PDA

View Full Version : Is dit mogelijk ???



SRV2000
21 juli 2011, 00:35
Ik weet niet of ik dit in het juiste rubriek plaats maar kon zo snel niet een andere topic vinden.


Ik moet vaak bij een optreden van gitaar verwisselen.
Ik gebruik 3 gitaren.

PRS
Les Paul
Telecaster.

Als ik van gitaar moet wisselen moet ik eerst mijn versterker op stand by zetten dan de jack verwisselen dan weer van stand by af en eindelijk klaar.

dit neemt onzettend veel tijd in beslag waardoor we niet echt lekker door kunnen spelen.
Ik probeer onze setlist er zo veel mogelijk op aan te passen maar dan nog.

het is moeilijk uit te leggen maar ik zat aan het volgende te denken.

alle 3 gitaren voorzien van 3 aparte kabels
een verloop van 3 inputs naar 1
zodat alle 3 kabels naar 1 input verloopt zodat alle 3 gitaren op mijn multi effect zijn verbonden.

kortom 3 gitaren tegelijk op de multi effect aansluiten.

2 met de volume dicht als ik ze niet gebruik zodat de multi effect alleen een signaal binnen krijgt van de gitaar waar ik op speel.

de bedoeling is dus als ik van gitaar verwissel gewoon de volumeknop terug draaien en de volgende gitaar pakken en daar de volume knop weer open zodat de multi effect dat signaal oppakt .

scheelt na mijn weten veel tijd

omdat het zo lastig is om te omschrijven heb ik een tekening gemaakt.

Sorry voor de slechte tekening maar het gaat immers om het idee.

Mijn vraag is of dit mogelijk is??? ik zal waarschijnlijk niet de eerste zijn die met dit idee komt.

zowel....dan leg ik er morgen een patent op :D

http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/Naamlooszzz.jpg

alvast bedankt !!!

BobvanKempen
21 juli 2011, 00:38
Ja hier zijn gewoon pedalen voor (iig voor 2) van bijvoorbeeld Boss. Ik gebruik gewoon een Boss TU-3 als killswitch en plug dan een andere gitaar in. Net zo makkelijk en die TU heb ik toch al erop zitten.

SRV2000
21 juli 2011, 00:41
Ja hier zijn gewoon pedalen voor (iig voor 2) van bijvoorbeeld Boss. Ik gebruik gewoon een Boss TU-3 als killswitch en plug dan een andere gitaar in. Net zo makkelijk en die TU heb ik toch al erop zitten.

sorry ben niet bekend in het wereldje.

Killswitch zorgt er voor dat hij geen signaal van de andere gitaren opvangt?

TU?

TimS
21 juli 2011, 00:44
http://www.thomann.de/nl/morley_abc.htm

Hoef je het volume van je gitaar ook niet dicht te draaien.

zeppo
21 juli 2011, 00:44
Heel simpel:
1. De eerste schakel in je keten (stemapparaat) intrappen (bij voorkeur met rechtervoet)
2. Gitaarband van je schouder halen, en in 1 vloeiende beweging de kabel eruit trekken.

3. Gitaar wegzetten, andere pakken, inpluggen met je andere hand
4. Intrappen van je stemapparaat, met linkervoet, en gaan met die banaan.

Moet met een beetje oefenen in < 10 seconden te doen zijn., dus ik snap het probleem niet helemaal.

Versterker op standby zetten is voor watjes

Edit:
http://www.thomann.de/nl/morley_abc.htm
Hoppakee, 98 Euri bespaard. Is toch een kratje of wat.

Edit2:
Heb je geen los stemappraat: op mijn Digitech RP350 heb ik het pedaal standaard als volumepedaal ingesteld. In dat geval:

1. trap je pedaal omhoog (signal-cut)
2. Gitaarband van je schouder halen, en in 1 vloeiende beweging de kabel eruit trekken.

3. Gitaar wegzetten, andere pakken, inpluggen met je andere hand
4. trap je pedaal naar beneden

Ik kan ook nog variaties bedenken met een ingebouwd stemaparaat in je multi-effect die het signaal blokkeert, maar dat mag je zelf invullen.

snaarplukker
21 juli 2011, 00:46
Je kan ook een voetpedaaltje maken met 3 3PD switches er op. Drie inputjacks, één outputjack en eventueel 3 LED-jes met batterij. Dan kan je sneller van gitaar wisselen door op de bijbehorende switch te drukken.;)


Edit. Sorry, in de tijd dat ik zat te typen had TimS al iets soortgelijks geplaatst.
Edit 2. Zelf bouwen kost maar ca. € 25,-- aan onderdelen.;)

SRV2000
21 juli 2011, 00:50
http://www.thomann.de/nl/morley_abc.htm

Hoef je het volume van je gitaar ook niet dicht te draaien.

