PDA

View Full Version : Nieuwe versterker nodig, graag tips (beginnende gitarist)



Bas_pierik
23 juli 2011, 19:27
Hello all,,

Ik heb nu een Roland cube 15XL, alleen ik kan niet verder met deze omdat ik hier geen footswitch op kan aan sluiten, dit wil ik graag omdat ik dan met nummers kan mee spelen zonder dat ik dingen hoef aan te passen op mijn versterker.

En nu heb ik mijn oog laten vallen op deze versterker

Marshall MG30FX, met een 4 way mg footswitch. Is dit een goede keuze?

mijn budget is ongeveer 300 euro (klinkt weinig, maar het is veel voor een 15 jarige die het zelf moet betalen :P)

Of zijn er andere (betere) oplossingen?

Alvast bedankt!
Bas

The Unforgiven
23 juli 2011, 19:44
Vergeet die Marshall, volgens velen (en mijzelf) een vreselijk klinkende versterker. Voor welke muziek is deze versterker bedoelt, en op wat voor een gitaar speel je?

Tankman
23 juli 2011, 20:29
Vergeet die Marshall inderdaad maar. tov van je Cube is het absoluut geen vooruitgang.

Als het alleen voor thuis spelen is zou ik kijken naar een Peavey Vypyr 30 met een Sanpera 1 pedaal. Kun je in 3 banks kiezen uit uit 4 zelf gemaakt presets per bank, dus 12 totaal en dan nog een expressie pedaal erbij die te gebruiken is als Wah Wah effect. Ben je voor onder de 300 euro klaar.

Anders zou ik kijken naar de Fender Mustang III. Hier heb je ook erg goed geluid met erg veel schakelmogelijkheden. Ben je ook onder de 300 klaar.

Bas_pierik
23 juli 2011, 20:42
Ik speel zelf op een vintage vs6b, en dan voornamelijk rock/hard-rock/metal en clean :) (denk bvb metallica, AC/DC e.d)

greetz

Exi
23 juli 2011, 21:42
Fender Mustang III
..........

TimS
23 juli 2011, 22:04
Je kunt natuurlijk ook een oversturingspedaaltje kopen in plaats van de ene budgetversterker om te ruilen voor de andere. Voor onder de 50 euro euro heb je al een Digitech Bad Monkey of een Boss DS-1.

Tankman
23 juli 2011, 23:46
Je kunt natuurlijk ook een oversturingspedaaltje kopen in plaats van de ene budgetversterker om te ruilen voor de andere. Voor onder de 50 euro euro heb je al een Digitech Bad Monkey of een Boss DS-1.

Dit kan inderdaad ook. Alleen vind ik dit dan weer niet pedalen waar de TS wat aan heeft. Ik zou dan kijken naar iets als de Boss Power Stack. Die doet alles van ACDC crunch tot Metallica's zware drive. Hij klinkt ook gewoon goed.

big dooley
24 juli 2011, 09:16
voor 200/300 euro heb je een tweedehands marshall VS100 valvestate combo
3 kanalen, kan zacht genoeg voor thuis zonder kut te klinken en hard genoeg om elke drummer van z'n kruk te blazen als het moet :D
als het echt zachtjes moet, kun je de interne speaker in de headphones uitgang pluggen (niet helemaal doordrukken) een trucje wat heeuuul erg goed werkt... uiteraard kan je er ook gewoon een koptelefoon op aansluiten, maar daar ben ik zelf nooit zo kapot van

heb er zelf ook eentje en als ik de de prijs zwaar meetel die ik ervoor betaald heb (200 euro) doet ie zeker niet onder voor de JVM-stack die ik in de repetitieruimte heb staan... je slaat er echt geen modderfiguur mee, integendeel...
wel opletten dat alles goed werkt als je voor zo'n ding gaat kijken... maar het is een model waar je nog vele jaren mee vooruit kan

Bas_pierik
24 juli 2011, 10:47
Trouwens, er stond ook nog een marshall met buizenvoorversterker 2e hands voor 200 euro, zou dat wat zijn?

hmm ik ben eigenlijk niet voor dat soort pedalen, dan betaal je weer wat geld waarmee je niet echt lang mee door kan.

macwilliams
24 juli 2011, 11:15
Pedalen kunnen een heel leven lang mee gaan.

