PDA

View Full Version : buizenversterker op standby zonder cab?



wizzie1982
19 juli 2011, 23:25
Hoi,

ik ben sinds vorige week wat aan het experimenteren met onze hele band op in-ear monitors. Mijn eigen ENGL SE heeft een line-out, die zeer acceptabel klinkt voor de in-ear mix. De versterker van de andere gitarist is een powerball die ik via de fxloop send koppel aan de input van mijn H&K redbox en op die manier dus eigenlijk ook voorzie van een line-out. Beide versterkers kunnen nu dus op standby, en toch geluid produceren.

Mijn vraag; als deze versterkers op standby staan, mag ik ze dan zonder cab gebruiken of is dit alsnog slecht voor de versterker? ik kon in de powerball manual niet zo veel vinden hierover, maar ik meen dat mijn SE er sowieso een beveiliging voor heeft ingebouwd.

iemand een idee?

alvast bedankt!

flo123
20 juli 2011, 00:10
Als je de buizen versterker op standby zet, zal deze geen geluid maken omdat er geen voedingspanning op de buizen staat. Daarom hoeft er in standby ook niet per sé een speaker aan te hangen.

peter_heijnen
20 juli 2011, 08:06
Hey Flo, ik heb op je bandlinks geklikt en zit nu naar jullie te luisteren.

HELEMAAL TE GEK! :)

cluseau
20 juli 2011, 08:10
Beide versterkers kunnen nu dus op standby, en toch geluid produceren.

Dat klopt, uitzondering voor een Engl is dat ze wel degelijk geluid produceren uit de preamp. Alleen de eindbuizen worden op standby gezet maar de rest van de amp blijft gewoon werken. Zonder cab volkomen veilig tot iemand per ongeluk aan de switch komt. Voor de veiligheid zou je ipv je cab een kortgesloten jack kunnen inpluggen. Een kortsluiting is niet gelijk fataal waar een open uitgang dat wel kan zijn.

HaroldA
20 juli 2011, 08:29
Een tijdje terug stond ik helemaal vooraan bij Devin Townsend in de 013. Gaaf denk je, maar nee: ze speelden allemaal over inears dus je hoorde alleen drums. Flinke domper op wat eigenlijk een heel gaaf optreden kon zijn...

Doe je publiek een plezier en laat die versterker gewoon geluid maken!

Rutger
20 juli 2011, 09:21
:dontgeti:

Ik neem aan dat dat geluid gewoon uit de PA had moeten komen?

HaroldA
20 juli 2011, 09:22
Ik neem aan dat dat geluid gewoon uit de PA had moeten komen?

Die stond minimaal 10 meter verderop en in de zaal gericht. Voor aan het podium kon je die amper horen.

Inear: Schitterend voor de muzikant, dodelijk voor je fans vooraan het podium.

flo123
20 juli 2011, 12:29
Dat klopt, uitzondering voor een Engl is dat ze wel degelijk geluid produceren uit de preamp. Alleen de eindbuizen worden op standby gezet maar de rest van de amp blijft gewoon werken.
Ik leer iedere dag weer wat nieuws. :)

wizzie1982
27 juli 2011, 00:53
klinkt interessant! thanks voor de reacties :)

@haroldA: live gaan ze wel gewoon aan, de geluidsman gaat ook gewoon de amps mic-en, maar het gaat ons erom dat we in de oefenruimte niet perse cabs mee hoeven nemen.. scheelt voor repetities weer gesleep ;) live wil ik heel graag gewoon mn cabinet sound houden voor in de zaal, maar voor de in-ears is het line signaal wel practisch :)

Toaster
27 juli 2011, 11:59
Hmm elk merk werkt weer anders.

Heb ik gelijk een vraag over mijn Mesa Boogie F50. Die heeft 2 line outs. Een koptelefoon en een recording out.

uit beide outputs komt echter alleen geluid uit als de versterker van standby wordt gehaald. Beetje raar natuurlijk omdat je dan gewoon geluid krijgt uit de speaker.

Mijn eigen logica zegt dan dat ik gewoon de speaker kan loskoppelen als ik over alleen koptelefoon of recording out wil spelen? (zelf nog maar één keer geprobeerd voor 5 minuten)

Of maak ik een denkfout?

bass blom
27 juli 2011, 12:05
je moet ergens een:
Silent Record Mute Switch
hebben :soinnocent:

interessander
27 juli 2011, 12:47
Yep staat gewoon in de manual, achterop en onderop het chassis, naast de send/return:

http://www.mesaboogie.com/Product_Info/Out_of%20_Production/F-Series/F-50/F-50CloseUp/F-50-rearLgr2.jpg

Bijl
27 juli 2011, 15:41
Mocht je gaas voor je buizen hebben op die plek, er is een rond in gat aangebracht waardoor je de switch kan bereiken.

(wat zit daar een klein speakertje in zeg) :soinnocent:

harrie-beton
27 juli 2011, 16:58
Ongebruikelijk om zo gitaar signaal te tappen. Als ik het verschil tussen een direct geluid uit speakers hoor en het geluid direct uit een pre amp kan ik me niet voorstellen dat je tevreden bent. Zeker bij rock nummers is het geluid direct uit een pre amp lelijk en fuzzy.

De meeste in ear gebruikers doen het ook niet zo maar gebruiken of modelling/speaker simulatie. Of een kleine speaker en een mic ervoor.

Wel heel goed dat je oefent met in ear. Dat deden wij ook en de optredens werden er beter door.

Toaster
27 juli 2011, 18:22
Mocht je gaas voor je buizen hebben op die plek, er is een rond in gat aangebracht waardoor je de switch kan bereiken.

(wat zit daar een klein speakertje in zeg) :soinnocent:

Ja ! gevonden! bedankt allemaal.

Een keer een koptelefoon op aangesloten. En ik heb er nooit echt aandacht aan besteed verder. Maar nu ga ik het denk ik vaker gebruiken!