PDA

View Full Version : The ultimate marshall? Possible?



Pagina's : [1] 2

Thiez
18 juli 2011, 20:50
Goed, ik heb al jaren het idee om een marshall plexi te willen gaan bouwen en deze te gaan modden naar 80's hardrock monster. Aangezien je toch ergens moet beginnen ben ik eerst begonnen met een projectje van AX84 en hier ben ik wat mee aan het stoeien gegaan. Zoals sommige mensen hier zullen weten ben ik tegen heel wat problemen aangelopen tijdens die bouw en heb ik daar aardig wat van geleerd. Na bezig te zijn met lezen in het boek van blencow begint dat bouwen toch weer te kriebelen en dus ben begonnen met een nieuw project op te zetten.

Na veel informatie te zoeken op internet en soundsamples etc etc begon ik te twijfelen over de plexi. Het blijft een beest van een amp natuurlijk maar ook de JMP en de JCM800 zijn wel erg geil van sound. Ook kwam ik de plexrod van Steve Henning tegen (actief op rigtalk), erg gave amp natuurlijk. Nu was ik benieuwd hoe de marshall amps verschilde van elkaar en ben dus de schema's gaan vergelijken. Toen kwam ik erachter dat deze amps helemaal niet zo gek veel schelen met elkaar. Een JMP is bijna hetzelfde schema als een plexi op een anode weerstand na voor meer vervorming. De JCM800 is bijna hetzelfde als een plexi alleen dan met een toegevoegde gainstage voor meer vervorming.

Je voelt het idee al aankomen natuurlijk. Waarom niet alle 3?
Ik heb het standaard plexi schema gepakt (bovenaan op de afbeelding) en hier ben ik wat aan gaan knippen en plakken (onderaan op de afbeelding). Ik heb de anode weerstand schakelbaar gemaakt (100k voor plexi en JCM800, 320k voor JMP), en ik heb de toegevoegde gainstage van de JCM800 schakelbaar gemaakt.
Aangezien de JCM800 maar 1 toegevoegde gainstage heeft en ik een hele buis extra erin moet zetten, houd ik 1 gainstage over. Deze gainstage wil ik waarschijnlijk zelf gaan samenstellen als 'hotrod plexi'.
De layout van de versterker blijft aan de voorkant standaard plexi look met alleen een toegevoegde schakelaar om te switchen tussen 'plexi', 'JMP', 'JCM800' en 'hotrod'.
Op de achterkant wordt PPIMV toegevoegd en ik zit nog te twijfelen om ook een normale mastervolume toe te voegen met schakelbare 'jose mod' (diodes over mastervolume).

En nu komt het! Het punt waar het om gaat: Mijn vraag aan de buizentechnici hier op dit forum, Is dit mogelijk?
Het schema is natuurlijk maar een opzet en daar zal nog wel het een en ander aan gewijzigd moeten worden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HXJMSA4L.jpg

nico verduin
18 juli 2011, 21:00
Goed, ik heb al jaren het idee om een marshall plexi te willen gaan bouwen en deze te gaan modden naar 80's hardrock monster. Aangezien je toch ergens moet beginnen ben ik eerst begonnen met een projectje van AX84 en hier ben ik wat mee aan het stoeien gegaan. Zoals sommige mensen hier zullen weten ben ik tegen heel wat problemen aangelopen tijdens die bouw en heb ik daar aardig wat van geleerd. Na bezig te zijn met lezen in het boek van blencow begint dat bouwen toch weer te kriebelen en dus ben begonnen met een nieuw project op te zetten.

