PDA

View Full Version : akkoorden op klassieke gitaar



Just_me_
20 juli 2011, 16:39
Heey iedereen,
Ik ben van plan om mijn allereerste gitaar te kopen, en mezelf te leren spelen.

Ik heb al even rondgekeken en een yamaha c40 lijkt me wel interessant als eerste gitaar. Het probleem is dat ik op youtube alleen filmpjes vind waarin men tabs (klopt het wat ik zeg?) speelt met deze gitaar en geen echte akkoorden. Ik ben wel eerder van plan om liedjes te spelen/schrijven aan de hand van akkoorden. Moet ik dan toch eerder voor een western gitaar gaan, of kan dit ook met een klassieke?

alvast bedankt! x

Harald
20 juli 2011, 16:46
nylon en staalsnarige gitaren zijn verschillende beestjes. Maar akkoorden kun je op beide spelen. Wat voor jou het beste werkt hangt er meer vanaf wat je wilt doen, wat voor dingen je zelf mooi vindt. Als dat allemaal steelstring gitaristen zijn zou ik daarvoor gaan. Zijn het juist mensen die op nylonsnarige gitaren spelen, dan kies je daarvoor.

Nylon is in het begin iets liever voor je tere vingers, maar dat eelt komt toch wel. En als je eelt hebt maakt het niet meer zoveel uit.

Just_me_
20 juli 2011, 16:51
nylon en staalsnarige gitaren zijn verschillende beestjes. Maar akkoorden kun je op beide spelen. Wat voor jou het beste werkt hangt er meer vanaf wat je wilt doen, wat voor dingen je zelf mooi vindt. Als dat allemaal steelstring gitaristen zijn zou ik daarvoor gaan. Zijn het juist mensen die op nylonsnarige gitaren spelen, dan kies je daarvoor.

Nylon is in het begin iets liever voor je tere vingers, maar dat eelt komt toch wel. En als je eelt hebt maakt het niet meer zoveel uit.


Ik weet eigenlijk niet echt of de liedjes die ik graag zou spelen met nylon of staal gespeeld worden.

Een aantal vrienden van me spelen wel liedjes die ik ook zou willen spelen, zoals Anouk, Adele, Oasis (Wonderwall), The cranberries (Zombie),...

Ik durf inderdaad niet goed voor een western te gaan omdat ik bang ben dat de pijn aan mijn vingers me gaat demotiveren.

Petur
20 juli 2011, 16:59
Ik ben zelf begonnen op een spaanse gitaar met klassieke muziek, nog steeds blij mee, want dan heb je een goede basis. Het kan je alleen wel gaan vervelen op een gegeven moment, maar dat hangt helemaal van jezelf af. Toen ik eenmaal met akkoorden aan de gang ging, en dingen die jij noemt zoals anouk, oasis e.d. heb ik een western gekocht, omdat dit eigenlijk veel lekkerder klinkt met deze nummers, die in eigenlijk alle gevallen western/elektrische gitaar zijn. Je noemt zelf dat de pijn bij een western je kan gaan demotiveren en dat kan msischien ook, maar aan de andere kant kan het voor jou misschien toch wat te tamme geluid van een klassieke gitaar je ook gaan demotiveren. Leuke vraag dus ;) Ik denk dat het beste voor je is gewoon eens naar een winkel kan gaan en eens moet horen en voelen hoe de beide gitaarsoorten spelen en dan vervolgens afwegen wat voor jezelf het beste is! Maar met de nummers en artiesten die je noemt zou ik zeggen ga voor een staalsnarige voor de goeie sound! :)

Harald
20 juli 2011, 17:00
Gezien de liedjes denk ik eerder aan een steelstring. Die pijn aan de vingers, hoort er een beetje bij. Gaat normaal ook vrij snel over als je elke dag speelt.

Just_me_
20 juli 2011, 17:07
Bedankt allemaal!
Dan ga ik toch maar eens op zoek naar een western gitaar :)
Iemand nog tips misschien tegen de pijn (had ergens iets gelezen van secondelijm enzo)?
En kan ik ergens een goede, maar goedkope western gitaar vinden (niet boven €150), of vind je voor deze prijs geen degelijke gitaar?

