PDA

View Full Version : Stoppen met delay en reverb



vinni
23 juli 2011, 23:52
Denk er hard over die twee in de ban te doen.

Live verkloten die twee effecten teveel je geluid.
Daarmee bedoel ik meer dat ze ervoor zorgen dat je niet strak
klinkt en niet lekker door de mix heen prikt.
Drums en bas gebruiken ook geen delay en reverb....dan klinkt het zo raar
dat alleen de gitaar dat wel heeft....komt de eenheid van het bandgeluid niet ten goede.

Kijk.....U2 en Gilmour kan niet zonder....maar dat speel ik vrijwel nooit.

Jullie mening?

Vinni

Matthijs24
24 juli 2011, 00:00
Whatever you want? Vind je het wel mooier maar vind je het alleen irritant dat je niet door de mix heen prikt?

FruscianteFan
24 juli 2011, 00:02
Het is nogal wat... soms maakt het voor mijn gevoel totaal niet uit (en dan verkies ik de galm uit te zetten, is wat meer gedefinieerd) en soms - vooral als de gitaar veel ruimte krijgt, of de gitaar meer een sferische functie heeft - is het juist erg nuttig om een flinke galm te hebben.

Al met al hangt het heel erg van mijn bui en van het totaalgeluid af of ik mijn galm gebruik in bepaalde stukken. Bij veel stukken staat het vast.

jutter
24 juli 2011, 00:20
Hey Vincent! Mijn mening is dat reverb en delay samen inderdaad je geluid verkloten. Je komt niet lekker meer door het bandgeluid heen, tenminste dat is mijn ervaring. Ik gebruik alleen een beetje delay dus geen reverb en daarmee kom ik wel duidelijk door het bandgeweld heen.

Groet,

Alex

even
24 juli 2011, 10:04
Zelf ben ik juist bezig met het omgekeerde. Voorheen gebruikte ik weinig effecten maar ruim een jaar geleden ben ik door een ongeluk de helft van mijn vingertop van mijn linker (toets) hand (ringvinger dus) kwijtgeraakt. Hiedoor heb ik mijn spel moeten aanpassen en het gebruik van meer effecten kan dit in mijn geval mooi compenseren. Het is wel noodzakelijk om de effecten niet teveel te laten overheersen. Ik heb een Nova system en delay en reverb staan nooit hoger dan 40%. Ook de ducking delay vind ik een mooie uitvinding. :ok:

vinni
24 juli 2011, 10:55
Hey Vincent! Mijn mening is dat reverb en delay samen inderdaad je geluid verkloten. Je komt niet lekker meer door het bandgeluid heen, tenminste dat is mijn ervaring. Ik gebruik alleen een beetje delay dus geen reverb en daarmee kom ik wel duidelijk door het bandgeweld heen.

Groet,

Alex

Hee Alex.....alles goed hier...."We baggeren lekker door" zal ik maar zeggen! :seriousf:

Tja....misschien is het ook meer dat ik merk dat mijn muzikale smaak aan het veranderen is. Luister nu veel meer naar oude rock ala LeD Zeppelin, Rival Sons maar ook Pearl Jam en de Foo Fighters. Op CD wordt nog wel eens delay en reverb gebruikt....maar live eigenlijk nooit. Hou steeds meer van eenvoud.
Het aantal pedalen slinkt ook met het ouder worden lijkt het wel.

Vinni

jutter
24 juli 2011, 11:06
Hee Alex.....alles goed hier...."We baggeren lekker door" zal ik maar zeggen! :seriousf:

Tja....misschien is het ook meer dat ik merk dat mijn muzikale smaak aan het veranderen is. Luister nu veel meer naar oude rock ala LeD Zeppelin, Rival Sons maar ook Pearl Jam en de Foo Fighters. Op CD wordt nog wel eens delay en reverb gebruikt....maar live eigenlijk nooit. Hou steeds meer van eenvoud.
Het aantal pedalen slinkt ook met het ouder worden lijkt het wel.

Vinni

Leuk je hier weer eens te ontmoeten! Ik speel nu in een band in Smilde; die andere band (weet je nog..?) ben ik een aantal jaren geleden uitgestapt. Ik heb nu alleen nog een PRS CU24, een Koch Twintone (heb jij die nog meegemaakt?) en een delay bakje. That's all en ik speel er alle soorten muziek mee. Ik weet nog toen jij bij ons kwam met 2 torens (Marshall en Fender) en een wereld aan pedalen! Ik herken dat wel; vroegahr heb ik ook het (niet)nodige gehad.... Speel jij trouwens nog in dezelfde band?

marc_o
24 juli 2011, 11:15
Ik ben ook vrijwel effectloos.
het enige wat je nodig hebt is een goede gitaar, een versterker naar smaak en in mijn geval een Wah...
We hebben in de band al een toetsenist, laat hij maar met laagjes werken, ik wil persoonlijk een directe sound hebben. Maarja, zoveel mensen, zoveel smaken.
heb vanalles gebruikt vroeger, maar hoe beter mijn spel werd en hoe beter mijn versterkers werden, des te minder effecten ging ik gebruiken.

vinni
24 juli 2011, 11:16
Tja....oude tijden....

