PDA

View Full Version : HNGD: superstrat



Orpheo
20 juli 2011, 17:04
he? orpheo met een STRAT?!?!

ja! :D ik heb 'm ooit cadeau gekregen van iemand, en heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan. maar nadat m'n 'evh-paul' compleet was (en nu helemaal met z'n 2e pot, een enkele ziet er niet uit, blotebillengezicht), begon het te kriebelen om deze strat eens eindelijk af te maken.

wat had ik liggen? hm, een motherbucker. ja, die gaat in de brug. de slagplaat, massief messing. wat knoppen die ik nooit meer wil gebruiken, omdat ze te lelijk zijn voor een LP, maar op een strat goed passen. een switch, en een duncan patb2/stagmag hybrid, en nog wat losliggende meuk.

dus, ik kocht de gotoh floyd met zink-block, grover tuners, en hoppa, de gitaar eens in elkaar gezet. De locking nut die bij de brug kwam paste niet goed. tis een 'vast-schroef' locking nut, en niet een 'bolt-from-the-back' nut zoals je weleens ziet op ibanezzen (geloof ik). anyway... ik moest m'n ouwe schaller nut gebruiken, maar die was weer te laag!! moest dus 'm shimmen. 4 laagjes fineer deed 't m. eindelijk.

na flink wat gekloot met stemmen was het eindelijk zo ver vanmiddag. (raar, op m'n LP ging het stemmen en afstellen in een uurtje, met deze strat ben ik echt DAGEN bezig geweest, maar het zit volgens mij nu redelijk).

op m'n peavey 5150. holy shit, wat pompt dit ding hard! echt een dosis laag waar je niet goed van wordt!

oh, uhm.. grapje. de knoppen stonden verkeerd. kat is er tegenaan gesprongen :dontgeti: bas stond op 10, mid op 10, treble op 0, resonance op 10 en presence op 0. (ongeveer). werkt niet. dus hup, treble op 5, resonance en presence op 5, bas op 2. en met die settings klinkt een LP lekker strak, scheurend en niet superzompig of lomp. maar met deze strat is zelfs dat niet ok! treble moet hoger, resonance lager, presence hoger, bas lager... zieke shit. hij klinkt vetter dan welke LP ook! ligt volgens mij grotendeels aan die slagplaat, dat messing is een hoog-sucker, want in een LP klinkt die motherbucker vet, maar niet log of lomp, zoalss ik nu wel hoor.

de body heeft geen lak, de hals een laagje nitro. de toets is brazilian rosewood (ja, dat is dus toets nummero 4 of 5 met brazilian RW!)

de middenpickup is heel erg low output, en met de bedrading die anders is dan anders (master volume master tone en volume voor middenpup) kan ik echt 1000 en 1 sounds uit dit ding halen. nee, geen 'tele spank' of 'lp brul' maar dat wil je ook niet uit zo'n gitaar als dit. ik wil een strattone op standje 2 en 4, 3 moet een soort-van effect-setting zijn, en de brug en halspickups moeten een superstrat-tone geven, en dat doet 't. of ik 'm als mainaxe ga gebruiken? vast niet. maar voor nu is 't tof, en hij dekt m'n strat-gas wat af.

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0672.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0673.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0674.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0675.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0676.jpg

http://i9.photobucket.com/albums/a61/GuitarOrpheo/IMAG0677.jpg

zeiler
20 juli 2011, 17:21
mooi stukje hout :)! komt er nog wel een laagje lak over de body of?

Thiez
20 juli 2011, 17:27
Gaaf gitaartje. Mooi halsje. Hou alleen niet zo van die inleg. Als de body gelakt gaat worden zou ik ook zeker dat tremolo gat dichtmaken en opnieuw uitfrezen, dat ziet er echt uitgekloven uit.

Jasper.
20 juli 2011, 17:40
Supergaaf ding ja. Ik vind de inlay ook nog wel wat hebben.
Maar het tremologat moet inderdaad eigenlijk nog wat beter afgewerkt worden.
Wat mij betreft hoeft hij niet nog gelakt te worden. Vind deze houtkleur zo wel erg mooi.

muziekschuur
20 juli 2011, 17:44
De hals bevestiging is heel anders.... Kan dat met een standaard hals?