Kijk er aan SUPER dit is dat gene wat ik zoek !!!
en deze kan ik gewoon door koppelen naar mijn muli effect ?

Kortom.

alle 3 gitaren van een riem en kabel voorzien.
de switch van de gewenst gitaar indrukken en klaar !!!

Lijkt me wel wat

FruscianteFan
21 juli 2011, 01:00
Dat kan, maar het is onpraktisch. Niet alleen heb je dan voor elke gitaar een aparte kabel nodig, ook moet je oppassen dat de kabels niet door elkaar gaan lopen.

Wat voor multi-effect heb je? Dikke kans dat er een stemapparaat inzit. Of iets anders waarmee je even het geluid uit kunt zetten.

zeppo
21 juli 2011, 01:01
Ik zou het niet doen, weggegooid geld imho

zeppo
21 juli 2011, 01:19
Dat kan, maar het is onpraktisch. Niet alleen heb je dan voor elke gitaar een aparte kabel nodig, ook moet je oppassen dat de kabels niet door elkaar gaan lopen.

Zomaar helemaal gratis nog twee redenen om niet zo'n cool kant-en-klaar doosje met trapknopjes te kopen.
Ik zie dat die Morley 'True Bypass' is, en dat is achterhaalde techniek, tegenwoordig is 'buffering' weer helemaal in.

barno
21 juli 2011, 01:28
gewoon een pedaal dat je signaal cut, in mijn geval stempedaal. ik wissel constant van gitaar, voor de afslag van het vorige nummer hangt vaak een andere rond mijn nek :)

zeppo
21 juli 2011, 01:37
ik wissel constant van gitaar
Hou dan ook eens op met dat bouwen van gitaren ...

barno
21 juli 2011, 01:53
Hou dan ook eens op met dat bouwen van gitaren ...

true :) zit momenteel aan nr 27 geloof ik, en ik heb elke gitaar ooit op een optreden gebruikt, behalve een linkshandige bas ...

maar gitarenwissel on stage is idd kwestie van het vaak doen. en ik ken jongens die samen met hun roadie een strakke routine inoefenen

BobvanKempen
21 juli 2011, 01:58
Ik weet zowiezo niet hoe jij op het podium bent maar ik ben nog al bewegelijk en drie van die dropveters zou bij mij vragen om problemen zijn. Keep it simple dude!!

caliban
21 juli 2011, 03:05
Ik zou het niet doen, weggegooid geld imho

Helemaal eens.

langun
21 juli 2011, 03:16
Koop desnoods zo'n Planet waves kabel met killswitch ofzo. 3 gitaren aangesloten via 3 verschillende kabels is gewoon om problemen vragen.

Lennert
21 juli 2011, 06:52
Ben laatst bij een optreden van BLS geweest. Zakk Wylde heeft denk ik wel 6 verschillende gitaren bespeeld, als het niet meer is.. en hij steekt ook elke keer gewoon de kabel om. Waarom moeilijk doen?

Hendriks
21 juli 2011, 08:18
Koop desnoods zo'n Planet waves kabel met killswitch ofzo. 3 gitaren aangesloten via 3 verschillende kabels is gewoon om problemen vragen.

Ik heb ook zo'n kabel en dat lijkt mij de oplossing , werkt perfect .

smullie
21 juli 2011, 08:28
Ik heb ook zo'n kabel en dat lijkt mij de oplossing , werkt perfect .

Ik wissel enkel thuis af en toe van gitaar, maar ben zelfs daar te lui om de amp af te zetten (of standby) telkens ik wissel, dus heb ik me ook maar zo'n kabel aangeschaft. Heeft aan de kant die je in je gitaar stopt een knopje waarmee je het signaal onderbreekt zodat je zonder problemen kan wisselen.
http://a2.images1.thomann.de/pics/prod/162067.jpg (http://www.thomann.de/nl/planet_waves_pwag20_circuitbreakerkabel.htm)

Dit lijkt me dus ook gewoon de beste en makkelijkste oplossing...

even
21 juli 2011, 08:55
Drie zenders en een ontvanger?