Speel nog steeds bij dezelfde band.
Geen torens meer....één amp (rocktron TOL100) 2X12 één gitaar en wat pedalen.
Heb thuis wel veel meer spul....maar live is het dus drastisch geslonken.

Weet nog dat je mer een PRS SE speelde en een Soundcity top.

Volgens mij bestaat The Fifth helemaal niet meer.

Vinni

vinni
24 juli 2011, 11:19
maar hoe beter mijn spel werd en hoe beter mijn versterkers werden, des te minder effecten ging ik gebruiken.

Dat heeft er denk ik ook wel mee te maken. Vroeger moest ik nogal wat verbloemen. Dat wordt gelukkig steeds minder. Sterker nog....
Juist door al die effecten lijkt het of ik slechter speel.

Vinni

DemolitionColorScheme
24 juli 2011, 11:47
Wat een onzin, vooral betreffende de drums. Drums worden over het algemeen, in venues met een fatsoenlijke PA, behandeld met compressie en reverb.

Reverb kan er nu netjuist voor zorgen dat het diepte contrast tussen meerdere instrumenten vergroot. De perceptie van een droog instrument versus een instrument in een ruimte (reverb, van welk formaat dan ook) kan netjuist een mix helpen om verschil te creeëren.

apekop
24 juli 2011, 11:50
Ligt er helemaal aan wat je wilt en wat voor muziek je maakt. Als je alleen blues of classic rock speelt is een delay niet altijd nodig. Maar speel je sferische muziek dan kun je er weer niet omheen. Een delay maakt het geluid niet per definitie troebeler als je hem op de juiste manier gebruikt. Een reverb heeft die neiging soms wel een. persoonlijk zou ik niet zonder mijn delay kunnen en vind ik het mijn muzikaalste effect. Ik gebruikt het niet zo zeer als een effect, maar als een extra instrument als het ware. Reverb gebruik ik niet live, wel bij opnames. Samen met een delay wordt dat al snel te veel van het goede.
Je moet gewoon kijken wat je zelf mooi vind.

Brum
24 juli 2011, 13:06
Het minderen in effecten herken ik wel. Eerst is alles een toevoeging en te gek daarna ga je in de loop der jaren eigenlijk pas echt filteren wat voor jou bruikbaar is. Tenminste, zo heeft het bij mij gewerkt. Ik ben nog steeds wel van de pedalen, maar niet meer 10+ op een bord, wat bijna niet meer mee te nemen is naar repetities, die tijd heb ik wel gehad. De helft is leuk voor thuis en gebruik je niet eens in bandverband, of in ieder geval nauwelijks en eigenlijk meer omdat je het zo graag wilt gebruiken, maar eigenlijk niet eens echt wat toevoegt.

Reverb is nog steeds wel een effect wat altijd aanstaat en onderdeel van m'n geluid is geworden. Ik gebruik al jaren een EHX Holy Grail, is ook al tig keer kapot geweest (onbetrouwbaar kutding is het), maar ik kan niet meer zonder. Ik heb het idee dat het m'n geluid in minimale instelling net even meer 3D maakt en de randjes net wat prettiger in het gehoor.

Delay heb ik wel, maar gebruik ik ook maar zelden. Eigenlijk alleen voor sommige cleane stukjes. Voor scheur heb ik het altijd al een irritant geluid gevonden. Beetje dat Vai idee, waar ik dus echt niet van houd.

arjanb01
24 juli 2011, 13:28
Ik herken het probleem wel. Ikzelf heb een g-major en voor solo geluid is een korte delay heel erg mooi. Zelf heb ik de delay op 30-35% mix stand staan, verkloot je geluid niet en prikt prima door de mix.
Voor de powercords en riffs heb ik het het liefste zo direkt mogelijk, reverb van de amp meer niet.

Pepe
24 juli 2011, 13:55
Een droog geluid is krachtiger zoals een schilderij krachtiger is met harde onverdunde lijnen. Het hangt ook van het soort muziek af, slapback bij Rockabilly of lange delays bij prog maken deel uit van een sound.
Maar ik ben er geen fan van, de droge seventies produkties zijn een stuk tijdlozer dan de heavy processed mixen uit de eighties.

