PDA

View Full Version : Loopen met Pod 2.0



Jeroen_TRC
23 juli 2011, 20:27
Hoi allen,

ik heb een Pod 2.0 aangeschaft en wil deze voornamelijk gebruiken om met koptelefoon lekker mee te jammen. Mijn vraag: wat is volgens jullie de beste manier om loopjes te maken (meerdere lagen gitaarspel over elkaar op te nemen). Is hier (gratis?) software voor, is het mogelijk om gewoon een looppedaal aan te sluiten op de pod of ???.

Alvast bedankt!

Terminus
23 juli 2011, 22:31
Je kunt een loop-pedaal aansluiten op de POD. Als je software wilt gebruiken: simpele opnamesoftware als Audacity is hier geschikt voor, maar je gaat jezelf een hoop moeite besparen en veel meer mogelijkheden geven door gebruik te maken van een DAW als Reaper, Cubase, Logic, Garage Band, Pro Tools, Sonar etc.. Wat ook leuk is is Riffworks, minder veelzijdig en uitgebreid maar als je snel ideeën op wilt nemen en wilt loopen is het ideaal.

Jeroen_TRC
26 juli 2011, 14:22
Bedankt! Maar als ik het loop pedaal tussen mijn gitaar en POD zet dan kan ik er geen effecten over heen gooien (dwz alle loops zullen hetzelfde klinken), is het mogelijk om een koptelefoon of versterker aan te sluiten op de uitgang van een looppedaal? Dus in plaats van gitaar -> looppedaal -> POD -> versterker/koptelefoon, is het mogelijk om gitaar -> POD -> looppedaal -> koptelefoon/versterker te doen?

josan
26 juli 2011, 21:38
Laatste vraag. Ja dat kan. Hier een voorbeeldje (http://dl.dropbox.com/u/17078867/Muziek/Dry.mp3) waarbij ik op die manier meerdere lagen over elkaar heen gespeeld heb.

Terminus
27 juli 2011, 11:25
Eigenlijk is dat een veel betere oplossing, als je een cleane versterker op je POD zet ná je looper zal hij na een aantal loops gaan oversturen. Als je de looper na de POD zet niet.

Jeroen_TRC
27 juli 2011, 12:07
Oké top, bedankt jongens! Nu nog een mooi en liefst goedkoop looppedaaltje zoeken. :)

Jeroen_TRC
30 juli 2011, 14:31
Volgende stap is dus ook het daadwerkelijk kopen van een looppedaaltje. Ik zie dat de Boss RC-2 het goedkoopst is en volgens mij voldoet hij ook wel aan mijn eisen, op 1 ding na (althans....?):

is het mogelijk om met de RC-2 bijv. 4 loopjes op te nemen en dan 1 enkel loopje uit te zetten?

Zo niet, enig idee wat het goedkoopste alternatief is om dit wel te doen?

Alvast bedankt! :)

Mattia
7 augustus 2011, 22:35
Beetje flauw/laat, maar...je had wellicht beter de Pod 2.0 kunnen verkopen en een van de Pod HD floor pedal series kunnen aanschaffen. De HD 300 (rond de 300 euro) heeft een ingebouwde looper, nieuwe amp modellen (wel iets minder in aantal, maar toch) en effecten en een expression pedaal. Niet slecht qua pakket, lijkt mij. Beetje loop pedaal begint pas rond de 150 euro (Akai Headrush of Boss RC2, bijvoorbeeld), daarna is the sky the limit...

Jeroen_TRC
9 augustus 2011, 11:45
Tjah, pech gehad denk ik dan maar :)

Met die goedkope pedaaltjes (headrush, rc-2) is het volgende daar mee mogelijk:
"Volgende stap is dus ook het daadwerkelijk kopen van een looppedaaltje. Ik zie dat de Boss RC-2 het goedkoopst is en volgens mij voldoet hij ook wel aan mijn eisen, op 1 ding na (althans....?):

is het mogelijk om met de RC-2 bijv. 4 loopjes op te nemen en dan 1 enkel loopje uit te zetten?

Zo niet, enig idee wat het goedkoopste alternatief is om dit wel te doen?

Alvast bedankt! "

Naar wat ik gelezen heb op internet niet?

Mattia
9 augustus 2011, 19:18
Tjah, pech gehad denk ik dan maar :)

Met die goedkope pedaaltjes (headrush, rc-2) is het volgende daar mee mogelijk:
"Volgende stap is dus ook het daadwerkelijk kopen van een looppedaaltje. Ik zie dat de Boss RC-2 het goedkoopst is en volgens mij voldoet hij ook wel aan mijn eisen, op 1 ding na (althans....?):

is het mogelijk om met de RC-2 bijv. 4 loopjes op te nemen en dan 1 enkel loopje uit te zetten?

Zo niet, enig idee wat het goedkoopste alternatief is om dit wel te doen?

Alvast bedankt! "

Naar wat ik gelezen heb op internet niet?

...Hoe bedoel je? Al die 'simpele' loop pedalen hebben maar 1 loop: je neemt je basis loop op, tikt er nog eens op, en gaat dan overdubben. Dus extra 'lagen' aanbrengen in je loop. Bij de meesten (ik neem aan ook de RC2) kun je ook de laatste 'laag' ongedaan maken, en vaak ook weer 'gedaan' maken (undo/redo). Ik heb zelf de RC30 loop station van boss, en die kan dat in ieder geval wel - geeft je twee onafhankelijke loops die je los van elkaar aan en uit kunt zetten. Maar niet meer dan twee. Het blijft echter een relatief 'beperkt' loop pedaal, kom ik achter; je kan bijv. niet voor een live opgenomen loop 'fade out' gebruiken, en het is eigenlijk semi-bedoeld als een soort jam track/drum machine/vooraf opnemen ding dan een live looper. Zelf heb zo goed als nul interesse in vooropgenomen loops in een live setting, maar het is wel een handig soort 'nieuwe nummers uitproberen' systeem - gewoon opslaan en later nog eens terugluisteren of exporteren naar de PC.

Als je echte ingewikkelde live loops (meerdere loops na elkaar, over elkaar, in elkaar overlopend) wil laten lopen ben je het beste af met een looper zoals de Boomerang Rang III, maar dat is meteen een maar prijscateroieen hoger. Misschien doe ik dat ooit, maar ondertussen is live loopen met een 'simpele' single loop al ingewikkeld zat, en teveel loop in een set wordt snel beetje gimmicky. Denk er wel aan om een Pod HD erbij te nemen voor de leuk :-D

Jeroen_TRC
10 augustus 2011, 12:12
Oké bedankt, ik weet nu even genoeg! :)