PDA

View Full Version : Muziekinstrument kopen via internet



oldeveld
18 juli 2011, 21:15
Hallo forum
Een paar weken geleden kocht ik op internet bij een muziekwinkel in Brabant een Taylor gitaar. Betaald met iDeal.
Een paar dagen later werd de gitaar bezorgd. Na twee minuten spelen voelde ik al dat dit geen gitaar voor mij was. Een internetkoop kan je binnen een week retourneren, waarna de verkoper het geld binnen 30 dagen moet terugstorten. Ik stuurde de Taylor dezelfde dag nog terug.
Een paar dagen later kreeg ik een emailtje van hem. Er zat volgens hem een kras en een deuk op de gitaar en de koffer.. hij zou 60 euro van het aankoopbedrag inhouden.
Ik kan met de hand op 't hart verklaren dat de gitaar op geen enkele wijze schade had toen ik hem terug stuurde.
Mijn vrienden denken dat de verkoper op deze manier toch een beetje winst probeerde te pakken. Dat hij daarvoor moet liegen stoort hem kennelijk niet.
Ik stuur dit berichtje rond om iedereen te waarschuwen. Als je via internet iets koopt en terug wilt sturen: maak eerst foto's van ALLE kanten van het product!!

TimS
18 juli 2011, 21:21
Ik zou om foto's vragen als je denkt dat hij het verzint.

-Martijn-
18 juli 2011, 22:15
Hoe ver woon je van de winkel vandaan? Ik zou even langsgaan om de kras zelf te bekijken.

oldeveld
18 juli 2011, 23:13
Hoe ver woon je van de winkel vandaan? Ik zou even langsgaan om de kras zelf te bekijken.

Ik woon er vrij ver vandaan en ik heb geen auto, dus dat wordt helemaal een dure zaak. En als er inderdaad een kras op zit moeten ze dat zelf hebben gedaan. Dus ik zou er niets wijzer van worden.

Pepe
18 juli 2011, 23:16
Ik woon er vrij ver vandaan en ik heb geen auto, dus dat wordt helemaal een dure zaak. En als er inderdaad een kras op zit moeten ze dat zelf hebben gedaan. Dus ik zou er niets wijzer van worden.

Dan doe je toch wat iedereen doet in zo'n geval? De verzekering.

Als je geen verzekering hebt doe je het 2e meest logisch ding, je vraagt een foto van de schade. Dat zal de verkoper redelijk vinden lijkt me.
Als er wel schade op zit ligt het aan jezelf wat je verder doet.

-Martijn-
18 juli 2011, 23:23
Ik woon er vrij ver vandaan en ik heb geen auto, dus dat wordt helemaal een dure zaak. En als er inderdaad een kras op zit moeten ze dat zelf hebben gedaan. Dus ik zou er niets wijzer van worden.

Ik bedoelde eigenlijk meer dat als je het zaakje niet vertrouwd je de verkoper even kan laten zien dat er helemaal geen kras op zit. ;)
Maar om een foto van de schade te vragen vind ik ook heel redelijk.

Vanwaar heb je eigenlijk een gitaar via internet gekocht als ik vragen mag?

oldeveld
23 juli 2011, 08:28
Ik bedoelde eigenlijk meer dat als je het zaakje niet vertrouwd je de verkoper even kan laten zien dat er helemaal geen kras op zit. ;)
Maar om een foto van de schade te vragen vind ik ook heel redelijk.

Vanwaar heb je eigenlijk een gitaar via internet gekocht als ik vragen mag?