Orpheo
20 juli 2011, 17:51
De hals bevestiging is heel anders.... Kan dat met een standaard hals?

als je met een rasp, vijl en schuurpapier aan de gang gaat: tuurlijk. tis gewoon een normale strat-pocket met een hapje eruit zeg maar.

die tremcavity, ach. het heeft z'n charme :D net als het lakloze zeg maar.

onder de slagplaat is het pas echt een slagveld, ghehe. lang leve strats in deze ;)

Oranjeaap
20 juli 2011, 17:51
Super gaaf ding, alleen de inlay vind ik een beetje jammer.
Wat voor body heeft dat ding? Merkloos ofzo?
Ebben toets met dot inlays zou heel vet staan op dit ding.

Orpheo
20 juli 2011, 18:01
Super gaaf ding, alleen de inlay vind ik een beetje jammer.
Wat voor body heeft dat ding? Merkloos ofzo?
Ebben toets met dot inlays zou heel vet staan op dit ding.

body is alder. merk is iets duits. die halspocket is typisch voor Claim (by Sonor). diezelfde toko maakte voor godin ook de halzen en bodies (in de beginperiode van Godin).

de hals is GEEEEEEN fender!!!!! ik krijg alleen die decal er niet af zonder de kop te slopen, en ik vind de kop niet verkeerd (qua houtpatroon). ik weet niet waarom die er ooit op is gezet.

de inleg, ach... het heeft wel wat. vind koikarpers wel lache, maar het had niet gehoeven. maar ey! een gegeven gitaar nooit onder de slagplaat bekijken he?!

Oranjeaap
20 juli 2011, 18:26
Tja. Het zijn meestal die waardeloze gitaren die er heel gaaf uit kunnen zien. Als je ooit wil verkopen laat me ff weten :seriousf:

Orpheo
20 juli 2011, 18:28
Tja. Het zijn meestal die waardeloze gitaren die er heel gaaf uit kunnen zien. Als je ooit wil verkopen laat me ff weten :seriousf:

haha, sorry, nee, ik ga deze niet verkopen. ik heb deze gekregen van iemand, en ik heb van die persoon wel meer gekregen. sommige dingen kan je niet weg doen (of drastisch veranderen). ik heb bijvoorbeeld er spijt van dat ik de LP die ik van m'n oma, ma en tante gekregen heb voor mijn slagen (vwo) gemod heb (cavity uitgediept, ging n tikkie mis). tis n battle scar, maar toch...

jutter
20 juli 2011, 18:37
Orpheo, gefeliciteerd! Je hebt altijd van die aparte gitaren en deze is errug cool!

Terminus
21 juli 2011, 17:01
Nooit gedacht dat het zou gebeuren. Maar goed, mooie gitaar, interessant met die beetje Yamaha-achtige neckjoint (al zitten die met 4 schroeven). Die inlay had niet gehoeven van mij.

Die locking nut: bij mijn Ibanez zit het geloof ik van achter vastgeschroefd met een inbusschroef. Wat zou een Floyd zijn zonder inbussleutels.

munkie
21 juli 2011, 22:53
Messing slagplaat, zou dat zoveel uitmaken? Ik heb oude Jappen met messing bruggen, trems en topkammen dan hoor je het wel. Wat warmere boventonen dan staal, veel sustain, ik houd er wel van.

Orpheo
21 juli 2011, 23:21
Messing slagplaat, zou dat zoveel uitmaken? Ik heb oude Jappen met messing bruggen, trems en topkammen dan hoor je het wel. Wat warmere boventonen dan staal, veel sustain, ik houd er wel van.

voor de slagplaat maakt het op een andere manier uit dan voor bruggen en topkammen. de slagplaat reageert op een bepaalde manier met het magneetveld. Ik heb de slagplaat eraf gehad en de brugpup in z'n eentje gehad, en dan is ie echt een stuk feller.

beruk
21 juli 2011, 23:32
Gaaf ding, ja. Freaky combi die spartaanse body met die barokke hals...:rockon:
Mocht je er ooit tegenaan lopen: schroef er een stalen of beter nog een messing tremblock onder. Mij heeft het verschil in resonantie bij deze verschillende tremblocks me bijzonder verbaasd. Gezien het materiaal wat je voor de overige gitaar hebt gebruikt is zink, tja.... zink.

