PDA

View Full Version : Fender Twin Reverb RI, bruikbaar in band (repetitie+gigs)? ervaringen?



SaferSephy
19 juli 2011, 08:44
Van het weekend in een winkel op een Twin Reverb RI gespeeld en ben erg onder de indruk van het geluid, mooi groot en super clean. Perfecte match met m'n strat.

Echter heb ik em nog niet in een bandsituatie kunnen proberen en vraag me af of dit uberhaubt wel kan gezien het feit dat hij 85 watt heeft. Het is namelijk wel zo dat hij lang niet zo oncontroleerbaar aanvoelt als een Deluxe of Super terwijl deze 22 en 45 watts, en je hebt een veel beter volume verloop, maar goed 85 watts blijft natuurlijk enorm veel voor een full tube amp.

Heeft iemand ervaringen met een Twin Reverb in een repetitie omgeving? hoe hard kon je het ding daarbij zetten. Ik vond hem echt mooi beginnen te klinken zo rond de 4 - 5, terwijl dit veel minder hard aanvoelde dan bij een super of deluxe

steph
19 juli 2011, 09:09
Ik denk dat je elke band wordt uitgekickt als je met een Twin reverb, met volume op 5 speelt:crazyhappy:
Zo hard heb ik m'n deluxe op het podium nog niet....
Of bedoel je dat ook juist?

De TwinReverb's zijn één van de langst/meest geproduceerde versterkers allertijden, dat zal vast een hele goede reden hebben...
En zolang je rug en je oren het aankunnen, is een strat/twin combinatie een hele mooie!

Mijn SFTR destijds mocht niet harder dan 2 en een half maximaal...

SaferSephy
19 juli 2011, 09:35
Ik denk dat je elke band wordt uitgekickt als je met een Twin reverb, met volume op 5 speelt:crazyhappy:
Zo hard heb ik m'n deluxe op het podium nog niet....
Of bedoel je dat ook juist?



Mjah dat is dus precies wat ik bedoel, vreemd he?

Kim Wilson
19 juli 2011, 10:05
Ik weet niet of een RI ongeveer dezelfde karakteristiek heeft als de oude silverface 100W Twin Reverbs, maar die ouwe bakken gaan bij standje 5 al teringhard. Nu is zo'n ding wel beter uitgebalanceerd qua geluid, het klinkt niet gauw schreeuwerig, maar toch. Dat zou je tijdens het testen toch moeten merken dat ie wel heel hard gaat. Zo niet, denk ik dat een RI toch anders reageert dan een oude TR.

barno
19 juli 2011, 10:13
Ik ben alleen blij met een Twin op een groot podium (outdoor that is). Geweldige amp dan. Maar voor alles wat indoor is: tè luid. toch als je wat randje buizencrunch van de amp wil.

Kim Wilson
19 juli 2011, 10:19
Ik ben alleen blij met een Twin op een groot podium (outdoor that is). Geweldige amp dan. Maar voor alles wat indoor is: tè luid. toch als je wat randje buizencrunch van de amp wil.
Ja, maar dat geldt voor elke Fender amp met 40 watt of meer. Mijn Vibrolux Reverb kan ik ook nergens lekker in de crunch draaien. De Deluxe Reverb is denk ik de zwaarste Fender amp waar dat op redelijk geaccepteerde volumes zou kunnen lukken. Alles wat daarboven zit (alle amps met minimaal 2 x 6L6) gaan daarvoor gewoon te hard.

steph
19 juli 2011, 11:17
Ted Nugent speelde op 6 Twins tegelijk live, maarja, die had roadies:chicken:

Er zijn ook zat gitaristen die repeteren met een 100watt top en kast, dus een twin kan ook natuurlijk. Een Twin koop je niet om z'n vervorming, blijft lekker lang clean, vooral met een vermogenzuigende dikke semi-akoustisch hondehok bijv.
@Hans, geloof me, ook de reïs. gaan knetter hard op 5!!!

muziekschuur
19 juli 2011, 11:41
Je kan twee buizen trekken. Heb je nog 50 watt. Op mijn The Twin zit een knop voor halvering. Dus dan heeft ie nog maar 25 watt.

Als je de Twin neemt met een Brownie van CMATMODS en eventueel een OCD dan denk ik dat je bij elke geluidssterkte van deze versterker kan genieten.

http://www.youtube.com/watch?v=S05J6zbPXec

Kingfisher
19 juli 2011, 11:49
Het is een dinosaurus, en weegt evenveel.

Maar behalve dat je na een paar keer sleuren een hernia zal oplopen; om er echt hét geluid uit te krijgen, moet ie loeihard staan, en blaas je voorbij elke veiligheidsnorm. Die twin is ontworpen en gebouwd in een tijdperk dat een PA nog niet bestond, en je zelf maar moest zorgen dat je een zaal meet een paar honderd man/een weide vol geluid kreeg. Nu is een Twin absoluut niet meer nodig.

Beetje zoals in de stad wonen, en een ferrari aanschaffen. Ik dacht dat hier iemand ooit al eens een post gezet had met de correcte bemerking dat alles boven 50 Watt weggegooid geld is in deze tijd.

