PDA

View Full Version : spelen zonder versterker



jelleroersma
20 juli 2011, 14:44
Hallo allemaal ik heb weinig geld en wil toch met een goede sound kunnen optreden maar mijn gallien krueger combotje klinkt gewoon slecht en heeft geen di. Nou lees ik steeds vaker over bassisten die gewoon een preamp di meenemen (sansamp/mxr m 80/ ebs microbass enz) en beweren dat ze zo een goed geluid krijgen. Zijn er hier op het forum mensen die ervaring hier mee hebben?

ik heb btw wel een goede bas dus daar ligt het niet aan:)

Mr.Fingers
20 juli 2011, 21:55
Ik heb al eens de SansAmp Bassdriver gebruikt, tussen m'n oude Precision-bas, en de PA, en dat ging gewoon perfect. Nadeel is wel dat je dan bas over de monitor krijgt, en dat klinkt vaak als een natte krant (monitorspeakers kunnen niet echt goed overweg met de echt lage frequenties). In de zaal klinkt het wel goed hoor.

jelleroersma
21 juli 2011, 15:14
oftewel je hebt helemaal niks aan een di pedaal want je moet toch je versterker meezeulen waar ook een di uitgang opzit.
Weten we dat ook weer :P

iWishmaster
21 juli 2011, 16:27
oftewel je hebt helemaal niks aan een di pedaal want je moet toch je versterker meezeulen waar ook een di uitgang opzit.
Weten we dat ook weer :P

Volgens mij lees je verkeerd ... Podiumgeluid komt van monitoren: die wigvormige dingen vooraan het podium naar de band gericht. Via die speakers wordt de bijv. de zang uitversterkt zodat de band de stem boven de andere herrie uit hoort komen. Aangezien je geen eigen versterker hebt en je jezelf toch wilt horen, gaat jouw basgitaar ook via die monitoren. Echter is de geluidskwaliteit van die monitoren voor bas vaak niet geweldig (ze zijn over het algemeen voor zang ontworpen, dus dat is niet zo gek), waardoor je jezelf 'slechter' hoort. Het publiek hoort jou echter via de speakers in de zaal: daar klinkt het wel prima want die zijn wel gemaakt om lage frequenties van onder andere bas en drums weer te geven.

FruscianteFan
21 juli 2011, 16:55
Wat je kunt doen is een DI kopen en deze voor je versterker hangen. Het publiek hoort dan in principe wat uit de DI komt. Je eigen versterker kun je dan als monitor voor jezelf gebruiken. Dan heb jij een kutsound, maar het publiek hoort gewoon een normale bas :)

kamiel
23 juli 2011, 15:25
ik zou toch echt een mogelijkheid proberen zoeken om aan meer geld te komen want je gaat volgens mij gewoon meer geniet hebben van een echte goede versterker.

jelleroersma
23 juli 2011, 15:38
haha bedankt voor de info maar ik weet nog wel wat monitors en pa's doen :P
ik vind het alleen dan wel vaag als mensen een goede versterker hebben met di uitgang(die dus het geluid van je versterker doorlust) dat ze dan gewoon ook nog een los di pedaal kopen die waarschijnlijk een totaal ander karakter heeft.

piezo
23 juli 2011, 17:45
Gek genoeg kan dat zin hebben. Sommige basversterkers hebben namelijk (alleen?) "post DI" output. Die geeft het geluid ná de voorversterker met gain, EQ en zo. Met een een losse DI ertussen kun je dan pre- en post DI kiezen of mengen.

jelleroersma
23 juli 2011, 22:55
Het antwoord dat ik zocht ;) Ik denk dat ik maar gewoon ga sparen voor een top of the bill versterker waar je ook de pre post geluiden mengen of apart doorlust :) thanks voor de info

Geoff
24 juli 2011, 11:07
Sommige geluidsmensen gebruiken liever hun eigen di omdat ze weten dat die goed werken, zonder ruis of brom, of andere bijgeluiden.

