PDA

View Full Version : Fender (Tweed) Harvard



Nobler
21 juli 2011, 17:14
Als bluesgitarist ben ik, kijkend en luisterend naar filmpjes op Youtube, en van alles lezend op internet, steeds meer overtuigd geraakt dat een Fender tweed versterker uit de tweede helft van de jaren ’50 de juiste versterker voor mij is.

Overigens heb ik nog steeds niet op internet een plek kunnen vinden waar een goed overzicht wordt gegeven van alle Fender Tweed versterkers en al hun details. Dat heb ik stukje bij beetje bij elkaar moeten graaien. Het lijkt me wel voor de hand liggen dat er zoiets is. Heb ik iets over het hoofd gezien? Staat dat wellicht in het boek over Fender versterkers ‘The First 50 years’ dat ik nog niet heb?

Nu speel ik met mijn band niet gruwelijk hard. Ik heb een VOX AC30 zonder topboost, en die moet ik op de laagst mogelijke volumestand zetten, anders wordt ik uit de band gegooid. Een volledig cleane AC30 is niet geschikt voor blues. Ik wil wel iets vervorming, en dus moet ik die uit een pedaaltje halen. Met mijn TS9 werkt dat op zich prima, maar ik heb liever een mooie buizenoversturing. Mijn wens is dus al heel lang om een versterker te hebben die ‘op tijd’ opbreekt, dus voordat het veel te hard is.

Op grond van wat ik aan meningen heb gelezen ga ik niet voor een huidige Fender re-issue of iets wat daarop lijkt. De enige klein genoege versterker zou overigens denk ik de tweed-uitvoering van de Blues Junior zijn, want de Blues Deluxe en Deville zijn al weer veel te groot voor mijn doel. Ik heb alleen begrepen dat de circuits en componenten heel anders en van veel mindere kwaliteit zijn dan van de oorspronkelijke tweed versterkers, die op hun beurt helaas onbetaalbaar zijn.

Inmiddels heb ik met andere versterkers al vastgesteld dat een 5 watt versterkertje ook weer niet voldoende headroom heeft om zelfs maar in een goede repetitie mee te kunnen. De Champ (althans, in ieder geval de tweed versie) valt dus af.

Momenteel heb ik van een ander forumlid een goede in Nederland gebouwde Deluxe kloon in gebruik, die ik waarschijnlijk van hem ga overnemen, maar met zijn 15 watt is die, in ieder geval tijdens repetities, eigenlijk al weer veel te hard voor hij aan oversturing toekomt, dus mijn zoektocht is nog niet ten einde.

Ik ben dus gaan zoeken wat Fender nog gemaakt heeft wat tussen de Champ en de Deluxe in zit. De Tweed Princeton heeft als ik het goed heb hetzelfde vermogen als de Champ, dus dat lost niets op. Blijven over de Harvard en de Vibrolux. De Harvard, met 5F10 circuit, was 10 watt. De Vibrolux zou in feite een Harvard zijn moet toegevoegde vibrato/tremolo. Omdat ik daar nooit gebruik van maak, zou ik dus op een Harvard uitkomen. Aan 10 watt moet ik van de ene kant genoeg hebben, terwijl hij op een aanvaardbaar volume begint op te breken.

De Harvard 5F10 is tot 1961 gebouwd, en daarna heeft Fender nooit meer een buizen-Harvard gebouwd (in tegenstelling tot de meeste andere oude namen). Ik ken geen merken die Harvard-immitaties of –klonen hebben gebouwd en ik zie ook geen Harvard-kits aangeboden op internet.

Hebben jullie een idee waarom dat is? Beviel de Harvard niet goed? Dat idee krijg ik toch niet van wat ik via internet kan vinden. Of had hij moeilijk te vinden componenten, zodat ze nu niet meer gekloond kunnen worden?