Ik heb altijd gedacht, als die Edge nou niet alles verpestte met die delays dan zou U2 nog een leuk bandje kunnen zijn.

lcvanderhelm
24 juli 2011, 14:01
Dan zit je nog steeds met die kwal van een zanger.

apekop
24 juli 2011, 18:19
Ik heb altijd gedacht, als die Edge nou niet alles verpestte met die delays dan zou U2 nog een leuk bandje kunnen zijn.

Rare uitspraak. Het mooiste en meest aparte aan U2 zijn juist de delay partijen van The Edge.

Pepe
24 juli 2011, 18:52
Hoezo raar? Alsof U2 geen goede nummers schrijft?

schizo910
24 juli 2011, 18:56
Hoezo raar? Alsof U2 geen goede nummers schrijft?

klopt :satisfie:

Pepe
24 juli 2011, 19:07
Het zou raar zijn als jij, Apekop die uitspraak doet maar voor mij dus niet he

apekop
24 juli 2011, 19:17
Hoezo raar? Alsof U2 geen goede nummers schrijft?

Dat zeg ik ook niet, maar voor mij (en voor vele andere gitaristen denk ik) is The Edge de belangrijkste reden dat ik U2 leuk vind. Beetje raar om te zeggen dat The Edge hun nummers verpest met zijn delay. Die delay is zo verweven met de muziek van U2 en niet weg te denken. The Edge bepaald door dmv zijn effectengebruik een groot deel de sound van U2.

JGD
24 juli 2011, 20:40
ik heb nu delay op mijn toetsenbord ...bord...ord...ord...ord...ord...ord...rd....d... ..

groovieguitarguus
24 juli 2011, 20:57
Ik bump nog even deze soundclip... Arnold van Dongen...
Wereld geluid, met vrij eenvoudige setup... maar wel delay...
I like it... a lot!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENw

TimS
24 juli 2011, 21:01
ik heb nu delay op mijn toetsenbord ...bord...ord...ord...ord...ord...ord...rd....d... ..

Ducking delay?

jutter
24 juli 2011, 22:33
Ik bump nog even deze soundclip... Arnold van Dongen...
Wereld geluid, met vrij eenvoudige setup... maar wel delay...
I like it... a lot!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENw

Deze kan ik ook niet voorstellen zonder delay (ook Arnold van Dongen). Luister maar eens goed naar de solo op het eind, daar zit toch nog redelijk wat delay in:
http://www.youtube.com/watch?v=NCKqO4i9KvU

Lennert
24 juli 2011, 22:49
Ik gebruik reverb en delay vaak samen maar dan wel heel subtiel afgesteld. Zeg; reverb van de amp op n kwart, slapback delay op zo'n 10% level. Ik vind dat het m'n lead sound wel muzikaler maakt voor bepaalde muziek. Bij blues gebruik ik het meestal niet of 1 van de 2 apart. Voor ritme werk heb ik het liefst ook een directe sound, echt letterlijk gitaar->amp->speaker met de overdrive van de amp zelf. Dan wil ik geen effecten die de dynamiek verpesten.

Verder heb ik een hekel aan andere modulatie.. mij zul je nooit met een flanger of phaser o.i.d. zien..

Ik zou je effecten niet helemaal weg doen.. Ga je spijt van krijgen denk ik. Minderen is wat anders maar waarom zo radicaal? Een beetje galm kan vaak heel mooi zijn, zeker wanneer je gitaar even in het middelpunt van de belangstelling staat. En dan bedoel ik dus niet dat je dan meteen een delay met 5 repeats of 50% blend moet gaan gebruiken maar gewoon dat je noten mooi gaan zingen!

tomdiedom
24 juli 2011, 23:13
Ik zou eerst de reverb wegdoen, de ruimte waar je speelt geeft altijd wat natuurlijke galm en met delay valt eventueel reverb redelijk na te bootsen, als je het toch mist.
Dacht zelf ook eerst zonder delay te kunnen, maar na een tijdje toch weer eentje gekocht. Mits subtiel gebruikt kan het een ontzettend goede toevoeging zijn voor je sound, imho.

Rutger
25 juli 2011, 15:45
Ik denk niet dat ik zonder delay zou kunnen. k Vind het gewoon een prachtig effect. Ik zie het ook als effect, niet als iets wat een ruimte nabootst ofzo. Je moet het ook niet altijd gebruiken maar daar waar nodig/nuttig/mooi.