Jan Buurman
21 juli 2011, 09:00
Uit ervaring weet ik dat zo'n AB(C)box prima werkt. Ik had twee gitaren op het podium, één standaard gestemd en één een noot lager (D-tuning). Ik vond de gitarenwissel ook te lang duren. Niet prettig voor mijzelf maar ook niet prettig voor de show. Als ik het intro van het volgende nummer had en ik moest wisselen duurde dat naar mijn mening te lang en ik begon "niet relaxed" aan het nummer.
Ik heb voor weinig een ABboxje laten bouwen in zo'n klein doosje en dat stond vast op mijn board. Daarin plugde ik dan de twee gitaren. Ter voorkoming van een spagettibrij moest je een beetje opletten maar dat viel erg mee... Ik kan het je dus aanraden (maar niet die dure die als voorbeeld gegeven wordt)

Harry
21 juli 2011, 09:47
ik ben trouwens gestopt met het wisselen van gitaren. Sinds we met onze eigen auto naar optredens rijden passen er ook niet meer in. Scheelt een hoop gedoe!

En anders gebruikte ik de bypass vanhet stemapparaat, maar dat gebruik ik nu ook niet meer (heb zo'n stemding op de kop van de gitaar geklemd).

iWishmaster
21 juli 2011, 10:02
Als je toch een multi-effect gebruikt, pas je de modellen qua EQ toch gewoon aan om het verschil in geluid tussen je gitaren te compenseren? Uiteraard klinkt dat niet precies hetzelfde, maar 'in my humble opinion' ga je met een multi-effect toch niet voor het beste geluid, maar voor gebruiksgemak op het podium. Die PRS heeft waarschijnlijk wel een coilsplit? Dan heb je al humbucker en single coil geluiden. Ik vind het een raar verhaal dat je uberhaupt drie gitaren nodig hebt ...

Hendriks
21 juli 2011, 10:13
Nogmaals een plug van €5,00 doet de trick .
Waarom zet je de versterker trouwens op standby bij het wisselen?

Midwolda
21 juli 2011, 10:27
Nogmaals een plug van €5,00 doet de trick .
Waarom zet je de versterker trouwens op standby bij het wisselen?

Ja, dat vroeg ik me ook al af.
Volume van de amp even op nul is ook goed toch?

muziekschuur
21 juli 2011, 10:34
Als je twee sets van 50 minuten speelt (of korter). Dan eerste set met gitaar 1 en tweede set met gitaar 2.... Bijvoorbeeld. Die tip van Smullie is trouwens wel een hele mooie tip.

Ik gebruik 1 A/B box in mijn thuis studio. En daar heb ik 1 Hi-Z input op mijn audio interface. Zo kan ik snel tussen bas en gitaar wisselen.

Antoon
21 juli 2011, 10:59
Dit zou ik gebruiken in jouw situatie:

http://www.lehle.com/about_Lehle/download/3at1-SGoS-15x10cm.jpg

Jasper.
21 juli 2011, 11:07
Die kabel lijkt me ideaal voor dit doeleinde.
Zelf gebruik ik een TC Polytune. Als je die intrapt is alles ook stil. Kun je gelijk ook nog even snel je tuning checken met 1 aanslag.
En ik trek hier thuis soms ook wel eens de gitaarkabel half uit de versterker. Dat kan ook lekker stil.

guitarkid
21 juli 2011, 11:30
Gewoon een kabel met zo'n plug die zichzelf "uitzet". Ik werk er al jaren mee met drie of vier gitaren en dat gaat helemaal goed.
Drie kabels en een switchbox gaat geheid "spaghetti" worden op het podium.
Drie zenders en één ontvanger kan, maar je moet volgens mij wel steeds twee uitzetten anders krijg je problemen (i.i.g. wel met mijn Sennheisser mics), dus da's ook niet handig.
Ergo:
Simpel en goedkoop: kabel met switchplug!



Als je twee sets van 50 minuten speelt (of korter). Dan eerste set met gitaar 1 en tweede set met gitaar 2....
Lekker flexibel.. :seriousf: En als je nou in de eerste set een nummer op gitaar 2 wilt spelen...??? Of andersom?