Definitie van "te veel": neem een vrouwenborst, probeer zo veel mogelijk in jouw mond te steken. Al wat er niet in gaat, is gewoon "te veel". Wat heb je aan een versterker die tot 10 kan, als ze je aan 4 al met pek en veren besmeurd, op een rail buiten dragen .

muziekschuur
19 juli 2011, 11:53
http://www.youtube.com/watch?v=4XBD59IS_3o&NR=1&feature=fvwp

De Fender deluxe reverb wordt ook wel eens beschreven als de "smaller twin".

Dus die kan ook en heeft 22 watt.

SaferSephy
19 juli 2011, 14:06
http://www.youtube.com/watch?v=4XBD59IS_3o&NR=1&feature=fvwp

De Fender deluxe reverb wordt ook wel eens beschreven als de "smaller twin".

Dus die kan ook en heeft 22 watt.

Die heb ik. Hij klinkt geweldig alleen niet zo groot en vol als een twin. En hij blijft minder lang clean

steph
19 juli 2011, 16:22
Die heb ik. Hij klinkt geweldig alleen niet zo groot en vol als een twin. En hij blijft minder lang clean

Er is een modificatie, waarbij je 6L6 buizen in je deluxe kan doen.
Voor meer beuk zou je ook een externe cabinet kunnen proberen.
Uiteindelijk is bijv. een Deluxe een versterker van 30 of 40 jaar oud veel meer waard dan een Twin uit die tijd, die 2x zoveel koste. Dat moet te denken geven... Btw, heb je de Deluxe naast de Twin getest?

the sure thing
19 juli 2011, 21:13
als het geluid van een twin reverb RI je bevalt, koop m dan. Ik heb er ooit een optreden mee gedaan voor 2000+ man en ging prima.

In vergelijking met "oude" twins klinkt ie wat losser (ook wat flubberiger), maar het volume van de RI vind ik persoonlijk wat beheersbaarder. Als ik een RI tegenkom voor een te lage prijs, ga ik m zeker alsnog aanschaffen. Ik vind de RI ook beter op pedaaltjes reageren dan "de echte".

Eko
19 juli 2011, 21:48
Een twin is gebouwd op clean geluid , niet op randjes. Dat is nog uit de tijd dat Fender meer volume moest leveren en het ook nog clean moest blijven voor bv coutrylicks en begeleiding van zangers.
Eentueel randje en andere zaken komen gewoon uit pedalen. Het geluid is het mooiste wat je van Fender clean mag verwachten , diepe bass en sprankelend hoog met een reverb om te verdrinken ( als je wilt ) en een prachtige tremelo.
Nadeel is inderdaad z`n gewicht. Het is niet anders. Er zijn wel alternatieven , maar dat is bijna altijd : vele malen duurder , net zo zwaar enz.
Ik heb mijn alternatief gevonden in mijn Victoria Golden Melody. Maar je wilt de prijs niet weten.
Kleinere alternatieven klinken bij Fender altijd ieliger of je moet in de echte tweed periode kijken ( zie vele malen duurder).
Als je mijn echte alternatief voor jou wilt weten : kijk eens naar een Toneking Imperial . Kost het dubbele , maar is handelbaar , twee kanalen en onvoorstelbaar veelzijdig. Mark Knopfler zweert er bij.
Vandaag of morgen koop ik er gewoon 1 bij voor het mooie.....

Little Jay
20 juli 2011, 09:26
En grappig genoeg werd/wordt de Twin Reverb toch ook door heel veel jazzgitaristen gebruikt (inclusief ik zei de gek) in een jazzcombootje, die 'm dan inderdaad haast niet opendraaien. Voor een mooi clean (jazz) geluid hoeft 'ie helemaal niet keihard te gaan om pas mooi te klinken vind ik. Al dat vermogen 'te over' geeft toch een andere speelsensatie dan een kleinere versterker die harder moet werken. Ik vind 't wel lekker.

Heb zelf nog wel eens optredens gedaan met een vibrafonist en een bassist en dan nam ik m'n Twin mee op standje 1,5.......héérlijk! 't Is natuurlijk wel een beetje overkill.... (en je wil het alleen doen al je weet dat je met je auto héél dicht bij het podium kan komen :D )

EuroCinema
20 juli 2011, 09:48
Ik heb nogal uiteenlopende ervaringen. Twins staan vaak standaard in de backline op jazzfestivals. Ik heb over een aantal twins gespeeld die op laag volume heerlijk vol & stevig klonken, echt dat ik ze zo mee naar huis zou willen nemen. Ook op een lager volume dus. Maar ik heb er ook 2 meegemaakt waar echt met alle knoppendraaierij van de wereld geen volle sound uit te krijgen was zonder ze extreem ver open te draaien. Geen idee waar dat aan lag. Maar de cleane sound van een goeie twin is de mooiste die er is.

