PDA

View Full Version : G-major + stomboxes: via midi-looper schakelen?



BurnsRJ
19 juli 2011, 16:34
Ik ben mijn apparatuur onder de loep aan het nemen, en liep tegen het volgende aan.

Ik heb een G-major, Z-11 midi-controller van ENGL en diverse stomboxes. Kan ik mijn appartuur zo instellen dat ik via mijn midi-controller zowel de G-major kan bedienen en tegelijkertijd bepaalde stomboxes aan of uit kan zetten wanneer ik van patch switch? Dus met een druk op de knop bedien ik zowel de G-major maar ook een aantal stompboxes. Ik las dat er mogelijkheden zijn met een midi-looper, heeft iemand hiervoor een oplossing?

Alvast hartelijk dank voor de reactie(s)!

Liquid_Metal
19 juli 2011, 17:36
Ja dat kan maar daar heb je inderdaad een looper voor nodig. En een goede foot controller (die ook CC-boodschappen kan versturen).

BurnsRJ
19 juli 2011, 18:17
Excuus, ik bedoel uiteraard de Z-12. Dank voor je reactie!

Dat is dus al een probleem, aangezien de Z-12 dat niet kan. Welke midi-controller en midi-looper is aan te raden?

pentafox
20 juli 2011, 11:56
Ik heb een Rocktron loper Patchmate 8 en een Berhinger FCB1010, gaat als een trein.
Je kan 8 schakelingen met midi aansturen. Zelf heb ik een aantal (drive) pedaaltjes en een G-Major.
De drive pedaaltjes zitten voor in de keten en de Gmajor via de FX loop van de Vox.
Gitaar->[ Rocktron->pedaaltjes ]->AC30FXuit->[ Rocktron->G-Major]->AC30FXin.
De Rocktron bedien ik via midi. Alles keurig in een fligthcase, alleen de FCB1010 voor je voeten.....

BurnsRJ
20 juli 2011, 12:17
Lukt dit echt niet met een ENGL Z-12, ik begrijp niet zo goed waarom je voor deze situatie cc boodschappen moet kunnen versturen?

peter_heijnen
20 juli 2011, 12:23
Met pc's regel je programchanges: in ieder programma bepaal je van te voren welk pedaal aan/uit staat. Als je dat programma dan oproept zit je vast aan die combinatie van pedalen.

Als je ook cc's hebt, zit je niet meer vast aan een van te voren geprogrammeerde combinatie. Je kunt aan iedere cc een pedaal toewijzen en binnen ieder programma bewuste cc's gebruiken om pedalen afzonderlijk aan/uit te kunnen zetten.

Zoals jij het beschrijft in je opening, dus alles wisselen per patch, heb je geen cc's nodig.

BurnsRJ
20 juli 2011, 12:32
Precies, dat is wat ik ook dacht. Ik wil alleen maar gebruik maken van geprogrammeerde programma's. Ik begrijp dat je met cc's effecten aan en uit kunt zetten, maar dat hoeft van mij niet per se. Ik begrijp dus dat de Z-12in combinatie met een midi-looper voldoet, zoals beschreven door Pentafox.

peter_heijnen
20 juli 2011, 12:38
Ja.

Btw had je mijn pm eerder al gezien?

TimS
20 juli 2011, 13:05
Is het niet zo dat de meest gebruikte looper, de Voodoo Lab GCX, alleen met CC's werkt?

Je kunt ook een looper nemen als de Musicomlab EFX. Daar zit meteen een midi controller in. Je hebt dan het voordeel dat je de instellingen van je pedalen gemakkelijk aan kunt passen. Een wah en tuner zijn vaak toch handig om voor je hebben liggen.

peter_heijnen
20 juli 2011, 13:27
http://www.loopersparadise.de/de/kat.php

Liquid_Metal
20 juli 2011, 13:31
Is het niet zo dat de meest gebruikte looper, de Voodoo Lab GCX, alleen met CC's werkt?

Je kunt ook een looper nemen als de Musicomlab EFX. Daar zit meteen een midi controller in. Je hebt dan het voordeel dat je de instellingen van je pedalen gemakkelijk aan kunt passen. Een wah en tuner zijn vaak toch handig om voor je hebben liggen.

Klopt. De meeste loopers hebben dat volgens mij.

BurnsRJ
20 juli 2011, 15:36
Ik heb een Rocktron loper Patchmate 8 en een Berhinger FCB1010, gaat als een trein.
Je kan 8 schakelingen met midi aansturen. Zelf heb ik een aantal (drive) pedaaltjes en een G-Major.
De drive pedaaltjes zitten voor in de keten en de Gmajor via de FX loop van de Vox.
Gitaar->[ Rocktron->pedaaltjes ]->AC30FXuit->[ Rocktron->G-Major]->AC30FXin.
De Rocktron bedien ik via midi. Alles keurig in een fligthcase, alleen de FCB1010 voor je voeten.....

