PDA

View Full Version : Een jaar geoefend, wat is de volgende stap?



speedof1
23 juli 2011, 01:11
Hallo allemaal,

Ik speel nu iets meer dan een jaar gitaar en heb de volgende dingen geleerd:

- de meeste open akkoorden
- barre akkoorden op de zesde en vijfde snaar
- power chords
- de pentatonische toonladder en majeur toonladder, al ken ik slechts enkele vormen en toonsoorten
- Misschien alle noten op de nek leren? Ik kan piano spelen, dus ken al wat van de theorie, maar heb nog moeite noten te benoemen op snaar 4,3,2
- Andere toonladders leren?
- Snelheid oefenen, of lickjes leren?
- Nummers oefenen?

Nu heb ik het gevoel dat ik niet meer echt met iets vooruit ga, vooral omdat ik niet meer echt een 'leerplan' heb. Wat zou een goed doel kunnen zijn?

- Ik weet bijv. dat er meer Barre mogelijkheden zijn. Het 'CAGED' system heb ik wel eens van gehoord, dus bijv. ook de barre vormen van de open C, D en G leren?
- Ik kan de pentatonische toonladder nog helemaal niet snel spelen, en weet ook niet hoe ik van de ene box naar de andere moet opereren (ik ken er vijf). Zijn hier tips voor?

Mijn genres zijn m.n. blues, rockabilly, (prog) rock...ach, wat eigenlijk niet :D

pimmetje
23 juli 2011, 07:04
Ben je al begonnen met een soort van riff-repertoire op te bouwen?
Niet gericht voor één nummer, maar eerder kleine stukjes die je in verschillende situaties (en toonsoorten) eruit kan gooien...
Als je 't goed beetpakt, selecteer je ook riffs die over twee (of drie) van de reeds geoefende boxjes heen vallen. Dan leer je die meteen beter in verband met elkaar brengen.

Volgende stap lijkt me sowieso in een band spelen... optreden. Als je dat nog niet doet.
Dan leer je het geoefende toepassen met mensen die zo maar wat anders doen dan je backing track en ook toepassen als je zelf andere dingen doet dan je had verwacht :D.
Het gaat dan meer om leren je oren te gebruiken dan om je vingers te gebruiken :sssh:.

Je krijgt waarschijnlijk ook van de andere bandleden weer nieuwe inspiratiebronnen aangereikt... nieuwe riffs om je tanden in te zetten.

-=JEROEN=-
24 juli 2011, 11:17
Kom een keer vrijblijvend bij me langs ;)

Harald
24 juli 2011, 11:30
:seriousf: zou ik ook kunnen zeggen

Maar wat ik in het lijstje van 'dingen die ik kan' mis, is muziek maken...

ik neem toch aan dat je ook al nummers speelt? (en dat hoeft niet letterlijk zoals op de plaat) Liedjes leren, dat mis ik een beetje in je lijstje.

terrasbeest
24 juli 2011, 12:19
Nummers spelen = bandje zoeken. Dan kom je er zo achter waaraan je nog moet werken.

speedof1
24 juli 2011, 19:23
Ik vind mezelf eigenlijk nog niet goed genoeg om in een band te fungeren (wel als toetsenist, maar nog niet als gitarist).

Nummers speel ik zeker, dat is eigenlijk het voornaamste wat ik doe. De reden dat ik gitaar ben gaan spelen is mijn worship voor The Beatles. Ik hou echter ook erg van blues, rockabilly en prog/alt. rock. Van vrij veel eigenlijk :D

Ik vraag me alleen af hoeveel vooruitgang ik boek met Beatles-nummers. Uiteraard heb ik nog met veel nummers moeite, maar de gemiddelde gitarist hier zal ze toch moeiteloos kunnen spelen. Moet ik me al wagen aan wat zwaarder werk? Ben laatst begonnen aan de solo van Stairway to Heaven omdat iemand mij vertelde dat die gemakkelijk was, maar ik ben na de eerste maat gestopt. Dat werkt niet echt motiverend....

-=JEROEN=-
24 juli 2011, 23:56
Woon je in de buurt van Rotterdam (en dit geldt voor iedereen) dan ben je welkom om een keer vrijblijvend langs te komen. Dan bekijk ik je spel en geef je tips waar je wel ff mee vooruit kan.