GitaarLAB
20 juli 2011, 17:42
Mij vertelden ze ooit lang geleden dat je flink met je vingertoppen (van je 'snaren-hand') op de tafel moest trommelen tot het 'tintelende gevoel' weg gaat. Dus lekker doen wat zoveel mensen 'irritant' vinden, want jij hebt 'n doel (en nu mag je 's 'n keer legaal mensen irriteren ;) )

Secondelijm schiet niet op.. Gewoon 'n week doorbijten en elke dag minimaal 'n uur spelen en dan heb je je eelt meestal al!!!

Als je echt vreest voor pijn kun je misschien beter meteen een elektrische gitaar kopen: dat speelt lichter als een (semi-akoestische) western gitaar!


Tuurlijk vind je genoeg leuke gitaren op marktplaats (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?tab_adcount=56&ds=to%3A%3Bpu%3A0%3Bl1%3A728%3Bl2%3A746%3Bdi%3A%3B pp%3A0%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumer ic%3Bkw%3Asemi%3Bopi%3A1&srt=pu&u=746&g=728&f=0&pp=0&ts_category_default=&pts=1&t=&p=1&stop_force_description_search=&s=&show_thumbnails=1&show_summary=1&from_searchbox_advanced=1&q=semi&u=746&g=728&qsf=0&postcode=&distance=&ts=on)! (Blijf alleen altijd weg van alles waar 'samick' op staat..!!)
Kijk bijvoorbeeld deze (http://link.marktplaats.nl/458952724) (ovation-copie, €100,-) of deze (http://link.marktplaats.nl/465041047) (aria, pas 4 jaar oud, +standaard +tas samen €60,-).

Kijk wel meteen dat je gewoon 'n semi-akoestische gitaar koopt (die je dus ook meteen op 'n versterker kunt aansluiten, en waarmee je ook meteen zonder 'n microfoon en what-not thuis wat dingen mee kunt opnemen)!

Anders zoek je meteen nu 'n gitaar uit die je later zonder 'zorgen' achterin de auto kunt gooien en op vakantie bij 'n kampvuur durft te pleuren: de zogenaamde camping-gitaar :cheerup:

Ernest01
20 juli 2011, 17:44
Niet te lang achter elkaar spelen in het begin. B.v. sessies van 10 min aanhouden.
De prijsklasse die je noemt lijkt mij te laag. Misschien tweede-hands kijken ? (en iemand meenemen die kan spelen/verstand van gitaren heeft)

Just_me_
20 juli 2011, 17:59
Mij vertelden ze ooit lang geleden dat je flink met je vingertoppen (van je 'snaren-hand') op de tafel moest trommelen tot het 'tintelende gevoel' weg gaat. Dus lekker doen wat zoveel mensen 'irritant' vinden, want jij hebt 'n doel (en nu mag je 's 'n keer legaal mensen irriteren ;-) )

Secondenlijm schiet niet op.. Gewoon 'n week doorbijten en elke dag minimaal 'n uur spelen en dan heb je je eelt meestal al!!!

Als je echt vreest voor pijn kun je misschien beter meteen een electrische gitaar kopen: dat speelt lichter als een (semi-akoestische) western gitaar!

Tuurlijk vind je genoeg leuke gitaren op marktplaats (http://kopen.marktplaats.nl/search.php?tab_adcount=56&ds=to%3A%3Bpu%3A0%3Bl1%3A728%3Bl2%3A746%3Bdi%3A%3B pp%3A0%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3Bmp%3Anumer ic%3Bkw%3Asemi%3Bopi%3A1&srt=pu&u=746&g=728&f=0&pp=0&ts_category_default=&pts=1&t=&p=1&stop_force_description_search=&s=&show_thumbnails=1&show_summary=1&from_searchbox_advanced=1&q=semi&u=746&g=728&qsf=0&postcode=&distance=&ts=on)! (Blijf alleen altijd weg van alles waar 'samick' op staat..!!)
Kijk bijvoorbeeld deze (http://link.marktplaats.nl/458952724) (ovation-copie, €100,-) of deze (http://link.marktplaats.nl/465041047) (aria, pas 4 jaar oud, +standaard +tas samen €60,-).