Na veel informatie te zoeken op internet en soundsamples etc etc begon ik te twijfelen over de plexi. Het blijft een beest van een amp natuurlijk maar ook de JMP en de JCM800 zijn wel erg geil van sound. Ook kwam ik de plexrod van Steve Henning tegen (actief op rigtalk), erg gave amp natuurlijk. Nu was ik benieuwd hoe de marshall amps verschilde van elkaar en ben dus de schema's gaan vergelijken. Toen kwam ik erachter dat deze amps helemaal niet zo gek veel schelen met elkaar. Een JMP is bijna hetzelfde schema als een plexi op een anode weerstand na voor meer vervorming. De JCM800 is bijna hetzelfde als een plexi alleen dan met een toegevoegde gainstage voor meer vervorming.

Je voelt het idee al aankomen natuurlijk. Waarom niet alle 3?
Ik heb het standaard plexi schema gepakt (bovenaan op de afbeelding) en hier ben ik wat aan gaan knippen en plakken (onderaan op de afbeelding). Ik heb de anode weerstand schakelbaar gemaakt (100k voor plexi en JCM800, 320k voor JMP), en ik heb de toegevoegde gainstage van de JCM800 schakelbaar gemaakt.
Aangezien de JCM800 maar 1 toegevoegde gainstage heeft en ik een hele buis extra erin moet zetten, houd ik 1 gainstage over. Deze gainstage wil ik waarschijnlijk zelf gaan samenstellen als 'hotrod plexi'.
De layout van de versterker blijft aan de voorkant standaard plexi look met alleen een toegevoegde schakelaar om te switchen tussen 'plexi', 'JMP', 'JCM800' en 'hotrod'.
Op de achterkant wordt PPIMV toegevoegd en ik zit nog te twijfelen om ook een normale mastervolume toe te voegen met schakelbare 'jose mod' (diodes over mastervolume).

En nu komt het! Het punt waar het om gaat: Mijn vraag aan de buizentechnici hier op dit forum, Is dit mogelijk?
Het schema is natuurlijk maar een opzet en daar zal nog wel het een en ander aan gewijzigd moeten worden.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HXJMSA4L.jpgIk zou eerst eens het rekenwerk gaan uitvoeren opdat de signalen in evenwicht zijn. Op zich een goede training/oefening dan alleen maar wat schema's aan elkaar plakken. Daarnaast zal je ook wat aan de voedingstrafo moeten rekenen ivm meer stroom ed.

tommus42
18 juli 2011, 21:42
Mooi plan. Lijkt me zonder meer goed mogelijk. Wat die voedingstrafo betreft, Marshall had er een verhaal over bij hun 18W EL84 versterker. De trafo was krap bemeten (zo begreep ik) zodat de beperking ervan bij hoog volume mee ging doen in het geluid.

Weet niet of het zo is, maar ik zou er niet mee zitten, een gelijkrichtbuis heeft denk ik meer effect.

nico verduin
18 juli 2011, 22:25
Mooi plan. Lijkt me zonder meer goed mogelijk. Wat die voedingstrafo betreft, Marshall had er een verhaal over bij hun 18W EL84 versterker. De trafo was krap bemeten (zo begreep ik) zodat de beperking ervan bij hoog volume mee ging doen in het geluid.

Weet niet of het zo is, maar ik zou er niet mee zitten, een gelijkrichtbuis heeft denk ik meer effect.Ik zou er ook niet mee zitten. Maar als je eenmaal bezig bent en denkt goh lijkt wel of er iets zit te roken .... ach koop je toch gewoon een nieuwe trafo. Scheelt weer wat rekenwerk, denkwerk en begrijpen waar je mee bezig bent. Ik snap het niet.

tommus42
18 juli 2011, 22:35
Ach, ik probeer slechts mijn steentje bij te dragen aan de discussie:soinnocent:.

