PDA

View Full Version : adapter



Patchanka
25 mei 2003, 17:03
Ik heb de volgende pedalen die ik aan 1 adapter wil hangen:

Boss SD-1

Thomasvv
25 mei 2003, 17:09
Hmmmkay.. ik ga ervanuit dat je meerdere dingen eraan wilt hangen maar je weet niet hoe, of je weet niet of dat kan...

hoe: er zijn splitterkabelties waar je 3 tot 5 dingen op kan aansluiten op 1 adapter

of het kan: als het gezamelijke vermogen wat je pedaaltjes verbruiken bij elkaar niet meer is dan wat de adapter aan kan (staat meestal op de apparaatjes) dan is er niks aan de hand

Patchanka
25 mei 2003, 17:11
Ik heb de volgende pedalen die ik aan 1 adapter wil hangen:
- Boss SD-1 (ACA-220)
- Boss MT-2 (PSA-220)
- DOD FX90 (10v DC negative ground power supply)
- Dunlop Cry Baby

Nu heb ik begrepen dat ik een gestabiliseerde adapter moet kopen van 220 naar 9v, met een groot aantal mA. Maar:

1. Hoeveel mA moet ie dan zijn?
2. Wat is het verschil tussen een Boss PSA-220 en een ACA-220?
3. Waar kan je die (Boss, DOD, Dunlop)stekkertjes kopen?
4. Tips? Iemand?

Waarom maken die producenten het zo #$% moeilijk...als gitarist wil ik gewoon spelen en hier helemaal niet mee bezig zijn...

wietse
25 mei 2003, 18:53
ik heb zelf 2 pedalen ook aan 1 voeding hangen moet je wel een losse kabel met het goede stekkertje erbij aanzetten voor het 2e pedaaltje.
de standaard adapters die erbij zaten( zo'n
kruisje met 4 soorten er aan )daar paste 1 van gewoon in m'n boss pedalen.
meestal zijn die pluggen wel aardig standaard jekan de voedingen ook kopen met
een heel setje losse adapters erbij .
de voeding die ik gebruik is 300mA en gewoon een universele voeding.

Diedo
25 mei 2003, 19:40
wat ik me nu ga afvragen:
ik ben zelf een distortion aan het bouwen(MXR distortion+) en nu wil ik daar behalve batterij voeding ook een adapter op aan kunnen sluiten...

maakt het nu uit dat de batterij 110 mA is en de apapter 500mA??? ik heb het gevoel dat als ik dit er zonder weerstand(80 ohm) tussen zet dat ik dan het hele pedaal uitrook...

maar ik lees hier dat je gewoon een adapter met meer vermogen(dus meer mA want de spannig blijft gelijk) kan aansluiten...

hoe zit het nou echt???

Diedo

andy
26 mei 2003, 00:20
Op 2003-05-25 17:11, schreef Patchanka:
Ik heb de volgende pedalen die ik aan 1 adapter wil hangen:
- Boss SD-1 (ACA-220)
- Boss MT-2 (PSA-220)
- DOD FX90 (10v DC negative ground power supply)
- Dunlop Cry Baby


Nu heb ik begrepen dat ik een gestabiliseerde adapter moet kopen van 220 naar 9v, met een groot aantal mA. Maar:

1. Hoeveel mA moet ie dan zijn?
2. Wat is het verschil tussen een Boss PSA-220 en een ACA-220?
3. Waar kan je die (Boss, DOD, Dunlop)stekkertjes kopen?
4. Tips? Iemand?

Waarom maken die producenten het zo #$% moeilijk...als gitarist wil ik gewoon spelen en hier helemaal niet mee bezig zijn...

Je moet ff checken hoeveel je pedaaltjes vreten, dat bij elkaar optellen en dan weet je hoe zwaar je adapter moet zijn. Ik heb ook zo"n snoertje waar je meerdere apparaten aan kunt hangen. Maar die heb ik ooit gekregen, Volgens mij kwam die uit een doe het zelf zaak. Daar heb ik trouwens ook mijn uitgebalanceerde adapter vandaan. Voldoet bij bij net zo goed als een Ibanez of Boss adapter. Alleen is de doe het zelf adapter aanzienlijk goedkoper. Maar misschien dat anderen daaar heel anders over denken.
Ik werk trouwens sinds een tijd met oplaadbare batterijen, want al die snoeren op het podium werden me wat te vaak losgetrapt.

Dirk_Hendrik
26 mei 2003, 08:47
Op 2003-05-25 19:40, schreef Diedo:
maakt het nu uit dat de batterij 110 mA is en de apapter 500mA???


Kan. Is geen enkel probleem zolang je spanning maar netjes 9 volt blijft. Verder is een Distortion+ niet kritisch met zijn voedingsspanning. Voordat je rookontwikkeling krijgt moet je er zo'n 30 volt opzetten. Dat is de maximale voedingsspanning van de gebruikte opamp.

Phyrexian
26 mei 2003, 09:23
Effe over die boss-adapters.
Er zijn er dus twee: de ACA en de PCA.

Oudere ACA pedalen werken niet met de PCA adapter en omgekeerd. Héél frustrerend.

Het voordeel met die nieuwe PCA adapter is dat je ermee een TU-2, LS-2 of NS-2 kan voeden en van daaruit andere PCA pedalen kan voorzien van stroom. Handig.
Voor ACA pedalen bestaat er zo géén systeem.
Boss stroom-adpaters zijn duur. Maar als je een andere adapter vind met identiek dezelfde specs dan zou ik die gebruiken.

Patchanka
28 mei 2003, 12:50
Maar is een universele adapter ACA of PCA? Of maakt het niet uit en kan ik een universele adapter mijn SD1 (ACA) en MT2 (PCA) laten voeden....