Kan ik met mijn ENGL Z-12 in combintatie met een Rocktron loper Patchmate 8mijn doel bereiken? Ik lees op het internet dat men altijd twee keer zou moeten 'stampen' om te switchen: dat is nu net wat ik wil voorkomen. Ik wil bijvoorbeeld van een clean + G-major chorus, naar een overdrive + tubescreamer + G-major delay met 1 druk op mijn midi-controller. Lukt dat met de Z-12 en de Rocktron Loper Patchmate 8 (uitgaande van de Z-12 die enkel pcc's kan verzenden)?.

Ik ben iig al wel wijzer geworden vandaag!

interessander
20 juli 2011, 16:06
Zou moeten lukken, ik heb zelf een Z-12 icm een Laney Babelswitch gehad en kon met deze combinatie enkel via CC's kanalen en effecten tegelijk switchen.
Nu doe ik het zelfde met een Rocktron Midi Mate en een Exef looper/switcher.
Twee keer stampen om te switchen zou alleen zo zijn als je van bank gaat wisselen, normaal gezien moet je een setting met een klik op kunnen roepen.

pentafox
20 juli 2011, 20:18
Kan ik met mijn ENGL Z-12 in combintatie met een Rocktron loper Patchmate 8mijn doel bereiken? Ik lees op het internet dat men altijd twee keer zou moeten 'stampen' om te switchen: dat is nu net wat ik wil voorkomen. Ik wil bijvoorbeeld van een clean + G-major chorus, naar een overdrive + tubescreamer + G-major delay met 1 druk op mijn midi-controller. Lukt dat met de Z-12 en de Rocktron Loper Patchmate 8 (uitgaande van de Z-12 die enkel pcc's kan verzenden)?.

De Engl Z12 ken ik niet, maar op het web staat het vast wel ergens vermeld hoe die combi werkt.

Dat twee keer trappen kan je voorkomen door de "stomboxes" direct met een preset te programmeren. Als je met een Program Change (PC) schakelt dan neemt ie bv. een chorus o.i.d. mee. Die staat dan gelijk aan. Wil je dat niet dan moet je idd na de PC, de knop met daaronder de chorus (cc commando) even weer intrappen. Mijn "standaard" bank is opgebouwd met de nr's 1 t/m 5 voor verschillende drives en 6 t/m 10 voor effecten. Bij de meeste heb ik een minimaal aantal effecten mee geprogrammeerd. Bij het solo kanaal staat standaard een delay en compressor aan. Ook heb ik een tal van geprogrammeerde presets om direct (1 x stampen) naar een bepaald geluid te gaan (U2 nummers bijvoorbeeld).

Als je veel met vaste presets werkt hoef je minder te tapdansen (al valt dat tapdansen behoorlijk mee als je dat vergelijkt met een plank vol met pedaaltjes).

Ben je perse aangewzen op de Z12? Een FCB1010 is wel een leuk apparaat hoor en al helemaal met een UNO chip.

BurnsRJ
20 juli 2011, 20:34
Ik heb een Z-12 in mijn pedalboard, dus het lijkt mij wel handig om dat zo te houden. Ik denk dat ik een heel eind kom met de pc's, dus mocht dat onvoldoende blijken te zijn dan zal ik moeten overstappen op een andere controller. Dat is dan ook geen probleem, maar bij voorkeur nog even niet. Mocht iemand nog tips hebben: graag, in ieder geval dank voor de reacties. Ik kan nu gerichter zoeken naar wat ik wil!

BurnsRJ
21 juli 2011, 09:13
Even voor de zekerheid: kan iemand mij bevestigen dat wat ik wil ook lukt met een ENGL Z-11 midi controller? Volgens mij moet dat kunnen.....

peter_heijnen
21 juli 2011, 09:40
Nee, dat kan niet. Het is geen looper maar een switcher, de benaming 'loops' op het apparaat is verwarrend zo niet misleidend. Je kunt het ook zien aan het ontbreken van in- en outputs.

http://www.engl-amps.com/manuals/z11-om.pdf

Je moet je realiseren dat wanneer je met loops werkt, je pedalen altijd aan staan en je ze met een loop in en uit de signaalweg 'loopt' zodat je gitaarsignaal door betreffend pedaal gaat.

Met een switcher 'switch' je de erop aangesloten apparaten daadwerkelijk on/off, maar daarvoor moet het aan te sturende apparaat wel een 'switch-input' hebben. Oa Nobels pedalen hebben dat.

interessander
21 juli 2011, 09:45
Zo te zien kan de Z-11 alleen kanalen schakelen.

Dit apparaat zou wel kunnen wat je wil: http://link.marktplaats.nl/462101748

peter_heijnen
21 juli 2011, 09:50
Die kan het, maar wel alleen op 120V. ;)

Ik had TS via pm ook al mijn exef combiswitcher -jou niet onbekend- aangeraden. :)

interessander
21 juli 2011, 09:54
Ah jammer daar had ik overheen gelezen. Tja ik ben nog steeds erg tevreden met de Exef, de helft zo klein maar met meer opties dan veel andere switchers/loopers.

BurnsRJ
21 juli 2011, 11:01
Die kan het, maar wel alleen op 120V. ;)

Ik had TS via pm ook al mijn exef combiswitcher -jou niet onbekend- aangeraden. :)

Ik heb je net een mail gestuurd. Wellicht kun je me nog wat nadere info toesturen. Thanx!