In sommige gevallen is het inderdaad zinloos je eigen amp mee te zeulen, daar waar er degelijke geluidsinstalaties staan, of buiten op grote podiums waar de 300 watt fullstack te kort komt, als je natuurlijk vaak in jeugdhuizen speelt waar enkel een zanginstallatie staat, dan heb je niks aan je eigen di.

rensiemetal
27 juli 2011, 17:57
Ik heb anders nog wel een Yamaha JX series 25B versterker (65 watt) liggen die je voor weinig mag hebben.

jelleroersma
28 juli 2011, 21:43
een heel lief aanbod maar ik wil nu toch wel minimaal 200 watt hebben mijn combo heeft nu 100 en dat vind ik eigenlijk net te weinig

Rinze
28 juli 2011, 21:53
De di van je versterker geeft het geluid van de versterker door zonder de speakers. Dus tenzij er een speakersim op zit schiet dat nog niet op, in ieder geval komt er niet hetzelfde geluid uit. Met een Sansamp zou je je versterker misschien als monitor kunnen gebruiken?

Basvarken
29 juli 2011, 13:43
Het hangt er een beetje vanaf wat de rol van je versterker is. Als je met een solid state amp werk die zo weinig mogelijk kleurt dan werkt de versterker met speaker eigenlijk slechts als hele prettige monitor voor je bas.
In dat geval heb je aan een externe DI voldoende en zou je in principe zonder amp kunnen optreden. Alhoewel ik basgitaar over de floor-monitors (die bedoeld zijn voor zang) niet heel erg fijn vind..

Maar als je -zoals ik- werkt met een full tube amp dan maakt de versterker een belangrijk deel uit van je totaalsound. Als je alleen een externe DI gebruikt naar de zaal toe, dan mis je een essentieel deel van je sound.

Ik gebruik het liefst eigenlijk een microfoon. Die registreert tenminste het totaalplaatje. Ik neem dan ook altijd mijn eigen bass mic mee.

Op mijn Orange AD200 zit een Slave Out die daadwerkelijk direct op de speaker out zit (met een paar heel dikke weerstanden). Die Slave Out werkt perfect als DI. Je krijgt namelijk exact hetzelfde signaal als wat er naar de cabs gaat. Je mist dus alleen de kleuring van de cabs. Vaak gebruikt onze geluidsman een combinatie van beide (mic en slave out).

kamiel
29 juli 2011, 13:48
Het hangt er een beetje vanaf wat de rol van je versterker is. Als je met een solid state amp werk die zo weinig mogelijk kleurt dan werkt de versterker met speaker eigenlijk slechts als hele prettige monitor voor je bas.
In dat geval heb je aan een externe DI voldoende en zou je in principe zonder amp kunnen optreden. Alhoewel ik basgitaar over de floor-monitors (die bedoeld zijn voor zang) niet heel erg fijn vind..

Maar als je -zoals ik- werkt met een full tube amp dan maakt de versterker een belangrijk deel uit van je totaalsound. Als je alleen een externe DI gebruikt naar de zaal toe, dan mis je een essentieel deel van je sound.

Ik gebruik het liefst eigenlijk een microfoon. Die registreert tenminste het totaalplaatje. Ik neem dan ook altijd mijn eigen bass mic mee.

Op mijn Orange AD200 zit een Slave Out die daadwerkelijk direct op de speaker out zit (met een paar heel dikke weerstanden). Die Slave Out werkt perfect als DI. Je krijgt namelijk exact hetzelfde signaal als wat er naar de cabs gaat. Je mist dus alleen de kleuring van de cabs. Vaak gebruikt onze geluidsman een combinatie van beide (mic en slave out).

het nadeel van micro bij bassversterkers is dan weer dat als je een 4x10 en een 1x15 cab hebt, (wat dan nog veel voorkomend is ook) je al in stereo naar het mengpaneel moet.

En nog even oftopic: die AD200, tevreden over? Ik wil die namelijk ook gaan aanschaffen.