Ik kocht de Taylor omdat het een aanbieding was. En via internet omdat ik meende met een eerlijke handelaar te maken te hebben.
Wat de 'schade' betreft: de gitaar ging retour in precies dezelfde staat als waarin ik hem ontvangen had. Het lijkt me een beetje dommig als iemand met een verzonnen verhaaltje op een gitaarforum verschijnt. Zo zit ik dus echt niet in elkaar. En daarom ben ik ook kwaad.
Een foto bewijst niets. Ze hebben daar meerdere Taylors en daar zit vast wel een exemplaar tussen met een beetje schade. Daarom dit topic: maak zoveel mogelijk foto's voor je een product terugstuurt. Had ik dat maar gedaan!
Intussen heeft de handelaar een bedrag teruggestort, minus die betwiste 60 euro, maar óók minus de door hen betaalde verzendkosten van 10 euro. In totaal dus hebben ze 70 euro ingehouden.
Muziekhandel J..sten bewijst hiermee zelf haar onbetrouwheid. Ze trekken zich niets aan van de wettelijke regels t.a.v. internetverkoop. Want verzendkosten blijven voor rekening van verkoper, als het product binnen de officiële bedenktijd (7 werkdagen) wordt geretourneerd. (Verzendkosten die de klant maakt om het product te retourneren zijn uiteraard voor rekening van de klant. Daar heb ik geen enkele moeite mee.)
Wettelijk kan ik niets beginnen, daar is het bedrag te klein voor. Daar rekent J.. ook op, denk ik.

oldeveld
23 juli 2011, 08:37
Ik kocht de Taylor omdat het een aanbieding was. En via internet omdat ik meende met een eerlijke handelaar te maken te hebben.
Wat de 'schade' betreft: de gitaar ging retour in precies dezelfde staat als waarin ik hem ontvangen had. Het lijkt me een beetje dommig als iemand met een verzonnen verhaaltje op een gitaarforum verschijnt. Zo zit ik dus echt niet in elkaar. En daarom ben ik ook kwaad.
Een foto bewijst niets. Ze hebben daar meerdere Taylors en daar zit vast wel een exemplaar tussen met een beetje schade. Daarom dit topic: maak zoveel mogelijk foto's voor je een product terugstuurt. Had ik dat maar gedaan!
Intussen heeft de handelaar een bedrag teruggestort, minus die betwiste 60 euro, maar óók minus de door hen betaalde verzendkosten van 10 euro. In totaal dus hebben ze 70 euro ingehouden.
Muziekhandel J..sten bewijst hiermee zelf haar onbetrouwheid. Ze trekken zich niets aan van de wettelijke regels t.a.v. internetverkoop. Want verzendkosten blijven voor rekening van verkoper, als het product binnen de officiële bedenktijd (7 werkdagen) wordt geretourneerd. (Verzendkosten die de klant maakt om het product te retourneren zijn uiteraard voor rekening van de klant. Daar heb ik geen enkele moeite mee.)
Wettelijk kan ik niets beginnen, daar is het bedrag te klein voor. Daar rekent J.. ook op, denk ik.

Sorry, ik vergat te antwoorden op de verzekering-vraag. Wat zou dat oplossen? Dan draait de verzekering op voor de oneerlijkheid van deze verkoper. Het gaat mij niet om het geld.

TimS
23 juli 2011, 14:12
Ik neem aan dat je de muziekwinkel al hebt gemaild? Wat mailden die terug?

oldeveld
23 juli 2011, 21:14
Ik neem aan dat je de muziekwinkel al hebt gemaild? Wat mailden die terug?

Heb ik gedaan. Geen enkele reactie gekregen. Daarom heb ik bij de Consumentenbond (dwz Consuwijzer) de kwestie voorgelegd. Ze belden me terug en zeiden dat er weinig aan te doen is, een welles-nietes situatie. Tenminste, wat die 'schade' betreft. Die andere tien euro is een ander verhaal. Daarmee gaat J..sten wettelijk in de fout. Ze moeten het gehele bedrag binnen 30 dagen terug gestort hebben. Deze termijn is inmiddels verstreken.

TimS
23 juli 2011, 22:07
Lullig, maar bedankt voor de waarschuwing. Zat nog te twijfelen daar pickups te bestellen maar die haal ik wel ergens anders dan...