PeeVee
21 juli 2011, 19:56
Ik ken het probleem. Ik speelde tot voor kort vrij hard, maar in een 8-mans jumpblues band met blazers en piano moet je toch wat ruimte laten voor de anderen. Ik speel nu weer gewoon op een tweed Bassman en gebruik een Boss Tubedriver, puur om practische redenen. Daarvoor speelde ik op een eigenbouw 5PV3 (= 5E3) Deluxe. Die ging inderdaad nog net wat te hard, ik heb 'm toen omgebouwd naar single ended (net als Champ, Princeton etc.) maar dan met een 6L6 (toen KT66) eindbuis. Ik gebruik een 15W Hammond SE output trafo (paar tientjes). Martin (de bouwer van de Stamp die je nu hebt) kan dat klusje best voor je klaren. Het geeft je 6 tot 10 Watt en dat maakt net het verschil tussen Champ en Deluxe. Als speaker gebruikte ik een ouwe zwarte 60's Jensen alnico (uit een electronisch orgel volgens mij); een perfecte combi. Misschien is dat een idee: dus een 5E3 circuit maar dan zonder fasedraaier rechtstreeks in een single ended 6L6 (met een 15W Hammond output trafootje). It worked for me.

Oh.. een Ampeg Jet 12 is een mooi alternatief voor een Deluxe. Die klinken tot 4 a 5 ook clean maar door de 6SL7 preamp buizen klinken ze veel ruiger / vetter / voller. Na 5 beginnen ze ook te grommen; wat warmer en minder schreeuwend dan een 5E3. Ik heb twee van die Jet 12's, wil er misschien wel eentje wegdoen mocht je interesse hebben. Als je medebandleden dat nog te hard vinden, moeten ze misschien toch andere muziek gaan spelen.

Fireburst
21 juli 2011, 21:25
Voor een overzicht van praktisch alle Fender versterkers :
http://ampwares.com/?brand=fender&era=tweed

Als alternatief zoiets misschien ? http://www.freeqi.be/Amps/vixen/Vixen.html

PeeVee
21 juli 2011, 23:57
Vroeger stond de Fender amp Field Guide (ffg) bij ampwares.com, later (overgenomen?) in opgeleukte vorm. Hier staan o.a. schema's maar ook specificaties van vrijwel alle vintage Fender amps. Een kopie van de originele Fender amp Field Guide (bijgewerkt tot 2007?) vind je hier:

http://www.thevintagesound.com/ffg/

muziekschuur
22 juli 2011, 00:04
Al eens een Marble gezien of gehoord? Marble is Nederlands...
http://www.marble-amps.com/marble.asp?pagina=11@Home.asp

Op Ebay een echte Fender Harvard
http://cgi.ebay.com/Fender-Harvard-5F10-Tweed-1960-Rare-sold-10-watt-/280709590167?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item415b986c97#ht_500wt_1362

Hier een Fender '57 champ. Nu gewoon nieuw te koop
http://www.youtube.com/watch?v=AfadGmISbEA&feature=related

guitarnijboer
22 juli 2011, 11:08
Als ik een suggestie mag doen: Ik heb laatst toen ik een middagje Musik-Produktiv aan het doen was een engater tweaker geprobeerd en was echt onder de indruk van de sound en mogelijkheden. 1 kanaal met allemaal tweak knopjes voor voicing, gain etc. Echt een hele vette open en pure sound.

GretschGuy
22 juli 2011, 19:12
De Victoria Ivy League is 'n kloon van de oude Fender Harvard.
http://www.victoriaamp.com/amps.html?model=ivy_league

Met de Tweed Harvard is niets mis. Wel klinkt 'ie heel anders dan 'n Deluxe, ondanks veel overeenkomsten in 't (simpele) circuit. Het hele dikke lead-geluid van de Deluxe levert de Harvard niet. Staat tegenover dat de sound heel coherent, strak en (voor 'n Tweed) helder is. Daardoor prikt 'ie ook vrij makkelijk door de bandmix. Ondanks 't bescheiden vermogen / volume. Bekendste gebruiker is Steve Cropper, op de voege Stax opnames.

Dat de Harvard niet zo'n bekende amp is, zal wel komen omdat Fender de naam post-Tweed liet vallen. En dat was weer omdat de Princeton 'n push-pull amp werd. En dus de oude positie van de Harvard over nam in de line-up. Als Fender die amp 'Harvard' was blijven noemen, zou je nu waarschijnlijk struikelen over ontelbare Tweed Harvard kloons en gitaristen die zweren dat 't de beste amp aller tijden was.

steph
22 juli 2011, 20:51
Staat dat wellicht in het boek over Fender versterkers ‘The First 50 years’ dat ik nog niet heb?