PeeVee
20 juli 2011, 21:19
Een Twin Reverb is helemaal niet clean als je 'm harder dan 5 zet. Het is even wennen, maar het gaat best. Ik speel zelf zowel live als tijdens repetities regelmatig op mijn 70's Twin Reverb (blond tolex / gold sparkle cloth: mooooi!) met 2 eindbuizen en een Bassman output trafo en dat gaat prima mét een randje. Met 4 eindbuizen zou dat ook prima gaan, waarschijnlijk dan net geen randje. Overigens speel ik ook bij repetities regelmatig op mijn tweed Bassman en/of sf of bf Super Reverb: lekker vol kamerbrede sound. Die sound krijg je inderdaad absoluut niet uit zo'n Deluxe Reverb schreeuwlelijk.

paulusdeBKB
20 juli 2011, 21:58
Ik moet over een maand een eenmalige gig doen waar een twin staat. Op een bruiloft voor 80 man :dontgeti:. Welke twee buizen moet ik trekken om te voorkomen dat de drummer een nieuw gat in zijn bassdrumvoorvel maakt met mijn hoofd?

jacky
20 juli 2011, 22:00
Een Twin Reverb is helemaal niet clean als je 'm harder dan 5 zet. Het is even wennen, maar het gaat best. Ik speel zelf zowel live als tijdens repetities regelmatig op mijn 70's Twin Reverb (blond tolex / gold sparkle cloth: mooooi!) met 2 eindbuizen en een Bassman output trafo en dat gaat prima mét een randje. Met 4 eindbuizen zou dat ook prima gaan, waarschijnlijk dan net geen randje. Overigens speel ik ook bij repetities regelmatig op mijn tweed Bassman en/of sf of bf Super Reverb: lekker vol kamerbrede sound. Die sound krijg je inderdaad absoluut niet uit zo'n Deluxe Reverb schreeuwlelijk.

Dan is het toch geen twin meer ? 2 eindbuizen en een bassman ot klinkt als behoorlijk getweaked ,beetje een Pro eigenlijk ;-)

FruscianteFan
20 juli 2011, 22:14
Ik moet over een maand een eenmalige gig doen waar een twin staat. Op een bruiloft voor 80 man :dontgeti:. Welke twee buizen moet ik trekken om te voorkomen dat de drummer een nieuw gat in zijn bassdrumvoorvel maakt met mijn hoofd?
ehhh

Tijdje terug traden een paar vrienden van me op op de uni. Klein optreden... nog kleiner bandje. De gitaristen hadden alleen crappy slaapkamerversterkers, die het ook nog eens niet goed deden. De band na hun kwam aanzetten met een Twin Reverb, en daar hebben ze allebei op ingeplugd. En dat klonk zo:

http://www.youtube.com/watch?v=QNut5l-8MMs

Ik zou op een backline-amp geen buizen gaan trekken als dat niet absoluut noodzakelijk is.

Overigens, de gitarist van wie de Twin Reverb (geen RI volgens mij) was, speelde zelf op een Gretsch Country Gentleman ofzo en kreeg er slechts een heel saai geluid uit. Dan doe je toch iets verkeerd, lijkt me.

steph
21 juli 2011, 12:07
Een Twin Reverb is helemaal niet clean als je 'm harder dan 5 zet. Het is even wennen, maar het gaat best. Ik speel zelf zowel live als tijdens repetities regelmatig op mijn 70's Twin Reverb (blond tolex / gold sparkle cloth: mooooi!) met 2 eindbuizen en een Bassman output trafo en dat gaat prima mét een randje. Met 4 eindbuizen zou dat ook prima gaan, waarschijnlijk dan net geen randje. Overigens speel ik ook bij repetities regelmatig op mijn tweed Bassman en/of sf of bf Super Reverb: lekker vol kamerbrede sound. Die sound krijg je inderdaad absoluut niet uit zo'n Deluxe Reverb schreeuwlelijk.

Ik zou daar wel eens een foto van willen zien, in mijn verschillende Fender amp boeken, komt zo'n versterker niet voor. Verder, met deze modificaties praat je niet meer over een Twin Reverb, en zeg je daarbij dat je er ook 2 buizen minder in hebt (logisch met bassman trafo). Het zal zeker geweldig klinken, maar wat heeft het te maken met dit topic? Bedoel je dat ie de versterker moet kopen, en helemaal moet laten ombouwen, zodat ie zachter gaat en anders klinkt, dan dat hij nou mooi vindt??? Overigens krijg ik uit elk door jou genoemde versterker, inclusief de deluxe, ongemodificeerd, een dikke sound. Ik begrijp echt niet, als je zulke prachtige versterkers hebt, dat je zo'n bullshit verhaal post:stop:

Dreverhaven
21 juli 2011, 12:23
Ik heb vroeger toen ik nog klein was in een band gespeeld waar ik een RI had en de andere gitarist eentje uit '74. Het was heerlijk. We hadden hem allebei op 3 staan en eigenlijk was dat al best hard. Ik vind Twins nog steeds een van de mooiste versterkers, prachtig clean en ze vreten pedalen.

PeeVee
21 juli 2011, 20:58
@ Steph: Mijn excuses voor het bullshit verhaal, dat was/is het niet, maar blijkbaar heb ik e.e.a. niet helemaal duidelijk uitgelegd.

De looks van mijn amp zijn niet origineel maar TR's met deze cosmetics zijn ooit wel als "jubileum uitvoering" gemaakt (met Twin Reverb RI chassis), een aantal jaren geleden. Aangezien mijn '74 TR tolex-loos was, heb ik 'm zo gemaakt, sorry voor de verwarring. De looks hebben uiteraard geen invloed op de sound, het is gewoon een sf Twin Reverb circuit. Verder niet gemodificeerd, gewoon 2 eindbuizen minder. OT heb ik aangepast omdat het dan beter matcht maar ik heb eerst een jaar met originele OT gespeeld (lagere speakerload is voor een buizenversterker geen probleem). Het verschil (3 dB) is niet/nauwelijks hoorbaar. De feel van de amp is iets prettiger en het randje komt net even iets eerder maar op lagere volumes is het dus gewoon een Twin Reverb.

