PDA

View Full Version : Little wing intro



Cubone
22 juli 2011, 18:33
Hi,

Was een hele tijd terug mijn gehoor aan het trainen en dacht: laat ik eens little wing intro doen. Heb er best lang over gedaan (3 dagen hoofdpijn) en niet perfect (vooral het einde)

Maar vroeg me af jullie dit wel beetje vinden klinken. Extra punten als jullie weten op wat voor gitaar dit is gespeeld :cooler:


http://dl.dropbox.com/u/23133907/hendrix.mp3


Cheers,


:zz:

Harald
22 juli 2011, 22:49
Note for note geprobeerd, en op gehoor uitgezocht, ipv met tab? Alleen al voor het zelf uitzoeken extra punten :ok:

Begin is goed, alleen van 0'23'' hoor ik wat dingen die of te zwaar aangezet zijn of simpelweg niet kloppen. Laat het even liggen, en pak dat laatste stuk nog eens fris aan met uitzoeken zou ik zeggen.

De gitaar is een elektrische gitaar ;) Een strat is mooi bij dit nummer, en eigenlijk speel ik deze altijd op mijn Blade. Op een gegeven moment vergeten van gitaar te wisselen, kwam er bij de solos achter toen ik mijn jengelzwengel ineens miste :D Maar goed, dan kan het op een Epiphone Sheraton ook wel :lp:

Ben zelf op den elektrieken trouwens noodgedwongen van de eigen stijl... Heb het geduld niet om solos van anderen letterlijk na te spelen. Gaat me op akoestische gitaar om een of andere reden beter af. Weet ook niet waarom.

Heerlijk nummer om te spelen iig, met een geweldig schema om over te improviseren. Hier is onze versie, deze gig was een verrassing, we hadden weken niet samengespeeld, en werden de dag ervoor gebeld om in te vallen voor Cuby & the Blizzards, aangezien Harry Muskee ziek was. Onverwacht, en erg leuke gig.


http://www.youtube.com/watch?v=QGvXaZiKlzc

wormke
24 juli 2011, 00:35
ik weet niet, maar ik mis hier enorm veel gevoel in... Je hebt het precies nog niet onder de knie, want ik krijg het gevoel dat je meer moet zoeken naar wat je spelen moet dan je te concentreren op je gevoel. Zoiets spelen zonder gevoel gaat volgens mij dan ook niet...

wormke
24 juli 2011, 01:39
MAAR! je hebt me wel geinspireerd om het ook eens te gaan spelen! ;)

Cubone
24 juli 2011, 02:43
@Harald

Vanaf 0.23 klinken die akkoorden idd niet zo 'vol' als het origneel. Ik denk
dat ik wat noten vergeten ben toe te voegen. Misschien pak ik wel tabs erbij om te controleren of ik er erg naast zit.


Je speelt ook electrisch gitaar :???: :soinnocent: Ik vind jouw versie van little wing wel vet ! je hebt je eigen draai aan de intro gegeven, waar ik
een voorstander van ben. Ikzelf doe bijna nooit noot voor noot covers. Alleen als ik mijn gehoor train..

Ook vindt ik de mond harmonica erg verfrissend ! en ik als ik het goed heb noemde je me, of impliceerde je
laatst, dat ik meer een 'shred' gitarist was, maar jij kan er ook wat van zeg ! Mooie legato licks op het laatst ;)

@Wormke

Wat is dat, gevoel ??? :seriousf: en wat heb ik volgens jouw nog niet onder de knie, techniek, gevoel of beide ??

Telkens als ik mijn gitaar oppak en wat speel, dan speel ik met overtuiging. Of het technisch goed is of niet, mijn hart zit iig op
de juiste plek. Dit komt natuurlijk niet bij iedereen over...jammer.