Thiez
18 juli 2011, 22:35
Haha het is momenteel idd nog maar een knip plakwerk van schema's. Maar daarom wilde ik eerst vragen aan de wat meer ervaren techneuten hier of het mogelijk en uitvoerbaar was voordat ik er uren rekenwerk in ga steken. Ik ga sowieso alle gainstages doorrekenen en kijken hoe het uit gaat komen.
Waarschijnlijk komen er over de eindversterking nog wel wat vragen, hier staat niet veel over uitgelegd in het boek van blencow en ik heb bij de schema's die ik gevonden heb al 4 verschillende schakelingen gezien met ook wat verschillende eindbuizen en weerstandswaarden.

tommus42
18 juli 2011, 22:41
Ik bedoelde slechts te zeggen dat er zo veel factoren zijn die net dat verschil in geluid maken. Uiteraard moet de voedingstrafo de stromen kunnen leveren.

nico verduin
18 juli 2011, 22:56
Haha het is momenteel idd nog maar een knip plakwerk van schema's. Maar daarom wilde ik eerst vragen aan de wat meer ervaren techneuten hier of het mogelijk en uitvoerbaar was voordat ik er uren rekenwerk in ga steken. Ik ga sowieso alle gainstages doorrekenen en kijken hoe het uit gaat komen.
Waarschijnlijk komen er over de eindversterking nog wel wat vragen, hier staat niet veel over uitgelegd in het boek van blencow en ik heb bij de schema's die ik gevonden heb al 4 verschillende schakelingen gezien met ook wat verschillende eindbuizen en weerstandswaarden.
Eindbuis berekeningen is feitelijk net zo eenvoudig als preamps. Maar ik zou eerst het rekenwerk uitvoeren om zelf te beoordelen of iets wel of niet kan. Je bent dan een van de weinigen hier die die stap eens neemt. Daar leer je echt wat van.
Die eindtrap komt daarna wel. Dan kan je zelfs uitrekenen hoeveel power eruit kan komen maximaal zonder dat je nog maar een schakeling hebt gemaakt.

tommus42
19 juli 2011, 10:38
'reactance' was de kreet geloof ik, in verband met die voedingstrafo. Ik weet verder niet wat dat inhoudt.

E-J
19 juli 2011, 10:43
Thiez, kijk eens naar de Ceriatone Yeti en Chupacabra. Die heeft een 'era' switch met drie modi. Precies wat jij wil.

HaroldA
19 juli 2011, 10:54
Interessant! :ok:

Ik heb mijn 1987x plexi ook redelijk verbouwd tot 2204-spec, inclusief master volume, ppimv, cascaded gain (schakelbaar) en wat andere component wijzigingen van plexi -> 2204.

Ook zijn er EL34's in gegaan ipv 6L6.


Check ook ff dit topic: http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,5712.0.html

Daar wordt heel leuk gebruik gemaakt van een FET in z'n preamp ipv een buis(helft).

Thiez
19 juli 2011, 17:42
Thiez, kijk eens naar de Ceriatone Yeti en Chupacabra. Die heeft een 'era' switch met drie modi. Precies wat jij wil.

Bedankt voor de tip. Ik vind die amps idd erg interessant. Maar deze amps worden schijnbaar niet als bouwpakket geleverd en het is natuurlijk leuker om het zelf te bouwen aangezien je dan iets uniekers hebt en het van jezelf is. De opzet is idd wel ongeveer gelijk. Buiten dat wil ik de 4 inputs in graag takt laten zodat ik ook de sound van de 'jumped' plexi kan creeren.
Het gaat waarschijnlijk even een puzzeltje en rekenwerk worden maar dat maakt het juist leuk, interessant en leerzaam.

@haroldA: bedankt voor de link, dat pdfje ga ik een keer op mijn gemak doornemen. Staat volgens mij veel interessante informatie in.

bass blom
19 juli 2011, 17:48
retestoer project!

movo.
19 juli 2011, 18:31
Deze http://www.fargenamps.com/mini-plex-mkii heeft ook een 'era' switch. 60/70/80's. ;) Alleen reteduur..

Thiez
19 juli 2011, 18:45
Deze http://www.fargenamps.com/mini-plex-mkii heeft ook een 'era' switch. 60/70/80's. ;) Alleen reteduur..