Jasper.
24 juli 2011, 11:35
http://link.marktplaats.nl/467528958
Je kunt er zo weer 2 nieuwe knoppen op zetten, reverb weet ik niet of dat makkelijk op te lossen is. Maar hij is niet duur.

http://link.marktplaats.nl/467200096
Deze is nog wel netjes lijkt me. En 2 speakers. en een voetpedaal.

Bas_pierik
24 juli 2011, 11:40
Nieuwe knoppen aanzetten begin ik niet aan :P

nummer 2 is in amsterdam, dat is 2 uur rijden voor mij, iets te ver :P

Jasper.
24 juli 2011, 11:50
Nieuwe knoppen aanzetten begin ik niet aan :P

nummer 2 is in amsterdam, dat is 2 uur rijden voor mij, iets te ver :P

Die knoppen schuif je er zo op :dontgeti:
Dat 2 uur rijden kan ik nog wat begrijpen.

big dooley
24 juli 2011, 12:14
Die knoppen schuif je er zo op :dontgeti:
Dat 2 uur rijden kan ik nog wat begrijpen.

voor 200 euro heb ik er wel een ritje van 2 uur voor over :)

die eerste is inderdaad goed beschreven... heeft zo te zien een zwaar leven gehad
reverb zal wel aan de tank liggen, een nieuwe kost 48 euro bij tonefactory, maar kan net zo goed iets anders zijn

nogmaals, je hebt hier hier een hele goeie versterker aan, voor zulk geld met zo'n model...

Bas_pierik
24 juli 2011, 12:35
Ik bedoelde het eigenlijk anders, dat ik nu een pedaal koop, maar als ik weer wat anders wil, is het weer niet makkelijk om uit te berijden, daarom leek mij het beter om nu een wat betere vesterker te nemen waarmee ik meer kan.


Vraagje, hoe lang gaat een gemiddelde versterker mee? Want ik zie er nu wel een paar, maar die zijn +- 10 jaar oud,

Jasper.
24 juli 2011, 13:05
Tsja, als je hem goed onderhoud levenslang denk ik. Die van mij is nu 16/17 jaar oud. En prima. Bij een buizenversterker moet je af en toe de eindbuizen vervangen. Ligt eraan hoe veel je speelt, maar gemiddeld om de 1,5/2 jaar denk ik. En misschien moet er eens een elco vervangen worden als ze zo oud zijn. Maar die van mij zijn nog goed.

allochthomas
24 juli 2011, 13:36
Goed onderhouden versterkers gaan lang mee, mijne is al zeker 20 jaar en oude fender versterkers kunnen al gouw 50 jaar zijn.

Zo'n valvestate is een prima ding voor het geld. Heeft niet iemand hier op het forum een peavey valveking combo te koop staan voor 300 euro? Dan heb je meteen een prima buizenversterker en hij klinkt nog goed op huiskamer volume ook.

marter544
24 juli 2011, 13:41
Zoek jezelf idd een oude valvestate, of beter nog naar mijn mening, een Randall (http://link.marktplaats.nl/465861734), zelfs een top (http://link.marktplaats.nl/467953212) kun je dan betalen. Peavey Valveking is idd ook vet, maar naar mijn ervaring moet je die echt wel opentrekken voor een lekkere sound, wel op oorlogsvolume zegmaar. Een 1*12 daarvan moet wel te vinden zijn voor 250. Nog een kleine beginnerscombo kopen met allerlei effecten erop die je niet eens gebruikt lijkt me jammer van je geld.

Bas_pierik
24 juli 2011, 17:45
Hmm, Ik vind eigenlijk het geluid van mijn roland wel goed, kleine vraag, is het geluid van die marshall mg 30(of de 50) beter als mijn roland? Want ik heb liever geen tweedehandse en ik heb ook geen zin om de buizen enzo iedere 2 jaar te vervangen, kun je die vs100 nog nieuw krijgen eigenlijk?

allochthomas
24 juli 2011, 18:13
Nee, vandaag nog op een mg100 gespeeld en wat klonk dat slecht zeg. Buizen gaan wel langer mee dan 2 jaar als je niet elke week optreed. Waarom geen 2dehands? Je krijgt veel meer versterker voor je geld en als hij niet bevalt kan je hem voor het zelfde bedrag(of meer) weer doorverkopen. Je krijgt er natuurlijk geen garantie op maar bij zaken als feedback heb je daar ook geen drol aan omdat het fabrieks garantie is(ben je versterker 4 weken kwijt omdat hij stuk is en dan doet hij het nog niet).