Als er meer gegadigden zijn, zou ik zelfs een workshop kunnen organiseren. Ik heb de beschikking over een klein zaaltje met bar en alles.

En ik weet dat dit niet de plek is, maar een gitaarnet meeting lijkt me ook wel tof om eens te organiseren. Met optredens van gitaarnet's beste: Mendel, Hendrix, Eurocinema, etc...

speedof1
25 juli 2011, 03:24
Jammer genoeg woon ik in Nijmegen, anders was ik graag langsgekomen. Een meeting lijkt me wel gaaf trouwens, ik post mss niet zo veel maar lees al een poos mee.:)

Harald
25 juli 2011, 11:40
Een workshopdag is misschien wel een leuk idee. Kan wel wat met fingerstyle doen.

JGD
25 juli 2011, 12:34
Tsja, ik zeg altijd:
wees wijs en neem gewoon les.
en niet iemand die, hoe goed bedoeld dan ook, het leuk vind om tips te geven zonder scholing, maar gewoon een geschoolde docent met conservatorium.
mensen die geen conservatorium hebben, moeten eigenlijk van beginners af blijven, is onverantwoord.
no offense naar mensen die een andere mening zijn toegedaan, dit is mijn point of view.

een professionele docent weet je verantwoord verder te helpen, waakt ook over verkeerd spiergebruik, verkeerde vingerzettingen etc, zaken waar je later erg veel ellende van zou kunnen hebben.
"beunhazen" kunnen zoveel meer schade aanrichten, die ze zelf niet eens door hebben.

ik weet dat er legio Hendrixen en Claptons en SRV's zijn die nooit les hebben gehad, maar think about it:
die muzikanten die (soms onherstelbaar) in de knoop komen door gebrek aan les, daar hoor je nooit wat over. De gefrustreerden die met bv. verkeerde schouders in de kronkel hun gitaar gedesillussioneerd maar hebben verkocht.

doe je zelf een groot plezier en gun je zelf les, je hebt er ongelooflijk veel plezier van, ook op de langere termijn.
en vanuit een juiste houding, vingerzetting en techniek, kun je ALLE stijlen spelen;
nu ben je misschien blij als je kan bluesen met 3 vingers maar na 10 jaar ineens je pink ontwikkelen als je bijv wil sweepen (ik noem maar wat) is niet zomaar gedaan.

speedof1
26 juli 2011, 13:01
Mijn pink gebruiken doe ik eigenlijk al vanaf het begin, komt misschien door mijn piano achtergrond. Maar les voor houding en tips zou inderdaad geen kwaad kunnen. Feit is wel dat dat vaak meer dan 20 euro voor een klein uurtje kost, wat voor mij veel geld is.
Bovendien is het tot nu toe redelijk goed gegaan zonder les. Misschien moet ik maar een keer goed rondkijken :) Veel adressen in Nijmegen heb ik namelijk nog niet gevonden.

terrasbeest
26 juli 2011, 13:45
Mijn pink gebruiken doe ik eigenlijk al vanaf het begin, komt misschien door mijn piano achtergrond. Maar les voor houding en tips zou inderdaad geen kwaad kunnen. Feit is wel dat dat vaak meer dan 20 euro voor een klein uurtje kost, wat voor mij veel geld is.
Bovendien is het tot nu toe redelijk goed gegaan zonder les. Misschien moet ik maar een keer goed rondkijken :) Veel adressen in Nijmegen heb ik namelijk nog niet gevonden.

Met lessen zou het nog beter geweest zijn? Veel hangt af van de ' leraar',want echte goeie ,die groeien, conservatorium-gevormd of niet, niet aan de bomen.

Een ' muziekschool' is wss wat goedkoper, en wss heb je de mogelijkheid om er met andere musici van jouw niveau, en onder toezicht van een leraar, ' band' ervaring kunnen opdoen.