Wabbie
29 juli 2011, 15:34
Ik vraag meestal om een mix van een mic voor de speakerkast (meestal mijn 4x10 omdat die onderop staat in mijn stack) en of de DI die achterop mijn WT800 zit of een goede DI tussen mijn basgitaar en versterker.
Zo mix ik zelf trouwens ook het liefste een bas af, in het zaaltje waar ik nog wel eens achter de knoppen sta staat toch een enorme tafel, dus dan heb je ruimte over bij een normale rockband.

Basvarken
29 juli 2011, 20:45
@ kamiel
Om elke cab te gaan uitmicen lijkt me rijkelijk overdreven.
In het geval wat jij omschrijft zou ik voor de 10 inch gaan. Die heeft het meeste definitie.

De Orange is een prima compromis voor mij.
Ik heb een Ampeg v4b, die klinkt waanzinnig. Maar komt toch wat power te kort en gaat vrij snel te veel oversturen bij de volumes van mijn band. De Ampeg SVT die ik had had ruim voldoende power maar was gewoon te zwaar voor mijn slechte rug.

De Orange AD200 zit met zijn 200 watt precies tussen de twee Ampegs in en in goed te tillen.

Het is overigens een mk1. Dus handbedraad turretboard.
Een stuk robuuster dan de mk3 die vandaag de dag wordt gemaakt...

Maar ik heb heel lang moeten wennen aan de Orange. En eerlijk gezegd ook een en ander laten modificeren. Er kwam veel teveel sublaag uit. Oncontroleerbaar. Dat is nu verholpen.

kamiel
30 juli 2011, 11:56
@ kamiel
Om elke cab te gaan uitmicen lijkt me rijkelijk overdreven.
In het geval wat jij omschrijft zou ik voor de 10 inch gaan. Die heeft het meeste definitie.
Dat is waar, maar dan sleur je je 15 inch kast mee, gewoon om je rug toch nog maar iets meer te verkloten? :D of als monitor, maar uiteindelijk heb je dat toch ook echt al wel met je 4x10. En als het een zaaltje is van het kaliber 'ik kom toe met mijn eigen versterker' dan wordt die 1x15 meestal thuisgelaten (gaat nu niet over mij maar over een vriend) omdat dat toch maar extra sleurwerk is dan. Ik ben het nut van een 15 inch kast kwijt!


De Orange is een prima compromis voor mij.
Ik heb een Ampeg v4b, die klinkt waanzinnig. Maar komt toch wat power te kort en gaat vrij snel te veel oversturen bij de volumes van mijn band. De Ampeg SVT die ik had had ruim voldoende power maar was gewoon te zwaar voor mijn slechte rug.

De Orange AD200 zit met zijn 200 watt precies tussen de twee Ampegs in en in goed te tillen.

Het is overigens een mk1. Dus handbedraad turretboard.
Een stuk robuuster dan de mk3 die vandaag de dag wordt gemaakt...

Maar ik heb heel lang moeten wennen aan de Orange. En eerlijk gezegd ook een en ander laten modificeren. Er kwam veel teveel sublaag uit. Oncontroleerbaar. Dat is nu verholpen.

Van de ampeg ben ik geen fan. De 200 watt is idd ideaal. Dat verschil tussen mk1 en mk3 kende ik niet. In ieder geval, dat sublaag, laat ik (voor wat ik er al van gehoord heb) nu net van dat geluidje houden. Welke mods heb je erop uitgevoerd? Afgezien van dat laag wegkrijgen nog iets belangrijks?

Basvarken
30 juli 2011, 12:55
Ik heb geeneens een 15 inch. Ik hou niet van dat indirecte karakter van een 15 inch. Uit mijn twee Eden D210XLT kasten komt ruim voldoende laag.

Het sublaag van de Orange was heel erg irritant aanwezig. Stond totaal los van de rest van de sound.
Dat heb ik dus laten aanpassen. Hoe dat precies voormekaar is gemaakt weet ik niet (meer). Het had iets te maken met de negatieve feedback terugkoppeling.

Verder heb ik een dik pakket lamellen tussen twee trafo's laten zetten om een interferentie probleem op te lossen.

Verder andere eindbuizen maar dat kun je niet echt een modificatie noemen.