Zonder reverb lukt wel, al hoewel ik ook dat een prachtig effect vind. Live zal de knoppenman toch wat reverb over de mix gooien dus kun je je eigen thuislaten.
Maar een klein beetje reverb maakt je sound toch wat grootser, ruimtelijker. Wat minder direct, dat wel, dus zul je dat ergens anders in moeten compenseren (iets meer mids bijv.)

Een tijdlang had ik zelfs alleen een echo, reverb en overdrive op mijn bordje liggen, dus dat zegt genoeg :)

FruscianteFan
25 juli 2011, 15:49
Ik denk niet dat ik zonder delay zou kunnen. k Vind het gewoon een prachtig effect. Ik zie het ook als effect, niet als iets wat een ruimte nabootst ofzo. Je moet het ook niet altijd gebruiken maar daar waar nodig/nuttig/mooi.

Zonder reverb lukt wel, al hoewel ik ook dat een prachtig effect vind. Live zal de knoppenman toch wat reverb over de mix gooien dus kun je je eigen thuislaten.
Maar een klein beetje reverb maakt je sound toch wat grootser, ruimtelijker. Wat minder direct, dat wel, dus zul je dat ergens anders in moeten compenseren (iets meer mids bijv.)

Een tijdlang had ik zelfs alleen een echo, reverb en overdrive op mijn bordje liggen, dus dat zegt genoeg :)
Het hangt vooral heel erg van de muziek af, denk ik. En van de zaal natuurlijk... maar in de coverband waar we met carnaval nummers speelden (gelukkig niet de echt foute nummers) was nauwelijks ruimte voor galm, was ook niet nodig. Met mijn normale band, Echoes, zou ik nauwelijks zonder delay kunnen, en al helemaal niet zonder galm.

DemolitionColorScheme
25 juli 2011, 15:55
Maar een klein beetje reverb maakt je sound toch wat grootser, ruimtelijker. Wat minder direct, dat wel, dus zul je dat ergens anders in moeten compenseren (iets meer mids bijv.)
Wel grappig, net of alles constant 'direct' moet zijn. Compenseren? Nah. Het is vaak zo dat, zoals ik al eerder heb gezegd, droog en nat (reverberated / etc.) een mooi contrast leveren in een mix.

vinni
25 juli 2011, 15:56
Thanx guyzz,

Na het lezen van alle replies ben ik toch niet zo zeker meer.

Denk er nu toch over om een Hall of Fame en een Flashback op mn board te plaatsen. Simpel maar doeltreffend....en je kan ze natuurlijk altijd uitzetten.

In mijn mainrig heb ik een Damage Control Timeline.

Ik zal wel minderen met delay....dat wel......

Vinni

FruscianteFan
25 juli 2011, 15:57
Wat heb je nu dan? Lijkt me een beetje onzinnig om nieuwe pedalen te kopen omdat je ze minder wilt gebruiken.

Rutger
25 juli 2011, 16:00
Wel grappig, net of alles constant 'direct' moet zijn. Compenseren? Nah. Het is vaak zo dat, zoals ik al eerder heb gezegd, droog en nat (reverberated / etc.) een mooi contrast leveren in een mix.

Ja dat kan natuurlijk, maar zoals Frusciantefan zegt: het moet wel in de situatie/band/stijl passen waarin je speelt.
Met 'direct' bedoel ik wat al eerder gezegd is: je sound moet niet verzanden en ongedefinieerd worden, of andere instrumenten in de weg gaan zitten waardoor het een brij wordt. Gebruik je effecten met verstand, het moet wel praktisch blijven.

vinni
25 juli 2011, 16:04
Wat heb je nu dan? Lijkt me een beetje onzinnig om nieuwe pedalen te kopen omdat je ze minder wilt gebruiken.

Ben bezig met een tweede rig....meer oldschool.

Zoals gezegd...gebruik bij mijn andere rig een Timeline. Zonder meer goed...maar een beetje overkill. Geen reverb.
Die Timeline blijft ook gewoon in bedrijf. Alleen wat minder delay.

Heb nog wel een andere delay (zie sig) maar die is weer wat te beperkt.

Vinni

vinni
25 juli 2011, 16:04
Ja dat kan natuurlijk, maar zoals Frusciantefan zegt: het moet wel in de situatie/band/stijl passen waarin je speelt.
Met 'direct' bedoel ik wat al eerder gezegd is: je sound moet niet verzanden en ongedefinieerd worden, of andere instrumenten in de weg gaan zitten waardoor het een brij wordt. Gebruik je effecten met verstand, het moet wel praktisch blijven.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.....