Ik kan het wel voor je inscannen en toemailen, pm je email maar!

jacky
23 juli 2011, 13:48
@Nobler houd er rekening mee als je bv een tweed deluxe hebt gekocht of ter test dat de speaker behoorlijk bepalend is voor wat je hoort als het een heel harde deluxe is schat ik het in dat er een ceramische speaker in zit.
Een P12Q jensen bv geeft ook eigen vervorming en zou mischien een betere keus zijn
Meld even welke speaker er in zit.
Daarnaast is een harvard of een vibrolux origineel lastig te vinden en hebben ze inderdaad nagenoeg het zelfde schema, de vibrolux heeft echter de kast van de tweed deluxe wat m wat groter in sound maakt maar schema is gelijk.
Hebben ook alle twee een 10 inch speaker standaard, vibrolux gebruikt de ene helft van V1 als occilator voor de vibro in de harvard wordt die helft gewoon niet gebruikt.

GretschGuy
23 juli 2011, 16:54
Daarnaast is een harvard of een vibrolux origineel lastig te vinden en hebben ze inderdaad nagenoeg het zelfde schema, de vibrolux heeft echter de kast van de tweed deluxe wat m wat groter in sound maakt maar schema is gelijk.
Hebben ook alle twee een 10 inch speaker standaard, vibrolux gebruikt de ene helft van V1 als occilator voor de vibro in de harvard wordt die helft gewoon niet gebruikt.

Klopt niet helemaal. Dus ga ik maar even zeiken voor de volledigheid.

De Vibrolux heeft 'n andere PT, met hogere voltages. De Harvard gebruikte in V1 'n 6AT6. Da's 'n buis met 'n enkele triode. Wordt niet meer gemaakt, nog wel te krijgen. Eigenschappen zijn ongeveer gelijk aan ('n halve) 5751.

Voor de volledigheid:
Er is korte tijd ook nog 'n Harvard SE (1 x 6V6) geweest. Ik heb er nooit één gezien. Maar er bestaat 'n schema van. En blijkbaar zijn er ook echt 'n paar gemaakt. Eigenlijk gewoon 'n Tweed Princeton in 'n Harvard kabinet.

Nobler
25 juli 2011, 14:14
Iedereen die heeft gereageerd alvast weer bedankt.
@ PeeVee: ik heb niet die Stampamp, maar een Tubeking Deluxe van Jack van Leeuwen op het oog. De link naar de vroegere Fieldguide (nu the Vintage Sound), was precies wat ik zocht, dank daarvoor.

@ Fireburst: De lijst op ampwares.com bevat nu juist geen gegevens over de Harvard, maar inmiddels heb ik dus een lijst gevonden waar ik wat mee kan.

@ Muziekschuur: Ja, ik ken Marble, dat wil zeggen, heb hun website bekeken, maar ze hebben geen klein genoege gitaarversterker in het programma, of ik zou een van de kleinere versterkers moeten nemen die ze voor bluesharp hebben bedoeld. Het zullen zonder meer prima versterkers zijn, maar toch heb je het al gauw over bedragen waarvoor je bijna the real thing kunt aanschaffen. Overigens denk ik dat ik het verschil tussen een Marble Deluxe en een Tubeking Deluxe zelf niet of nauwelijks zal kunnen horen.

De echte Harvard op Ebay heeft nog geen biedingen gehad. Je kunt pas bieden vanaf $ 1.400,-. Meestal begint het tegen elkaar opbieden pas in razend tempo de laatste minuten voor de veiling eindigt. En dan? Dan moet hij nog (heel) vanuit de USA hier heen, dan draait hij op 110 volt en moet hij waarschijnlijk nog gerestaureerd. Hij zal dan toch wel weer aanmerkelijk duurder worden dan een Marble.

De ’57 Champ is een reissue. Ik heb gewoon geen goede verhalen over de reissues gehoord. Misschien onzinverhalen, dat kan ik niet beoordelen, maar over componenten die niet van optimale kwaliteit zijn en dergelijke. Ook de duurzaamheid zou een issue zijn. Nogmaals, geen idee of ik me daar werkelijk druk om zou moeten maken, maar als het een getrouwe reissue is, zal hij 5 watt zijn, en dat is te weinig. Het mooie aan de Harvard vond ik nou net dat hij 10 watt is/was.

