PDA

View Full Version : Pickup winder, enkele vraagjes.



stijnkenens
20 juli 2011, 09:07
Ik ben aan een pickupwinder bezig.

Het was even foefelen met de motor as om alles mooi uitgelijnd te krijgen, maar tot hier toe gaat het goed.

Nu had ik een vraagje ivm het elektronisch circuit. De motor werkt op 7,5 V.
De bedoeling is om hem zowel vooruit als achteruit te laten draaien, en dat ik zelf ook het toerental kan regelen.

Voor het voor- en achteruit schakelen dacht ik aan een on/off/on switch.
Maar kan ik een potmeter gebruiken voor het toerental?
En hoe moet ik die dan aansluiten?

Of kan ik beter voor iets anders gaan?


pic:

http://i475.photobucket.com/albums/rr111/stijnkenens/vanalles/DSC09646.jpg


s.

G.G.
20 juli 2011, 10:06
Ik weet niet hoe het electronisch in elkaar zit, maar zou je misschien met een lichtdimmertje in een snoertje (ff lenen van je bureaulamp ofzo) je 220V kunnen verlagen?

G.G.
20 juli 2011, 10:08
Nog een brainfart: Hoe werkt een pedaal van een naaimachine? Die zijn wel op MP te vinden denk ik tussen alle oude meuk. Als je zoiets kan ombouwen heb je je handen vrij en kan je zo het toerental regelen.

oigun
20 juli 2011, 10:57
Een naaimachine-pedaal werkt met een sleepcontact over een spoel.
Als je een modeltreintransformator weet te vinden dan kan je vooruit/achteruit en het toerental veranderen. Moet dan wel even stoppertjes op de knop zetten want deze gaan tot 12 volt.

G.G.
20 juli 2011, 11:05
Da's een goeie tip, staan er honderden op MP

http://kopen.marktplaats.nl/search.php?xl=1&ds=to%3A1%3Bdi%3A%3Blt%3Azip%3Bsfds%3A1%3Bpt%3A0%3 Bmp%3Anumeric%3Bpu%3A0%3Bkw%3Amodeltrein%2520trans formator%3Bosi%3A2&ppu=0&p=1&postcode=3038&ps=100

stijnkenens
21 juli 2011, 11:50
Ha, mss toch een beter idee, waarom niet, zal hier eens wat rond neuzen...

Merci in ieder geval, en ik hou jullie op de hoogte.

Ik wou het vooral niet met een naaimachine doen omdat zo'n ding teveel herrie maakt.

Soit, to be continued !!!


s.

oigun
21 juli 2011, 17:06
Als je alleen het motortje en het pedaal gebruikt valt de herrie wel mee hoor.
Hetgeen wat bij die van mij herrie maakt is het tellertje :seriousf:
Maar dat zou je kunnen oplossen door een elektronisch systeem te gebruiken.

Jambi
22 juli 2011, 13:08
Ik heb een lichtdimemr erop, werkt prima. Voor ena chterauit weet ik niet, ik heb een as aan twee kanten zitten.

rijsberman
22 juli 2011, 13:15
Zo'n gelijkstroommotortje draait de andere kant op als je + en - andersom aansluit, da's niet zo moeilijk te bedraden met zo'n on/of/on schakelaar, maar je kunt ook de + en - even andersom doen, als je daar een plugje ofzo voor hebt.

stijnkenens
22 juli 2011, 15:04
Heb gisteren 2 potmeters verbrand ...:soinnocent:

Misschien toch maar voor de marklin-trafo gaan, ben reeds in onderhandeling.

Zo'n licht dimmer, werkt dat ook voor 7,5 volt?


s.

stijnkenens
19 september 2012, 13:54
Even omhoog schoppen.
De winder werkt, nog steeds zonder toerenteller, maar dat vind ik iet erg, zo was het in het oude fender tijdperk ook.

Maar toch ...
Ik heb geen zin in die schatten pickupwinder, veel te duur.

Maar er bestaat een alternatief, denk ik ...

Een machientje dat blijkbaar enkel in het tattoo milieu bekend is, maar waarom ...

http://i.ebayimg.com/00/s/OTcxWDE2MDA=/$(KGrHqV,!lkE6BmewOn-BOoG3+M(KQ~~60_3.JPG

Het kan met de hand (ratio 1:1 of 1:8 ) maar je kan ook een motortje aan hangen.

$73, daar kan je toch niet voor sukkelen?

Iemand al ervaring mee?



s.

Ypma
19 september 2012, 14:12
Stijn, ik heb een rekenmachine waarbij ik het contact onder de "=" knop heb doorgeschakeld naar een reedcontact. (in mijn geval de sensor van een fietscomputer.) Dit soort schakelaars worden getriggerd door een magneet. 1+1=... Iedere keer dat de magneet de schakelaar passeert zal de rekenmachine er dus één bij optellen. Je moet dus zorgen voor een magneet op je elementblokje (of whatever je ervoor gebruikt).
Om het geheel in balans te houden heb ik aan de andere kant een paar ringen van hetzelfde gewicht gemonteerd. Totale kosten: 3 Euro.

Wellicht heb je er wat aan.

oigun
19 september 2012, 14:40
Stijn, gebruik gewoon een oude naaimachien.. daar kan je met dubbelzijdig tape de bobbin op vast plakken en met de voetpedaal werkt het heel prettig. Sloop hem leeg zodat je alleen de aandrijfas en motor over hebt en het is ook nog redelijk stil en super stabiel.