Wat mijn reactie met dit topic te maken heeft: ik adviseer de topicstarter dus om een TR te kopen en evt. 2 buizen trekken. Mocht hem dat heel goed bevallen dan kan hij eventueel, net als ik, een andere OT (laten) monteren maar echt nodig is dat niet. Tevens adviseer ik de topicstarter om vooral iets te zoeken met 6L6 buizen. De RI TR die ik ooit onder handen heb gehad werkte op 410 VDC en da's een mooie spanning voor 6L6en. Wanneer je die niet te hard laat werken, heb je een kamerbrede warme bijna donzige sound die je inderdaad niet uit een DR of SR krijgt. Niet helemaal waar, bij een SR (ik neem aan dat de topic starter dat bedoelt met "Super") kunnen de speakers een groot verschil maken; de RI SR is uitgerust met 4 x P10R; niet de meest gelukkig keuze, wanneer die speakers nieuw zijn klinken ze ERG pinnig/penetrant.

De DR's die ik op de werkbank heb gehad, werkten op (te) hoge spanningen, vaak ver boven de 400 VDC. Bij die spanning worden 6V6's schreeuwerig en stijl. Er zijn wel uitzonderingen, maar de meeste DR's vind ik al snel pinnig klinken wanneer je ze wat harder zet. Zijn meer rockertjes itt andere Fender amps. Mijn Princeton Reverb klinkt bijvoorbeeld, ondanks de kleinere speaker, warmer dan de meeste DR's die ik er naast heb gehad. Komt door de lagere spanning, 6V6's zijn eigenlijk ontworpen voor 300 - 350 VDC. 6L6 eindbuizen zijn dus wel het antwoord (niet in een DR overigens), misschien is een Princeton Reverb ook een optie maar daar kom je op het podium eigenlijk net niet mee weg, zelfs niet met een wat betere speaker (ik gebruik een Weber C10Q).

Warmte zit voor mij meer in (de kwaliteit van) het hoog; wel waarneembaar, gedefiniëerd maar niet pinnig. Daarvoor heb je een relatief lage spanning nodig. Ik haal overigens uit al mijn amps een "dikke sound" dus ik begrijp niet zo goed waarom je daar een opmerking over maakt.

RS-Rik
22 juli 2011, 10:11
Twin's staan bij DB's in Utrecht in de repetitiehokken.

Meestal speel ik op standje 4. Ze zijn iig wel veeeeel lekkerder dan die JCM900's die er ook staan. Ze pakken pedaaltjes beter. Ze zijn alleen niet groter. Dus heb je van die sukkels die per se over de marshall willen.

Little Jay
22 juli 2011, 10:20
Twin's staan bij DB's in Utrecht in de repetitiehokken.

Meestal speel ik op standje 4. Ze zijn iig wel veeeeel lekkerder dan die JCM900's die er ook staan. Ze pakken pedaaltjes beter. Ze zijn alleen niet groter. Dus heb je van die sukkels die per se over de marshall willen.

De Twins daar zijn de Twins (The Twin? Twin-amp?) met de power-selector en ze staan daar bijna altijd (ik doe dat wel i.i.g.) op de 25Watt-stand. Lekkere versterkers inderdaad.

steph
22 juli 2011, 10:36
Haa Peevee,

Nu is het duidelijker! Als ik het goed begrijp, gaat je voorkeur uit naar een "relatief" laag wattage uit een "relatief" grote amp, waardoor oa. de (overbemeten) trafo's bijv. het mid/laag in geluid altijd voldoende power blijven geven, waardoor het geluid niet "tekort komt" ofwel schril/afwijkend gaat klinken.
Een sound ála een ca. 1961-1963 Blonde Twin idee door de aanvulling v/d Bassman OT, toch? Denk soundwise om en nabij Brian Setzer, Keith Richards.
(Anders zou het een SF Pro Reverb zijn, Twin met 2 6L6's)

Dat zijn idd. dikke diepe romige geluiden, die nooit uit een deluxe komen, totaal andere voicing (denk solo Rosanna Toto). Nu begrijp ik (waarschijnlijk) je woordkeuze met schreeuwerig ook ;). Ik noem het meer definitie t.o.v. dikke prak, persoonlijk vindt ik 6L6 vaak te "knallerig" ipv "zingend", zoveel mensen, zoveel smaken... Mooie hobby!

Helaas schat ik in dat je bij een gitaarboer niet zomaar de grill er af mag schroeven om twee buizen te wippen. Zou zo'n power reducer/scaler/annt. kunnen helpen (heb ze zelf nog nooit gehoord)?...

