PDA

View Full Version : Celestion Vintage 30 vervangen, zinvol of niet?



Bijl
22 juli 2011, 14:28
Ik heb een Mesa F-50 1x12 widebody open back combo en ik sta gestemd in drop C.

Hoe voorzichtig ik ook ben met het gebruik van lage tonen, op hoger volume gaat het geluid toch een beetje blubberig worden bij het spelen van afgedempte noten. Ik vermoed dat het komt door de power rating van 60 watt (in een 50 watt combo) van de Celestion V30 die er in zit, daarom overweeg ik om er een G12K-100 in te proppen, die 100 watt kan hebben.

Nu is mijn vraag, doen of niet? Gaat dat strakker klinken bij het spelen van metal riffs?

Chroxy
22 juli 2011, 14:35
ik denk dat je beter kan kijken naar een extra gesloten cabinet, die kan beter omgaan met basweergave bij metal in lage stemmingen en levert de druk die je nu mist..

Persoonlijk ken ik de G12K-100 niet, maar ik was altijd erg te spreken over de Celestion V30, zeker voor laag gestemde metal.

JGD
22 juli 2011, 14:37
ik vermoed dat je al te veel bas je distortion in pompt.

probeer VOOR je hoofd overdive eens een tubescreamer te zetten of een equalizer waarvan je de bas eruit haalt en de mids boost, dus de eq op een "omgekeerde smiley" zetten.
(dit doet een tube screamer ongeveer ook).

NA je distortion kun je altijd nog bas toevoegen en mids cutten; je wilt immers wel een vet metal geluid.

maar dit is een hele handige truc, was bijv Dimebags geheim ook.

je kunt dan nooit teveel bas al in je overdrive sturen waardoor hij nooit over zijn nek kan gaan en nooit kan gaan blubberen.

meer vermogen, andre speakers etc, gaat hier allemaal niet helpen als de kern van je geluid bluberig is.

PS Vintage 30's REGEREN!!

Bijl
22 juli 2011, 14:56
ik denk dat je beter kan kijken naar een extra gesloten cabinet, die kan beter omgaan met basweergave bij metal in lage stemmingen en levert de druk die je nu mist..


Als ik een extra 2x12 aansluit, met 2 V30's erin, dan heb ik toch een 50watt versterker die speakers aansturen met een power rating van in totaal 180 watt? Watt klopt er dan niet aan mijn theorie, dat wil ik dan wel eens weten.

Ik mis ook geen druk, m'n band heeft inmiddels een bassist gevonden die daarvoor zorgt :-)


ik vermoed dat je al te veel bas je distortion in pompt.

probeer VOOR je hoofd overdive eens een tubescreamer te zetten of een equalizer waarvan je de bas eruit haalt en de mids boost, dus de eq op een "omgekeerde smiley" zetten.
(dit doet een tube screamer ongeveer ook).

meer vermogen, andre speakers etc, gaat hier allemaal niet helpen als de kern van je geluid bluberig is.

PS Vintage 30's REGEREN!!

Mijn instellingen:
Gain 11 uur (wel distortion, maar met een klein beetje dynamiek nog aanwezig)
Bass 9 uur (Niet veel dus)
Mids 4 uur (bijna helemaal open)
High 8 uur (bijna dicht)

Lead boost staat uit.

Dus van een mid scoop kan je niet spreken. Het klinkt meer als Lamb of God of Slayer.

Ik heb wel een TS808 gebruikt, maar dat is toch niet helemaal mijn ding. Ik vind het lead kanaal veel te mooi klinken om te laten verzieken door een pedaal ervoor. Ik ben iemand die liever de oorzaak oplost ipv de gevolgen fixen :) Het pure geluid van het leadkanaal blaft hondsbrutaal door elke mix heen en met een overdrive ervoor is dat gewoon weg.

Het punt is, bij laag volume is er niks aan de hand, alleen als ik 'm verder open trek, met master volume verder dan 10 uur.

En ja, V30 zijn supergoed, maar Kerry King en Mick Thomson gebruiken graag GK12-100's

JGD
22 juli 2011, 14:58
de OORZAAK is dus wel dat het geluid dat de hoofddistortion binnenkomt hem onwerkbaar maakt.
mijn oplossing is niet de gevolgen fixen, dit is juist de kern van je geluid in orde maken.

een speaker vervangen (why???) zal echt niets oplossen.
dit zal alleen het geluid, de output, van kleur veranderen maar niets oplossen.

DAT zou pas een "gevolg fixen" zijn 9ware het niet dat je niets fixt)


en hoeveel bas/mid/treble jij allemaal NA de distortion er in gooit, doet er hier niet toe, dat is slechts smaak;
het gaat erom wat er IN je distortion gaat.

echt, probeer het eens, dit is een zeer bekend truc die zichzelf al decenia lang heeft bewezen bij metalgitaristen.

Bijl
22 juli 2011, 15:27
de OORZAAK is dus wel dat het geluid dat de hoofddistortion binnenkomt hem onwerkbaar maakt.


Dus de Seymour Duncan JB van m'n gitaar maakt het geluid van m'n Mesa onwerkbaar, behalve als mijn master volume onder de 10 uur blijft. Klinkt heel logisch. Onderbouwing?

Maar een post-distortion EQ ga ik zeker proberen, dat wel.

JGD
22 juli 2011, 15:31
nee, dat zeg ik niet zo letterlijk, het ligt niet aan de pickups.

als je echt geinteresseerd bent, moet je maar even PM'en verder, dan leg ik graag nog eea uit.

andere speakers gaan je probleem in ieder geval niet oplossen, daar ben ik persoonlijk van overtuigd.


succes ermee in ieder geval!

interessander
22 juli 2011, 15:41
Ik denk toch echt dat open back vs een dichte speakerkast in dit geval meer uitmaakt dan de speaker, aan de andere kant hoeft een speakerswap niet al te veel te kosten en als de speaker je niet bevalt kun je hem altijd weer verkopen natuurlijk.

In Mesa combo's zie je ook vaak Celestion classic leads en natuurlijk de EVM 12 L's. Ik heb in mijn 4x12 een combi van V30 en de EVM en de laatste kunnen veel meer laag hebben zonder modderig te worden.

De speakers uit de standard Engl speakerkasten, de celestion V60's kunnen ook bijzonder goed met lage tonen overweg, die zie je tweedehands ook vaak voor niet al te veel.

Bijl
22 juli 2011, 16:49
In Mesa combo's zie je ook vaak Celestion classic leads en natuurlijk de EVM 12 L's. Ik heb in mijn 4x12 een combi van V30 en de EVM en de laatste kunnen veel meer laag hebben zonder modderig te worden.

Grappig, de EVM heeft een power rating van 200 watt en het laag begint bij 80Hz, de V30's hebben een rating van 60 watt en een bereik vanaf 70Hz.

De Sheffield speaker in een 6505 combo heeft een power rating van 300 watt, heb ik net even opgezocht.

Ik ben wel geneigd om zo'n EVM 12L te gaan proberen. Een 4x12 met 4 Celestion V30's overstuurt ook niet, en dat is 240 watt bij elkaar. Misschien is een 100 watt celestion ook wel te licht.

In mijn eerste post ben ik misschien niet helemaal duidelijk geweest, ik heb het daar inderdaad over modderig laag, is ook zo, maar daarnaast hoor ik speaker breakup, zoals dat zo mooi wordt uitgedrukt in het engels.

Ik krijg ook spontaan GAS (of SAS?) voor dit ding: http://www.thomann.de/nl/ev_evm_12l_black_label_8_ohm.htm

interessander
22 juli 2011, 17:15
Dat is wel erg duur voor een speaker hoor, gewoon even kijken of je een oudje tweedehands op de kop kunt tikken, of een OEM versie uit een oude Mesa kast bijvoorbeeld. Eminence schijnt ook een speaker te hebben die lijkt op de EVM.
Speaker breakup krijg je niet gauw met zo'n EVM in ieder geval, maar je voegt wel een paar kilo toe aan het gewicht van je combo vanwege die enorme magneet.

Specificaties zou ik me niet zo op blind staren, en elke speaker klinkt in een andere kast ook weer anders.

Edit, hier een leuk tweedehandsje, met een monitor-kast er omheen: http://link.marktplaats.nl/466570755

Terminus
22 juli 2011, 23:06
Dat is wel erg duur voor een speaker hoor, gewoon even kijken of je een oudje tweedehands op de kop kunt tikken, of een OEM versie uit een oude Mesa kast bijvoorbeeld. Eminence schijnt ook een speaker te hebben die lijkt op de EVM.
Speaker breakup krijg je niet gauw met zo'n EVM in ieder geval, maar je voegt wel een paar kilo toe aan het gewicht van je combo vanwege die enorme magneet.

Specificaties zou ik me niet zo op blind staren, en elke speaker klinkt in een andere kast ook weer anders.

Edit, hier een leuk tweedehandsje, met een monitor-kast er omheen: http://link.marktplaats.nl/466570755

V30's uit Mesa kasten zijn anders dan normale. Marshall V30's ook. De een was helderder en de ander donkerder, maar welke weet ik niet meer.

En de power rating heeft niks met het feit dat je geluid niet strak is te maken, speakers gaan tot zo ver ik weet niet meer bass weergeven als ze oversturen. Dat is gewoon het effect van hoog volume op het gehoor. Probeer eerst een TubeScreamer met gain op 0 voor je versterker.

Open back combo's zijn trouwens gewoon bijzonder ongeschikt voor strakke bass. Als je een 1x12 closed back eraan hangt zul je dat merken.

interessander
22 juli 2011, 23:21
Mesa heeft wel gerelabelde speakers onder de naam de black shadow wat een EVM, Classic lead of een Eminence kan zijn. Verder geven fabrikanten soms andere wattages aan per speaker. (en bij marshalls zit er soms een verkeerd typeplaatje op qua wattage) Ik heb ervaring met een Marshall 1960AV en een Mesa 4x12, zelfde speakers, gewoon allebei V30's, maar wel een ander geluid omdat de kasten verschillen.

JGD
22 juli 2011, 23:59
mijn ervaring ook.
verschillende kabinetten, met exact dezelfde speakers, kunnen ontzettend verschillend qua geluid.

heb zelf een Fame, 4 x 12 Celestion V30's.
van Music Store Koln.
fantastisch kabinet!
vergeleken met oa marshall en mesa maar deze stak er onbevooroordeeld met kop en schouders bovenuit.

Bijl
23 juli 2011, 09:47
Edit, hier een leuk tweedehandsje, met een monitorkast er omheen:

Cool! Die ga ik wel checken. Een extra cab hoef ik eigenlijk niet, maar twee weken terug heb ik weer eens in zo'n klotetent gespeeld waar je niets hoort over de monitor terwijl de geluidsman beweert dattie echt aan staat, jaaaahooorrr! En aangezien ik dan een V30 over heb is het altijd fijn een extra kastje in huis te hebben :)


Mesa heeft wel gerelabelde speakers onder de naam de black shadow wat een EVM, Classic lead of een Eminence kan zijn.

Klopt, de Black Shadow is een 90 Watt Celestion en deze hoorde standaard in de F50 te zitten. Je komt echter regelmatig F series tegen met V30's.

even
23 juli 2011, 11:32
Gezien je drop C stemming zou ik ook eens kijken naar 15 inch speakers. Deze kunnen beter met het laag overweg of eventueel een basspeaker. Een vriend van mij had vroeger een Marshall 50 watter top met daaronder de bas uitvoering van de 4 x 12 kast. Geen andere stemming op zijn gitaar, maar het klonk ontzettend diep en warm. Eigenlijk veel mooier dan een gitaarspeaker.

Terminus
23 juli 2011, 11:48
Gezien je drop C stemming zou ik ook eens kijken naar 15 inch speakers. Deze kunnen beter met het laag overweg of eventueel een basspeaker. Een vriend van mij had vroeger een Marshall 50 watter top met daaronder de bas uitvoering van de 4 x 12 kast. Geen andere stemming op zijn gitaar, maar het klonk ontzettend diep en warm. Eigenlijk veel mooier dan een gitaarspeaker.

Je gaat een 15" niet zomaar in een combo krijgen. Daarnaast is meer laag niet wat hij nodig heeft.

caliban
23 juli 2011, 14:37
Losse 2*12 met v30's lijkt me echt de beste optie. Persoonlijk vind ik de F-series ook veel te onstrak klinken maar dat is kwestie van goesting.

Bijl
24 juli 2011, 19:42
Welke eigenschap(pen) in een luidspreker zijn van invloed zijn op een zuivere weergave bij hoog volume?

Graag alleen harde feiten, geen vermoedens, meningen, mensen die graag laten zien dat ze geweldig goed buiten het kader kunnen denken, en andere blah blah. Bij voorbaat dank.

@ Interessander: Ik ga die cab met EVM proberen, even kijken of dat een geschikte donor is, thanks!

interessander
25 juli 2011, 10:25
Welke eigenschap(pen) in een luidspreker zijn van invloed zijn op een zuivere weergave bij hoog volume?

Graag alleen harde feiten, geen vermoedens, meningen, mensen die graag laten zien dat ze geweldig goed buiten het kader kunnen denken, en andere blah blah. Bij voorbaat dank.

@ Interessander: Ik ga die cab met EVM proberen, even kijken of dat een geschikte donor is, thanks!

Zuivere weergave is niet alles (zeker niet bij gitaarspeakers) en ook al heb je een speaker die veel kan hebben dan nog moet de klankkleur je aanstaan. Je zoekt naar een oplossing voor je probleem van de flubberende bas maar als je je speaker vervangt dan krijg je sowieso een ander geluid wat je misschien helemaal niet aanstaat. Natuurlijk valt het een en ander met EQ aan te passen maar de interactie tussen versterker en speaker is belangrijk voor de 'feel' van je geluid.

Wat dat betreft zou het een goede test zijn, mocht je die monitor kast kopen, om de F50 eens door te lussen op die monitor als en daar dan de V30 in te zetten, zodat je het verschil eens merkt tussen een open en een gesloten speakerkast.

Einzeln
25 juli 2011, 11:23
En ja, V30 zijn supergoed, maar Kerry King en Mick Thomson gebruiken graag GK12-100's

Ze gebruiken andere amps. Marshall klinkt toch anders.

Bijl
25 juli 2011, 15:31
Zuivere weergave is niet alles (zeker niet bij gitaarspeakers) en ook al heb je een speaker die veel kan hebben dan nog moet de klankkleur je aanstaan. Je zoekt naar een oplossing voor je probleem van de flubberende bas maar als je je speaker vervangt dan krijg je sowieso een ander geluid wat je misschien helemaal niet aanstaat. Natuurlijk valt het een en ander met EQ aan te passen maar de interactie tussen versterker en speaker is belangrijk voor de 'feel' van je geluid.

Wat dat betreft zou het een goede test zijn, mocht je die monitor kast kopen, om de F50 eens door te lussen op die monitor als en daar dan de V30 in te zetten, zodat je het verschil eens merkt tussen een open en een gesloten speakerkast.

Ik heb even gecheckt op een Amerikaans 7string forum: De beste zuivere weergave van lage tonen krijg je met een dikke poweramp, die een hoog wattage speaker aanstuurt met een zo laag mogelijk frequentiebereik, in een closed back cabinet. Maar ja, zo'n apparaat staat ook wel bekend als basversterker. :)

Een open back klinkt meer "boomy", en als je daar een speaker in hangt die heel lage frequenties kan weergeven dan wordt die eigenschap van de open back nog meer benadrukt. Tel daar een te lage belastbaarheid bij op en de ramp is compleet als je downtuned metal speelt. Die belastbaarheid is belangrijk omdat lage tonen meer vermogen vragen van de eindtrap en dus meer van de speaker vragen qua belasting.

V30: 60 watt en 70 Hz
EVM 12L: 200 watt en 80 Hz

Dus ik verwacht minder "boem" en ook minder gekraak, dus een strakker geluid. De V30 staat bekend om een flinke piek in het hoogmid, en de EVM 12L schijnt ook een heldere speaker te zijn, dus ik denk dat er wel mee te werken valt.

De Mesa Mark III werd ook geleverd met een EVM 12L. Een F50 is nog geen Mark III, maar het komt aardig in de buurt. Die EVM ging net als de omgelabelde Celestion ook als Black Shadow door het leven (Dus daar had je ook gelijk in), maar het verschil is meteen te zien door het achterlijk dikke frame van de EVM 12L als het EVM labeltje er niet meer op zit.

Dus, nu alleen nog wachten totdat ik kan controleren of mijn hypothese juist is. To be continued... :seriousf:


Ze gebruiken andere amps. Marshall klinkt toch anders.

Klopt, en Rivera (Mick) klinkt ook anders :)

guhlenn
25 juli 2011, 16:04
Ik heb even gecheckt op een Amerikaans 7string forum: De beste zuivere weergave van lage tonen krijg je met een dikke poweramp, die een hoog wattage speaker aanstuurt met een zo laag mogelijk frequentiebereik, in een closed back cabinet. Maar ja, zo'n apparaat staat ook wel bekend als basversterker. :)

Een open back klinkt meer "boomy", en als je daar een speaker in hangt die heel lage frequenties kan weergeven dan wordt die eigenschap van de open back nog meer benadrukt.

PRecies wat iedereen zegt toch: closed back cabinet :)

interessander
25 juli 2011, 16:14
Haha, dit is ook niet het eerste topic van Bijl over dit probleem, hij moest er toch maar eens aan geloven he ;)

Bijl
25 juli 2011, 16:18
Pff. Ik haal m'n Ibanez ATK en SWR workingman wel van zolder, meteen klaar :)

Terminus
25 juli 2011, 16:34
sevenstring.org staat vol met psuedo-wetenschappelijke onzin als je daarop doelt. 50 watt is prima in staat om lage tonen te weergeven, er raakt niks overbelast, het is gewoon dat een open back 1x12 niet gebouwd is op strak laag. Je hebt dus gewoon de verkeerde versterker, niet de verkeerde speaker. Lage tonen zuiver weergeven is bij high-gain totaal oninteressant omdat je bijna alleen maar boventonen hoort. Op de meeste metalplaten wordt alles onder 80-140hz gewoon van de gitaartracks verwijderd, daar zit de basgitaar. Dat een lage C ergens in dat gebied valt boeit niet, je hoort hem gewoon wel.

the sure thing
25 juli 2011, 17:12
Ik wilde het closed/open back verhaal nog wel eens relativeren, maar kom erop terug. Closed back geeft IMHO echt een strakker laag, meer laag dan een open back. Maar in mijn beleving krijgt de closed back kast ook meer te verduren (waar moet de luchtverplaatsing naar toe als er geen opening is?) en komt de kwaliteit van de kast er dus bij kijken. Hoe "doder" de kast (stijver het hout is, in de regel dus dikker hout, met meer kwaliteit gebouwd) hoe beter de bass response is.

Concreet: een gesloten 2x12 kwaliteitskast met V30 speakers zou je dropped C echt goed moeten kunnen verstouwen.

Persoonlijk houd ik van een modderig indirect geluid, dus heb ik een open back. Maar ja, ik speel ook funk, dus moet ik mijn verrotte timing verdoezelen :)

Einzeln
25 juli 2011, 17:39
Je zou hem eens strak tegen de muur kunnen zetten, of een flifgtcase er pal achter om te beluisteren of het strakker wordt. En dat post EQ verhaal: op de studio pre van Mesa boogie werkt dat mooi. Je zet de knopjes met een mid boost en de grafische in een mooie V. Wordt ie strak van. Dus een grafische EQ in je loop??

bass blom
25 juli 2011, 18:11
ik heb juist mijn 212 half open greenback cab verder van de muur gezet en zo klinkt hij lekkerder.
de reden was dat er een radiator meetrilde :D

even
25 juli 2011, 18:22
Je gaat een 15" niet zomaar in een combo krijgen. Daarnaast is meer laag niet wat hij nodig heeft.

Dat is weer een ander probleem maar dan zou ik denken aan een extern cabinet. Een 15 inch speaker geeft niet meer laag, de laagse frequentie wordt bepaald door de gitaar in combinatie met de versterker. Maar een 15 inch kan beter overweg met de lage tonen. Dus zonder vervorming etc.:soinnocent:

StevenStrat
25 juli 2011, 18:56
EVM12L is geen heldere speaker eens ingespeeld, eerder neutraal-donker.
Just sayin'.
Strakke basweergave mag je wel zeker van zijn.

Bijl
25 juli 2011, 23:40
En dat post EQ verhaal: op de studio pre van Mesa boogie werkt dat mooi. Je zet de knopjes met een mid boost en de grafische in een mooie V. Wordt ie strak van. Dus een grafische EQ in je loop??

Dat heeft een F50 ook, al vooraf ingesteld en heel comfortabel ondergebracht onder 1 toggle switch. Mijn geluid is al strak, maar ik wil dat het strak blijft bij ieder volume.


Concreet: een gesloten 2x12 kwaliteitskast met V30 speakers zou je dropped C echt goed moeten kunnen verstouwen.

Persoonlijk houd ik van een modderig indirect geluid, dus heb ik een open back. Maar ja, ik speel ook funk, dus moet ik mijn verrotte timing verdoezelen :)

De waarheid is, ik mag geen closed back cab kopen van de andere gitarist, want dan kan hij z'n ENGL Powerball niet meer horen. Okee, ik mag het wel, maar wat klank betreft zit ik gewoon erg lekker in de mix en daar wil ik zo weinig mogelijk aan veranderen. Ik vind het alleen vervelend dat ik mijn laag niet nog een heeeeel klein beetje verder kan opendraaien want dan doet de speaker pfspspsrsgpffffrrrt.

Als je wat te verdoezelen hebt en echt modderig wil klinken moet je een MXR Blue Box kopen, heel funky ding ook :)


Haha, dit is ook niet het eerste topic van Bijl over dit probleem, hij moest er toch maar eens aan geloven he ;)

Nee hoor, een TS808 lost het ook op. Aangezien dat prima werkt ga ik nu wat anders proberen. :seriousf:


EVM12L is geen heldere speaker eens ingespeeld, eerder neutraal-donker.
Just sayin'.
Strakke basweergave mag je wel zeker van zijn.

Nou, ik ben benieuwd wat dat gaat doen. Ik speel nu met m'n hoge tonen bijna dicht... Morgen ga ik 'm horen in een 1x12 monitorbehuizing, als het meezit prop ik 'm overmorgen in de Mesa en gaat die V30 in de monitorkast.

guhlenn
26 juli 2011, 09:45
De waarheid is, ik mag geen closed back cab kopen van de andere gitarist, want dan kan hij z'n ENGL Powerball niet meer horen. Okee, ik mag het wel, maar wat klank betreft zit ik gewoon erg lekker in de mix en daar wil ik zo weinig mogelijk aan veranderen. Ik vind het alleen vervelend dat ik mijn laag niet nog een heeeeel klein beetje verder kan opendraaien want dan doet de speaker pfspspsrsgpffffrrrt..


hehehe, gelukkig ben je alleen geďnteresseerd in onderbouwde argumenten dan :).

Bijl
26 juli 2011, 11:53
hehehe, gelukkig ben je alleen geďnteresseerd in onderbouwde argumenten dan :).

Ja sorry hoor, ik vraag welke speaker een goede vervanging is voor m'n combo en dan krijg ik als reactie dat ik een extra cab moet kopen :???: Volgens mij is vervanging iets anders dan uitbreiding :)

Maar linksom of rechtsom, vandaag is Happy New Cabinet Day, want die zat om de EVM 12L die ik zo graag wilde hebben:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/guitars/Soldanep.jpg

Een hele mooie Soldanep. Nee, het muispijltje kreeg ik er niet bij. Wel met echt leer bekleed, leuk ding. Morgenmiddag ga ik een speakerswap doen, EVM in de Mesa en de V30 in de cab. Dan zit die V30 in ieder geval op de juiste plaats en heeft de F50 een speaker die een Mesa waardig is. En dan 's avonds de oefenruimte in en ff knallen met dat ding.

Dit is ook meteen een mooie oplossing voor optredens in kleine zaaltjes waar de monitormix vaak bagger is, indien aanwezig. M'n combo staat op een standaard en deze kan ik overal neerplempen waar ik 'm hebben wil :rockon:

interessander
26 juli 2011, 12:17
Hee cool, lijkt me een goede oplossing en die monitor-cab is een mooie bonus inderdaad!

Wat betreft je probleem en de voorgestelde oplossingen: binnen het idee open back kun je gewoon niet de juiste strakheid krijgen, dan kun je wel om de beste optie vragen maar dan is het niet gek dat er ook alternatieven worden aangedragen die met dezelfde speaker wel een strakke sound weer kunnen geven.

Ik ben benieuwd hoe de EVM je bevalt, samen lijkt het me ook een mooi en handzaam setje zo!

JGD
26 juli 2011, 12:32
ik ben heel erg benieuwd of dit je probleem oplost.

ik hoop natuurlijk voor je van wel, maar ik vermoed van niet.

ik blijf er bij: tubescreamer of een tubescreamer-achtig-afgestelde EQ VOOR je main distortion.

doet wonderen voor specifiek jouw probleem.

ik weet dat je me niet gelooft maar probeer het gewoon eens.


geen POST eq: PRE eq.

Bijl
26 juli 2011, 12:40
Hee cool, lijkt me een goede oplossing en die monitor-cab is een mooie bonus inderdaad!

Wat betreft je probleem en de voorgestelde oplossingen: binnen het idee open back kun je gewoon niet de juiste strakheid krijgen, dan kun je wel om de beste optie vragen maar dan is het niet gek dat er ook alternatieven worden aangedragen die met dezelfde speaker wel een strakke sound weer kunnen geven.

Ik ben benieuwd hoe de EVM je bevalt, samen lijkt het me ook een mooi en handzaam setje zo!

Dank je! Ik ben ook wel blij met alle tips hoor :) Ik laat het weten na het oefenen.

caliban
26 juli 2011, 12:56
Nee hoor, een TS808 lost het ook op. Aangezien dat prima werkt ga ik nu wat anders proberen. :seriousf:



Het klinkt toch telkens opnieuw alsof je sound je niet volledig tevreden kan stellen... Waarom zou de powerball gitarist niet meer door de mix snijden als jij closed back speelt? Uit mijn ervaring zijn het net midden-tonen die aan de achterkant van een open back uitkomen.

JGD
26 juli 2011, 13:03
by the way, niet onaardig bedoeld maar gewoon even terzijde:
ik snap eerlijk gezegd sowieso nog niet waarom er impliciet ook steeds een beetje wordt gedaan alsof drop C zo extreem laag zou zijn dat het "natuurlijk" extra problemen op zou moeten leveren.

ik heb met mijn huidige setup ook wel in B gespeeld, geen probleem.

C moet een goed afgesteld geluid gewoon aan kunnen hoor, allerlei extra strapatsen om een C goed te laten klinken zou niet nodig moeten zijn, imo.

De oefenruimte hier (DB's) loopt vol met bands die prima klinken in C, B of lager, zonder open kabinetten of omgebouwde kabinetten wat dan ook.

muziekschuur
26 juli 2011, 14:57
Mooi cabinet.

guhlenn
26 juli 2011, 15:32
by the way, niet onaardig bedoeld maar gewoon even terzijde:
ik snap eerlijk gezegd sowieso nog niet waarom er impliciet ook steeds een beetje wordt gedaan alsof drop C zo extreem laag zou zijn dat het "natuurlijk" extra problemen op zou moeten leveren.

ik heb met mijn huidige setup ook wel in B gespeeld, geen probleem.

C moet een goed afgesteld geluid gewoon aan kunnen hoor, allerlei extra strapatsen om een C goed te laten klinken zou niet nodig moeten zijn, imo.

De oefenruimte hier (DB's) loopt vol met bands die prima klinken in C, B of lager, zonder open kabinetten of omgebouwde kabinetten wat dan ook.

Ik speel standaard in C met een 1x12 open back V30 speaker. Geen probleem. Maar als ik de versterker op een 4x12 greenback cab (closed uiteraard) aansluit, word de bass echt wel dieper en strakker. Da's niet raar. Goede oplossingen zijn niet altijd zoals je ze verwacht.

