PDA

View Full Version : Newtone Flower Booster (verbeteren?)



Henri H
20 juli 2011, 09:41
Ik heb dit pakket (http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=796) zo'n 2 jaar geleden besteld en in elkaar gezet, en vind het wel een erg goed pedaal, maar hij ruist behoorlijk, vooral als je hem gebruikt voor een overstuurde amp.

Weet iemand of het mogelijk is hier wat aan te doen?
Solderen kan ik wel, en elektronica kan ik bestellen bij een elektronica-winkeltje in de Koekstad (v. Schoor).

Ik gebruik nu 2 tubescreamers, ééntje voor alleen volume boost, en de ander ook wat extra gain. Dit alles voornamelijk door een overstuurde amp Marshall 2204/Mesa Stiletto.
Ik zou de volume booster willen vervangen voor de Flower Booster.
De Flower Booster maakt het geluid zo lekker dik.

HaroldA
20 juli 2011, 10:26
Zou de Box of Rock dan niet beter geschikt zijn voor jou?

interessander
20 juli 2011, 10:32
Twee tubescreamers is wel een flinke bak mid erbij denk ik. Ik heb ook een flower booster gebouwd en deze gaat ook prima samen met andere pedalen, maar dan subtiel ingesteld, dus dan gaat de boel nog niet overdreven ruisen.
Ik ben helaas niet technisch genoeg om advies te geven over de onderdelen, misschien dat de BS170 vs de BS170P nog wat uitmaakt?

Voor jouw doel zou ik een EQ ook eens overwegen, dan kun je je geluid naar smaak aandikken, eventueel zelfs in de loop.

bass blom
20 juli 2011, 10:35
ik heb de box of rock juist weggedaan, omdat die op mijn JTM45 toch iets te brallerig was. en ik vond hem ook best wat ruis produceren.

vervangen door een newtone screamer en dat bevalt me 100% beter, meer vintage raw sound :p

alleen mis ik de boost.
een tweede screamer zou een optie kunnen zijn.
toch maar gekozen voor de EP booster, net besteld.

Henri H
20 juli 2011, 10:58
Zou de Box of Rock dan niet beter geschikt zijn voor jou?Misschien wel, maar zo goed kan ik nou ook weer niet solderen, en om nu weer €200,- aan een pedaal uit te geven waarvan ik de drive-sectie net niet goed genoeg vond klinken (destijds over mijn Marshall 2205 getest)....
Bovendien bevalt mij de Goudie FX 808+ erg goed als booster + wat extra gain.


Twee tubescreamers is wel een flinke bak mid erbij denk ik. Ik heb ook een flower booster gebouwd en deze gaat ook prima samen met andere pedalen, maar dan subtiel ingesteld, dus dan gaat de boel nog niet overdreven ruisen.
Ik ben helaas niet technisch genoeg om advies te geven over de onderdelen, misschien dat de BS170 vs de BS170P nog wat uitmaakt?

Voor jouw doel zou ik een EQ ook eens overwegen, dan kun je je geluid naar smaak aandikken, eventueel zelfs in de loop.2 TS'en gaat op zich nog prima, idd wat meer mid, maar dat zorgt er ook voor dat je beter door de mix komt.
Ik gebruik ze echter bijna nooit tegelijk.
Wat EQ betreft, ik heb het idee dat die het geluid v.d. versterker teveel bijkleuren, maar er zijn misschien wel goede te vinden.
Ik wilde me echter focussen op de Flower Booster, omdat ik die al heb, en een gaaf effect geeft. Alleen die ruis.... :stop:


....
vervangen door een newtone screamer en dat bevalt me 100% beter, meer vintage raw sound :p

alleen mis ik de boost.
een tweede screamer zou een optie kunnen zijn.
toch maar gekozen voor de EP booster, net besteld.Ik heb de Musikding Der Screamer gehad, en idd een prima TS, evengoed/hetzelfde als mijn Maxon OD808.
De EP Booster spreekt me ook aan, maar zoals ik al zei, ik heb de Flower Booster al...

flo123
21 juli 2011, 03:52
In de Flower Booster handleiding staan twee 10M weerstanden naar de Gate van de MOSFET: R1 en R2.
http://www.newtone-online.nl/downloads/NewtoneFlowerBooster.pdf

Grote weerstanden ruisen meer dan kleinere weerstanden.
Probeer ze eens te verlagen tot bij voorbeeld 1M of misschien zelfs nog lager.
Zorg er ook voor dat je metaalfilm weerstanden gebruikt, deze hebben een blauwe kleur en ruisen minder dan de bruine koolstof weerstanden.
Als de booster na de tubescreamers staan zou het verlagen van de weerstandwaarden verder geen nadelige invloed op de werking en klank moeten hebben verwacht ik.

Henri H
21 juli 2011, 11:47
Weet je ook of het bouwpakketje van Newtone bruine weerstanden bevat of blauwe?
Ik zal straks 's kijken als ik thuis ben.
Dank voor de tips. :ok:

HaroldA
21 juli 2011, 11:51
Weet je ook of het bouwpakketje van Newtone bruine weerstanden bevat of blauwe?
Ik zal straks 's kijken als ik thuis ben.
Dank voor de tips. :ok:

"Metal Film 0,6W"

Henri H
21 juli 2011, 12:04
"Metal Film 0,6W"Aan de quotes te zien zou het ergens moeten staan?
Aan de foto's in de handleiding te zien is het idd metaalfilm.

HaroldA
21 juli 2011, 12:04
Aan de quotes te zien zou het ergens moeten staan?
Aan de foto's in de handleiding te zien is het idd metaalfilm.

Zekers! ;)

http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=47&osCsid=5fba866f2e2ef5dc1ffdb3848013b17c

Henri H
21 juli 2011, 12:07
Ja, maar deze staan er ook: "Carbon Weerstanden 0,5W"

HaroldA
21 juli 2011, 12:26
Ja, maar deze staan er ook: "Carbon Weerstanden 0,5W"

En die zijn 17x zo groot, dik en van bruin plastic gemaakt.

Henri H
21 juli 2011, 12:41
OK, jij wint. ;)

Zou de transistor(/mosfet) nog veel verschil maken, als deze van een betere kwaliteit of een ander type o.i.d. zou zijn?
Het moet natuurlijk niet al teveel van invloed zijn op de sound....

flo123
21 juli 2011, 19:06
Zou de transistor(/mosfet) nog veel verschil maken, als deze van een betere kwaliteit of een ander type o.i.d. zou zijn?
Het moet natuurlijk niet al teveel van invloed zijn op de sound....
Ik denk dat het weinig uitmaakt, maar je kunt het natuurlijk proberen. In de newtone shop staan geloof ik twee verschillende BS170 mosfets te koop.
Probeer zeker eens die twee 10M weerstanden te vervangen door een lagere waarde.
Ik ben benieuwd!

Heb je het trouwens al eens met een batterij als voeding geprobeerd?

Dirk_Hendrik
21 juli 2011, 19:42
Ik denk dat het weinig uitmaakt,
Eens. Niks aan toe te voegen



Probeer zeker eens die twee 10M weerstanden te vervangen door een lagere waarde.
Ik ben benieuwd!

En metaalfilm dus. Idem. Als je ze vervangt door 2 weerstanden van 2.2Meg zit je nog steeds tegen een ingangsimpedantie van 1 meg (1.1 om precies te zijn aan te kijken.



Heb je het trouwens al eens met een batterij als voeding geprobeerd?
De meest rake opmerking van Flo's bovenstaande post. Gestabiliseerde voedingen dien dat met aktieve stabilisatielektronica en die voegen... ruis... toe.

Henri H
21 juli 2011, 20:03
Ik heb bij het monteren van het pedaal geen rekening gehouden voor een batterij aansluiting, maar kan natuurlijk wel 's proberen een batterij extern aan te sluiten.
Dit is echter geen oplossing, omdat ik geen batterijen wil gaan gebruiken.
Normaal gebruik ik verschillende voedingen; thuis meestal een Godlyke 2A (geschakelde voeding?), en in de oefenruimte een BOSS, ik dacht PSA gebalanceerd? Met beide heb ik veel ruis én ook een soort van modulerende brom.

Ik zal 's kijken of ik die 2 weerstanden kan vervangen.
2,2 MegaOhm is dus de beste optie begrijp ik?

flo123
21 juli 2011, 22:04
Hoe lager de weerstanden hoe minder ruis.
Als je de booster toch na een gebufferde TubeScreamer gebruikt heb je niet per se een hoge ingangs impedantie nodig en kun je zelfs zakken tot desnoods 2x 100k.
Maar probeer eerst eens 2M2 of 1M en probeer desnoods nog lager zoals 500k of 100k.

De batterij is een gegarandeerde stabiele voeding zonder "prut" of andere interferentie ellende.
Dit is slechts om te testen of het dan beter is.
Mocht dat het geval zijn dan zou je een "voedingsfilter" in de booster kunnen toevoegen:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,2948.0.html
"... een laagdoorlaatfilter (100 ohm en 100uF) in de voedingslijn zetten..."
http://www.muzique.com/images/lpf.gif
Dit heeft bij mijn booster veel geholpen in combinatie met een daisychain voeding via een OneSpot.

Deze laatste info staat trouwens ook in het topic dat je op 27 maart had gestart op het Newtone forum: ;)
"Flower Booster upgraden"
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5611.msg38025.html#msg38025

Henri H
21 juli 2011, 23:46
Flo, je bent helemaal te gek. :ok:

Ik was ervan overtuigd dat ik mailtjes zou krijgen als er op mijn topic op het Newtone-forum gereageerd zou worden, maar heb nooit een mailtje gezien...... anyway, ik had natuurlijk gewoon even kunnen checken, helemaal vergeten. Mijn nederige excuses. :makeup::makeup::makeup::makeup:

Ik ga het allemaal 's even bekijken, en zal het één en ander gaan uitproberen.

Heel erg bedankt voor je hulp/tips tot nu toe. Ook Harold en D_H natuurlijk.