Kijk wel meteen dat je gewoon 'n semi-accoustische gitaar koopt (die je dus ook meteen op 'n versterker kunt aansluiten, en waarmee je ook meteen zonder 'n microfoon en what-not thuis wat dingen mee kunt opnemen)!

Anders zoek je meteen nu 'n gitaar uit die je later zonder 'zorgen' achterin de auto kunt gooien en op vakantie bij 'n kampvuur durft te pleuren: de zogenaamde camping-gitaar :cheerup:

Bedankt voor de tip!

Zijn er verder nog verschillen tussen een akoestische en een semi-akoustische gitaar (want echt waar, ik heb er geen verstand van)? Een elektrische gitaar zegt me niet zo veel.. wil nog een beetje het gezellig-bij-het-kampvuur gevoel ;)

Is het betrouwbaar om via marktplaats een gitaar te kopen? Ben altijd bang dat ze me gewoon iets aansmeren omdat ik er toch niets van ken en het dus niet merk als ze me in 't zak zetten!

Petur
20 juli 2011, 17:59
http://link.marktplaats.nl/466848062 --> complete starterset van Richwood, dat ziet er voor je doel wel prima uit!
http://link.marktplaats.nl/466459402 --> Ibanez semi-akoestisch
http://link.marktplaats.nl/466570594 --> meerdere goedkope steelstrings, msischien handig dat je een paar kan proberen

GitaarLAB
20 juli 2011, 18:25
Die 2e link van de ibanez voor €100 is volgens mij zeker wel wat!! (nice find petur!)

Wat je vraag betreft: 2e hands op marktplaats is best te doen, zeker als je iemand kunt mee-nemen die jij vertrouwt en die al kan spelen.

Verder... de 'goedkope' gitaren van 10 jaar geleden zijn in de markt van nu al middenklasse gitaren...
Reden: de gebruikte materialen kunnen dus kennelijk nog zoveel slechter als we 10 jaar geleden dachten :???:


Als je alleen gaat kijken bij 'n gitaar op marktplaats let dan op de volgende dingen:
-oude snaren boeien niet, maar maken het testen lastiger
-stemmechanieken moeten soepel draaien!!!
-geen barsten of scheuren in hout of lak (ok, lak-scheur bij de pocket van de hals hoeft niet slecht te zijn, maar dit is lastig te beoordelen voor 'n leek).
-hals mag niet gedraaid zijn als je er overheen kijkt (en vrijwel recht staan met een lichte holling)
-pen door de hals (verhoogt stabiliteit en je kunt nog iets aanpassen/afstellen als het NET niet goed is)
-snaren moeten zo dicht mogelijk over de hals lopen (zonder dat ze rammelen als je ze aanslaat) wat de gitaar ook beter/lichter bespeelbaar maakt: als de snaren bij de 12e fret 'n dikke centimeter boven de hals liggen, zou ik 'm niet kopen.
-speel elke noot op elke snaar zodat je weet of je fretten niet te ver versleten zijn (sommige noten gaan dan 'rammelen') EN je test zo tevens de hals op 'dode plekken' (noten die beduidend minder luid klinken als de noten eromheen)

Just_me_
20 juli 2011, 18:37
Die 2e link van de ibanez voor €100 is volgens mij zeker wel wat!! (nice find petur!)

Wat je vraag betreft: 2e hands op marktplaats is best te doen, zeker als je iemand kunt mee-nemen die jij vertrouwt en die al kan spelen.

Verder... de 'goedkope' gitaren van 10 jaar geleden zijn in de markt van nu al middenklasse gitaren...
Reden: de gebruikte materialen kunnen dus kennelijk nog zoveel slechter als we 10 jaar geleden dachten :???:

Ik vraag me altijd af waarvoor het merk bekent staat. Want wilde eerst een Stagg kopen maar toen hoorde ik hier alleen maar slechte commentaren over.
Maar dus Ibanez zou een goed merk zijn?

