PDA

View Full Version : via PA spelen



nak
21 juli 2011, 11:15
Ik zou graag via een PA willen spelen maar weet eigenlijk niet goed wat ik daarvoor nodig heb.
Ik speel nu met een rp150 multieffect en daar kies ik dan een redelijke ampsetting uit maar ik ontkom niet zozeer aan het hifi set effect, zo'n scheermes sound.
Alleen als ik de allerhoogste tonen met de equalizer wegdraai is het nog net te doen.
Maar goed zijn er meer mensen die over een PA spelen en waar speel je dan mee?

peter_heijnen
21 juli 2011, 11:29
http://www.tech21nyc.com/products/sansamp/characterseries.html#

Ik heb de blonde v1, is goed bruikbaar. Mijn combo ging kaduuk tijdens een theatertour en ik moest meteen vervanging hebben, dat werd die tech21. Toen de amp weer gerepareerd was ben ik toch de tech21 blijven gebruiken vanwege enkele praktische voordelen tov de amp.

Waar ikzelf benieuwd naar ben is dit ding:
http://www.thomann.de/nl/carl_martin_rock_bug.htm

Iemand die hem kent?

DemolitionColorScheme
21 juli 2011, 12:11
Ik zou graag via een PA willen spelen maar weet eigenlijk niet goed wat ik daarvoor nodig heb.
Ik speel nu met een rp150 multieffect en daar kies ik dan een redelijke ampsetting uit maar ik ontkom niet zozeer aan het hifi set effect, zo'n scheermes sound.
Alleen als ik de allerhoogste tonen met de equalizer wegdraai is het nog net te doen.
Maar goed zijn er meer mensen die over een PA spelen en waar speel je dan mee?
Je zet je instelling ook heel anders af als je over monitoren of een volle PA speelt. Volume heeft ook veel te doen met de EQ settings die je zal handteren. Ikzelf heb ook weleens van die low budget dingen geprobeerd, maar het enige wat ik trek over een PA is een Axe-Fx, en zelfs dat alleen op luidere volumes om een beetje een daadwerkelijke 'amp-feel' te krijgen.

Mijn tip: als je bezig bent met instellingen voor het spelen over monitoren / een PA, zet dan eerst het volume waarop je wilt spelen en ga dan vanaf niets je geluid opstellen. Als je merkt dat je teveel hoog hebt, minder hoog indraaien of een andere cabinet + mic sim (als die op je unit zitten ...) pakken.

Epic
21 juli 2011, 12:12
Als geld geen rol speelt kan je hier naar kijken:

Axe FX 2 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?145916-Axe-FX-2-ge%EFntroduceerd)

TimS
21 juli 2011, 12:16
Waar ikzelf benieuwd naar ben is dit ding:
http://www.thomann.de/nl/carl_martin_rock_bug.htm

Iemand die hem kent?
Ik vond zelf deze wel interessant als backup:

http://www.thomann.de/nl/palmer_pepamp.htm

Klonk helemaal niet slecht in de filmpjes, maar ik heb hem nooit in het echt gehoord.

deefke666
21 juli 2011, 12:21
hallo,

Ik speel rechtstreeks over de p.a. met een pod hd500 en ik krijg daar een (voor mij) perfect geluid uit. Het kost wel wat tijd om je sounds erin te krijgen maar het loont wel, vooral als je veel verschillende sounds gebruikt.
Veel hangt echter ook af van de kwaliteit van de p.a. en de monitors en natuurlijk de kunde van de geluidstechnieker.
Met een goeie technieker krijg je echt een super geluid omdat hij geen last gaat hebben van een bulderende stack op het podium.