-Martijn-
23 juli 2011, 22:52
Ik stuur dit berichtje rond om iedereen te waarschuwen. Als je via internet iets koopt en terug wilt sturen: maak eerst foto's van ALLE kanten van het product!!

Het is natuurlijk goed om mensen daarop te attenderen, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: een gitaar koop je niet via internet. Ik denk dat dat beter de strekking van je topic had kunnen zijn ipv foto's maken en dergelijke. Want ook met foto's was het een welles-nietes verhaal geweest.
Omdat ie daar toevallig in de aanbieding was doet mij eerlijkgezegd ook een beetje denken aan voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten... Niet dat daarmee de manier van werken van de muziekzaak goedgepraat wordt natuurlijk, want die vind ik erg vreemd. Dat ze zomaar 70 euro van je afnemen en vervolgens niet meer reageren, daar moeten ze uiteraard niet mee weg kunnen komen. Bel anders eens, dan kunnen ze er niet onderuit om een reactie te geven.


Het lijkt me een beetje dommig als iemand met een verzonnen verhaaltje op een gitaarforum verschijnt. Zo zit ik dus echt niet in elkaar. En daarom ben ik ook kwaad.
Die snap ik niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen. ;)

oldeveld
24 juli 2011, 19:20
Het is natuurlijk goed om mensen daarop te attenderen, maar ik kan het niet vaak genoeg zeggen: een gitaar koop je niet via internet. Ik denk dat dat beter de strekking van je topic had kunnen zijn ipv foto's maken en dergelijke. Want ook met foto's was het een welles-nietes verhaal geweest.
Omdat ie daar toevallig in de aanbieding was doet mij eerlijkgezegd ook een beetje denken aan voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten... Niet dat daarmee de manier van werken van de muziekzaak goedgepraat wordt natuurlijk, want die vind ik erg vreemd. Dat ze zomaar 70 euro van je afnemen en vervolgens niet meer reageren, daar moeten ze uiteraard niet mee weg kunnen komen. Bel anders eens, dan kunnen ze er niet onderuit om een reactie te geven.


Die snap ik niet helemaal, maar dat kan aan mij liggen. ;)

Op dat moment leek 't me op z'n plaats, maar 't is een overbodige statement. Frustratie, denk ik.
Wat dubbeltjes betreft: Ik heb vrij veel, en ook dure, instrumenten. Meestal kocht ik ze van particulieren, maar een paar keer ook via internet bij winkels in de USA. Dat ging telkens goed en er werd geleverd wat beloofd was.
Enfin, ik ben intussen weer wat rustiger geworden. Ik ga J..sten idd maar bellen.

-Martijn-
24 juli 2011, 19:57
Niet omdat het niet te vertrouwen is, maar een gitaar is natuurlijk wat anders dan een stuk electronica of iets dergelijks. Met alleen het typenummer weet je nog niet precies wat je koopt.

Ook al heeft die zaak de gitaar in exact dezelfde staat teruggekregen als dat ze hem opgestuurd hebben, hij mag in feite niet meer als nieuw verkocht worden. Ik vind het dan ook niet vreemd dat je niet al je geld terug krijgt, maar de manier waarop het ingehouden wordt wel. Ze hadden vooraf bijv. een percentage moeten noemen dat je terugkrijgt bij retourneren, er zijn wel meer zaken die zo werken.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het afloopt. ;)

oldeveld
25 juli 2011, 11:46
Niet omdat het niet te vertrouwen is, maar een gitaar is natuurlijk wat anders dan een stuk electronica of iets dergelijks. Met alleen het typenummer weet je nog niet precies wat je koopt.