Tonepro
5 augustus 2011, 00:35
ik dacht dat ik ook vast zat maar je hebt zelf niet door dat je steeds beter gaat spelen. ik poste ook zo een soort topic over dit probleem en de mensen hier verwezen mij naar jeroen zijn lessen waar ik eigenlijk niet veel uit kon halen natuurlijk de theorie is heel handig ! maar het is niet zo dat als je de lessen van jeroen leest je in 1 keer beter kan spelen.
je moet er zelf tijd in steken en niet denken ahh lukt me toch niet want dat is het probleem bij heel veel mensen die stoppen al als ze een open C akkoord niet kunnen spelen je moet dus gewoon wel oefenen en veel doorzettings vermogen hebben.
ik heb zelf nog steeds het gevoel dat ik vast zit..
maar heb zelf wat informatie gewonnen door naar bekende gitaristen te kijken en hoe hun speelde en kwam tot de conclusie dat er wel degelijk een systeem in de gitaarhals zit verborgen het is een map met allemaal noten die goed bij elkaar passen als je goed kijkt naar solo's spelen de meeste gitaristen over de noten die in de mineur pentatonische ladder zitten en doordat ze niet de hele ladder spelen en effecten zoals vibrato's en bends in hun gitaar spel gebruiken komt de solo al meer tot leven en lijkt het niet op een ladder die ze van boven naar beneden spelen of andersom
maar de meeste beginnende solo gitaristen kunnen maar 1 pentatonische ladder dat is deze:
http://www.pluckandplayguitar.com/image-files/minor-pentatonic-scale.jpg


maar er zijn er 5 die belangerijk zijn om je een heel stuk verder te helpen:

http://lh4.ggpht.com/-VklRgOLhIxU/SEpOxdwMsYI/AAAAAAAAAew/R_iNp6G4clY/A-Minor-Pentatonic-Scale-5-Positions-For-Guitar.jpg

en die 5 ladders bestuudeer ze eens en zie je dat ze alle 5 aan elkaar gekoppeld kunnen worden het is even puzzelen maar op een gegeven moment zie je welke op welke past omdat de laatste noten van een ladder ook de eerste noten van een volgend ladder zijn. en na de 5de ladder ga je weer verder met de eerste en de meest bekendste ladder het herhaald zich gewoon tot de gitaar neck ophoud. en als je bijvoorbeeld in G speelt begin je op G barre positie met de eerste ladder 2de , 3de , 4de , 5de , 1ste, 2de etc.
dit alles is gewoon op te schuiven als je in a speelt dan begin je op A barre positie met de eerste ladder 2de , 3de , 4de , 5de , 1ste, 2de etc.
op een gegeven moment leer / hoor je ook waar de root noten van een ladder zitten en daarmee begin of eindig je meestal een stukje solo of een riff maar het hoeft niet. je moet ook even op gevoel en oor leren in welk akkoord van het liedje je in welke ladder kan spelen en het ook klinkt en natuurlijk ook waneer je hoger op de hals kan spelen en waneer je het beste laag op de hals kan blijven en later denk je dan aah haaah daarom speel ik nu in deze ladder op dit stukje fretboard ! ook kan je daarna de majeur noten erbij spelen en de blues noten en ook naast de noten die wel juist klinken van een pentatonische ladder spelen dan speel je dus de noten die vals klinken en eigenlijk is het niet logisch om die te spelen maar toch klinkt het wel omdat de volgende noot die je dan speelt er goed op aan sluit en dit hoor je heel heel heel vaak in jazz.
als je dit allemaal een beetje onde de knie hebt ga dan eens informatie winnen over de relatie van de mineur / majeur concept. check dan even dit videotje :
http://youtu.be/kK0Obntdzrs


er is dan ook nog een systeem dat je het hele liedje in 1 positie kan soleren als het akkoord dan over gaat naar een ander akkoord begin je op een andere root noot en pak je dus de bijpassende ladder dan krijg je ook weer dat jazz achtige werk. maar dat is leer werk voor later.
ik ben een blues en rockabilly liefhebber en heb veel videos bekeken van brian setzer , danny gatton , stevie ray vaughan , b.b king , albert king, eric clapton en dat soort grote artiesten en natuurlijk hebben ze hun eigen stijl omdat ze allemaal hun eigen licks spelen in de posities waar hun ze fijn vinden klinken maar ze zitten toch altijd in dezelfde posities te spelen en het lijkt allemaal abbacadabra maar als je weet in welk akkoord ze spelen en je weet deze 5 scales uit je hoofd en je weet hoe ze aan elkaar gekoppeld worden kan jij zo die solo van clapton hoog op de neck uitzoeken en naspelen. en natuurlijk speelt gevoel voor het spelen een grote rol.
ik weet niet wat voor muziek jij speelt maar dit geld voor veel muziek stijlen en natuurlijk is jazz wat geavanceerder en kan ik je geen info over geven.
dit is wat bij mij veel geholpen heeft en natuurlijk 5 uur per dag gitaar spelen.
ik speel nu anderhalf jaar en moet ook nog veel leren alleen ik vergelijk me vaak met mensen die al 15 jaar spelen en dat is volgens mij het probleem van iedereen die net begint. en daarom lijkt het alsof je niks of weinig vooruitgang boekt in je progressie.
als iemand hier iets aan toe wil voegen graag of als iemand nog tips voor mij heeft graag.

