PDA

View Full Version : Gitaren lange tijd niet gebruiken: Voorzorgsmaatregelen?



MVH Guitars
24 juli 2011, 14:20
Ik moet binnenkort voor mijn opleiding 5 maanden van huis. Ik zal mijn gitaren dus al die tijd niet gebruiken. Moet ik dan bepaalde voorzorgsmaatregelen nemen?

Ik ben sinds ik ben begonnen met spelen nog nooit langer dan 3 weken zonder gitaar geweest. Ik heb wel eens iets gehoord over de gitaren anders stemmen als ze lange tijd niet gebruikt worden.

Het gaat hier om electrische gitaren, allen in standaard E stemming. De gitaren hangen nu aan haken aan de muur en ik heb alleen voor mijn Gibson een koffer.

barno
24 juli 2011, 14:23
Als er niet te veel temp schommeling is in de ruimte, hoef je niks te doen. Anders eventueel snaren wat losser zetten.

MVH Guitars
24 juli 2011, 14:31
Juist ja, snaren losser, dat heb ik dus al eens eerder ergens gehoord. Maar dat vind ik toch vreemd. De truss rod zorgt voor het juiste evenwicht in de hals bij de stemming waarvoor die is afgesteld. Snaren losser (zonder truss rod bijstellen) zou toch niet echt een goed idee zijn dan?

G.G.
24 juli 2011, 21:00
Ik heb gitaren in de hoek staan waar al jaren niet op gespeeld wordt. Even stemmen en klaar is Kees.

Niets aan doen, lekker laten staan en op reis gaan.