Ook al heeft die zaak de gitaar in exact dezelfde staat teruggekregen als dat ze hem opgestuurd hebben, hij mag in feite niet meer als nieuw verkocht worden. Ik vind het dan ook niet vreemd dat je niet al je geld terug krijgt, maar de manier waarop het ingehouden wordt wel. Ze hadden vooraf bijv. een percentage moeten noemen dat je terugkrijgt bij retourneren, er zijn wel meer zaken die zo werken.

Maar ik ben wel benieuwd hoe het afloopt. ;)

Misschien heeft J..sten dezelfde gedachte gehad. Er zijn echter wettelijke regels mbt internetverkoop. Zulke regels worden doorgaans opgesteld na een hoop narigheid tussen klanten en verkopers. Omdat altijd vooraf betaald moet worden zal de klant hierbij altijd de dupe zijn geweest.

Los hiervan, ik ben 't toch wel met je eens over het kopen van gitaren via internet. Dat ga ik nooit meer doen.

guitarnijboer
25 juli 2011, 14:31
Nou, dan heeft muziekhandel Piet J**sten nu toch mooi een stukje negatieve reclame voor 60,- Euro. Één blik op hun site leert trouwens dat ze ook nog een stuk duurder zijn dan hun duitse concurenten die daarnaast ook niet eens zeiken als je iets terugstuurt... :dance:

oldeveld
28 juli 2011, 22:43
Nou, dan heeft muziekhandel Piet J**sten nu toch mooi een stukje negatieve reclame voor 60,- Euro. Één blik op hun site leert trouwens dat ze ook nog een stuk duurder zijn dan hun duitse concurenten die daarnaast ook niet eens zeiken als je iets terugstuurt... :dance:

Volledig mee eens. En als je Keulen bedoelt: daar heb ik voor mijn leerlingen twee keer een Fender resonator besteld (de zwarte, die niet meer in productie is en waarvan ik nooit heb begrepen waarom die zoveel beter klonk dan de sunburst-uitvoering). Probleemloze levering, zoals 't hoort.

oldeveld
4 augustus 2011, 19:17
LAATSTE UPDATE: muziekhandel J..sten heeft vandaag die 70 euro aan mij terugbetaald. Eind vorige week hadden ze me al een email gestuurd met de mededeling dat de reparateur nog eens gekeken heeft naar gitaar en koffer. Hij ontdekte dat het afstelsleuteltje los in de koffer lag, wat de schade heeft veroorzaakt (creatief bedacht, maar Taylor levert geen afstelsleuteltjes bij de gitaren. Ze vinden namelijk dat afstelwerk uitsluitend door de dealer mag worden verricht).
Maar hoe dan ook, deze kwestie is positief afgelopen. En dit forum heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Daar ben ik van overtuigd, gezien de aantallen leden die dit topic hebben gevolgd. Mijn dank hiervoor.

G.G.
4 augustus 2011, 20:59
Netjes afgehandeld (ik laat even open wat de intenties geweest zouden zijn om het bedrag te storten).

Gitaren koop je in een winkel of bij iemand door erop te spelen, dan zelf in te pakken af te rekenen en richting huis te gaan. Niet als een Neckermann broodrooster via het internet.

Duhsjaak
5 augustus 2011, 01:08
Hi
Heb eens geduldig afgewacht hoe deze discussie zou eindigen. Maar dat die niet in je nadeel zou mogen eindigen lijkt mij wel gegeven.
Ik vind persoonlijk de Consumentenbond ook geen fraaie rol spelen in dit verhaal. Zij zouden er toch zeker van op de hoogte moeten zijn dat:
- Wie eist bewijst (in dit geval de handelaar)
- in geval van twijfel (en die is er echt niet hoor) de gene met het bewijs op de proppen moet komen die 'de meest gerede partij' is (met andere woorden: die partij die de meeste kennis in huis heeft) en dat zijn zij als professionals en niet jij als consument

Ik heb in een andere zaak eens geprobeerd het verschil tussen schade door een product en schade aan een product uit te leggen. Dat, inclusief de hier aan de orde zijnde Wetgeving die 'Koop op afstand' heet en de al sinds 1992 van kracht zijnde 'Wet consumentenkoop'.