JGD
24 juli 2011, 18:45
zoals in elke discussie van deze aard:

overweeg ook eens een transistor amp ipv die eeuwige buizen.

ze kunnen zo goed als kapot, vaak goedkoper, en ook daar krijg je vaak een fantastisch geluid mee, van jazz tot rock to blues tot metal tot funk, whatever.

ik zeg niet dat je het moet doen, maar ik zeg alleen:
het IS ook een optie....... (dat wordt op deze site nogal eens vergeten)

Jasper.
24 juli 2011, 18:54
Zo'n valvestate is een prima ding voor het geld. Heeft niet iemand hier op het forum een peavey valveking combo te koop staan voor 300 euro? Dan heb je meteen een prima buizenversterker en hij klinkt nog goed op huiskamer volume ook.

Was dat niet Grayfink? Doe die eens een PMetje zou ik zeggen

tommus42
24 juli 2011, 19:08
voor 200/300 euro heb je een tweedehands marshall VS100 valvestate combo
3 kanalen, kan zacht genoeg voor thuis zonder kut te klinken en hard genoeg om elke drummer van z'n kruk te blazen als het moet :D
als het echt zachtjes moet, kun je de interne speaker in de headphones uitgang pluggen (niet helemaal doordrukken) een trucje wat heeuuul erg goed werkt... uiteraard kan je er ook gewoon een koptelefoon op aansluiten, maar daar ben ik zelf nooit zo kapot van

heb er zelf ook eentje en als ik de de prijs zwaar meetel die ik ervoor betaald heb (200 euro) doet ie zeker niet onder voor de JVM-stack die ik in de repetitieruimte heb staan... je slaat er echt geen modderfiguur mee, integendeel...
wel opletten dat alles goed werkt als je voor zo'n ding gaat kijken... maar het is een model waar je nog vele jaren mee vooruit kan

Niet verkeerd dat ding, trouwens ik heb een oude MG30 gehad, vond hem prima over een 2x12 kast. Ik neem aan dat het analoge gedeelte niet veranderd is.
Je kunt ook voor een volledigbuizen versterker gaan. Voor 300 euro koop je een Epiphone Blues Custom, echt waar voor je geld.

Bas_pierik
24 juli 2011, 19:21
hmm, dus als ik nu een mg50fx koop ( ik ben eigenwijs, maar het enige wat ik wil weten of hij beter klinkt als een roland cube 15xl :P) en als ik dan over een jaartje of 1 weer wat verder wil uitbereiden, kan ik een 2x12 kast kopen, en dan wordt mijn geluid beter?

Ik zet het er even bij :P dingen die ik wil.

Nieuw (ik ben altijd wantrouwend met 2e hands, ben een keer goed opgelicht, en als je daar hard voor moet werken en lang moet sparen, baal je daar hard van)

Geluid moet beter zijn als een roland cube 15/20/30 XL

Moet goed uit te bereiden zijn (denk aan andere footswitches, pedalen, evt een kast en dat soort dingen)


en dan komt mijn vraag nu, is een marshall mg50fx dan goed?


Ps. een mg50fx is 370 euro, dus is er evt een andere versterker voor de zelfde prijs die de zelfde eigenschappen heeft?

Edit: ik zie nu dit (gequote) De nieuwe MG50FX van Marshall is een compacte Marshall transistor versterker met de klassieke Marshall sound.

Dus dit is een transistor versterker

bass blom
24 juli 2011, 19:24
ik kan je deze aanbevelen

http://www.peterverspuy.nl/transistor-combos/roland/bc60-310-gitaarversterker-4637.html

ik had de versie met 12 inch speaker
erg lekkere versterker, doet nauwelijks onder voor buizen
peter verspuij is roland fan en heeft er zodoende nog een aantal nieuw

big dooley
24 juli 2011, 19:29
Hmm, Ik vind eigenlijk het geluid van mijn roland wel goed, kleine vraag, is het geluid van die marshall mg 30(of de 50) beter als mijn roland? Want ik heb liever geen tweedehandse en ik heb ook geen zin om de buizen enzo iedere 2 jaar te vervangen, kun je die vs100 nog nieuw krijgen eigenlijk?