@ Guitarnijboer: ik wilde het me makkelijk maken door de keus te beperken tot 2 mogelijkheden: een echte fender uit de jaren 50 of een goede in Nederland gebouwde kloon, ook vanwege de mojo die voor mij van een tweedversterker uit gaat (snobisme natuurlijk, dat realiseer ik me). Verder heb ik al vaak gemerkt dat ik een versterker niet kan beoordelen in een muziekzaak. Ik moet er mee met mijn band kunnen repeteren of optreden voor ik er echt wat over kan zeggen.

@ Gretsch Guy: Ik heb naar de site van Victoria gekeken. Volgens mij is hun Ivy League alleen gebaseerd op een Harvard, maar zijn ze daar behoorlijk van afgeweken. Ook is de Ivy League naar ik me herinner 20 watt, wat niet alleen het dubbele is van een Tweed Harvard, maar ook groter dan de Deluxe kloon die ik nu hier heb staan, maar bovendien is de Victoria nóg een stuk duurder dan een Marble. Op een gegeven moment gaat dat toch wel een rol spelen.

Overigens, de tweede Harvard, met circuit 6G10 is zeldzamer dan de eerste Harvard (5F10) en zal niet goedkoper zijn. Wel beschouw ik ze duidelijk allebei als Tweed-versterkers en inderdaad liet Fender de naam pas daarna vallen voor buizenversterkers, maar naar ik begrijp zijn er later wel weer transistorversterkers met die naam geweest.
Wat ik nog moet uitzoeken, is dat wel gesteld wordt dat de Brown en Blackface Princeton eigenlijk eerder het Harvardcircuit vrijwel ongewijzigd hadden gekregen dan het Princetoncircuit. Wat dan wel van belang is, is natuurlijk hoeveel vermogen die dan hadden.

@ Steph, aardig voor het aanbod, maar bespaar je maar de moeite, want ik wil het boek toch zeker nog een keer zelf hebben.

@ Jacky: Er zit nu geloof ik een Celestion G12H in (hij staat thuis en ik ben niet thuis). Zou een Jensen P12Q heel anders klinken? De vorige eigenaar van de Tubeking adviseerde mij een minder effectieve speaker te overwegen. Is dat op de Jensen van toepassing? Ik weet dat het de speakers uit de oorspronkelijke 1x12 Tweeds waren. Zijn die P12Q’s nog gewoon te verkrijgen en zijn de nieuwe vergelijkbaar met de oude uit de jaren ’50?

Ook heb ik begrepen dat een Vibrolux erg vergelijkbaar is met een Harvard wanneer je het tremolocircuit niet gebruikt. Sterker nog, ik heb begrepen dat als je het tremolokanaal voluit zet zonder er iets op in te pluggen, terwijl je speelt over het gewone kanaal, dat dat kanaal dan veel steviger zou klinken.

Er is overigens nog een Tubeking Vibrolux te koop via Martktplaats, bepaald geen gekke optie, maar ik meen op de foto’s te zien dat op een van de inputs een mastervolume is geplaatst, en twee van de resterende inputs zijn afgedicht. Het gave van de Deluxe is toch wel om de twee kanalen op elkaar door te lussen om zo meer klankmogelijkheden te hebben.

Wat ik in ieder geval niet van jullie heb begrepen is dat het oorspronkelijke Harvardcircuit (5F10) door niet meer te verkrijgen componenten niet meer zou kunnen worden nagebouwd, dus het zou kunnen dat er nog een keer een kloon-kit wordt aangeboden.

jacky
26 juli 2011, 14:08
Iedereen die heeft gereageerd alvast weer bedankt.

@ Jacky: Er zit nu geloof ik een Celestion G12H in (hij staat thuis en ik ben niet thuis). Zou een Jensen P12Q heel anders klinken? De vorige eigenaar van de Tubeking adviseerde mij een minder effectieve speaker te overwegen. Is dat op de Jensen van toepassing? Ik weet dat het de speakers uit de oorspronkelijke 1x12 Tweeds waren. Zijn die P12Q’s nog gewoon te verkrijgen en zijn de nieuwe vergelijkbaar met de oude uit de jaren ’50?

Ook heb ik begrepen dat een Vibrolux erg vergelijkbaar is met een Harvard wanneer je het tremolocircuit niet gebruikt. Sterker nog, ik heb begrepen dat als je het tremolokanaal voluit zet zonder er iets op in te pluggen, terwijl je speelt over het gewone kanaal, dat dat kanaal dan veel steviger zou klinken.

