PDA

View Full Version : Kan ik deze speakers ook voor bas gebruiken?



freddie bassman
22 juli 2011, 23:56
http://www.amps-n-bits.com/guitar-speakers/fane-guitar-speakers/Fane-guitar-speakers/FANE%20002/Fane-guitar-speaker-gsfs-002-1.jpg




15 ohm, 40 watt, meer weet ik er niet van.

Paragon
23 juli 2011, 00:00
15 ohm lijkt mij een beetje te veel. Normaal kun je een bas wel laten klinken op een (gitaar) speaker, op lage volumes, maar geweldig gaat het niet klinken...

cluseau
23 juli 2011, 10:41
15 ohm, 40 watt, meer weet ik er niet van.

De impedantie heeft niets te maken met de frequentie karakteristiek. Er zijn heel bekende hifi bas speakers geweest van 800 Ohm en nog hoger. Als je het zeker wil weten zul je een grafiek moeten hebben van deze karateristiek. Proberen kan altijd maar zorg dan wel voor een geheel gesloten kast.

DaveItUp
23 juli 2011, 18:36
15 ohm lijkt mij een beetje te veel. Normaal kun je een bas wel laten klinken op een (gitaar) speaker, op lage volumes, maar geweldig gaat het niet klinken...

Roep jij altijd gewoon maar wat of?

In sommige basscabs van sound city zaten deze speakers gewoon. Zijn 't fane's? Zal best lekker klinken gok ik.

Bass over m'n 55hz blackbacks klonk ook te gek.

freddie bassman
23 juli 2011, 19:19
voor zo ver ik weet zijn het fane´s en omdat de sound city amps ook vaak gebruikt werden en worden voor bas dacht ik dat de speakers t mischien wel aan konden.

muziekschuur
24 juli 2011, 01:58
Sound City is een heel goed en gezocht merk. Deze speaker is wel wat waard en ik kan me voorstellen dat je hem verkoopt via ebay ofzo. Sound city is het bedrijf waar de man achter Hiwatt zijn vak leerde. Later begon hij dus Hiwatt. (Mr Reeves). De soundcity amps waren toen heel goeie amps.. En in die tijd waren 100 watt tops instrument versterkers. En werden ze dus gebruikt voor zowel bas als gitaar. Daarom zitten er op de 100 watt tops van toen 4 inputs. de bovenste twee waren de inputs voor gitaar en bas. De onderste twee waren niet meer dan een mogelijkheid door te lussen naar een tweede versterker als je tekort kwam.

de speakers van toen werden gebruikt voor zowel bas als gitaar (mits gesloten). Deze speaker levert te weinig wattage voor bas in een band. Dus ga je dat doen, dan zou dat waarschijnlijk vrij snel het einde van deze speaker betekenen. Wellicht zijn er verzamelaars die jou een 15 inch aan kunnen bieden en willen ruilen tegen jouw Sound city speaker.

Is de speaker voor thuis en heb je een mooie 1x12 gesloten cabinet dan kun je er zowel bas als gitaar over spelen. Maar dat zou ik niet doen in bandverband. Want waarschijnlijk vraag je dan teveel van het oude beestje. Heb je er 4 van dan lukt het meestal wel. Maar dan is een 150 watt top nog steeds het randje wat 4 van deze speakers aan willen kunnen (voor bas dus). Met een Full stack (2x 4x12) lukt dat natuurlijk wel.

freddie bassman
24 juli 2011, 17:29
heb n match van 4 in n orgineel sound city cabinet, dingen klinken echt te gek voor gitaar in iedergeval.
Wou t gewoon weten of t kon, mischien leuk om in de studio te gebruiken met n plexi en n precision!

PeeVee
5 augustus 2011, 17:50
In de Ampeg SVT 8 x 10" doodskisten zaten ooit 25W Jensen P10R alnico speakers, ook zeer populair voor gitaar en dus uitstekend geschikt voor bas want ik heb nooit iemand horen klagen over een vintage SVT 8x10 cabinet. Gewoon proberen. De meest onlogische combinaties geven vaak onverwacht goed resultaat.

freddie bassman
25 december 2011, 15:41
in 1 van de 4 speakers zit n gat in de cone's iemand enig idee hoe dit kan en of het te repareren is?

Je hoort die ene speaker dus ook rammellen/flapperen..

7ender
2 januari 2012, 20:32
gewoon proberen om een stukkie zwart knutselpapier op te plakken met kleurloze hobbylijm/velpon oid ( 2 kanten insmeren en dan even wachten voor plakken )

Werkt 't , dan heb je mazzel ....

Vaak is bij die ouwe speakers het centreermembraam vervormd , alsmede de conusophanging , waardoor de spreekspoel geen gelijke uitslag meer kan maken in z'n magneet.....

Dit resulteert in een walgelijk geknetter en getril in het laag

jaguwar
4 januari 2012, 14:17
Sound City is het bedrijf waar de man achter Hiwatt zijn vak leerde. Later begon hij dus Hiwatt. (Mr Reeves). De soundcity amps waren toen heel goeie amps.. En in die tijd waren 100 watt tops instrument versterkers. En werden ze dus gebruikt voor zowel bas als gitaar. Daarom zitten er op de 100 watt tops van toen 4 inputs. de bovenste twee waren de inputs voor gitaar en bas. De onderste twee waren niet meer dan een mogelijkheid door te lussen naar een tweede versterker als je tekort kwam.

is dat zo? ik dacht dat dat gewoon zoals bij Vox en Ampeg was, bovenaan normal en onderaan brilliant. en vier of zes inputs was omdat op die manieren gitaristen / bassisten / zangers één versterker konden delen (toen kosten die dingen ook al 'belachelijk' veel). maar bij Sound City LB120 zie ik inderdaad ook 'slave input' staan.

channel jumping ken ik wel dus ik kan me ook voorstellen dat jumpen van de ene naar de andere head (zonder FX loop welteverstaan) op die manier gebeurde, deed Hendrix dat ook niet met zijn Marshall koppen?


Vaak is bij die ouwe speakers het centreermembraam vervormd , alsmede de conusophanging , waardoor de spreekspoel geen gelijke uitslag meer kan maken in z'n magneet..... Dit resulteert in een walgelijk geknetter en getril in het laag

dat heb ik onlangs ook gehad bij mijn nieuwe speakercabinet. alleen de lage E tot en met G# deden dat, na aanslaan laten uitsterven gaf een gekraak en gebrom tot het plots op hield. nu heb ik er geen last meer van.

muziekschuur
19 oktober 2012, 22:55
Boven en onder klinken bij mijn 4 input 100 watt head hetzelfde. Normal was voor bas en brilliant voor gitaar. Doorlinken was om de preamp eerder en verder te laten vervormen omdat je twee preamps hetzelfde signaal liet versterken in de zelfde eindtrap=meer vervorming.