Ja die fargen amps heb ik ook gevonden. Ik vind opzich de Fargen modded plexi's ook erg lekker klinken. Maar daar is niks over te vinden van schema's en dergelijken. Dus ik ga lekker zelf aan de slag. Een mooi uniek projectje wat waarschijnlijk goedkoper uitvalt dan een Fargen, Ceriatone, Cameron, etc etc.

Thiez
18 mei 2012, 19:49
Een paar vrije dagen gehad. De headshell is inmiddels aardig ver klaar. Alleen nog even een stukje goud racegaas zoeken om de achterkant dicht te maken. Het binnenwerk van de amp gaat iets langer in beslag nemen.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/547364_296704207085355_100002373355800_672833_2080 154261_n.jpg

Nils47
21 mei 2012, 20:25
Ik heb totaal geen verstand van schema's, weerstanden en trafo's etc, maar ga dit topic wel volgen. Supercool en interessant idee! :rockon:

Thiez
9 juli 2012, 21:55
Ik ben inmiddels een beetje bezig aan het samenstellen van een layout voor de amp. Ik had de plaatsen van trafo's eindbuizen en dergelijken een beetje afgekeken bij soldano, bogner en Engl. Preamp buizen aan de voorkant van het chassis en links en rechts van het chassis een trafo zodat het beter in evenwicht is dan het marshall design met alle trafo's aan 1 kant.
Nu kreeg ik tijdens het tekenen vraagtekens bij de preamp buizen aan de voorkant. Wanneer ik dit doe komt de 6,3v AC heater voeding of onder de potmeters te liggen of onder mijn component board... Is er iemand die weet of dit problemen gaat geven met noise? Aangezien ze meestal aanraden om AC en signaal gescheiden te houden.

nico verduin
9 juli 2012, 22:23
Gloiedraden geven geen noise..... wel wat ze noemen "ratel" (50hz). Goed te voorkomen door de draden goed in elkaar te twisten. En die draden liggen toch niet tegen de potmeters aan? Anders maak je ze zwevend ala fender.

cluseau
9 juli 2012, 22:49
Leuk plan maar als je hem volgens dit schema maakt gaat er helemaal geen geluid uitkomen.

Thiez
10 juli 2012, 08:04
Gloiedraden geven geen noise..... wel wat ze noemen "ratel" (50hz). Goed te voorkomen door de draden goed in elkaar te twisten. En die draden liggen toch niet tegen de potmeters aan? Anders maak je ze zwevend ala fender.

Bedankt nico, de draad komt idd niet direct tegen de pots aan de liggen maar wel tegen het chassis onder de pot. Ik dacht dat dit misschien invloed zou hebben op bijgeluiden.


Leuk plan maar als je hem volgens dit schema maakt gaat er helemaal geen geluid uitkomen.

haha oke, altijd fijn om zulke dingen te weten voor ik ga bouwen. Buiten dat de uitgangstrafo nergens op aangesloten is nog andere dingen die niet gaan werken? (de anode resistor switchen laat ik overigens vervallen, dit gaat garant staan voor pops).

cluseau
10 juli 2012, 08:11
......Buiten dat de uitgangstrafo nergens op aangesloten is .....

Die is toch aangesloten of zie ik nu iets niet?

Ik bedoel je bias circuit, ik schat een paar honderd negatief wat je eindbuisjes helemaal dicht zal knijpen.

nico verduin
10 juli 2012, 08:54
De berekeningen van de bias kloppen inderdaad niet. Je moet sowiezo een weerstand van 100K in serie met D1 zetten naar de hoogspanning. Daarnaast is R36 wel erg hoog :) Of moet dat 47K zijn en staat er dan 38V op dat punt?
En 1mH voor de choke heeft ook weinig effect.

Thiez
10 juli 2012, 11:03
De berekeningen van de bias kloppen inderdaad niet. Je moet sowiezo een weerstand van 100K in serie met D1 zetten naar de hoogspanning. Daarnaast is R36 wel erg hoog :) Of moet dat 47K zijn en staat er dan 38V op dat punt?
En 1mH voor de choke heeft ook weinig effect.