Als je met gevoel, de kleine nuances bedoelt die typerend zijn voor het gitaarspel van hendrix (sound,TALENT, gebruik van akkoorden). Ja die ontbreken bij mij, ik ben dan helaas
geen reincarnatie van mijn beste vriend Jimi Hendrix ;)



Cheers,

:ok:

Harald
24 juli 2011, 10:06
KLeine tip, Hendrix deed dat intro ook steeds anders. Mijn favoriete versie is van Hendrix in the west. Maar die heb ik nooit op cd kunnen vinden (Red House is daar ook brilliant op en een goede Voodoo Chile. Als iemand weet op welke cd die versies te vinden zijn? ) Maar beluister vooral eens verschillende live versies van Hendrix van dat nummer. Maakt het uitzoeken trouwens ook niet makkelijker erop, maar dan kun je je versie evt. samenstellen.

wormke
24 juli 2011, 11:27
begrijp me niet verkeerd hé, ik zeg niet dat je geen techniek hebt of dat je spelen niet goed is. Je hoeft echt geen Jimi te zijn om meer gevoel in de sound te brengen. Ik zeg zeker niet dat ik het beter kan, maar leg hier toch meer soul in, dan zal het sowieso beter gaan klinken.

jannest
24 juli 2011, 13:53
begrijp me niet verkeerd hé, ik zeg niet dat je geen techniek hebt of dat je spelen niet goed is. Je hoeft echt geen Jimi te zijn om meer gevoel in de sound te brengen. Ik zeg zeker niet dat ik het beter kan, maar leg hier toch meer soul in, dan zal het sowieso beter gaan klinken.
denk dat je de xylofoon mist :)

Pepe
24 juli 2011, 14:19
Dat Littel Wing principe van halve akkoorden verbinden met tussennoten en daar dan zelf iets van maken zoals Snowy White's Bird of Paradise of RHCP's Under the bridge is grappig maar ik heb dat intro nou al zo vaak van iedereen gehoord dat ik zelfs niet maar naar het origineel kan luisteren.
Niettemin, ik heb je versie beluisterd en hij is leuk. Een beetje jammer vind ik die overdadige galmen en effecten.

wormke
24 juli 2011, 14:26
denk dat je de xylofoon mist :)

pardon? wat bedoel je hiermee?

McKaren
24 juli 2011, 16:22
Leuk man, ik vind dat je hem best goed doet hoor!
Blijft een geweldig jamsessie-nummer.

Hier is mijn versie... http://youtu.be/qPP13jtf0dA

Grt R!

:punk:

GravyTrain
24 juli 2011, 16:48
Hier is mijn versie... http://youtu.be/qPP13jtf0dA

WOW, gave versie. toevallig ook een pink floyd fan? Ik hoor er heel sterk de pink floyd sound doorheen.

jannest
24 juli 2011, 21:16
pardon? wat bedoel je hiermee?


http://www.youtube.com/watch?v=Ad2EPO_y0ps
luisteren !!! ;)

wormke
24 juli 2011, 23:45
haha, nu heb ik hem! :seriousf:

Cubone
25 juli 2011, 01:36
Hi,

@Harald

Thanks voor je tip !

@pepe

Bedankt !

Het idd een beetje 'overdone' maar aangezien ik slecht ben in het herkennen van akkoorden op gehoor, moest ik little wing doen. Hendrix houdt ervan om zijn akkoorden te versieren met hammer ons en pull offs. Wat het herkennen van die akkoorden naar mijn mening een stuk moeilijker maakt.

@Mckaren

Ik vind jouw versie van little wing erg mooi ! er is een duidelijk contrast tussen jouw versie en die van mij en dat is niet alleen qua spel maar ook qua toon ! (zie je nou wel dat die strat toon mooier klinkt voor little wing) ;)

@Workme

Bedankt voor je feedback. wat ik duidelijk probeerde te maken is dat ik WEL met gevoel deze intro speelde. Het komt alleen niet bij iedereen zo over...(zoals bij jouw) 'Gevoel' in muziek is zowiezo abstract en subjectief...

Heeft 'gevoel' dan een gemeenschappelijke eigenschap die waarneembaar is in iedereen die met 'gevoel' speelt ?? en zo ja wat is dit dan ? Ik weet het niet..Het enigste wat ik weet is, hoe ik me op het moment voel als ik aan het spelen ben. Aan jullie om te bepalen of dit gevoel over is gekomen of niet :seriousf:

Ik zal iig harder werken om dit gevoel over te brengen ! Thanks :hippie:


@Jannest

LOL :seriousf:


Groet,

:blast:

Duhsjaak
26 juli 2011, 07:10
Hi
Het is niet voor het eerst dat ik een deviant idee heb over een bepaalde post en het zal ook wel niet de laatste keer zijn.
Ik ben altijd fan geweest van je muziekjes, maar nu moet ik je toch op je lazer geven.