terrasbeest
5 augustus 2011, 13:19
Tip @ Tonepro : goed bezig.

Tonepro
6 augustus 2011, 00:53
Tip @ Tonepro : goed bezig.

@Terrabeest ik hoop dat je dit meent want ik ben nog niet zo heel zeker van wat ik allemaal zeg maar ik denk dat we hier zijn voor elkaar te helpen en iedereen zijn stukje tekst hier op het forum helpt denk ik mee aan andermans progressie met gitaar spelen en dan zou het ook nog fijn zijn als de topic starter het ook nog zou lezen en antwoorden of hij er wat aan had haha !

terrasbeest
6 augustus 2011, 07:57
@ Tonepro.
Als ik zeg ' goed bezig' dan bedoel ik dat ook. Ik herinnerde mij jouw eerdere post, en ik heb het nog eens nagelezen, het lijkt mij duidelijk dat je daar conclusies hebt uit getrokken.

Over dat ' vastzitten', dat is iets dat niet verdwijnt.Dat steekt weer de kop op, elke keer je nieuwe elementen in je spel probeert te brengen.
Meestal helpt het dan, om je theorie er terug even bij te nemen,en alles te overlopen vanaf pagina één. Als je goed oplet zal je dan dingen zien en horen die je eerder niet goed hebt begrepen, of die je niet had opgemerkt.Je mag dat vooral niet zien als een stap terug.
Er is geen verschil met 'andere' leerprocessen, hoor. :sssh:

Ik denk dat je in een stadium gekomen bent, dat je dit even in je programma inlast,het zal je motivatie ten goede komen, als je ziet welke de weg is die je hebt afgelegd.

Miekenries
23 augustus 2011, 21:22
Toch een bandje zoeken. Wat is het ergste wat kan gebeuren? Dat de overige bandleden toch de voorkeur geven aan een ander? Heb je in ieder geval wat ervaring!

Strak (leren) spelen is een van de belangrijkste elementen die een goede muzikant zal moeten beheersen. Het is natuurlijk leuk om een riff te kunnen spelen, maar als de drummer alvast aan de volgende maat is begonnen terwijl jij nog even met het riffje bezig bent...:(

Daarnaast is het ook een andere omgeving. In je slaapkamer, garage of waar je dan ook oefent, is het geen probleem als je even mis zit, of een kleine hapering hebt in je spel. Als je met de overige bandleden samen speelt, zou je toch willen voorkomen dat zij niet door kunnen omdat jij je partijen niet beheerst?

Je zegt het eigenlijk al : je acht jezelf niet goed genoeg...first of all: have fun!!! Er is niemand die je hoofd eraf hakt omdat je niet goed gitaar speelt!

Daarnaast: het is een beetje buiten je comfort-zone. Door buiten je comfort zone te spelen, wordt je echt een betere gitarist. Omdat je 'gedwongen' wordt om alles goed te spelen ga je je meer focussen op de kleine dingen, simpele dingen die zonder meer goed moeten gaan. bijvoorbeeld het altijd 'raken' van iedere noot, om maar iets te noemen.


Hoop dat je er iets aan hebt...iig...veel plezier! :punk:

Beginnertjekb
25 augustus 2011, 10:30
Tsja, ik zeg altijd:
wees wijs en neem gewoon les.
en niet iemand die, hoe goed bedoeld dan ook, het leuk vind om tips te geven zonder scholing, maar gewoon een geschoolde docent met conservatorium.
mensen die geen conservatorium hebben, moeten eigenlijk van beginners af blijven, is onverantwoord.
no offense naar mensen die een andere mening zijn toegedaan, dit is mijn point of view.

