij een standaard marshall 4x12 of bijvoorbeeld een Vox AC30 impulse terecht, ook voor baskasten kun je impulses vinden.

Steelduines
26 juli 2011, 15:31
Ik lees dat er veel verschil zit tussen de standaard cabs en de impulsen bij metal. Ik vroeg me alleen af of dit verschil ook zo groot was voor de stijlen met wat minder gain.

interessander
26 juli 2011, 16:28
De "metal" impulses worden volgens bepaalde technieken gemaakt van een producer zoals any sneap, vandaar dat dat redelijk specifiek is. maar voor de rest is een impulse altijd een momentopname van de interactie van een eindtrap, speaker en microfoon (en mic pre-amp) Vaak heb je dan per speaker nog verschillende microfoons zoals een sm57 en een md421 en verschillende plaatsingen daarvan.

Recabinet heeft een mooie verzameling van verschillende cabs, volgens mij is daar ook we een demo versie van te vinden.

HaroldA
20 november 2011, 16:35
Even een vraag voor de UX1 bezitters: kun je daarmee opnemen in Cubase, maar output naar de interne geluidskaart/speakers van de laptop sturen?

Een maat van mij mailde net dat hij alleen maar kan kiezen voor of de UX of de interne geluidskaart en ik weiger dat te geloven ;)

Terminus
20 november 2011, 22:13
Even een vraag voor de UX1 bezitters: kun je daarmee opnemen in Cubase, maar output naar de interne geluidskaart/speakers van de laptop sturen?

Een maat van mij mailde net dat hij alleen maar kan kiezen voor of de UX of de interne geluidskaart en ik weiger dat te geloven ;)

Ja, maar het is een nogal zinloze activiteit. Veel mensen gebruiken het zo maar je krijgt er veel latency van en het is onnodig ingewikkeld.

HaroldA
20 november 2011, 22:28
Ja, maar het is een nogal zinloze activiteit. Veel mensen gebruiken het zo maar je krijgt er veel latency van en het is onnodig ingewikkeld.

Hoe kan hij dan z'n laptopspeakers gebruiken? De UX als ASIO device kiezen en dan de UX weer terug de laptop in via de aux ingang? (als die er al op zit)

Terminus
21 november 2011, 15:52
Hoe kan hij dan z'n laptopspeakers gebruiken? De UX als ASIO device kiezen en dan de UX weer terug de laptop in via de aux ingang? (als die er al op zit)

Ja dat is inderdaad hoe dat moet. Over laptopspeakers had ik nog niet gedacht, maar in een situatie dat je toch een geluidskaart eraan hangt kan je vast ook wel koptelefoons of speakers aansluiten.

Misschien dat je in sommige programma's een andere outputkaart dan input kan kiezen, maar in POD Farm niet in ieder geval.

interessander
21 november 2011, 16:14
Waarom zou je het geluid over de laptopspeakers willen laten gaan? Volgens mij kan het wel trouwens, ik heb in het begin een tijdje de UX1 naast mijn interne geluidskaart van mijn laptop gebruikt. Die gebruikte ik dan enkel voor playback na het opnemen, maar uiteindelijk is het handiger om de UX1 gewoon als vervanger van je geluidskaart te gebruiken.

HaroldA
22 november 2011, 13:37
Waarom zou je het geluid over de laptopspeakers willen laten gaan?

Omdat je dan geen externe speakers hoeft aan te schaffen/mee te zeulen/aan te sluiten?

Interne speakers + geluidskaart voldoen gewoon voor Cubase, maar meespelen of opnemen met de UX lukt vooralsnog niet.

interessander
22 november 2011, 13:44
Omdat je dan geen externe speakers hoeft aan te schaffen/mee te zeulen/aan te sluiten?

Interne speakers + geluidskaart voldoen gewoon voor Cubase, maar meespelen of opnemen met de UX lukt vooralsnog niet.

Ik snap dat dat handiger is dan meezeulen, maar een koptelefoon weegt ook niks en dat klinkt echt wel stukken beter dan de gemiddelde laptopspeaker, en dan heb je ook geen problemen met de interne geluidskaart.

Verder zou ik het niet weten, ik deed het met de meegeleverde Ableton lite en voor zover ik me kan herinneren kon dat gewoon.

Toaster
22 november 2011, 22:40
Ik begrijp er geen fluit van. Die UX1 deed het niet op mijn Mac een jaar geleden. Er was toen alleen een beta versie uit. En een hoop geklaag online. Bij de beta download stond letterlijk de tekst: this download is for the very very brave people...

Hij deed dus niks. Daarna de M-audio laten overkomen. Deed het ook niet naar wens. Toen maar de dure Apogee aangeschaft. Deed het perfect met Snow Leopard.
Nu met Lion vaak een aantal hick-ups. Maar doet het wel.

Doet die UX1 het nu ook weer met Lion? Ik heb hem gewoon bewaard. Dus ik wil het wel proberen. Alleen mijn Mac sprong gelijk op blauw scherm.... zodra de line6 aanging. (das echt heel knap bij een Mac trouwens)

vettavillenl
22 november 2011, 23:43
Sluit je UX 1 aan en laat monkey checken wat er beschikbaar is. Er zijn drivers voor Lion voor UX1.

Het controleren duurt ongeveer evenlang als hier een post maken..

m.vr.gr. Hans