Dit werd door een vriendelijk forumlid begroet met teksten als: Een hoop woorden om uit te leggen dat.....

En daarmee krijg je te maken, als het gaat om Recht en Wetgeving.

Het is gewoon veel plezieriger als men een beetje netjes is tegen consumenten, of zij nou lid zijn van een forum of niet. Kijk naar de IKEA's en AH's van deze wereld die dat al lang geleden doorhadden.

Akkefietjes als dit, maakt toch dat ik overweeg eens een speciale topic over dit fenomeen te openen. Laten we het er maar op houden dat de betreffende toko nog niet 100% op de hoogte is van Recht en Wetgeving. Tja, waarom zou je ook als het gaat om Wetgeving die bijna 20 jaar van kracht is. Als die inschatting juist is, is dat een tamelijk beschamende constatering.

Voor diegenen die die Wetgeving eens erop na willen slaan:
- Wet consumentenkoop
- Wet productaansprakelijkheid
- Wet koop op afstand

Vriendelijke groet, Gus

oldeveld
5 augustus 2011, 19:25
Hi
Heb eens geduldig afgewacht hoe deze discussie zou eindigen. Maar dat die niet in je nadeel zou mogen eindigen lijkt mij wel gegeven.
Ik vind persoonlijk de Consumentenbond ook geen fraaie rol spelen in dit verhaal. Zij zouden er toch zeker van op de hoogte moeten zijn dat:
- Wie eist bewijst (in dit geval de handelaar)
- in geval van twijfel (en die is er echt niet hoor) de gene met het bewijs op de proppen moet komen die 'de meest gerede partij' is (met andere woorden: die partij die de meeste kennis in huis heeft) en dat zijn zij als professionals en niet jij als consument

Ik heb in een andere zaak eens geprobeerd het verschil tussen schade door een product en schade aan een product uit te leggen. Dat, inclusief de hier aan de orde zijnde Wetgeving die 'Koop op afstand' heet en de al sinds 1992 van kracht zijnde 'Wet consumentenkoop'.

Dit werd door een vriendelijk forumlid begroet met teksten als: Een hoop woorden om uit te leggen dat.....

En daarmee krijg je te maken, als het gaat om Recht en Wetgeving.

Het is gewoon veel plezieriger als men een beetje netjes is tegen consumenten, of zij nou lid zijn van een forum of niet. Kijk naar de IKEA's en AH's van deze wereld die dat al lang geleden doorhadden.

Akkefietjes als dit, maakt toch dat ik overweeg eens een speciale topic over dit fenomeen te openen. Laten we het er maar op houden dat de betreffende toko nog niet 100% op de hoogte is van Recht en Wetgeving. Tja, waarom zou je ook als het gaat om Wetgeving die bijna 20 jaar van kracht is. Als die inschatting juist is, is dat een tamelijk beschamende constatering.

Voor diegenen die die Wetgeving eens erop na willen slaan:
- Wet consumentenkoop
- Wet productaansprakelijkheid
- Wet koop op afstand

Vriendelijke groet, Gus

Ik zou dat topic verwelkomen. Er is altijd wel een muzikant/forumlid die daar op een gegeven moment baat bij kan hebben. Muziekwinkels hebben zelf ook geen flauw benul van de wet, gezien sommige 'voorwaarden' die ze op hun site vermelden. Die hebben ze dan meestal door middel van copy/paste van concurrenten overgenomen..

Duhsjaak
6 augustus 2011, 15:38
Hi
You say it.... we play it!
- Ik moet alleen wel wat tijd hebben om dat voor te bereiden
- ik moet eens met de moderators overleggen wat de beste plaats is

Maar hij komt wel. Duurt dus nog effe. Reken op ergens in september. En reken op redelijk lange stukken tekst.

Vriendelijke groet,
Gus