een professionele docent weet je verantwoord verder te helpen, waakt ook over verkeerd spiergebruik, verkeerde vingerzettingen etc, zaken waar je later erg veel ellende van zou kunnen hebben.
"beunhazen" kunnen zoveel meer schade aanrichten, die ze zelf niet eens door hebben.

ik weet dat er legio Hendrixen en Claptons en SRV's zijn die nooit les hebben gehad, maar think about it:
die muzikanten die (soms onherstelbaar) in de knoop komen door gebrek aan les, daar hoor je nooit wat over. De gefrustreerden die met bv. verkeerde schouders in de kronkel hun gitaar gedesillussioneerd maar hebben verkocht.

doe je zelf een groot plezier en gun je zelf les, je hebt er ongelooflijk veel plezier van, ook op de langere termijn.
en vanuit een juiste houding, vingerzetting en techniek, kun je ALLE stijlen spelen;
nu ben je misschien blij als je kan bluesen met 3 vingers maar na 10 jaar ineens je pink ontwikkelen als je bijv wil sweepen (ik noem maar wat) is niet zomaar gedaan.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want ik heb anderhalf jaar les gehad van een leraar van het conservatorium en ik moest alle dingen weer opnieuw leren, omdat hij het mij verkeerd wilde leren. Ik ben er nog boos over, dat ik veel dingen weer overnieuw moet doen, zoals vingerzetting, klank,powerakkooorden, waarvan ik dacht dat ik het goed deed en ga zo maar verder. Een tijdje ben ik bij een "beunhaas" en dat bevalt me veel beter. Een leraar bij een soort muziekschool, moet van de directie(in mijn geval, ik weet of dat bij anderen ook zo is), bij elke leerling in de les een lied leren, ook heeft de leerling veel moeite met een vorig nummer, we gaan gewoon een ander lied leren. Je krijgt heel veel liedjes om te oefenen, terwijl je gewoon goed wil leren spelen met veel plezier.

Harry
25 augustus 2011, 10:50
ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien is het een idee om muziek te gaan maken. Speel gewoon, en vraag je niet af wat je allemaal zou moeten kunnen. Kies een muzieksoort uit en ga bij een bandje. Dan ontdek je vanzelf wat je tekortkomingen en ambities zijn.

Tonepro
25 augustus 2011, 14:59
ik heb niet alles doorgelezen, maar misschien is het een idee om muziek te gaan maken. Speel gewoon, en vraag je niet af wat je allemaal zou moeten kunnen. Kies een muzieksoort uit en ga bij een bandje. Dan ontdek je vanzelf wat je tekortkomingen en ambities zijn.

nou daar ben ik het niet mee eens er zitten niet voor niets frets en snaren op je gitaar. je kan toch niet zomaar wat aan slaan ?

ik denk dat de meeste mensen blijven haken bij de eerste pentatonische ladder in bijvoorbeeld A positie :

0--------0
0--------0
0-----0
0-----0
0-----0
0--------0

en er dan een lange tijd over doen om leven uit deze ladder te krijgen ipv het gewoon omhoog en naar beneden spelen van de ladder.
daarna komen er nog 4 van deze ladders die je in je kop moet stampen.
en dan moet je ze nog een keer aan elkaar zien te verbinden met soleren.
en daarna krijg je nog de relative mineur over het bestaande majeur akkoord en vice versa soleren. en dan nog alle modes ladders en een hele boel aparte akkoordjes is ook handig om te leren en dan ben je al een heel eind denk ik.

ik zou zeggen neem les bij iemand die toon ladders aan je leert eerst gewoon de simpele pentatonische ladders en geen modes. daar heb je aan het begin niks aan , zeg daarna dat je ze aan elkaar wilt koppelen.
en gewoon vinger zetting in elk vakje 1 vinger en speel met je pink is een must.
en geen geouwehoer met krachthulp dingetjes gewoon 5 uur per dag spelen.

terrasbeest
25 augustus 2011, 16:31
Nummers spelen, echte muziek maken zo gauw het ' kan'.Liefst in een bandje, als het kan samenspelen met iemand die beter is en als het meevalt je nog één en ander kan bijleren.