Je hebt een vreselijk grote bak talent en dat talent stel je in dienst van het naspelen van zulke platgetreden paden?

Wat kun je hier nog mee winnen? Je barst van de leuke net-even-anders-dingen dus ik stel voor dat je het daarin gaat zoeken.

En anders? Anders moeten we je een 5 geven op je Kerstrapport of zo.

En dan ga je niet over. Ook nog eens.
Ik wil graag de volgende keer weer met een brede grijns met mijn koptelefoon op, zitten achter mijn scherm en jij gaat die grijns maken. Weet ik zeker.
Vriendelijek groet, Gus

jannest
26 juli 2011, 12:03
mmm'
@sjaak

een gitarist op z'n lazer geven omdat hij jimi naspeelt is dat niet, net zo iets als een top pianist veroordelen omdat hij chopin of zo speelt ?

just mijn 1,125657 centjes

aaronstonebeat
26 juli 2011, 12:45
Je zit toch een eind in de richting. Maar volgens mij zijn de grepen in dat laatste A-G-F- stukje:

5-x-7-x-5-7
3-x-5-x-3-5
1-x-3-x-1-3

Jij sleept zo te horen de grote terts van die akkoorden mee op de g-snaar.
De laatste twee akkoorden zijn niet F en G maar C en D.
Bassen op de E-snaar met de duim spelen.

Duhsjaak
27 juli 2011, 10:02
Hi
@Cubone
Ben ik te streng aan het blaffen geweest? Dan heeft Jannest wel een beetje gelijk.
Ik ben lid van de fanclub, maar ook echte helden hebben mindere dagen.

In het algemeen: Cubone speelt nog maar erg kort en heeft ondanks dat een aardig aantal frisse en vrije versies gemaakt van stukken die behoorlijk moeilijk zijn. Vandaar dat ik het een beetje jammer vind dat dat frisse en vrije in de interpretaties van de andere nummers hier is vervangen door eh...... minder origineel.

Daarvoor hebben we Robin Trower al (gitarist van Procol Harum) al. De eerste zeer fatsoenlijke gitarist die dweperig alles deed zoals Hendrix dat deed. En zich bij iedere noot afvroeg: hoe zou de H. Jimi dat hebben gedaan. Heeft hem zeer veel moeite gekost om daar van af te komen en een eigen stem te ontwikkelen. Met resultaat.

Als ik naar uit de hoek ben gekomen, Cubone, dan spijt mij dat.

Of, zoals het mutsenmantra luidt, Ik heb iets van sorry hoor!!!
Vriendelijke groet, Gus

Cubone
27 juli 2011, 21:09
Hi
@Cubone
Ben ik te streng aan het blaffen geweest? Dan heeft Jannest wel een beetje gelijk.


Hi,

Helemaal niet ! vat het eerder op als een compliment ;) Dit is idd geen staaltje van creativiteit, maar ik was een tijd terug mijn gehoor aan het oefenen, dus had ik besloten om little wing te doen. Want zoals Jannest al aangaf, Jimi Hendrix nummertje coveren is toch wel een MUST onder de gitaristen :seriousf:

@Aaronstonebeat

De laatste 2 dingetjes die ik doe zijn idd f en dan naar g maar dat zijn niet echt akkoorden die ik speel maar 2 noten dus f/c naar g/d op de lage e

snaar. Heb er een tabje bij gehaald om te kijken of het klopt. Dat laatste gedeelte wat ik speelt klopt dus wel. Ik speel rond de 7 en 9e fret soort van g majeur dingetje (waarmee ik het eindig) bij de tab staat ook zoiets.

Jij bedoelt zeker dat die f/c en g/d respectievelijk een c majeur en d majeur moesten zijn ?? dat zou best kunnen ! die noten zitten er iig wel in ( c en d )vandaar dat het misschien voor mij oren redelijk klopte.....

Thanks voor je input !

Hopelijk zal ik er steeds beter in worden.


Groet,

:rockon: