PDA

View Full Version : Problemen met brug



thomas_lc
22 juli 2011, 02:22
Ik zat vandaag goed te luisteren naar mijn gitaar en dan vooral het gedeelte van de brug, ik merk dat als ik een Dubbele noot bend mijn brug een soort van los komt en beweegt in z'n cavity lijkt het wel.

ik heb al langer problemen met bends die doodslaan, vooral op de dunne E snaar en die heb ik vandaag dus geprobeerd bij te stellen.
Wat mij opviel is dat het veertje van dat zadel niet op spanning staat maar los beweegbaar is met m'n vingertop.
Dat heb ik overigens nog nooit meegemaakt met geen enkele andere strat brug.

Vraag: Is mijn brug gaar? Ik ben namelijk wel eens met dergelijke problemen terug geweest naar de desbetreffende gitaarshop maar die is voor de zoveelste keer failliet gegaan en ik kan dus niet terugvallen op mijn garantie..

Bijl
22 juli 2011, 09:29
Ik zat vandaag goed te luisteren naar mijn gitaar en dan vooral het gedeelte van de brug, ik merk dat als ik een Dubbele noot bend mijn brug een soort van los komt en beweegt in z'n cavity lijkt het wel.

ik heb al langer problemen met bends die doodslaan, vooral op de dunne E snaar en die heb ik vandaag dus geprobeerd bij te stellen.
Wat mij opviel is dat het veertje van dat zadel niet op spanning staat maar los beweegbaar is met m'n vingertop.
Dat heb ik overigens nog nooit meegemaakt met geen enkele andere strat brug.

Vraag: Is mijn brug gaar? Ik ben namelijk wel eens met dergelijke problemen terug geweest naar de desbetreffende gitaarshop maar die is voor de zoveelste keer failliet gegaan en ik kan dus niet terugvallen op mijn garantie..

Als de winkel failliet is kan je contact opnemen met de importeur, en anders de fabrikant. Er moet iemand zijn die aansprakelijk is. (Ik heb bijvoorbeeld van Spectraflex nieuwe kabels gekregen, levenslange garantie en de winkel was al 8 jaar failliet :soinnocent:)

Daarentegen, het vervangen van een brugzadel voor een paar euro is waarschijnlijk sneller gedaan (door jezelf) dan de hele gitaar wegbrengen voor reparatie na urenlang bellen, gezeur, en opsturen en/of reizen. Wellicht kan de importeur een dealer toewijzen die het probleem voor je verhelpt.

Wat betreft het bewegen van je brug bij bends: Bij een normale strat brug kan je de veren in de body strakker draaien. Bij een zwevende brug (Floyd Rose o.i.d.) is dit normaal omdat je bij een bend je snaarspanning groter maakt, dus komt je brug iets omhoog.

snaarplukker
22 juli 2011, 09:29
Ik neem aan dat je een strat met tremmelo hebt. Het is vrij normaal dat door de trekkracht van de snaren bij het benden je tremmelo naar voren kan komen.
Wat betreft het veertje bij je zadeltje, die kan je er uithalen, beetje uittrekken en weer terug monteren.

thomas_lc
22 juli 2011, 10:22
Lost dat ook gelijk het doodslaan van de noten op?

bluegate
22 juli 2011, 10:39
Doodslaan snaren zeker bij buigen komt omdat ze te laag staan.
De combi toetsradius en snaarhoogte moet zo zijn afgesteld dat bij opduwen van de snaren deze niet doodslaan.

thomas_lc
22 juli 2011, 10:47
hmmm oke, vind het jammer om de actie te verhogen, want die staat nu precies goed behalve op die e snaar dan.
Ga dus eerst de brug wat strakker zetten dan

bluegate
22 juli 2011, 11:05
Ik weet niet wat voor brug je nu hebt, dus advies geven op setup is wat lastig.

Snaarhoogte stel je niet af door de veren strakker te zetten.
Dit doe je met de kleine schroefjes in de zadels.

Het strakker zetten van de veren helpt wel om de beweging bij dubbele snaren opdrukken te verminderen.
Zijn ervoor om de trekkracht van de snaren op te heffen.
Je kunt kiezen om de tremolo plat op het hout te laten rusten of zogenaamd freefloating waarbij de tremolo op en neer kan worden bewogen.
Bij freefloating moet je bij het scharnierpunt van de tremolo opletten dat er genoeg speling is anders worden je schroeven gestript.

De veertjes achter de zadels zijn ervoor om ze op hun plaats te houden als de snaarspanning wegvalt, als er spanning van de snaar opstaat zal deze op z'n plek blijven.

thomas_lc
22 juli 2011, 11:15
hmm oke nouja dan wordt het toch neck eraf halen en trussrod ietsjes bijstellen

Hendriks
22 juli 2011, 11:21
hmm oke nouja dan wordt het toch neck eraf halen en trussrod ietsjes bijstellen


Waarom , staat hij dan te bol of hol? Eerst meten ,dan pas gaan verstellen.
Doodslaan van noten komt vaak voor bij strats met een vintage radius gecombineert met een te lage actie .

Ik zou eerst de actie iets verhogen , en opnieuw proberen , soms is een kwartslag al voldoende om het euvel te verhelpen.

thomas_lc
22 juli 2011, 14:47
Dus ik moet alle zadeltjes ietsjes aandraaien?