PDA

View Full Version : Raad gevraagd bij opknappen toets



thehog
20 juli 2011, 00:24
Dezelfde Hagstrom III als in mijn vorige post.

De toets is gemaakt van donkerbruin hout, hard, maar met open structuur (korte 'groefjes'). Geen idee wat dat voor hout is, en ook niet of het gelakt/geolied o.i.d moet zijn.

Wat kan ik het beste doen, (schoon)schuren en onbewerkt laten? Of moet dat gelakt worden o.i.d?

De vorige eigenaar hieldt volgens mij vooral van het open Am accoord, het hout op die posities is duidelijk voelbaar 'ingedeukt'. Ik zou dat met flink schuren wel weer recht kunnen krijgen, maar... is dat verstandig?

http://www1.picturepush.com/photo/a/6132359/640/Anonymous/HIII.jpg

rijsberman
20 juli 2011, 00:46
Zet er uit als pallisander/rosewood. Hoef je niet uitgebreid te bewerken. Schoonmaken, bijvoorbeeld met lemon oil, is zat. Als hij erg droog is, kan je er dun wat olie op doen, nodig is het niet direct.
Of je die deukjes euit wilt schuren moet je zelf beoordelen, maar dan moet je wel de hele toets schuren. Anders schuur je misschien een deuk in je toets. Ik zou het zo laten, denk ik.

stijnkenens
20 juli 2011, 08:55
Ik zie net in je ander topic dat de frets er reeds uit zijn, dan is het een pak gemakkelijker om de toets te reinigen: grof schuren, maar wel met een lange lat waarop schuurpapier is gelijmd met dubbelzijdige tape, anders ga je een holle of bolle toets schuren. Let op de juiste radius!

Ik zou je geen zorgen maken over die kleine putjes onder het Am akkoord die zijn niet storend bij het spelen.

En voor het fretten de fretslots terug dieper zagen, als je veel van de toets hebt gezaagd.

p.s. Als je schuifmaat maar tot 0,6 mm gaat, raad ik toch aan een nieuwe te kopen :)


s.

no 1 hops
20 juli 2011, 09:00
een bekende gitaar reparateur raad nafta aan (aansteker vloeistof voor zippo's etc) om schoon te maken.
het is zeer vluchtig, zeer brandbaar dus rubberhandschoenen dragen en niet met sigaret of je neus er te dicht boven hangen als je het gebruikt ;-)
ik zou lemon oil (zuur) ontraden en dat vreet toch aan het hout.

als je de deukjes eruit wilt halen koop dan een radius blok en schuur daarmee alles zoals je wilt.
houd wel rekening met de fretslots.
als je te ver schuurt dan passen de frets er niet meer in en moet je met een zaagje de slots uitdiepen.

wil je het hout behandelen, dan zou ik aan Danish oil denken.

hier een project dat ik heb gedaan
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?108806-rep.-fretboard-jarock&highlight=jarock

G.G.
20 juli 2011, 10:03
Kleine tip als je de slots gaat verdiepen met een zaagje. Boor twee gaatjes door je zaagblad en schroef een latje langs je zaagblad als dieptebeperking.

thehog
21 juli 2011, 00:04
Ok, ik denk dat ik het hout licht opschuur tot het ergste van de deukes weg is. Maar, welk radius blok zou ik dan moeten kopen? Ik zie bij bv Guitarsupplies dat er veel maten zijn. En ook een radius meterset voor EUR 30, maar ja da's best veel voor 1 keer meten ... Is een radius blok echt nodig?

MartinL
21 juli 2011, 07:30
Ok, ik denk dat ik het hout licht opschuur tot het ergste van de deukes weg is. Maar, welk radius blok zou ik dan moeten kopen? Ik zie bij bv Guitarsupplies dat er veel maten zijn. En ook een radius meterset voor EUR 30, maar ja da's best veel voor 1 keer meten ... Is een radius blok echt nodig?

Als je toch moet schuren, dan vullen de deukjes zich met houtstof.
Laat er een drupje (dunne) secondelijm in lopen, even drogen daarna schuren.

ps, ik heb een pdf met radius gauges naar je gemaild.
Succes

stijnkenens
21 juli 2011, 12:08
Als je die deukjes opvult met houtstof en seconden lijm dan gaan ze nog meer opvallen als ervoor. En als je die er persé uit wil, heb je kans dat je door de positiedots heen schuurt.

Een radius blok is niet echt nodig, plak gewoon grof schuurpapier op de smalle kant van een lange balk van +/- 18 mm breed en 70 hoog, met minstens de lengte van de toets. Zo is het moeilijker om een holte of bolling in je toets te schuren, wel goed ondersteunen.
En schuur in de richting van de snaren (dus taps toelopend naar de topkam) Dat miniem klein beetje verschil in radius ga je niet voelen, en als je het goed doet (met zelf gemaakte radiusmal af en toe checken, kom je er heel goedkoop vanaf)

Zorg dat de hals recht is voordat je hieraan begint.

Daarna licht opschuren met fijner schuurpapier en fretslots checken.


s.