Iedereen al heel erg bedankt! Als jullie nog gitaren vinden mogen jullie ze hier altijd even posten :)

jazzie1
20 juli 2011, 18:52
Ik denk dat het verstandiger is om niet direct voor semi-acoustisch te gaan.
Als je al je gitaar eens mee wil nemen naar vrienden of whatever dan ben je of afhankelijk dat zij materiaal hebben waar je hem in kunt pluggen of je moet je eigen versterker meeslepen.. En bij een acoustisch gitaar- in de tas tas op de rug en fietsen maar.. Ten tweede semi-acoustische gitaren klinken vaak onversterkt wat "ieler" door hun meestal dunne klankkast, een acoustische western klinkt voller en ach.. je produceert met een acoustische genoeg volume, tenzij je al direct in zaaltjes wil gaan optreden...dan moet je misschien inderdaad maar voor een semi gaan..
En daarbij zou ik voor dat volle bedrag een goede 2e handse acoustische kopen want nu moet je als je een semi wil en een gitaar en een versterker kopen voor dat bedrag dus zul je bij een v/d twee consessies moeten doen v.w.b. de kwaliteit ( tenzij je veel geluk hebt en ook nog een goede versterker kan kopen van ong 50 eurootjes.. en vlgs mij heb je dan ook nog een versterker nodig voor een acooustische gitaar en niet voor een electrische daar zit nl ook nog verschil in).

Just_me_
20 juli 2011, 18:59
Ik denk dat het verstandiger is om niet direct voor semi-acoustisch te gaan.
Als je al je gitaar eens mee wil nemen naar vrienden of whatever dan ben je of afhankelijk dat zij materiaal hebben waar je hem in kunt pluggen of je moet je eigen versterker meeslepen.. En bij een acoustisch gitaar- in de tas tas op de rug en fietsen maar.. Ten tweede semi-acoustische gitaren klinken vaak onversterkt wat "ieler" door hun meestal dunne klankkast, een acoustische western klinkt voller en ach.. je produceert met een acoustische genoeg volume, tenzij je al direct in zaaltjes wil gaan optreden...dan moet je misschien inderdaad maar voor een semi gaan..
En daarbij zou ik voor dat volle bedrag een goede 2e handse acoustische kopen want nu moet je als je een semi wil en een gitaar en een versterker kopen voor dat bedrag dus zul je bij een v/d twee consessies moeten doen v.w.b. de kwaliteit ( tenzij je veel geluk hebt en ook nog een goede versterker kan kopen van ong 50 eurootjes.. en vlgs mij heb je dan ook nog een versterker nodig voor een acooustische gitaar en niet voor een electrische daar zit nl ook nog verschil in).


Oei :( weer een andere mening..
Bedankt voor de informatie, ik denk ook wel dat je gelijk hebt! Ik hoef niet meteen een versterker, al is een semi-akoestische wel leuk om liedjes op te nemen natuurlijk (of gaat dat niet?) ;)
Ik ga gewoon nog even verder zoeken tussen de western gitaren en vervolgens even naar een aantal winkels..

GitaarLAB
20 juli 2011, 19:11
Ik denk dat het verstandiger is om niet direct voor semi-acoustisch te gaan.
Als je al je gitaar eens mee wil nemen naar vrienden of whatever dan ben je of afhankelijk dat zij materiaal hebben waar je hem in kunt pluggen of je moet je eigen versterker meeslepen.. En bij een acoustisch gitaar- in de tas tas op de rug en fietsen maar.. Ten tweede semi-acoustische gitaren klinken vaak onversterkt wat "ieler" door hun meestal dunne klankkast, een acoustische western klinkt voller en ach.. je produceert met een acoustische genoeg volume, tenzij je al direct in zaaltjes wil gaan optreden...dan moet je misschien inderdaad maar voor een semi gaan..
En daarbij zou ik voor dat volle bedrag een goede 2e handse acoustische kopen want nu moet je als je een semi wil en een gitaar en een versterker kopen voor dat bedrag dus zul je bij een v/d twee consessies moeten doen v.w.b. de kwaliteit ( tenzij je veel geluk hebt en ook nog een goede versterker kan kopen van ong 50 eurootjes.. en vlgs mij heb je dan ook nog een versterker nodig voor een acooustische gitaar en niet voor een electrische daar zit nl ook nog verschil in).