PeeVee
22 juli 2011, 13:45
Nu is het duidelijker! Als ik het goed begrijp, gaat je voorkeur uit naar een "relatief" laag wattage uit een "relatief" grote amp, waardoor oa. de (overbemeten) trafo's bijv. het mid/laag in geluid altijd voldoende power blijven geven, waardoor het geluid niet "tekort komt" ofwel schril/afwijkend gaat klinken.
You nailed it! Dat is precies wat ik bedoel en daarom zijn Twin Reverbs ook zo geroemd om hun donzige clean: niemand gebruikt die 100W die er daadwerkelijk uit kan komen. De buizen werken op een acceptabele spanning (rond de 410 VDC) en relatief warm gebiassed. In combinatie met twee stevige 50+ W speakers geeft dat dat legendarische kamerbrede clean. Zoals gezegd kun je dat met 2 eindbuizen ook bereiken, dat klinkt zeker niet zachter maar de feel is dan net even wat lekkerder en je krijgt iets eerder een randje (nog steeds op zeer hoog volume overigens!).


>> sound ála een ca. 1961-1963 Blonde Twin idee door Bassman OT
Nee niet echt, mijn Twin Reverb is echt gewoon een doodnormale Twin Reverb. Typisch bf/sf soundje: vol/breed, dip in het midden, sprankel hoog. Een blondie is echt anders gevoiced. Een bf/sf Bassman OT met twee eindbuizen kun je qua klank / response wel vergelijken met een TR OT met vier eindbuizen er is alleen een verschil in vermogen van 3 dB.

>> Denk soundwise aan Brian Setzer, Keith Richards
Setzer speelt op blonde Bassmans, die zijn ook weer anders gevoiced, klinken ruiger/rauwer dan silverface / blackface amps. Keef speelt volgens mij op blonde hi-power tweed Twins, die amps werken vaak op heel lage spanning dus geef een heel bruin rauw geluid. Is toch ook weer iets anders.

> Anders zou het een SF Pro Reverb zijn, Twin met 2 6L6's
Een Pro Reverb komt er misschien nog het dichtst bij in de buurt, mijn TR heeft echter een diode gelijkrichter wat 'm iets "alerter" en dynamischer maakt dan een PR hoewel ook dat maar een nuance is. De Pro Reverb heeft bovendien een relatief kleine OT (zelfde als Tremolux, Vibrolux Reverb, Bandmaster) waardoor het daar ook weer wat eerder dichtslipt (in de goede zin des woords). Pro Reverb is ook een heerlijke amp maar met de buizen gelijkrichter en relatief kleine OT "sagt" ie wat meer. Mijn amp TR zou je misschien het beste kunnen vergelijken met een sf/bf Bassman met Reverb.

>> Nu begrijp ik je woordkeuze met schreeuwerig ook
Misschien had ik beter "brutaal" kunnen gebruiken. Het was niet negatief bedoeld, zo kon Ronnie James Dio bijvoorbeeld prachtig "schreeuwen".

>> Helaas schat ik in dat je bij een gitaarboer niet zomaar
>> de grill er af mag schroeven om twee buizen te wippen.
Echt nodig is dat niet, er is eigenlijk geen klankverschil en om het verschil te kunnen horen zul je de amp, zelfs met twee eindbuizen, nog steeds flink tot oerend hard moeten zetten.

>> Zou zo'n power reducer/scaler/annt. kunnen helpen
Het idee van mooi clean is juist dat de amp het makkelijk trekt. Wanneer je een TR met een power soak op 10 gaat zetten, kun je wellicht toch beter een kleinere amp zoeken. Ik heb overigens wel zo'n Koch LB ding en 'm in het verleden heeeel soms gebruikt wanneer ik nèt niet mijn randje kreeg. Daar is ie wel handig voor maar ik vond het een goede. Hetzelfde effect krijg je met een Boss BD (of ieder vergelijkbaar pedaal) op hele lage gain setting.

RS-Rik
23 juli 2011, 14:17
Laatst reperteerden we dus weer in DB's. De andere gitarist on onze band wil dan graag over de Marshall (JCM900 4x12). Hij is n beetje degene die de band is begonnen en komt met de meeste riff's en ideeën. Dus, hij de grote versterker als 1e gitarist. Prima.


Na een half uurtje spelen en wat gedraai aan de knoppen komtie verbaasd naar me toe "ja ey ik snap er niks van, jij hebt n veel kleinere versterker maar het lijkt wel of jij de hele tijd veel harder gaat, je geluid dringt veel meer door"

Die Twin hoeft gewoon niet over standje 4. Er zit tussen de 3 en 4 wel een soort volume verspringing waardoor ie ineens veel harder gaat. Ze zijn 2 kanaals en hebben allebij een bright en overdrive stand. Ik vind het echt heerlijke versterkers. Heel rechttoe rechtaan, gedefinieerd. Beetje een "standaard" zoutloze middle-of-the-road overdrive die vanzelf niet chunky gaat worden maar dat is ook niet wat je wil uit dat ding. Warmte en definitie dat is wat je krijgt, de rest moet je zelf doen of er een pendaaltje bij toveren.

En niet vergeten, it doenst HAVE to go up to eleven. standje 4 is hard genoeg.