Vinni

FruscianteFan
25 juli 2011, 16:06
Ja dat kan natuurlijk, maar zoals Frusciantefan zegt: het moet wel in de situatie/band/stijl passen waarin je speelt.
Met 'direct' bedoel ik wat al eerder gezegd is: je sound moet niet verzanden en ongedefinieerd worden, of andere instrumenten in de weg gaan zitten waardoor het een brij wordt. Gebruik je effecten met verstand, het moet wel praktisch blijven.
Al merk ik de laatste tijd wel dat juist dat penetrante gitaargeluid soms ook helemaal niet lekker in de mix ligt. Soms is "verderop in de mix" (denk aan het halselement met wat galm en delay) juist meer ruimte dan 'voorin'.

DemolitionColorScheme
25 juli 2011, 16:15
Ja dat kan natuurlijk, maar zoals Frusciantefan zegt: het moet wel in de situatie/band/stijl passen waarin je speelt.
Met 'direct' bedoel ik wat al eerder gezegd is: je sound moet niet verzanden en ongedefinieerd worden, of andere instrumenten in de weg gaan zitten waardoor het een brij wordt. Gebruik je effecten met verstand, het moet wel praktisch blijven.
Dit ligt echt puur aan het soort muziek dat je maakt en waar je van geniet. Ik luister naar veel ambient en shoegaze / dream pop en dat zijn van die typische genres die erg berusten op effecten, vooral time-based effecten om alles in elkaar te laten zinken. Alles is daarbij ook erg dicht tegen elkaar aan gemixed om het een deken van geluid te laten worden.

2 Voorbeeldjes van wat shoegaze / dream pop

http://www.youtube.com/watch?v=BHo2pnKeUzY


http://www.youtube.com/watch?v=jnjS1FSrwWg

Maar goed, ik zit hier ook verkeerd qua de muziek die ik over het algemeen luister, haha.

Rutger
25 juli 2011, 16:39
Dit ligt echt puur aan het soort muziek dat je maakt en waar je van geniet. Ik luister naar veel ambient en shoegaze / dream pop en dat zijn van die typische genres die erg berusten op effecten, vooral time-based effecten om alles in elkaar te laten zinken. Alles is daarbij ook erg dicht tegen elkaar aan gemixed om het een deken van geluid te laten worden.

[video]

Maar goed, ik zit hier ook verkeerd qua de muziek die ik over het algemeen luister, haha.
Ja heerlijk, ik hou wel van deze muziek :)
Is ook in eerste instantie een beetje de reden waarom ik aan delays verknocht geraakt ben.

Live is dit alleen wel moeilijk goed te krijgen, en daar gaat het in deze discussie om.
Vaak moet je wel met sequencers e.d. aan de gang (zie je ze ook vaak doen) en dergelijke bands kiezen meestal voor een heldere cleane sound, dat maakt het toch weer wat directer.

Afijn, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen :)

DemolitionColorScheme
25 juli 2011, 16:48
Ja heerlijk, ik hou wel van deze muziek :)
Is ook in eerste instantie een beetje de reden waarom ik aan delays verknocht geraakt ben.

Live is dit alleen wel moeilijk goed te krijgen, en daar gaat het in deze discussie om.
Vaak moet je wel met sequencers e.d. aan de gang (zie je ze ook vaak doen) en dergelijke bands kiezen meestal voor een heldere cleane sound, dat maakt het toch weer wat directer.

Afijn, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel te zeggen :)
Ik begrijp het. Ik begreep de meeste mensen ook wel betreffende dit topic as het gaat om straight up rock, blues, jazz. Ik probeer alleen aan te kaarten dat gebruik van delay en reverb in veel genres eigenlijk gewoon standaard is. Ik kan me die nummers, die gepost zijn, niet echt voorstellen als ze geheel droog waren. ;) Althans, dat ze dan nog dezelfde lading zouden hebben. In velen gevallen is het gebruik van een lange delay / reverb netjuist ook een mooi contrast als je bijv. een achtergrond partij hebt of een lead. Er is niet zoiets als 'wees zuinig met effecten' of 'het moet ook nuttig blijven'. Bij datsoort opmerkingen krijg ik altijd het gevoel dat, als je met effecten speelt, je minder 'puur' bezig bent, wat naar mijn mening elitaire onzin is. Het gaat erom wat je erin stopt. Het maakt voor de rest niet uit wat je eroverheen gooit;
what comes in, must come out.