Voor de beginner wil ik wel even duidelijk maken dat je geen versterker nodig hebt bij een semi-akoestische.
Elke semi-akoestische gitaar die ik heb gehoord is luid genoeg om bij te zingen!

Het klopt dat veel reguliere modellen semi-akoestische staal-snarige gitaren een wat ieler en minder luid geluid hebben (akoestisch bespeeld), maar dit komt hoofdzakelijk door de vorm en grootte van de body. (Even timbre/klank van verschillende hout-soorten/diktes buiten beschouwing gelaten uiteraard).
Je kunt immers ook 'n 'full-body' semi-akoestische gitaar kopen!

Loop gewoon 's met 'n gitaar-spelende vriend een muziek-winkel binnen om je 's wat te orienteren op wat voor geluid (en volume) je qua body mooi vind!

Qua 'aansluit-mogelijkheden' zit je met een semi-akoestische gitaar ook snor: er zit immers al een kleine voorversterker ingebouwd (en eq en volume) en je kunt zo'n ding meteen in een geluidskaart (line/mic in) van de pc, mengtafel of zelfs stereo-toren inprikken.
Door de ingebouwde voorversterker zit je namelijk niet met het impedantie-probleem (oorzaak van 'tone-suck'=gemis van hoge/lage tonen, wat veel te veel materie is voor de topic-starter), dus je kunt eigenlijk overal inprikken en opnemen!

De piezo+voorversterker ingebouwd (zeg maar grof 'ingebouwde microfoon'+microfoon-voorversterker) bij een semi-akoestische gitaar is dus gewoon extra voor weinig (tot geen extra) geld (zeker 2e hands) die je mogelijkheden vergroot. Zeker omdat je meteen al iets kunt opnemen! (check reaper (http://www.reaper.fm/) eens!)

Just my 2 cents

jazzie1
20 juli 2011, 19:14
Ik denk dat dat het verstandigste is wat je op dit moment kan gaan doen! Naar (verschillende) muziekwinkel(s) gaan en als het even kan iemand mee nemen die gitaar kan spelen en zoniet laat je dan wat voorspelen door de verkoper. Ga niet alleen af van "oh wat een mooie gitaar.." maar ga vooral af op hoe deze voor jou klinkt en hoe de gitaar jou prettig in de hand ligt..dat is nl veel belangrijker als alle bling bling erbij..(alhoewel ik daar stiekum ook wel van hou..) En kies verschillende merken dan zul je waarschijnlijk daar ook al verschil in merken. En oja, als je toch sterk twijfelt tussen een semi of een acoustische dan is dit natuurlijk de uitgelezen mogelijkheid om daar vragen over te stellen..
Succes met je zoektocht!

vederlicht
20 juli 2011, 23:50
Just_me_: Geef even door waar je woont. Wellicht is er iemand op het forum die bij jou in de buurt woont en bereid is met je mee te gaan naar een gitaarboer. Als je in de buurt van Lochem woont kun je een beroep op mij doen.
Succes,
Vederlicht♫

Just_me_
21 juli 2011, 14:42
Just_me_: Geef even door waar je woont. Wellicht is er iemand op het forum die bij jou in de buurt woont en bereid is met je mee te gaan naar een gitaarboer. Als je in de buurt van Lochem woont kun je een beroep op mij doen.
Succes,
Vederlicht♫

Ik heb wel een aantal vrienden die gitaar spelen die ik mee kan vragen :)
Aan hen had ik trouwens ook al hun mening gevraagd, maar geen van allen kon me zeggen wat voor gitaar voor mij het beste is.
Moesten ze toch niet mee kunnen gaan, ik woon in een deelgemeente van Antwerpen (stad)
Bedankt!

Just_me_
31 juli 2011, 18:38
Ik ben ondertussen al langs een muziekwinkel geweest. Daar raadde ze me een western gitaar aan van €125, kon uit verschillende merken kiezen. Wel was dit geen massief bovenblad, daarom dat ik hem niet gekocht heb.

Toch blijft een electro-akoestische wel interessant!