PDA

View Full Version : luchtvochtigheid



Vinneh
19 juli 2011, 10:55
Hallo allen,
ik heb sinds ruim een week een nieuwe accoustische gitaar, een Blueridge BR40.
Nu lees ik hier en daar dat de gitaar eigenlijk bij een luchtvochtigheid tussen de 40%-55%(?) bewaard moet worden. Volgens mij is het in NL vaak veel vochtiger?
Hoe lossen jullie dat op en zijn er nog andere bewaartips- en trucs?
Alvast bedankt! :noob:

Beginnertjekb
19 juli 2011, 12:04
Je moet altijd vanuit gaan: wat een mens prettig vind, qua luchtvochtigheid, wil een gitaar ook. Als de verwarming vaak aanstaat, kan je een waterbakje bij de verwarming zetten, een natte handdoek op de verwarming, planten regelmatig water geven enz. Je merkt het wanneer de snaren ontstemt raken, dat de luchtvochtigheid teveel/te weinig is. Daarom kan je het beste een gitaar bewaren op je slaapkamer.
Beter iets vochtig, dan te droog.
Ik hoop dat je iets aan de tips hebt.
Oh ja, het beste is om de kamer minder vochtig te maken, is onder andere door goed te ventileren.

Steeff
19 juli 2011, 12:16
Zelf merk ik weinig verschil tussen 20%-70%, maar m'n gitaren wel geloof ik ;-) Hout is gevoelig.

Ikzelf heb een kamer waar het vaak behoorlijk vochtig is, rondom 75% is normaal. Tot nu toe lijken mijn gitaren er niet onder te leiden, maar echt blij ben ik er niet mee.
Wat wel zo is: te droog is slechter dan te vochtig. Aan de andere kant: vochtiger maken is vaak makkelijker dan droger maken (vochtvreter is geloof ik het enige wat je kan doen).
Als het echt extreem is, doe dan de gitaar in z'n koffer met een vochtige doek / een klein zakje vochtvreter (afhankelijk van te droog / te nat), maar let op dat het in de koffer niet de andere kant op slaat.

Vinneh
20 juli 2011, 07:32
Bedankt voor de reacties. Erg droge lucht zullen we hier in NL niet echt tegenkomen, vooral dat vocht ben ik een beetje huiverig voor maar blijkbaar maak ik me te druk :)

-Martijn-
20 juli 2011, 19:57
Erg droge lucht zullen we hier in NL niet echt tegenkomen, vooral dat vocht ben ik een beetje huiverig voor maar blijkbaar maak ik me te druk :)

Bij mij is het juist omgedraaid. De luchtvochtigheid is dit voorjaar een aantal weken achtereen 25-30% geweest. Dan denk ik meestal wel drie keer na voordat ik het raam openzet. Te hoog heb ik nog nooit meegemaakt.