Niemand die zegt dat je ook moet gaan optreden als je er nog niet klaar voor bent.
En oefenen. En studeren.

terrasbeest
25 augustus 2011, 16:35
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want ik heb anderhalf jaar les gehad van een leraar van het conservatorium en ik moest alle dingen weer opnieuw leren, omdat hij het mij verkeerd wilde leren. Ik ben er nog boos over, dat ik veel dingen weer overnieuw moet doen, zoals vingerzetting, klank,powerakkooorden, waarvan ik dacht dat ik het goed deed en ga zo maar verder. Een tijdje ben ik bij een "beunhaas" en dat bevalt me veel beter. Een leraar bij een soort muziekschool, moet van de directie(in mijn geval, ik weet of dat bij anderen ook zo is), bij elke leerling in de les een lied leren, ook heeft de leerling veel moeite met een vorig nummer, we gaan gewoon een ander lied leren. Je krijgt heel veel liedjes om te oefenen, terwijl je gewoon goed wil leren spelen met veel plezier.

Goede leraars zijn natuurlijk zeldzaam, maar leraars die je ' het' verkeerd willen aanleren :seriousf:????

peter_heijnen
25 augustus 2011, 18:01
Niet om het een of ander beginnertjebk, maar hoe weten jij en jouw 'beunhaas' eigenlijk zo zeker dat die andere leraar jou allerlei dingen verkeerd aanleerde?

Wat niet weg neemt dat je zeker en vooral daar les moet nemen waar je je het fijnst voelt.

Harald
25 augustus 2011, 19:15
Dat is het lullige met gitaar, vergeleken bij een piano, of een viool. De ECHTE EN ENIGE techniek, die is er gewoon niet.

Mensen die puur klassiek willen leren verwijs ik door. Maar, dat zouden de klassiek opgeleide gitaarleraars eigenlijk ook moeten doen met mensen die fingerstyle willen leren... Ook bij mensen met een afgeronde conservatoriumopleiding zitten goede en minder goede. En steelstring heeft toch hier en daar een net wat andere benadering nodig dan klassiek. Bij elektrische gitaar is eigenlijk al helemaal geen standaard aan te wijzen.

Klassieke techniek is perfect voor klassieke stukken (iig tot de volgende Segovia opstaat) maar met die techniek kun je Those who wait van Tommy Emmanuel niet spelen, zonder het te verbouwen. (Ik heb wel een vingerzetting gevonden voor dat intro waarbij je de duim niet nodig hebt, maar daar word je al helemaal niet blij van... en één akkoord is eigenlijk onmogelijk zonder gebruik van je duim) en zo zijn er heel wat voorbeelden te vinden.

Valt me ook op dat mensen die vanuit een klassieke achtergrond opgeleid zijn vaak totaal niet in akkoorden denken, maar alle noten los van elkaar zien. Dat levert hier en daar ook aardig hakkelend spel op. Maar goed, dat is snel genoeg te herstellen, en levert dan heel snel heel veel winst in spel en speelplezier op.

Kan me ook een workshop herinneren met een klassieke wedstrijdwinnende gitariste, die met bepaalde houdingstips kwam, die best nuttig waren als je de klassieke houding gebruikt. Maar ze had blijkbaar totaal niet in de gaten dat iedereen er met een steelstring over zijn rechterbovenbeen zat...

Het is wel te hopen dat een leraar een fatsoenlijk inzicht in speeltechnieken, houdingen en het effect daarvan heeft. Maar bovenal moet het klikken tussen leerling en leraar. Correcte basistechniek EN inspiratie, en dan een fatsoenlijk inzicht in muzikale benadering en wat de leerling daadwerkelijk wil leren.

Schrevel
25 augustus 2011, 19:23
Een klassieke leraar is totaal nutteloos voor elektrisch. Wat heb je aan een leraar die niet snapt hoe een instrument in elkaar zit of die het hele concept 'bending' niet kent?

Harald
25 augustus 2011, 20:28
Ik heb het ook niet over elektrisch, maar fingerstyle, op een steelstring. Denk Sacksioni, Tommy Emmanuel, om over Michael Hedges nog maar te zwijgen...

voor elektrisch heb je tegenwoordig tenminste dedicated leraren. Dat had je vroeger al helemaal niet. Toen ik les had op muziekschool heb ik eerst een jaar les gehad van Rick Huyts (had toen een band Rick Nolov and the losers) Goede gitarist, maar zonder papieren. Het jaar erop moest ik van Heerlen naar Kerkrade omdat de leraar daar weel papieren had. De elektrische gitaarles werd daar verzorgd door de enige gitaarleraar met een elektrische gitaar (een mooie Gretsch :mmmm:).