Tristan
23 juli 2011, 15:06
Inderdaad, ik speel er ook weleens over tijdens repetities en dan komt 'ie bij mij ook tot 4 en we hebben veel verschillende sounds/instrumenten en een behoorlijk stevige drummer in de band.
Ik denk dat je live niet boven de 3 uitkomt.
Toch vind ik die reissues niet super hoor, ze zijn wel okee, maar de echte sound zit er gewoon niet echt in, daarvoor zijn ze te modderig in het middengebied en te schel in het hoog als je definitie zoekt.
Een rockpartij met een pedaal rockt ook net niet helemaal echt, het wordt wat breieriger, misschien een beetje indie.
Al met al vind ik zelf een Vox AC30 met een closed back 2x12 (Vintage 30's) veelzijdiger, maar als er een Twin Reverb RI in de oefenruimte staat hoor je mij zeker niet klagen, je komt er best aardig mee mee in een band en met een meer dan behoorlijke sound, ook niet geheel onbelangrijk.
Tot nu toe doen veel buizenbakken waarop ik bij oefenruimtes op moet spelen zoals bijvoorbeeld een Orange TC30, een Marshall Bluesbreaker RI en een Fender Hotrod Deluxe het bij mij aanmerkelijk slechter.
Oh ja, het tweede kanaal gebruiken en de middenknop lekker opendraaien werkt bij wat heavier en lead partijen voor mij altijd wel lekker en het is altijd even kijken of je de bright switch aan of uitzet, dat kan i.c.m. de treble knop precies dat verschil uitmaken.

guitarguru
23 juli 2011, 19:01
Gisteren toevallig eens, met mijn 'nieuwe' USA Tele, op een TR RI gerepeteerd. Op standje 2 was ie precies hard zat. Mooi warm breed geluid. Reverb to die for .. Reageerde prima op mijn pedalen. Ik ben wel om. Denk dat mijn AC30 setje (CCH top + 1x12 OS V30 cab) er nu wel uit gaat.
Wel weer flink tillen. Maar ja, repeteren doe ik over een Blues Jr. Tweed. Gaat dan dus alleen mee naar de spaarzame gigs.

SaferSephy
24 juli 2011, 20:27
mooi om te zien dat mijn vraag zo'n goede discussie veroorzaakt en vooral ook uiteenlopende meningen naar voren brengt.

Van de week krijg ik de kans om met zowel Deluxe als Twin te repeteren en dan kan ik ook fatsoenlijk een mening vormen.

Mijn bevindingen gooi ik weer in dit draadje

episua
25 juli 2011, 21:03
Ik heb na een Vox AC30cc2 combo te hebben gehad een prachtige Fender twin reverb '65 reissue aangeschaft. Ook vanwege het schitterende kamerbrede cleane geluid. Echter heb ik 'm na een dik half jaar weer verkocht en weer een Vox ac30 gekocht. Dan wel een wat beter te tillen versie, een cch top met een 2x12 blue alnico kast.

De reden dat ik besloot de twin weer te verkopen was het enorme volume. Soms prachtig en bruikbaar (zoals eerder door iemand is gezegd in de open lucht) maar voor in de oefenruimte en kleinere optredens vaak onbruikbaar. Mijn reissue klonk in verhouding tot een begin jaren '70 silverface van een collega muzikant wel een stuk voller, wat minder schel en op lagere volumes beter in verhouding. Maar dat is dan meteen het probleem. Je weet namelijk hoe mooi zo'n twin kan klinken als ie wat harder mag maar daar komt het vaak gewoon niet van. Zonde is dat.

Oh ja, uiteindelijk heb ik nog van die yellow jackets el84 converters er in gezet. Nou geloof mij, met 2 el84's er in was ie nog veel te lang clean! Toen begon ik mijn Ac30 weer te missen en uiteindelijk na lang nadenken heb ik de twin maar verkocht.

SaferSephy
27 juli 2011, 10:22
nou hier mijn eerste bevindingen, even in het engels, anders moet ik zoveel vertalen :P

So last night i had a change to try the TRRI and the DRRI side to side. My findings:

TRRI: untill volume is around 4 it sounds good but not there yet. just over 4 it really starts to pick up on volume and tone and basically sounds amazing. Problem is that around 5 it literally hurts your ears (my right ear still feels crappy lol). So yeah it sounds amazing but simply not useful outside really big outdoor gigs.

Clean tone: 10 (big spread clean with lots of detail and definition, really brings out my strat tone beautifully)
Driven tone: na (i didn't dare to go beyond 6 lol)
eating pedals: 9 (you purely hear the effect of the pedal, the amp itself doesn't break a sweat)
usability: 4 (just too loud. The range where you can work within is simply too small)

DRRI: whats notable is the smooth volume increase when turning the volume knob. I've seen DRRI who are very twitchy with that. It sounds a lot more smooth than other DRRI i've heard. Seems like this one gains a lot less in the preamp department, making it al lot more useful on lower volume. Around 4 it's nice and clean and at a good rehearsal/small gig/big gig with pa volume. But around 5, something happens i've never heard other DRRI do before. Smooth lucious power tube breakup, just lovely. This is why you play a tube amp. This goes even further when you add some tubescreamer with not much drive but with some level. It sounds a bit like this in the intro: http://www.youtube.com/watch?v=dZHnVvy_Hxg . Going beyond that point is pointless because you really don't need more volume, and the preamps start to distort more which i don't really like. I do have the feeling you just have so much to work with in this amp, finding little nuances in sound.