En ik snap het ook allemaal wel in de context van de wat drogere genre's, maar dat is dan smaak. Ik kijk altijd op als ik ergens een delaytje hoor of een smaakvolle chorus of flanger. :)

arjanb01
25 juli 2011, 17:06
Ik bump nog even deze soundclip... Arnold van Dongen...
Wereld geluid, met vrij eenvoudige setup... maar wel delay...
I like it... a lot!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=CqTEu80eENw

Een goed voorbeeld van delaygebruik in de juiste prportie. Zo meng ik mn sologeluid ook. Blijft een lekker geluid inderdaad.

vinni
25 juli 2011, 17:14
Maar goed, ik zit hier ook verkeerd qua de muziek die ik over het algemeen luister, haha.

Nee hoor.....iedereen is van harte welkom in dit topic.
Ik heb het ook geopend zodat er juist discussie ontstaat.
Juist door meerdere mening wordt je eigen mening weer gevoed.
Zo ook de mijne.....

Dus dank je wel voor jou bijdrage! :)

Vinni

Henri H
25 juli 2011, 17:56
Ik ben naarmate ik ouder, en dus meer geld te besteden heb ;), overgestapt van relatief goedkope multi-effects naar losse pedalen, en heb 3 delays, waarvan er 2 op m'n live board staan. Één daarvan op een zachte delay (20/30%), en één voor de hardere delays (60/70%).
Reverb gebruik ik live niet meer, en thuis af en toe uit m'n Intellifex.

Een goed delay-pedaal, zoals b.v. de Flashback, kan ik erg veel plezier mee hebben, maar ook een simpele BOSS DD3 b.v. die redelijk subtiel staat afgesteld, kan je (solo)geluid zo lekker aandikken, waardoor je juist net iets beter door de mix komt. Dat is tenminste mijn ervaring.
Als het even kan, of als het niet echt nodig is, laat ik alle pedalen het liefst uit, en schroef ik het volume zover mogelijk omhoog. :rockon:
't Is maar net wat je ermee doet, of waarvoor je het "nodig" hebt.

Gretsch 5120
25 juli 2011, 18:44
Maar goed, ik zit hier ook verkeerd qua de muziek die ik over het algemeen luister, haha.

Ik sluit me hier volkomen bij aan...
Sterker nog...ik wil juist MEER....
MEER Delay....
MEER Reverb

DemolitionColorScheme
25 juli 2011, 19:03
Ik sluit me hier volkomen bij aan...
Sterker nog...ik wil juist MEER....
MEER Delay....
MEER Reverb
Oh yeah! <3

Maiki
27 juli 2011, 01:35
Ik herken me wel in het gevoel dat reverb en delay in de weg kunnen zitten.(vooral reverb)
Je reverb zachtjes laten meespelen live doe ik nooit, het is fullout surf of niks.Delay gebruik ik luid enkel voor een fameuze slapback anders vrij zacht, of uit... Het heeft zijn voordelen, beter door de mix heen, maar je kan je niet meer verstoppen.

Nitefly7
31 juli 2011, 18:16
Ik herken me wel in het gevoel dat reverb en delay in de weg kunnen zitten.(vooral reverb)
Je reverb zachtjes laten meespelen live doe ik nooit, het is fullout surf of niks.Delay gebruik ik luid enkel voor een fameuze slapback anders vrij zacht, of uit... Het heeft zijn voordelen, beter door de mix heen, maar je kan je niet meer verstoppen.

dit laatste +1:
dit werd ook al aangegeven in het interview met Guthrie Govan in de Guitar Player van afgelopen maand: toen hij met Asia (..vraag maar aan je opa ;) ) speelde, heeft hij zijn delay en 'verb gewoon weggelaten.
De opnames die hij terughoorde via de tafel na afloop, waren genadeloos en misschien wat droog en direct; het paste echter perfect in de mix, en kwam strakheid en timing ten goede..

zelf speel ik veel in kleinere gezelschappen, en vind een tikkie delay (DD-5 of Flahsback) en aanwezige reverb met niet te lange decay (Hardwire Reverb, WAT een geluid zeg !) gewoon het fijnste om op dit moment over te spelen.

RadioactiveGlow
17 augustus 2011, 10:38
Ik heb geen idee wat voor muziek je speelt, dus misschien heb je er niks aan..

Voor rythm ga ik eigenlijk altijd uit van een droog geluid. Afhankelijk van de muziek kan je natuurlijk altijd chorus ofzo toevoegen.
Reverb gebruik ik niet, zit altijd in de weg. Maar ik heb wel bandjes live gezien die het goed gebruiken, maar dan moet je meer richting ouwe blues en elvis enzo denken.
Over leads gebruik ik wel delay, geschikt voor een episch geluid. Met funk/blues of enigzins rytmische muziek klinkt het erg out of place.