Had ik toen in de gaten gehad hoeveel George Harrison en Mark Knopfler van Chet Atkins hadden geleend, dan had ik er meer aan gehad. Van Van Halen en Deep Purple had hij helaas minder verstand :) Het was leuk, maar veel geleerd, dat dan weer niet. Wel goede aanmoediging om vooral van alles te proberen. Uiteindelijk is het geloof ik nog best aardig terecht gekomen qua spelen :hippie:

Off topic, iemand eigenlijk enig idee wat Rick Huyts tegenwoordig doet? Hij is nagenoeg onvindbaar op Google, op wat oude verwijzingen naar zijn oude bandje na... zou jammer zijn als hij gestopt is.

terrasbeest
25 augustus 2011, 21:00
Een klassieke leraar is totaal nutteloos voor elektrisch. Wat heb je aan een leraar die niet snapt hoe een instrument in elkaar zit of die het hele concept 'bending' niet kent?

Klopt, maar ik denk niet dat een klassiek leraar zo onverstandig is op te proberen zieltjes van rockers te winnen.
Maar ondertussen weet ik wel, dat je van iedereen die een instrument ' goed' beheerst wat kan opsteken, al was het-soms- maar een lesje in nederigheid:sssh:

Beginnertjekb
28 augustus 2011, 12:14
Niet om het een of ander beginnertjebk, maar hoe weten jij en jouw 'beunhaas' eigenlijk zo zeker dat die andere leraar jou allerlei dingen verkeerd aanleerde?

Wat niet weg neemt dat je zeker en vooral daar les moet nemen waar je je het fijnst voelt.

Je kon het vooral horen, die dingen die ik verkeerd leerde op de gitaar......;)

Beginnertjekb
28 augustus 2011, 12:16
Dat is het lullige met gitaar, vergeleken bij een piano, of een viool. De ECHTE EN ENIGE techniek, die is er gewoon niet.

Mensen die puur klassiek willen leren verwijs ik door. Maar, dat zouden de klassiek opgeleide gitaarleraars eigenlijk ook moeten doen met mensen die fingerstyle willen leren... Ook bij mensen met een afgeronde conservatoriumopleiding zitten goede en minder goede. En steelstring heeft toch hier en daar een net wat andere benadering nodig dan klassiek. Bij elektrische gitaar is eigenlijk al helemaal geen standaard aan te wijzen.

Klassieke techniek is perfect voor klassieke stukken (iig tot de volgende Segovia opstaat) maar met die techniek kun je Those who wait van Tommy Emmanuel niet spelen, zonder het te verbouwen. (Ik heb wel een vingerzetting gevonden voor dat intro waarbij je de duim niet nodig hebt, maar daar word je al helemaal niet blij van... en één akkoord is eigenlijk onmogelijk zonder gebruik van je duim) en zo zijn er heel wat voorbeelden te vinden.

Valt me ook op dat mensen die vanuit een klassieke achtergrond opgeleid zijn vaak totaal niet in akkoorden denken, maar alle noten los van elkaar zien. Dat levert hier en daar ook aardig hakkelend spel op. Maar goed, dat is snel genoeg te herstellen, en levert dan heel snel heel veel winst in spel en speelplezier op.

Kan me ook een workshop herinneren met een klassieke wedstrijdwinnende gitariste, die met bepaalde houdingstips kwam, die best nuttig waren als je de klassieke houding gebruikt. Maar ze had blijkbaar totaal niet in de gaten dat iedereen er met een steelstring over zijn rechterbovenbeen zat...

Het is wel te hopen dat een leraar een fatsoenlijk inzicht in speeltechnieken, houdingen en het effect daarvan heeft. Maar bovenal moet het klikken tussen leerling en leraar. Correcte basistechniek EN inspiratie, en dan een fatsoenlijk inzicht in muzikale benadering en wat de leerling daadwerkelijk wil leren.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

-=JEROEN=-
30 augustus 2011, 17:11
Er bestaat geen goed of fout. We kunnen het wel verzinnen!

Beginnertjekb
1 september 2011, 11:04
@ Jeroen: hoe bedoel je?

Harald
1 september 2011, 11:41
Fout is nog best mogelijk... en daar kan een leraar helpen. Maar van goed bestaan op gitaar wel heel veel smaakjes...