Clean tone: 8 (typical fender clean, needed to back down on the reverb and give it some more bass to make it sound a bit bigger and tight. Question is if the volume is high enough when clean to still be present in a band...this i can test tonight)
Driven tone: 10 (i've yet to hear this in a DRRI since most get really bright and harsh, and i simply love it, i'll have to change the way i work with drive sounds though)
eating pedals: 8 (you'll have to search a bit more but the fender clean is a great starting point, also i think once you really get to know this amp you'll learn how to get best out of amp and pedal )
usability: 8 (looking at the band i'm in now, and the wish to home record, this one seems to be the best alrounder, the question is...will the clean headroom be enough for in a band, if so this would be a 10)

So tonight i'll be throwing the SRRI in the mix, and probably leave the TRRI at home, i mean it simply sounds awesome but i need my hearing lol.

The points for SRRI will be:

1. How is the volume increase when playing the volume knob
2. How does the clean compare to the DRRI
3. Will it break up like the DRRI and at what volume will it do so.

The point for DRRI will be:

1. is the clean headroom enough for in the band.

Basically the SRRI needs to be as usable as the DRRI plus some really convincing in both clean and break up department, if it wants to stand a chance.

I'll keep you posted...if you have some predictions, they are VERY welcome! :)

PS. doing this DOES give you nice pictures (excuse me for the poor quality):

http://www.tv-media.nl/2011/amptime/1.jpg

http://www.tv-media.nl/2011/amptime/2.jpg

http://www.tv-media.nl/2011/amptime/3.jpg

http://www.tv-media.nl/2011/amptime/4.jpg

Misery Signals
27 juli 2011, 10:46
Ik heb de hele discussie niet gelezen...

Maar ik heb wel eens gehoord dat Fender potmeters met een ander verloop gebruikt. In het begin gaat het volume sneller omhoog, maar vanaf een bepaalde stand zwakt de toename erg af, tot ze bijna niet meer toeneemt.

Ik heb het eens in bandverband getest, onze andere gitarist een Twin RI en ik een Soldano SLO halfstack.
Op 3 klonk zijn Fender onnoemelijk veel harder dan mijn SLO op 3. Dan hebben we eens gek gedaan (wel oordoppen gebruiken haha!) en beide amps naar 9 gezet. Op dat volume klonken ze dus ongeveer even hard.

MS

Luke-wannabe
27 juli 2011, 11:38
Interessant topic dit..!

matto
27 juli 2011, 23:07
Mijn "homebrew" de luxe reverb is al jaren lang mijn favoriet.
Live wel een microfoon er voor natuurlijk.
Er zit een oude Celestion G 12 H 30 speaker deze heeft een relatief hoog rendement, ik kan er in vrijwel elke situatie prima mee uit de voeten.
Voor buiten op een trailer podium of in een tent of zo pak ik graag een Music man 65 watt ampje mee.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4F88DOT8.jpg

Deze blonde de luxe heb ik helaas niet meer, later een heerlijke bf kloon kunnen maken waar ik nog steeds zeer tevreden mee ben.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-D3SKXQCY.jpg

Ik heb ook nog vrij lang een 35 watt vibrolux reverb gebruikt maar vind die toch weer iets minder geschikt voor mijn situatie.
Een de luxe reverb is een van de meest breed inzetbare versterkers naar mijn idee.

Luke-wannabe
28 juli 2011, 00:24
Ziet er te gek uit! Ik zit ook te denken aan een Deluxe Reverb. Lijkt me een mooi compromis tussen handzaamheid en vermogen :)

SaferSephy
28 juli 2011, 00:58
Hier weer een update!

So tonight was the moment of truth. All 3 amps at band rehearsal for a definitive test.

First thing that i learned tonight is that you cannot really tell how an amp will perform in a band when you just heard it on it's own.

TRRI
only played this for 5 seconds. Basically it was unusable in the band situation.

Clean tone: 10 (big spread clean with lots of detail and definition, really brings out my strat tone beautifully)
Driven tone: na (i didn't dare to go beyond 6 lol)
eating pedals: 9 (you purely hear the effect of the pedal, the amp itself doesn't break a sweat)
usability: 1 (proved to be unusable for me)

The other guys went nuts over the noise and it was really just starting to sound okay. This one is out of the picture.

DRRI
Great sounding between song when i'm just throwing out some licks, but when the band starts it's a totally different story.

Clean tone: 7 (the clean is great but there's simply not enough headroom )
Driven tone: 8 (still great but sounded a lot more agressive today for some reason)
eating pedals: 8 (you'll have to search a bit more but the fender clean is a great starting point, also i think once you really get to know this amp you'll learn how to get best out of amp and pedal )
usability: 7 (it could work...but the lack of headroom is just too big of a burden since i play it in the band mostly)

The headroom simply proved to be insufficient to sound nice clean and still present in the mix. Pushing it further with Tubscreamer sound nice though...although nothing compared to..

SRRI
Holy crap, this is where this amp really stands out. I didn't think it sounded too great when playing between songs, but it fell in the mix so incredibly awesomely....damn. It really has the best of both worlds, and proved itself as a real working musicians amp, as it is SO encredibly usefull in a band situation its unbelievable.