Er is overigens nog een Tubeking Vibrolux te koop via Martktplaats, bepaald geen gekke optie, maar ik meen op de foto’s te zien dat op een van de inputs een mastervolume is geplaatst, en twee van de resterende inputs zijn afgedicht. Het gave van de Deluxe is toch wel om de twee kanalen op elkaar door te lussen om zo meer klankmogelijkheden te hebben.

Wat ik in ieder geval niet van jullie heb begrepen is dat het oorspronkelijke Harvardcircuit (5F10) door niet meer te verkrijgen componenten niet meer zou kunnen worden nagebouwd, dus het zou kunnen dat er nog een keer een kloon-kit wordt aangeboden.

ok das de deluxe van dosmanos een P12Q maakt m zachter en breekt sneller op ik zou een nieuwe jensen pakken die oudjes zijn wel leuker maar eigenlijk zelde te vinden in originele staat (vaak recones)

vibrolux is trouwens weg ;-)
was trouwens geen master volume en bij een vibrolux kan je geen buis helften chainen omdat het maar een buishelft is wel had ik er een high low input op gebouwd ipv de drie inputs die een vibrolux normaal had
Verder was de bediening gewoon volume tone speed depth

Rutger
26 juli 2011, 14:59
Misschien is dat een idee: dus een 5E3 circuit maar dan zonder fasedraaier rechtstreeks in een single ended 6L6 (met een 15W Hammond output trafootje). It worked for me.
Waarom heb je de laatste gainstage (PI) eruit gelaten? Ik bedoel, hij heeft als fasedraaier geen nut meer, maar het zou (lijkt me) het circuit van de 5E3 toch beter benaderen als je die gainstage erin laat? Of was dat toch niet je bedoeling?

muziekschuur
26 juli 2011, 15:36
Die 10 watt van toen is vergelijkbaar met 15 watt nu. Voor hetzelfde circuit. Dit omdat door de moderne componenten het totale circuit effecienter is en door betere buizen en een speaker met een steviger magneet de versterker meer druk levert. Maarja... Een oude Harvard verwacht ik hier niet.

Ik verwacht dat Marble jou zo een gemiddeld tweed cabinet zo kan leveren incl. Harvard versterker (maar dan met nieuwe componenten.). Ik heb liever nieuwe electronica. De caps transistors en weerstanden zijn gebouwd op een levensduur van 10 jaar. M.a.w. electronica van 70 jaar oud bestaat eigenlijk niet meer. Dus ook al zou je Harvard het nog doen, dan nog is er inwendig waarschijnlijk nog weinig authentieke electronica te vinden..

Antoon
26 juli 2011, 18:55
@Muziekschuur:

???

Wat een onzin verkoop je hier joh!

GretschGuy
26 juli 2011, 20:05
@Muziekschuur:

???

Wat een onzin verkoop je hier joh!

+1

Wat niet wegneemt dat elke bouwer die 'n acceptabele Tweed Deluxe kan bouwen, ook 'n Harvard moet kunnen levren.

Victoria geeft trouwens 14 Watt op als vermogen van de Ivy League. Circuit, layout en kabinet zijn identiek aan de Harvard = kloon.

nico verduin
26 juli 2011, 20:09
Die 10 watt van toen is vergelijkbaar met 15 watt nu. Voor hetzelfde circuit. Dit omdat door de moderne componenten het totale circuit effecienter is en door betere buizen en een speaker met een steviger magneet de versterker meer druk levert. Maarja... Een oude Harvard verwacht ik hier niet.

Ik verwacht dat Marble jou zo een gemiddeld tweed cabinet zo kan leveren incl. Harvard versterker (maar dan met nieuwe componenten.). Ik heb liever nieuwe electronica. De caps transistors en weerstanden zijn gebouwd op een levensduur van 10 jaar. M.a.w. electronica van 70 jaar oud bestaat eigenlijk niet meer. Dus ook al zou je Harvard het nog doen, dan nog is er inwendig waarschijnlijk nog weinig authentieke electronica te vinden..Nog geen 70 jaar, maar ik ben toch nog de trotse eigenaar van een oude versterker van GTB (Geluids technisch buro) uit Den Haag uit 1953. Toch al 58 jaar oud en doet het nog prima (ok nieuwe voedingselco's). Zelfs de fietslamp tremolo doet het nog.

Moet alleen de oude audiom speaker laten repareren.