PDA

View Full Version : Rinkelend geluid GBe snaren



rudolf
24 juli 2011, 14:25
op hoog volume heb ik een rinkelend geluid op mijn GBe snaren rond de 12de fret en hoger en rond de 4de fret. Ik dacht eerst dat er iets los zat in mijn versterker. Deze heb ik helemaal nagelopen. Is helemaal in orde. Ook met een andere gitaar geprobeerd. Geen probleem daarmee.

Versterker dus uitgesloten. Dus lijkt het me een soort van fretbuzz. Het klinkt alleen wel wat anders dan bv op de EAB snaren. Wordt pas merkbaar als het geluidsniveau omhoog gaat. Thuis hoor ik het nooit, repetities wel.

Ik heb wat zitten spelen met de afstelling van de brug en de brugzadels. Hoger en lager gezet. Dit leverde niet het gewenste effect op. Heb eigenlijk ook niet het idee dat de snaren tegen de frets aanlopen.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik eens kunnen proberen om het te verhelpen? Het gaat om een epiphone les paul.
(Misschien is dat wel het probleem :D)

wormke
24 juli 2011, 14:33
ik had dit bij mijn rg ook, maar heb dit kunnen oplossen door de brug opnieuw af te stellen, maar dit heb je blijkbaar al gedaan... misschien inderdaad het merk :dontgeti::seriousf:

nee, serieus, dat denk ik nu toch niet hoor. Welke dikte van snaren speel je? Heb ooit eens dikkere snaren gelegd dan ik normaal gebruik en toen had ik dit ook in de hogere regionen.

rudolf
24 juli 2011, 14:37
Overigens ook ander merk sparen geprobeerd en andere dikte. Ligt 010 op d'addario.

Het stomme is dat ik er al een jaar last van heb, maar het nooit gelinkt heb aan de gitaar. Mijn versterker stond in het oude repetitiehok naast een gaskacheltje. Dacht altijd dat die mee vibreerde. Nu zitten we sinds een maand in een andere ruimte en toe kwam ik er pas achter dat het dat kacheltjes niet was ;)

BobvanKempen
24 juli 2011, 14:38
Gitaar wegbrengen naar een gitaarbouwer en die de gitaar goed laten afstellen. Fredbuzz is volgens mij altijd te verhelpen maar misschien moet de hals bijvoorbeeld ook bijgesteld worden. Kost je gemiddeld rond de 35 euro maar dan is het wel een keer goed gedaan.

Tien tegen een dat dan je probleem verholpen is.