PDA

View Full Version : Welke maat fret kiezen?



thehog
19 juli 2011, 23:56
Hallo,

Ik ben een oude Hagstrum IIII aan het opknappen. D'r was een stuk van de top afgebroken, body vol putjes en krassen, frets versleten, electronica ook.

Nu heb ik de frets verwijderd, dat ging gelukkig goed. Met een schuifmaat meet ik dat ze ongeveer 2,0 mm breed zijn en 2.5 mm hoog. Het is allen moeilijk de breedte van de onderkant op te meten. Het is ongeveer 0.5 mm, de 'tanden' zijn erg klein, schuifmaat komt niet verder dan 0.6.

Dus... welke vervangende frets heb ik dan nodig? In een webwinkel zie ik deze, Dunlop medium:
(A=hoogte, B=breedte, C=breedte onderkant+tanden, D=breedte onderkant zonder tanden).

6200:
A in mm: 2,54 B in mm: 2,00 C in mm: 1,14 D in mm: 0,60 E in mm: 1,10

6210:
A in mm: 2,54 B in mm: 2,00 C in mm: 0,86 D in mm: 0,50 E in mm: 1,10

6230:
A in mm: 2,47 B in mm: 2,03 C in mm: 0,94 D in mm: 0,51 E in mm: 1,09

Maar, A, B en D zijn wel OK, maar C lijkt niet op de maat van de oude frets (te brede tanden?).

Wat raden jullie aan? 6210 kopen en hopen dat het past? Fretsleuf breder zagen als het niet past? Of een ander merk?

barno
20 juli 2011, 00:02
als slot iets te smal is: je kan ook de tandjes op de frettang wat platter slijpen of vijlen. moeten er ingaan met wat hamer tikken. als je hard moet kloppen, is de tang te breed.

G.G.
20 juli 2011, 08:07
Of de slots ietsjes breder maken door ze met een ander zaagblad na te lopen. Ga voor het type dat je zelf het prettigst vind en pas dan de tang of de slots aan om de boel passend te krijgen. Zoals Barno zegt kan je de tang smaller maken, maar ook breder door er een zigzagpatroon in aan te brengen (zie Stew Mac) of je maakt de slots breder.

BLUEWEY
24 juli 2011, 08:11
Hoi Hog,

met die info die jij hebt over je frets, kun je eventueel Vox H. ff bellen en die zullen je hoogstw.lijk het beste advies kunnen geven.