Ik was inderdaad een 220K weerstand in serie met D1 vergeten. R36 is inderdaad 47K en het is draadnummer 38.. Ik moet nog even een keer zoeken waar ik die draadnummers uit kan zetten in multisim.

De choke wist ik toen nog niet welke waarde die zou worden. Inmiddels heb ik een drake choke uit een 1987 marshall gevonden. Deze is volgens specs 5H.

Bedankt voor de tips, ik zal binnenkort nog eens het hele schema een keer nalopen.

Edit: met de uitgangstrafo bedoel ik overigens dat er geen jacks aan de trafo zitten ;) Dan wordt het lastig om een speakerkast aan te sluiten en zal er dus ook weinig geluid uit de versterker komen.

guitaraddict
10 juli 2012, 11:51
Dat ziet er prima uit Thiez , zelf maken is veel leuker dan iets bestaands kopen . Die Benjamin Fargen is 12 jaar geleden ( of wat langer) ook als amateur op Ampage begonnen en bouwt nu geweldige amps.


Succes .

Henri H
10 juli 2012, 12:10
Ik ben ook benieuwd hoe het afloopt, en als het gelukt is, mag je er ook één voor mij maken, deal? ;)

Thiez
10 juli 2012, 13:00
Ik ben ook benieuwd hoe het afloopt, en als het gelukt is, mag je er ook één voor mij maken, deal? ;)

haha, dat is wat voorbarig hoor. Eerst deze maar eens tot een goed einde brengen. En als er al geluid uitkomt natuurlijk ook vergelijken met de real deal van marshall. Wanneer je het in 1 head wilt bouwen krijg je toch vaak wel een soort van compromis tussen de twee real deal modellen. Maar goed, we zullen het gaan zien en beleven (ergens over een half jaar ofzo met een beetje geluk :P).

Thiez
14 juli 2012, 14:36
Ik heb nog even wat dingen aangepast in het schema.
- Ik heb de JCM-style master volume schakelbaar gemaakt met de JCM. Op deze manier heb ik geen hem niet in mijn plexi schema en wel in mijn JCM800 schema zoals het origineel ook is, plus als voordeel dat ik het verschil in volume tussen de plexi en de JCM800 (wat er uiteraard zal zijn door de extra versterkingtrap) gelijk kan trekken.
- In de feedback loop heb ik bovenaan in het schema een resonance knop opgenomen.
- Schakelbaar de Josemaster ingevoegd. Heel misschien gaan er nog twee diodes bijkomen schakelbaar. bijvoorbeeld 2x16v en 2x12v clipping of iets dergelijks.

Verder had ik nog even een vraag aan de meer ervaren ampbouwers hier. Ik heb vooraan in het schema een schakelaar getekend achter de eerste gainstage om mijn JCM800 circuit in- en uit te schakelen. Door het verschil in koppelcondensatoren in JCM800 en Plexi circuit zit de schakelaar dus voor de condensator. Dit heeft natuurlijk als nadeel dat er een grote spanning op de schakelaar komt te staan, wat het lastig maakt een schakelaar te vinden en wat waarschijnlijk ook voor pops gaat zorgen bij het schakelen?
Nu vroeg ik me af of je twee condensatoren in serie kan zetten als koppeling. Op deze manier kan ik de 22nF voor de schakelaar halen en zet ik in het plexi circuit een 2.2nF wat er voor zorgt dat ik een vervangingswaarde krijg van 2nF totaal (wat dus aardig in de richting van de 2.2nF zit die standaard in een plexi circuit zit). Echter weet ik niet wat dit met het amp circuit zal doen. Ga ik problemen krijgen met condensatoren in serie?