Clean tone: 9 (big, dynamic clean. It really suprised me how balanced and full it sounds, also on lower volume, really quality stuff, and on higher volumes it stays clean and sparkly)
Driven tone: 7 (great breakup but on a volume that was a tad too much to my liking)
eating pedals: 9 (i read somewhere that the SR doesn't eat pedals as well, but i really don't share that opinion, especially because of the headroom it really does pedals well.)
usability: 8 (Perfect in a band situation. In my band i play mainly blues a la SRV which this amp does best. I'm also a bit fan of the John Mayer electric stuff which basically demands a great clean, which this one also possesses. to top it of it's loud but very managable since the volume increases very smoothly when playing with the volume knob. Yes it's heavy, yes it's huge, but i think that's a necessity for the 3 dimensional big dynamic sound, and it's well worth that)

So yeah my choice has been made, it's going to be a Super Reverb Reissue!

Only problem:

The SRRI i played belongs to a friend of mine and it's not for sale. I'll have to take it to the store when i'm buying mine to make sure it sounds as good as this one. Are there big differences between different copies in the SRRI's?

Also the SRRI is about 500 euro's more expensive than the DRRI and timing couldn't be worse (as usual :P)

Here a nice picture of the testrig:

http://www.tv-media.nl/2011/amptime/5.jpg

Kim Wilson
28 juli 2011, 08:29
Goed topic, met heldere reviews.

Wat je nog zou kunnen doen is een tweedehands SF Super Reverb op de kop tikken. Er staan regelmatig SR's op Marktplaats voor rond de 1200 euro.

Die Super Reverbs gaan idd ook wel erg hard voordat die lekker op gaan breken (zoals elke 40 watt Fender amp), maar dat zou je kunnen ondervangen door een PPI MV erin te laten bouwen. Dat heb ik destijds ook met mijn Bandmaster laten doen, en dat werkte echt te gek. Een lekkere breakup sound op elk volume. Ik zit er sterk aan te denken om dat ook weer in mijn Vibrolux te laten doen.

Nogmaals complimenten voor hoe je het aanpakt. Goed testen op de plaats waar je het gebruikt en je bevindingen ook nog gedetailleerd delen op het forum. Goed bezig! :ok:

steph
28 juli 2011, 10:07
Dan wil ik je nog de tip geven, om er eens een bassman '59 rei. naast te zetten.
Ook 4x10" , maar dikker/breder geluid, en handelt je pedalen nog beter.
Zonder gein, als je al zo ver bent, probeer die dan ook!!!!

Fireburst
28 juli 2011, 15:49
Prima reviews !

Ik wil nog enkele kandidaten toevoegen : kijk ook eens naar de Fender Pro Tube reeks. De Concert (4x10) en de Pro Reverb (1x12) bijvoorbeeld, de laatste wordt wel eens een DRRI mét headroom genoemd.

SaferSephy
6 augustus 2011, 17:06
en zo komt vandaag dan een eind aan m'n zoektocht, mede dankzij super hulp vanuit Maxguitarstore Nijmegen!

Hieronder mijn laatste korte ervaringen:

So today my quest finally came to an end.

I took the SRRI that sounded so great to the shop where i borrowed the TRRI and the DRRI from, where the freshly ordered SRRI came in. Here i compared the 2 amps as a final test and comparison. If the new SRRI came close to the older one, i would buy it.

So as expected the new one indeed sounded a bit different than the older one, especially the first 30 minutes. A bit stiff but that was to be expected with new tubes and new speakers. i knew enough, this one was going to be it.

So as of now i'm a proud owner of a SRRI!

Here a photo of the final test:
http://www.tv-media.nl/2011/amptime/6.jpg

(the super on the right is mine now :) )

muziekschuur
6 augustus 2011, 18:57
jamjam.. Da's lekker. Geen hotplate oid?

FruscianteFan
6 augustus 2011, 19:00
jamjam.. Da's lekker. Geen hotplate oid?
Ik dacht te hebben gelezen in zijn verslag dat hij juist de SR wilde omdat hij op het juiste volume goed klinkt ;)

the sure thing
6 augustus 2011, 21:58
Ik dacht te hebben gelezen in zijn verslag dat hij juist de SR wilde omdat hij op het juiste volume goed klinkt ;)

De SR is 40W, wel heel hard, maar mijn ervaringen met SR's is dat de 40W helemaal OK is...

DaveItUp
7 augustus 2011, 08:06
Twin's staan bij DB's in Utrecht in de repetitiehokken.

Meestal speel ik op standje 4. Ze zijn iig wel veeeeel lekkerder dan die JCM900's die er ook staan. Ze pakken pedaaltjes beter. Ze zijn alleen niet groter. Dus heb je van die sukkels die per se over de marshall willen.

Vooropgesteld dat ik die jcm900's ook niets vind, maar wat een onzin. Het is maar net wat voor geluid je zoekt/nodig hebt. Ik een tijdje in db's geoefend en ik kon er niets mee voor wat ik toen deed.

FruscianteFan
7 augustus 2011, 12:10
Vooropgesteld dat ik die jcm900's ook niets vind, maar wat een onzin. Het is maar net wat voor geluid je zoekt/nodig hebt. Ik een tijdje in db's geoefend en ik kon er niets mee voor wat ik toen deed.
Misschien was het wat overdreven gesteld, maar de Twin Reverb is wel bekend als de heilige graal van de Fenders (als niet van alle versterkers). De JCM900 daarentegen staat te boek als één van de mindere échte Marshalls.