nope... de VS100 niet meer... en buizen vervangen met dit model valt echt mee... zit maar 1 12ax7/ecc83 in, die jarenlang meegaat en je al voor €7.50 hebt
als je geen tweedehand wil (wil jij of je vader dat niet?), zijn je opties nihil met dit budget

Bas_pierik
24 juli 2011, 19:36
nope... de VS100 niet meer... en buizen vervangen met dit model valt echt mee... zit maar 1 12ax7/ecc83 in, die jarenlang meegaat en je al voor €7.50 hebt
als je geen tweedehand wil (wil jij of je vader dat niet?), zijn je opties nihil met dit budget

en nu qoute ik even mijzelf



Nieuw (ik ben altijd wantrouwend met 2e hands, ben een keer goed opgelicht, en als je daar hard voor moet werken en lang moet sparen, baal je daar hard van)

grayfink
24 juli 2011, 19:46
@Jasper, ja dat was ik. Maar de advertentie is al verlopen (te lui om sig aan te passen :) ) en ik weet niet of ik hem eigenlijk nog wel kwijt wil.

@Bas_Pierik, blijf alsjeblieft verre van die MG50DFX, die klinkt absoluut niet beter dan een Roland Cube. Sound is smaakgebonden uiteraard, net zo als vrouwelijke schoonheid. Maar die Marshall MG verhoud zich tot de Cube als Doutzen Kroes tot Sugar Lee Hooper, en ja, ik houd er rekening mee dat ze al een tijdje aan de verkeerde kant van het gras ligt.

Bas_pierik
24 juli 2011, 20:34
hmm, geen marshall mg meer iig

Ik ga toch maar eens kijken dan naar een 2e handse vs100 van marshall.

Die epiphone gaat het niet worden, ik las namelijk dit:

De versterker is volledig buizen en schakelbaar tussen 15 en 30 watt.
Clean kanaal klinkt erg mooi warm en clean. Heerlijke sound.
Drive kanaal is vrij tam. Het is echt een blues versterker. Je kunt er een drive aangeven maar geen totale oversturing voor scheurende rock of metal.
Voor het heftigere werk heb ik er mijn Blackstar HT-dist voor gezet en dat klinkt zeker goed.

de fender mustang III heb ik nog niet echt duidelijke info over gevonden, dus plz daar een gebruikers ervaring van!\

Is dit een mooie?

http://link.marktplaats.nl/465563437

of deze?

http://link.marktplaats.nl/456691192

Joreeen
24 juli 2011, 20:36
Peavy Valveking is goed, beestig goed, in mijn ogen dan toch. Voldoet aan jouw eisen!

Blijf verdorie weg van die MG reeks, heb hem zelf gehad, jammergenoeg...
Om je een idee te geven, jouw geluid gaat er op achteruit, en nog geen klein beetje!

EDIT: Fender Mustang III of IV of V zijn allemaal super voor het geld! Kan je nu eens ALLE kanten mee op! En met footswitch!

big dooley
24 juli 2011, 20:39
en nu qoute ik even mijzelf

sja dat heb je als je een verhaal aan het tikken bent en er komen reacties erbij tussendoor... zeker als je ook nog eens tig ander dingen aan het doen bent :)
maar als je opgelicht wordt, ben je daar zelf bij met een versterker, natuurlijk
het ding werkt of werkt niet... kwestie van je koppie erbij houden en alles uitproberen... elk knopje, elke potmeter, ingangen, uitgangen, etc. etc.

TimS
24 juli 2011, 20:41
Als dat je enige eisen zijn, koop dan lekker een Vox AC4TV, een Marshall Class 5 of een Fender Champ. Als hij niet zacht hoeft krijg je daar een veel beter geluid uit. Laten kun je er pedalen bij kopen en er een extra kast onder zetten.