Hier het schema zover:
http://db.tt/t0lBZ1HP

nico verduin
14 juli 2012, 14:46
Je kan ook het volgende doen:
- Na C6 en na C28 schakelen. Ik zou dan wel een 10m weerstand altijd aan die C's hangen naar GND zodat ze goed ontladen zijn bij schakelen.
- Eventueel VACtrols gebruiken voor het schakelen dan heb je minder last van ploppen

Thiez
14 juli 2012, 15:04
Als ik na de condensatoren schakel heb ik twee relias nodig, of ik moet J8 laten vervallen en de schema's daar gewoon samen laten komen. Maar dit heeft weer gevolgen op de ingangsimpedantie van gainstage U8B als ik me niet vergis?

Als ik het goed zeg zijn VACtrols hetzelfde als optocouplers toch? Daar heb ik eigenlijk niet zo veel verstand van. Ik begrijp dat het een LED en een LDR samen zijn? Dus je krijgt dan eigenlijk een schakelbare weerstand?

Chris Winsemius
14 juli 2012, 15:14
Dat ziet er prima uit Thiez , zelf maken is veel leuker dan iets bestaands kopen . Die Benjamin Fargen is 12 jaar geleden ( of wat langer) ook als amateur op Ampage begonnen en bouwt nu geweldige amps.


Succes .

Fargen: Clean ok, scheurkanalen zijn gewoon ERRUG, schel/etc.

Wat betreft het ontwerp v/d topicstarter:
waarom 6L6 eindbuizen als je de ultieme Marshall wilt bouwen?
kijk ook eens of je meer into 50 Watters bent of meer into 100 Watters, beiden gaan voluit meestal te hard (ha ha) maar er zitten wel een paar essentiële geluids- en feelverschillen tussen.

Zag trouwens ook 'n rooster in het schema zonder Rg weerstand tijdens het schakelen (rooster is dus heel ff zwevend tijdens het schakelen>meer kans op ploppen en zo en niet goed voor het buisje).

Van de J.A.-mod zijn trouwens tig versies, de tofste staan weer niet op internet...

Ongeacht 50/100Watt en/of type eindbuis: gebruik ook gridstoppers op de pinnen 5 v/d eindbuizen.

Thiez
15 juli 2012, 21:09
Fargen: Clean ok, scheurkanalen zijn gewoon ERRUG, schel/etc.

Wat betreft het ontwerp v/d topicstarter:
waarom 6L6 eindbuizen als je de ultieme Marshall wilt bouwen?
kijk ook eens of je meer into 50 Watters bent of meer into 100 Watters, beiden gaan voluit meestal te hard (ha ha) maar er zitten wel een paar essentiële geluids- en feelverschillen tussen.

Zag trouwens ook 'n rooster in het schema zonder Rg weerstand tijdens het schakelen (rooster is dus heel ff zwevend tijdens het schakelen>meer kans op ploppen en zo en niet goed voor het buisje).

Van de J.A.-mod zijn trouwens tig versies, de tofste staan weer niet op internet...

Ongeacht 50/100Watt en/of type eindbuis: gebruik ook gridstoppers op de pinnen 5 v/d eindbuizen.

Bedankt voor je reactie. Ik moet inderdaad nog twee 1K weerstanden aan de screen van de eindbuizen hangen. Maar jij bedoeld de gridweerstand van de preamp buis waar ik schakel volgens mij? Het gaan uiteindelijk EL34 buizen worden maar die stonden niet in de bibliotheek van multisim, dus had ik zolang 6l6 buizen erin gezet. Ik heb een 50watt output trafo kunnen vinden tweede hands dus deze wordt in ieder geval een 50watter. Als hij goed lukt komt er misschien nog wel een keer een 100watt versie ;)

Kan iemand wat meer info geven over het schakelen met VACtrols? Ik zat naar het schema van soldano te kijken maar dan zit er een weerstand in het signaalpad en een weerstand naar aarde. Waarschijnlijk wordt het signaal van het ene kanaal naar aarde gestuurd wanneer het andere kanaal van kracht is?

cluseau
15 juli 2012, 21:26
Vactrol is nix minder dan een LED en een LDR in één behuizing. Er zijn wat verschillen in diverse typen wat schakelsnelheid of regelgedrag betreft. Daarvoor kun je het beste de datasheet vergelijken. Uiteraard heeft de led een voorschakelweerstand nodig en is de LDR in staat afhankelijk van de impedantie's te regelen of schakelen. Is de uitgangsimpedantie van de sturende schakeling erg laag heb je veel ledstroom nodig om een beetje effect te hebben of gaat het zelfs helemaal niet lukken.

