PDA

View Full Version : Ruis (+ mp3)



Jordii
20 juli 2011, 15:13
Ik heb gisteren een microfoon gekocht (Sennheiser e606), de dag ervoor een USB interface (Tascam US-122L). Ik ben gelijk begonnen met wat op te nemen, en ik merkte ruis, die ik nooit eerder gemerkt had. Deze ruis hoor ik alleen als ik met mijn oor heel dicht tegen het speakerdoek ga zitten (waar de microfoon hangt). De ruis is zelfs te horen als de master op 0 staat.
Mijn versterker is een Fender Mustang II.

Ik heb de ruis opgenomen. (http://www.box.net/shared/jh9sp79iis1mzyjrn7q4)

In het begin staat mijn versterker uit.
Op 0.05 zet ik 'm aan.
Op 0.010 houd ik de microfoon verder van het speakerdoek af.
Op 0.017 hangt 'ie weer op de plek waar de ruis hoorbaar is.
Vanaf 0.31 hoor je hoe het klinkt met gitaargeluid erbij. (Hiervoor stond de master op 0)
Vanaf 1.10 houd ik de microfoon verder van het speakerdoek af en speel ik wat. (Zo klinkt het dus vanuit mijn positie, zonder ruis.)

Het kraken af en toe komt door mijn bureaustoel.

Is deze ruis normaal?

guitarnijboer
20 juli 2011, 16:18
Deze ruis lijkt mij normaal.

Alle analoge muziekapparaten ruisen, daar ontkom je niet aan. Waar het om gaat is de signaal / ruis verhouding. Bij opnemen moet het signaal dus vele malen groter zijn dan de ruis van de versterker om een goede verhouding te krijgen. Een gitaarvrsterker opnemen met een mike op fluisterniveau is dus niet erg goed voor je s/n (signal to noise ratio)

Bij cassetebandjes werkte het vroeger net zo: Voor de beste s/n moest je op een bepaald niveau opnemen om de beste verhouding te krijgen tot de eigen ruis van de band. Bij overzetten kreeg je weer meer ruis doordat het signaal weer door versterkertrappen / op de band moest die allemaal weer eigen ruis hebben (hadden). Tegenwoordig wordt geluid gewoon digitaal omgezet en gekopieerd zodat er geen extra ruis bij komt... Maar je analoge versterkertje heeft dus nog ouderswetse ruis...

allochthomas
20 juli 2011, 16:43
Wat ook wel eens werkt is een grafische eq op je gitaar signaal te stoppen tijdens het mixen en dan alleen de hooste freq te scoopen, dan ben je de ruis ook vaak kwijt.

Jordii
20 juli 2011, 17:02
Bedankt! +10