Bas_pierik
24 juli 2011, 21:11
Ik heb net reactie gekregen van een Marshall valvestate 100watter, met een extra buis, ik denk dat ik daar voor ga, hij ziet er verder mooi uit, en het is hier in de buurt, alleen nog ff alles testen daar, en dan ga ik daar denk ik voor!


thx voor alle hulp, als ik jullie niet had gehad was ik voor een MG gegaan :p thx all!

big dooley
24 juli 2011, 22:20
Ik heb net reactie gekregen van een Marshall valvestate 100watter, met een extra buis, ik denk dat ik daar voor ga, hij ziet er verder mooi uit, en het is hier in de buurt, alleen nog ff alles testen daar, en dan ga ik daar denk ik voor!


thx voor alle hulp, als ik jullie niet had gehad was ik voor een MG gegaan :p thx all!

is het een VS100 of een 8100?
voor de VS100 heb ik wel een paar trucjes, wat hem stukken beter laat klinken

Jasper.
24 juli 2011, 22:42
Ik heb net reactie gekregen van een Marshall valvestate 100watter, met een extra buis, ik denk dat ik daar voor ga, hij ziet er verder mooi uit, en het is hier in de buurt, alleen nog ff alles testen daar, en dan ga ik daar denk ik voor!


thx voor alle hulp, als ik jullie niet had gehad was ik voor een MG gegaan :p thx all!

Goede keuze! Ik denk dat die je goed zal bevallen. Zit er al een footswitch bij?

tommus42
25 juli 2011, 18:53
.....thx voor alle hulp, als ik jullie niet had gehad was ik voor een MG gegaan :p thx all!

Tja:), misschien was het exemplarisch:soinnocent:.
Kan zijn dat een Roland duurdere componenten in de eindtrap heeft.
Maar ja, dan is het misschien goed om meteen op buizen over te stappen. Die Peavey is wel goed geloof ik. Over het algemeen moet je nog een tientje of drie erbij rekenen, voor nieuwe buisjes.

Bas_pierik
25 juli 2011, 21:27
Tis een vs100, de 8100 is alleen een kabinet :) met footswitch ja ( clean, overdrive 1/overdrive 2)

Ik haal hem donderdag avond op, en dan post ik natuurlijk wat foto's :)

big dooley
26 juli 2011, 13:04
Tis een vs100, de 8100 is alleen een kabinet :) met footswitch ja ( clean, overdrive 1/overdrive 2)

Ik haal hem donderdag avond op, en dan post ik natuurlijk wat foto's :)

nee, de 8100 is een versterkertop van de eerste generatie valvestate's, het bijbehorende cabinet is de 8412
kijk hier maar:
http://marshallamps.com/heritage/valvestate_i/valvestate_i_01.asp

maarreh... gefeliciteerd! :)

Bas_pierik
26 juli 2011, 19:57
Sneak peak :)

"He, er staat Valvestate vs100"

http://i51.tinypic.com/2vdp3ix.jpg

Foto van de verkoper, en een quote van hem :)

Bas

Einzeln
26 juli 2011, 20:24
http://www.peterverspuy.nl/transistortops/line-6/spider-iii-hd75-gitaarversterker-12431.html?mv_source=nb20110721

Bas_pierik
30 juli 2011, 20:20
http://i55.tinypic.com/1zyae4o.jpg

http://i55.tinypic.com/ic5s21.jpg

Dat waren ze, ik ben er erg blij mee, heel mooi geluid, en de footswitch werkt lekker. De keal waar ik hem van heb gekocht was ook aardig, en ik mocht alle tijd nemen om hem uit te proberen, en toen hebben we ook nog ff naar zijn collectie gekeken enzo.

Greetz

Jasper.
30 juli 2011, 21:42
Leuk setje hoor, hier zul je wel veel plezier van hebben vermoed ik.

big dooley
31 juli 2011, 01:23
gave SG ook...

hier ff mijn settings van dat model van links naar rechts:

clean:
volume: naar situatie
bass: 10
middle:10
treble:10
bright switch: uit

od1:
gain: 4
volume: naar situatie

od2:
gain:7
contour: 3
volume: naar situatie

od eq:
bas: 10
middle: 10
treble: 0

power dimension switch: uit
fx-loop level switch: aan
fx mix: 10 (geen effecten in gebruik, maar dit maakt het geluid enorm veel levendiger)
reverb clean: 2
reverb od: 2

de treble op de od kanalen zet ik altijd minimaal, omdat ie erg veel scherp hoog erin gooit... alleen als ik de contour helemaal dichtdraai wordt deze bruikbaar, maar dan is od1 weer onbruikbaar

veel plezier ermee!

Bas_pierik
31 juli 2011, 14:51
Hej, thx voor de reacties, ik ga het ff uitproberen! thx