If all else fails, dan moet je ook de sound van je bandmates eens bekijken. Een beetje op elkaar afstellen doet wonder.
Ik ken bijvoorbeeld een gitarist die al zijn bas en mid weg draait live, en het klinkt te gek in de mix.

Mitch
17 augustus 2011, 17:43
Delay is voor artiesten, reverb voor homo's.


Zo, dat probleem ook weer uit de wereld.

Gitaar4LifeDude
17 augustus 2011, 17:54
Delay is voor artiesten, reverb voor homo's.


Zo, dat probleem ook weer uit de wereld.

smakelijk om gelachen haha, mooie quote. Ook echt een delay man hier trouwens. Reverb vind ik 9 vd 10 keer alleen maar irritant en je geluid naar achteren drukken.
Soms is het voor een ruimtelijk effect wel leuk om juist op je high-gain slagpartij wat delay te zetten, misschien wel beter als je de enige gitarist bent ook zoals ik.

bass blom
17 augustus 2011, 18:01
dat scheel een hele slok ja of je de enige gitarist bent of niet!

StevenStrat
17 augustus 2011, 19:39
Hangt er heel sterk vanaf wat je speelt.


Bij wat ik speel is wat galm onmisbaar, en delay kan ongelofelijk veel diepte aan je klank geven. Ik heb nooit problemen in de mix, maakt niet uit hoeveel of hoe weinig reverb en delay.

LordRiffenstein
18 augustus 2011, 08:59
Ik gebruik NOOIT reverb met rhythm spelen, wel bij solos in combinatie met delay maar die reverb zit dan heel ver naar achter in de mix.

Ik gebruik echter (bijna) altijd delay voor rhythm. Als je hierdoor minder strak klinkt dan ligt dat vooral aan jezelf en aan je instellingen van je delay. Een delay voor rhythm werkt perfect om je sound wat dikker te maken maar dan moet je hem instellen zodat hij eigenlijk pas opvalt als die niet meer aanstaat.

Liquid_Metal
18 augustus 2011, 09:03
Ik gebruik geen galm omdat ik vind dat het je geluid meer laat verzuipen. Ik ben het ook met je eens dat de gitaar als enige met galm raar kan klinken. Galm kan komen door de ruimte zelf of uit de mixtafel (dus over de gehele mix).
Delay gebruik ik wel want dat kan je geluid veel grootser maken. Delay gebruik ik bij solo's en stukken waar veel power in moet zitten (lange akkoorden, geen riffs).

FruscianteFan
18 augustus 2011, 12:26
Ik gebruik geen galm omdat ik vind dat het je geluid meer laat verzuipen. Ik ben het ook met je eens dat de gitaar als enige met galm raar kan klinken. Galm kan komen door de ruimte zelf of uit de mixtafel (dus over de gehele mix).
Delay gebruik ik wel want dat kan je geluid veel grootser maken. Delay gebruik ik bij solo's en stukken waar veel power in moet zitten (lange akkoorden, geen riffs).
Aan je naam te zien speel je ook niet echt muziek die ik associeer met veel galm op de gitaar. En inderdaad, als je het ziet als verzuipen moet je het vooral niet doen.


Delay is voor artiesten, reverb voor homo's.


Zo, dat probleem ook weer uit de wereld.
I like that!

Gretsch 5120
18 augustus 2011, 17:57
Delay is voor artiesten, reverb voor homo's.

Ahh...
Gebruikte jij nou reverb?

Mitch
18 augustus 2011, 19:37
Nee, ik ben al gay genoeg dat ik dat niet nodig heb.

Maar even serieus: ik houd niet van reverb, maar ik sta werkelijk versteld van het aantal keren dat ik hier zie staan "dan verzuip je in de mix". Daar begrijp ik echt helemaal NIETS van, ook niet met veel reverb. Tenzij je een klote reverb hebt als de holy Grail die zakt in zijn volume zodra je de reverb verder opendraait.
Maar door de mix komen heeft vooral met de verhouding hoog en laag te maken. Wat galm daar dan aan kapot kan maken is mij een raadsel. Daarbij: als je veel reverb gebruikt denk ik aan twee situaties. Je bent de enige gitarist in een relatief lege mix óf je gebruikt het als vulling in een drukke mix, maar dan wil je ook juist niet te prominent in die mix zitten.
Kortom: dat probleem begrijp ik totaal niet.

bass blom
18 augustus 2011, 19:43
mitch, het rare met reverb is dat het door een microfoon, in de studio of op een PA grotendeels verdwijnt.
het is er dus voor het 'genot'? van de spelert.
ik zelf vind het vooral lekker als ik een cleane bui heb, dan is veel reverb heerlijk :D
maar live, met PA verziekt het je geluid eigenlijk alleen maar.