JGD
26 juli 2011, 15:57
ok......... maar wat is nu precies je punt?

guhlenn
26 juli 2011, 16:00
Dat het smaak gebonden is, dat in C spelen geen problemen oplevert, ook niet met een open back cabinet. Dat een closed back cabinet een diepere strakkere bass heeft. Dat ik een cabinet heb. Dat ik in C speel. Dat ik te veel tijd heb of te weinig te doen of beide. Dat niets moet en dat Bijl een zeikerd is :). Duidelijk?

JGD
26 juli 2011, 16:08
ok, duidelijk, dan had ik het toch goed begrepen ;)

Bijl
27 juli 2011, 00:09
Leuk, een beetje klussen!

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/guitars/100_6891.jpg

De EVM 12L is ietsje dikker, waardoor de reverb tank in de weg zit en misschien ook een stukje van de amp zelf. Dus ik ga 'm frontloaded monteren:

http://i2.photobucket.com/albums/y16/cichlidiot75/guitars/100_6892.jpg

caliban
27 juli 2011, 14:01
Die ElectroVoice ziet er gigantisch uit.

interessander
27 juli 2011, 14:04
Ja dat zijn joekels, ding weegt ook meer dan 8 Kg! En zoals je op de foto kunt zien hebben ze ook meer bevestigingsgaten dan een V30 zodat hij overal goed aansluit.

Heb je hem al getest Bijl?

Bijl
27 juli 2011, 14:17
Het is absoluut een gigantisch monster! Mijn combo weegt nu zeker 4 kilo meer, het is goed te voelen :) Rearloaded monteren kon ik wel vergeten, behalve de reverb tank verplaatsen zou het ook heel krap worden met de afstand tussen de buizen en de speaker.

Ik heb 'm frontloaded gemonteerd, ik moest een klein randje van het speakerdoek frame wegfrezen en nu past het perfect.

Zojuist even in de huiskamer getest, om te checken of er uberhaupt geluid uit komt na het aansluiten. De V30 klonk het best met het lead kanaal zonder lead boost, de EVM 12L doet het beter mét.

De lead boost van de F50 is een post-preamp EQ instelling die het zelfde doet als een EQ pedaal in de loop (of de EQ van een Mark IV bijvoorbeeld). Ik neem vanavond ook mijn TS808 mee en ik ga uitgebreid testen.

Op laag volume kan je horen hoe de magneet de voicecoil dicht trekt, bijna alsof er een noise gate op staat. Met een V30 werd op hetzelfde volume het geluid niet zo plotseling afgekapt, en ik denk dat het met de grote magneet en belastbaarheid te maken heeft.

Bijl
28 juli 2011, 08:28
Ik heb gisteren met de band geoefend, en wat deze speaker doet met je geluid als je extreme metal speelt kan je het beste zo omschrijven:

:blast:

Gedempte noten klinken heel kort en met ongelooflijk veel punch, en de EVM is in staat alles weer te geven wat je er in stopt zonder te gaan kraken. Het is alsof er veel meer headroom aanwezig is. De Celestion V30 kon dit simpelweg niet. Het valt me ook op dat ik sneller last heb van feedback. Mijn F50 klinkt nu zoals een Mesa hoort te klinken, luid en duidelijk aanwezig.

Als je gewoon rock speelt is deze speaker niet voor iedereen, dan zou je hem mogelijk te steriel vinden.

De V30 komt in de gesloten cab veel beter tot z'n recht, maar de EVM blaast 'm finaal weg. Als je metal speelt met celestions heb je er gewoon 4 nodig in een gesloten cab, met de EVM's hoeft dat niet.

Ik zou wel eens willen weten hoe een 4x12 met EVM's klinkt, maar dan heb je een 4x12 die iets meer dan 60 kilo weegt:soinnocent: en dat ga ik echt niet in m'n eentje de trap af sjouwen.

interessander
28 juli 2011, 09:19
Mooi dat 'ie bevalt! Een 4x12 lijkt me ook overkill, met twee stuks is mijn 4x12 al behoorlijk zwaar.

Bijl
28 juli 2011, 15:40
Dat wil ik wel geloven :) Nog bedankt voor de tip!