Frits van Mourik
16 juli 2012, 00:57
Kan je dus supersimpel zelf maken: gele LED en LDR met de voorzijden tegen elkaar, stukje krimpkous erover; klaar!
Kosten: nog geen euro...

Thiez
16 juli 2012, 07:54
Bedankt voor de reacties, het gaat mij een beetje om de werking in het schema. Ik begrijp dat de weerstand afhankelijk is van de LED. Dus wanneer je de LED schakelt heb je veel of weinig weerstand van de LDR. Je zet 1 LDR in het signaalpad die verhoogd wordt bij het schakelen en een LDR naar aarde die verlaagd wordt tijdens het schakelen? (zo begrijp ik het uit het Soldano SLO schema).

cluseau
16 juli 2012, 12:15
Kan je dus supersimpel zelf maken: gele LED en LDR met de voorzijden tegen elkaar, stukje krimpkous erover; klaar!
Kosten: nog geen euro...

Niet echt Frits, hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?155896-Vactrol-ontleed&p=2866816) staat een apart draadje over zo'n aktie.

Thiez
16 juli 2012, 19:56
Fargen: Clean ok, scheurkanalen zijn gewoon ERRUG, schel/etc.

Wat betreft het ontwerp v/d topicstarter:
waarom 6L6 eindbuizen als je de ultieme Marshall wilt bouwen?
kijk ook eens of je meer into 50 Watters bent of meer into 100 Watters, beiden gaan voluit meestal te hard (ha ha) maar er zitten wel een paar essentiële geluids- en feelverschillen tussen.

Zag trouwens ook 'n rooster in het schema zonder Rg weerstand tijdens het schakelen (rooster is dus heel ff zwevend tijdens het schakelen>meer kans op ploppen en zo en niet goed voor het buisje).

Van de J.A.-mod zijn trouwens tig versies, de tofste staan weer niet op internet...

Ongeacht 50/100Watt en/of type eindbuis: gebruik ook gridstoppers op de pinnen 5 v/d eindbuizen.

Chris, ik heb net nog even zitten kijken naar het switchen. Ik vermoed dat jij doelde op de screen van U8B? Maar hier hangt in principe altijd de 470K (plus de weerstand naar aarde van de potmeter) van het normal channel aan toch? Dus het zweeft niet helemaal tijdens het switchen.

Bij het gebruik van VACtrols heb je hier natuurlijk geen last van, omdat je het signaalpad niet onderbreekt. Maar hebben vactrols geen invloed op je circuit? Aangezien het toch weerstanden zijn die je toevoegd aan je schakeling.

Thiez
18 juli 2012, 20:45
Nog maar even een vraag erbij. Ik zit te kijken naar gelijkrichters. In mijn schema heb ik gewoon gebruik gemaakt van twee diodes, op iedere kant van de hoogspanning een.
Nu weet ik dat je ook gebruik kan maken van een gelijkrichter brug. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes? Het resultaat is toch hetzelfde in principe?

Op de layout van ceriatone en metro maken ze gebruik van 4 diodes, maar dan niet geschakeld als gelijkrichter brug maar gewoon op iedere hoogspanning twee diodes in serie. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes?

nico verduin
18 juli 2012, 22:00
Nog maar even een vraag erbij. Ik zit te kijken naar gelijkrichters. In mijn schema heb ik gewoon gebruik gemaakt van twee diodes, op iedere kant van de hoogspanning een.
Nu weet ik dat je ook gebruik kan maken van een gelijkrichter brug. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes? Het resultaat is toch hetzelfde in principe?
Je kan dunner koperdraad gebruiken omdat de stroom load over de wikkelingen verdeeld is.