McKaren
18 augustus 2011, 19:55
Ik weet het niet hoor.. In een studio zou ik juist NOOIT de reverb of delay van mn pedalboard gebruiken, maar live is dit juist erg lekker. Ook het 'verzuipen in de mix' of het 'verkloten van je geluid' is mij totaal onbekent. Volgens mij doe je dan gewoon iets niet goed! Je moet natuurlijk wel weten hoe je reverb en delay goed gebruikt. Ik heb beide op mn board, beiden staan bijna altijd aan (tap-tempo is een must) en toch heb ik altijd een heerlijke sound. Ik durf zelfs wel te zeggen dat mijn sound mede hierdoor zo lekker is. Stoppen met delay en reverb!?? Naaaah.. :stop:

Grt, R.!

:punk:

FruscianteFan
18 augustus 2011, 20:04
Nee, ik ben al gay genoeg dat ik dat niet nodig heb.

Maar even serieus: ik houd niet van reverb, maar ik sta werkelijk versteld van het aantal keren dat ik hier zie staan "dan verzuip je in de mix". Daar begrijp ik echt helemaal NIETS van, ook niet met veel reverb. Tenzij je een klote reverb hebt als de holy Grail die zakt in zijn volume zodra je de reverb verder opendraait.
Maar door de mix komen heeft vooral met de verhouding hoog en laag te maken. Wat galm daar dan aan kapot kan maken is mij een raadsel. Daarbij: als je veel reverb gebruikt denk ik aan twee situaties. Je bent de enige gitarist in een relatief lege mix óf je gebruikt het als vulling in een drukke mix, maar dan wil je ook juist niet te prominent in die mix zitten.
Kortom: dat probleem begrijp ik totaal niet.
Ook met een Holy Grail verzuip ik niet hoor, integendeel. Voor een beetje soundscapes zet ik de HG vaak op 3 uur, icm volumeswells en lange delay. Maarja dat moet je niet doen als de rest van de band keihard staat te rocken en je zelf een riff ofzo wilt terughoren.

Denk dat 'verzuipen in de mix' in dit geval vooral een kwestie is van 'niet meer makkelijk als gitaar terug te horen in de mix'

Dit herinnert mij er trouwens aan dat ik in een nieuw nummer van m'n band misschien juist meer galm en/of delay moet gebruiken: afgelopen repetitie merkte ik een irritante leegte, die vooral opviel doordat het geen flikker uitmaakte op welk element ik speelde.

Mitch
19 augustus 2011, 16:04
Ik weet het niet hoor.. In een studio zou ik juist NOOIT de reverb of delay van mn pedalboard gebruiken...

Geen haar op mijn hoofd die zegt: nee, prik die Lexicon er later maar bij, zet ik mijn Deluxe Memory Man nu uit :nervous:
Oftewel: het is zoooo ontzettend afhankelijk van stijl en voorkeur...

Pepe
19 augustus 2011, 16:13
Het is het verschil tussen een delay/reverb als effect gebruiken of om een beetje lucht in het signaal te krijgen. Je moet er niet aan denken dat The Edge zijn delays overlaat aan de dienstdoende technicus.

Aan de andere kant ben ik enorm gecharmeerd van het geluid dat Manuel Galban op Cooder's Mambo Sinuendo krijgt. Ik heb zelfs de Dunlop trem gekocht maar die reverb die uit zijn twin komt die krijg ik niet.
Totdat ik eergisteren een video zag van een studio recording van die plaat. Gortdroog. Die mooie reverb komt uit de studio doosje. It figures.

Riky
23 augustus 2011, 13:59
Reverb en Delay staan bij mij altijd aan.

tidalwave_sideburns
23 augustus 2011, 15:23
Hier ook een reverb junky. Ik speel eigenlijk altijd met een flinke bak overdrive en zelfs highgain en de reverb vaak nadrukkelijk aanwezig (surf). Die palmmute drip, lange akkoorden met bigsby, dat slijpende geluid als je je vingers over de snaren veegt, kan ik echt van genieten. Jazz akkoorden, zachtjes en helder aanslaan, krijgt een extra sprankelende dimensie met een flinke bak galm. Door de mix prikken lukt me prima, ik zit heerlijk tussen de slap en het laag van m'n contrabassist, zelfs met highgain wordt het geen brei (vind ik dan, maar anderen denken daar misschien anders over).
Ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen werkt, maar voor mij is het hét geluid.