Ik heb ook een tijdje via een blackstar ht5 en een pedalenplankje rechtstreeks in de p.a. gegaan wat ook best goed klonk, maar voor mij werkt een multipedaal met amp en cab simulatie het beste omdat ik echt erg veel verschillende sounds heb.

als je net zoals ik veel verschillende geluiden gebruikt kan ik zo'n pod van de hd reeks warm aanbevelen, andere (iets duurdere) mogelijkheden zijn bv eleven rack of fractal axe, maar daarover kan ik me niet echt uitspreken wegens nooit zelf over gespeeld


grtz d

nak
21 juli 2011, 14:36
Tja, ik hou zelf wel van het warme buizengeluid.
Of dat ergens uit te halen valt is een vraag.
Ik speel trouwens hardrock met redelijk wat gain en af en toe wat tokkelstukkies met balades.
Daarnaast moet het over een delay, chorus en equalizer beschikken, dus kom ik al snel op een multi apparaat.

De axe ligt ver boven het budget, hopelijk is er met 400,- euries ook wat te doen.

DemolitionColorScheme
21 juli 2011, 15:20
De axe ligt ver boven het budget, hopelijk is er met 400,- euries ook wat te doen.
Poeh, ik denk dat je voor dat geld uitkomt bij dingen zoals die DigiTech units, vooral als het ook amp modeling moet bevatten. Of anders een ding zoals een Line 6 POD of zo.

snessiram
21 juli 2011, 19:02
Je kan ook kijken naar 2dehands units als de Digitech gsp 2101, 2112 en 2120 (liefst met de bijhorende pedaal). Deze hebben balanced (stereo) XLR out's waarop je een cab simulator kan aanzetten (aan/uit knopje). Je hebt wel geen mogelijkheid om te kiezen uit meerdere cabs, maar met de uitgebreide EQ kom je al ver.
Ik heb met mijn 2101 nog maar 1 keer via de PA gespeeld en vond dat toch goed klinken.

Oh en, er zitten 2 preamp lampen in ;) .

johanb
22 juli 2011, 14:07
Je bent wel helemaal afhankelijk van de geluidsman,ik heb liever een eigen kleine versterker die je zelf instelt ,dat hoeft geen loeiende bulderende stack te zijn. in mijn beleving is een gitaar plus versterker "de electrische gitaar"

FruscianteFan
22 juli 2011, 14:17
Je bent wel helemaal afhankelijk van de geluidsman,ik heb liever een eigen kleine versterker die je zelf instelt ,dat hoeft geen loeiende bulderende stack te zijn. in mijn beleving is een gitaar plus versterker "de electrische gitaar"
Afhankelijk van de geluidsman ben je toch wel. Sterker nog, als je komt aanzetten met een kleine versterker of direct over PA speelt, heeft de geluidsman het makkelijker en heb je dus eerder een mooi zaalgeluid dan wanneer je daar met een 100 watt stack aankomt en die vol opendraait.

Neemt niet weg trouwens dat ik zelf ook graag met een versterker speel. Blues Junior is daarvoor meer dan genoeg, qua volume althans.

Hendriks
22 juli 2011, 14:23
Ik speel via een Digitech RP 500 over de pa , gaat best aardig , tís geen buizenamp ,maar geluid is goed te doen (99% van je publiek hoort geen verschil), wel even de tijd voor nemen om te tweaken.
Voordelen : geen gesleep met amps , veel effecten en amp modellen .
Nadeel: je mist het gevoel van de amp .
Ik gebruik voor optredens wel een versterker.

FruscianteFan
22 juli 2011, 14:25
Ontopic trouwens: TS, heeft jouw multi-effect ook een speakersimulatie? Dat zou namelijk al een hoop moeten schelen qua hoge tonen.