Nog een vraagje: mijn DOD FX90 vraagt om 10v terwijl Boss om 9v vraagt. Nu hoorde ik dat dat verschilo zo klein is dat het weinig uitmaakt. Maar wordt je signaal dan niet zachter?

Bedankt voor alle reacties trouwens! Het begint langzaam een klein beetje duidelijkerte worden, maar waarom de fabrikanten zo moeilijk doen $$$$nap ik nog steeds niet...

De Teng
28 mei 2003, 13:49
Ik zal eens wat licht brengen in deze zaak ;-) Leest en vreest!

Punt 1: koop een universele gestabiliseerde adapter. De meesten geven ongeveer 9V af, een heel aantal ook 9,3 V bijvoorbeeld. Een gestabiliseerde wil zeggen dat als je een piek of dal in je aanbod qua stroom krijgt, dat het apparaatje nog steeds een standaard hoeveelheid afgeeft. Een piek of een dal heb je zo te pakken, zeker als je aan het spelen bent in een kroegje, waar even met de lichten wordt gekloot die op dezelfde groep zitten. Zou niet mogen, maar het gebeurt toch vaak zat.

Punt 2: de fabrikanten naaien je aan alle kanten. Ze vinden allemaal dat jij hun type adapter moet kopen, terwijl het op hetzelfde neer komt.

Dat is het volgende, verduidelijkt met een voorbeeld:

Het V(oltage) is het aantal joules per coulomb. Een coulomb is een eenheid, vergelijkbaar met vrachtwagentjes. Hoeveel pakjes er in die vrachtwagentjes zit, is essentieel voor de werking van het pedaaltje. Stel je voor dat het pedaal alleen maar goed werkt met minstens acht pakjes per keer dat het vrachtwagentje langs komt en je biedt er maar vijf aan. Gevolg: pedaaltje doet het niet. (vergelijk dus het pedaaltje dat werkt op 9V. Bij een teveel aan pakjes, die toch graag afgegeven 'willen' worden, ontstaat er schade. Laten we stellen dat er een overschot aan lading komt, dat vaak omgezet wordt in warmte. Je pedaaltje kan dus doorbranden.

Nu is dat natuurlijk nog niet alles: er moeten genoeg Coulombs (dus vrachtwagentjes) langskomen. Dit stelt het aantal Ampere voor. Dit is de electrische eenheid voor het aantal coulombs per seconde wat 'langskomt'. Bij te weinig vrachtwagentjes doet het pedaaltje het niet goed en bij te veel is er niks aan de hand. Ze blijven gewoon in de opslag staan, totdat ze nodig zijn. Bij wijze van spreke een kwestie van vraag en aanbod. Je moet zorgen dat het aanbod gelijk blijft.

Wat is nu de kern: Aantal Volt moet gelijk blijven, vaak 9V. Aantal mA moet gelijk of groter zijn. Het beste kun je dus een te groot aantal mA kiezen, zodat je later er nog meer 9V pedaaltjes aan kunt lussen. Als ze nou toevallig 10V vragen is niet erg. Dat merk je niet in je signaal, het is nl. berekent op de pieken die zo'n pedaal vraagt en die haalt ie toch bijna nooit. Maak je ook niet druk om de doorlus kabeltjes, want die zijn allemaal parallel. Dit houdt in dat je 9V blijft aanbieden, maar minder aantal mA, waar je toch al genoeg van had. Het is dus raadzaam om te weten hoeveel aanbod je hebt en hoeveel vraag nodig is. Chorus pedaaltjes e.d. vragen vaak heel weinig, terwijl distortion pedaaltjes meer vragen, zeker die met buizen.


Pfff..... wat een verhaal. Ik ben veel te goed voor deze wereld. :D

PS: voor degene die nog vragen heeft, selecteer niet de hele tekst alright? ;)

Negative K3 fan
28 mei 2003, 14:18
dat heb je wel heel erg kinderlijk uitgelegd :D maar het klopt allemaal wel. Verkopen ze trouwens geen pedalen die een paar ampere kunnen leveren, waar je dus 20 pedaltjes op kunt aansluite, of zijn id heel duur/groot/weetikveel?

De Teng
28 mei 2003, 14:27
Maar kloppen doet het en daar gaat het om! Mensen die het al weten vinden het misschien kinderlijk (geen aanval op jou overigens). Niet iedereen heeft daar voldoende kennis over/ onderwijs in gehad, dus dan moet je met niet al te moeilijke voorbeelden aan komen. Kunst van het uitleggen... moet ik niet PABO gaan doen ipv Diergeneeskunde :D

De Teng
28 mei 2003, 14:35
dat heb je wel heel erg kinderlijk uitgelegd :D maar het klopt allemaal wel. Verkopen ze trouwens geen pedalen die een paar ampere kunnen leveren, waar je dus 20 pedaltjes op kunt aansluite, of zijn id heel duur/groot/weetikveel?

Ja, bij de autozaken..accu's zijn dat en als je ze aanraakt ben je geschocked ;)

Negative K3 fan
28 mei 2003, 15:42
als je dingen aanraakt ggaaat het toch puur om het voltage niet om het aantal amperes omdat je lichaam een vrij grote weerstand heeft?

De Teng
28 mei 2003, 15:48
... daar zeg je zoiets.

230V en 100mA voor een tiental seconden is genoeg om jou onder de grond te leggen. Als je nou bedenkt dat er uit accu's wel hele amperes komen (en dat is in electrische zin erg veel) dan heeft 50V ook nogal effect hoor... ene laag en het andere hoog dan valt het binnen de perken te houden. Als je je haar bvb alleen maar statisch wil maken, dan kun je dat doen met ontzettend hoge voltages, maar met heel weinig stroomsterkte. (natuurkunde proefje, VWO) Not to try at home svp...