Orpheo
21 juli 2011, 23:43
@beruk ga ik zeker doen! Ik heb nog 2 projecten die een gotoh floyd krijgen,en die messing blocken gaan op deze strat (en mn flattop lp met dezelfde Trem!) En die gotohs krijgen dan L shaped big brass blocks (zie floydupgrades.com , dacht dat dat dr url was).

beruk
22 juli 2011, 00:04
Mijn Tremblock voor mijn humble mex strat kwam hier vandaan:
http://www.killerguitarcomponents.com/
Levering was niet heel vlot maar werd keurig op de hoogte gehouden. Bedrijfje gerund door vader en zoon.
Overweeg om nog eens dit te laten komen:
http://www.killerguitarcomponents.com/components/com_virtuemart/shop_image/product/Killer_Brass_Cla_4d62d5662d41c.jpg
Maar ik weet niet of het nu veel gaat uitmaken? Wellicht in ruis (de aarding van mijn strat is hierop gesoldeerd)?
Heeft m.i een hoog nerd karakter, maar who cares...

JahMikeY
23 juli 2011, 16:00
Als ik vragen mag, wat is dat toch met strats dat altijd het plaatje voor de veren eraf gehaald word?
Zorgt toch alleen maar voor stof e.d. ?

Orpheo
23 juli 2011, 16:38
Als ik vragen mag, wat is dat toch met strats dat altijd het plaatje voor de veren eraf gehaald word?
Zorgt toch alleen maar voor stof e.d. ?

Je kan makkelijker de veerspanning afstellen zonder dekplaat. Daarnaast,stof? Who cares.

lcvanderhelm
23 juli 2011, 16:56
Het snaren vervangen gaat ook stukken makkelijker.

Terminus
23 juli 2011, 19:11
Het snaren vervangen gaat ook stukken makkelijker.

Op een Floyd Rose gaan de snaren niet via de achterkant.

munkie
24 juli 2011, 10:23
de brugpup in z'n eentje gehad, en dan is ie echt een stuk feller.

Ja vind je het gek, het is passieve electronica. Dus het maakt nogal wat uit of je een humbucker zo via de volumepot naar de uitgang gooit a la EvH of via een 5 standenschakelaar met andere elementen erop.

Orpheo
24 juli 2011, 10:52
Ja vind je het gek, het is passieve electronica. Dus het maakt nogal wat uit of je een humbucker zo via de volumepot naar de uitgang gooit a la EvH of via een 5 standenschakelaar met andere elementen erop.

ok, ok ik had moeten zeggen 'ook met de slagplaat direct naar de uitgang'.

Orpheo
24 juli 2011, 10:53
Op een Floyd Rose gaan de snaren niet via de achterkant.

inderdaad. maar het is toch makkelijker om de backplate eraf te hebben, want je kan makkelijker de veren aanpassen. en ik klooi daar regelmatig mee :P

lcvanderhelm
24 juli 2011, 13:41
Jah mikey had een algemene vraag over strats en de back-plate en dus niet specifiek met een floyd-rose.

StevenStrat
24 juli 2011, 13:49
Als ik vragen mag, wat is dat toch met strats dat altijd het plaatje voor de veren eraf gehaald word?
Zorgt toch alleen maar voor stof e.d. ?

ik doe dit ook, raar maar waar: het klinkt gewoon beter. Opname gemaakt voor een na. SRV, Eric Johson en anderen doen dit ook.

Terminus
24 juli 2011, 16:33
ik doe dit ook, raar maar waar: het klinkt gewoon beter. Opname gemaakt voor een na. SRV, Eric Johson en anderen doen dit ook.

Zelf ook even geprobeerd: ik merk geen verschil. Ik vind zonder wel makkelijker dus eerst volgende keer dat ik de brug moet afstellen laat ik hem er af.