Gretsch 5120
22 juli 2011, 14:30
Ik heb zelf jarenlang Chapman Stick gespeeld (dit instrument heeft zowel bas- als melodie(gitaar)snaren. Het probleem is dat je gescheiden pickups hebt (voor bas en melodie) en je dus in de problemen komt wbt versterking. Ik gebruikte voor mijn melodie-gedeelte oa een Digitech 2101 (als preamp). Het basgedeelte kwam apart binnen. Alles werd via een line mixer samengemixt

Ik maakte gebruik van een DI: een gedeelte ging direct de tafel/PA in, een aftakking naar een Keyboard-combo van Peavey (als monitoring; ik kon zelf het podium-volume bepalen, alsook eq)

Ik zou zelf aanraden ook iets van een persoonlijke versterker op het podium te hebben en niet alleen afhankelijk te zijn van de monitors.

jim__
22 juli 2011, 15:12
Ik heb zelf een keer op een onwijs klein podium gestaan, waarbij ik bij gebrek aan ruimte m'n pedalenbak aan een Eq-pedaal (Barber Barb EQ) en een Behringer GDI met speakersim had gehangen. Simpele oplossing met een onwijs droog geluid als resultaat, maar de geluidsman en de band waren blij en het publiek heeft niets doorgehad. In de mix ging dit verder ook prima, al heb ik liever m'n gitaarversterker als monitor. Maar voor noodgevallen kan ik er in ieder geval altijd op terugvallen, en met in-ears gaan werken.

FruscianteFan
22 juli 2011, 15:29
Ik heb zelf jarenlang Chapman Stick gespeeld (dit instrument heeft zowel bas- als melodie(gitaar)snaren. Het probleem is dat je gescheiden pickups hebt (voor bas en melodie) en je dus in de problemen komt wbt versterking. Ik gebruikte voor mijn melodie-gedeelte oa een Digitech 2101 (als preamp). Het basgedeelte kwam apart binnen. Alles werd via een line mixer samengemixt

Ik maakte gebruik van een DI: een gedeelte ging direct de tafel/PA in, een aftakking naar een Keyboard-combo van Peavey (als monitoring; ik kon zelf het podium-volume bepalen, alsook eq)

Ik zou zelf aanraden ook iets van een persoonlijke versterker op het podium te hebben en niet alleen afhankelijk te zijn van de monitors.
Is het niet slechts een kwestie van 5 minuten solderen, eventueel een schakelaar inbouwen, om die 2 elementen parallel naar 1 uitgang te sturen?

Gretsch 5120
22 juli 2011, 15:39
Is het niet slechts een kwestie van 5 minuten solderen, eventueel een schakelaar inbouwen, om die 2 elementen parallel naar 1 uitgang te sturen?

Nee.. helaas niet... als je dat doet gaat er een hoop van je signaalverloren; ik heb een speciale submixer laten bouwen door Pete Cornish om dit te doen.

Het idee was dat ik het melodie-gedeelte via de GSP naar een Oberheim Echoplex-looper die weer naar een Lexicon MPX1 liep (voor ambient-soundscapes) Het bassgedeelte liep weer via een Yamaha FX500 (beetje compressie en EQ).

Voor de band waar ik in speelde gebruikte ik live meer het bas-gedeelte, voor mijn ambient-muziek een combi van bas en melodie:

http://youtu.be/s-HShq7JSJE

tidalwave_sideburns
22 juli 2011, 15:46
Ik heb een Hughes and Kettner tubeman mkII aangeschaft om dezelfde reden. Thuis op m'n computerspeakers klinkt het best aardig, beetje vlak dat wel. Twangen kan het kreng niet, maar voor de rest een heel veelzijdig, toch vrij dynamisch apparaat. Komt nog een andere buis in, en ik moet nog wat beter tweaken, maar tot nu toe ben ik best tevreden. Niet te vergelijken met mijn Ampeg Reverberocket maar dat verwachtte ik ook niet. Ik heb wel het gevoel dat ik een buizeneindtrap mis, maar ik ben allang blij dat ik straks fijn mijn buizenbak en 4x12 niet over het kraterlandschap van de openbare weg van Budapest hoef te karren, maar gewoon mijn pedalenboard in de tram mee kan nemen, inpluggen en net zo makkelijk weer mee naar huis.
Waar we normaal spelen is de akoestiek zo dramatisch dat het verschil in geluidskwaliteit de slijtage van m'n versterker niet waard is.