Ik vind het een raar verhaal dat je uberhaupt drie gitaren nodig hebt ...
Voorbeeldje van mijn drie gitaren: Telecaster 1 voor het gros van de nummers, Tele 2 in G gestemd en een Les Paul voor een vijftal nummers en als evt. back-up (neem daar vaak een Strat voor mee, maar die blijft dan in de case). Lijkt me niet zo raar. Ik kan sneller van gitaar wisselen dan dat ik een gitaar verstem naar G!

StevenStrat
21 juli 2011, 11:45
Het is waarschijnlijk al gezegd maar ik gebruik deze:
http://www.puresonics.com.au/photos/images/nEUTRIK/NTK-SILENT-PLUGS.jpg

geluidsloos switchen van gitaren. 5,60 eur denk ik.

iWishmaster
21 juli 2011, 11:49
Voorbeeldje van mijn drie gitaren: Telecaster 1 voor het gros van de nummers, Tele 2 in G gestemd en een Les Paul voor een vijftal nummers en als evt. back-up (neem daar vaak een Strat voor mee, maar die blijft dan in de case). Lijkt me niet zo raar. Ik kan sneller van gitaar wisselen dan dat ik een gitaar verstem naar G!

Verschillende stemmingen had ik even geen rekening mee gehouden, dus daar heb je een goed punt. Dan nog vind ik drie verschillende stemmingen wel veel: ongelukkig gekozen setlist wellicht?

Epic
21 juli 2011, 11:55
http://i599.photobucket.com/albums/tt71/lespaul_2000/Naamlooszzz.jpg
Waarom wil je wisselen, je hebt 3 exact dezelfde gitaren.. :D

jim__
21 juli 2011, 12:03
3 kabels lijkt me sowieso geen optie. Bij kleinere podia, als ik dus niet draadloos speel, gebruik ik soms 2 kabels. Een voor akoestisch, en een voor de elektrische.

Dat vind ik al irritant zat, laat staan 3 kabels. Denk dat een kabel wisselen dan echt minder tijd kost dan dat je halverwege de set je gitaren uit de twist moet halen. Die kabel die je signaal onderbreekt is inderdaad wel een aanrader, werkt prima. Al zullen de echte pro-kabelfreaks het daar misschien niet mee eens zijn, live zul je het verschil toch niet horen. Tenzij je geen publiek hebt ;)

guitarkid
21 juli 2011, 12:07
Verschillende stemmingen had ik even geen rekening mee gehouden, dus daar heb je een goed punt. Dan nog vind ik drie verschillende stemmingen wel veel: ongelukkig gekozen setlist wellicht?

Twee stemmingen (de mijne niet meegeteld, die wisselt per minuut... ;)).
Normaal en G, de LP staat ook normaal gestemd, maar ik heb die sound gewoon nodig voor bepaalde nummers. En soms moet je bepaalde nummers gewoon achter elkaar spelen en vereist dat een gitaarwissel... Maar dat kan ik binnen 10 seconden dus, dankzij de al genoemde Neutrik pluggen!!

iWishmaster
21 juli 2011, 12:35
Twee stemmingen (de mijne niet meegeteld, die wisselt per minuut... ;)).
Normaal en G, de LP staat ook normaal gestemd, maar ik heb die sound gewoon nodig voor bepaalde nummers. En soms moet je bepaalde nummers gewoon achter elkaar spelen en vereist dat een gitaarwissel... Maar dat kan ik binnen 10 seconden dus, dankzij de al genoemde Neutrik pluggen!!

Ik doelde op de topicstarter ... En daarbij scheelt de rest van je setup ook. Ik meende op te maken uit de eerste post van de topicstarter dat hij een multi-effect gebruikt voor zijn sound. Dan maakt het geluid van een gitaar een stuk minder uit dan bij een goede buizenversterker en een paar losse stomboxes vind ik.

guitarkid
21 juli 2011, 13:30
Ik doelde op de topicstarter ...

Die had toch drie gitaren, geen drie stemmingen....? Maar ach, maakt niet uit! ;)

Joreeen
21 juli 2011, 13:30
De nieuwe Neutrik Silentplug (http://www.rockpalace.com/product/Konnekt-NC600SL-Custom-Pro-Silent-Neuktrik-Audio-Cable) schijnt goed te zijn!
Dus gewoon gitaar switchen zonder versterker af te zetten!