Op de layout van ceriatone en metro maken ze gebruik van 4 diodes, maar dan niet geschakeld als gelijkrichter brug maar gewoon op iedere hoogspanning twee diodes in serie. Wat is hier het voordeel van ten opzichte van twee diodes?

Beetje achterhaald met de huidige diodes. Echter vroeger konden ze vaak maar tot 200V. Dus zet je er meer in serie. Tegenwoordig kan je het zien als een extra beveiliging. Als een diode defect gaat kan hij (vaak) doorslaan en zou je wisselspanning op de elco;s krijgen. Nu heb je nog een extra diode in de lijn zitten.

Thiez
18 juli 2012, 22:36
Oke bedankt voor je reactie nico!

Thiez
19 juli 2012, 22:18
Chris, ik heb net nog even zitten kijken naar het switchen. Ik vermoed dat jij doelde op de screen van U8B? Maar hier hangt in principe altijd de 470K (plus de weerstand naar aarde van de potmeter) van het normal channel aan toch? Dus het zweeft niet helemaal tijdens het switchen.

Bij het gebruik van VACtrols heb je hier natuurlijk geen last van, omdat je het signaalpad niet onderbreekt. Maar hebben vactrols geen invloed op je circuit? Aangezien het toch weerstanden zijn die je toevoegd aan je schakeling.

Iemand die hier nog iets over kan zeggen? Soldano gebruikt een weerstand als ''blokade'' in het signaal pad en een weerstand open naar aarde. Wanneer het kanaal word ingeschakeld is weerstand in het signaal pad ''open'' en de weerstand naar aarde ''dicht''.
Maar je voegt wel een extra weerstand toe aan je signaal pad naar aarde op dat moment. Die ziet je buis toch ook, wat zorgt voor een verandering in impedantie of zie ik dat verkeerd?

Thiez
1 augustus 2012, 19:25
Even een update van mijn tijdelijke layout i.v.m. het ''versterker layout'' topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156065-Versterker-layout).

Ik heb toch besloten om voor relais te gaan, na wat zoekwerk op internet. Met een condensator en diode schijnt een relais al aardig stil te krijgen zijn en heb je zeker in bandverband geen last meer van switchnoise. Buiten dat zijn de geschakelde delen volledig verwijderd uit je signaalpad wat dus ook verder geen invloed meer zal hebben.

Let op! de layout is nog niet af, het is puur even ter indicatie of ik op de goede weg ben. Anders kan ik het nu bij sturen, voordat ik straks mijn chassis enzo geboord heb.

http://db.tt/t0lBZ1HP

HaroldA
1 augustus 2012, 19:31
Ik zag laatst ergens acceptabele 24mm concentrische dual-pots. Op Ebay, geloof ik... Misschien een idee om die te gebruiken om genoeg pots te kunnen gebruiken zonder ze aan de achterkant te hoeven plaatsen?

Thiez
1 augustus 2012, 19:54
Ik zag laatst ergens acceptabele 24mm concentrische dual-pots. Op Ebay, geloof ik... Misschien een idee om die te gebruiken om genoeg pots te kunnen gebruiken zonder ze aan de achterkant te hoeven plaatsen?

Ik wilde eigenlijk in eerste instantie de voorkant helemaal origineel houden. Maar dit kwam voor de resonance knop zo kut uit dat ik heb besloten die op de plaats van het lampje te zetten. Die dual knoppen zou misschien een optie zijn, maar ik weet niet of het daar netter van wordt. Dan krijg je natuurlijk nog meer bedrading aan de voorkant die over elkaar heen gaat.

HaroldA
1 augustus 2012, 23:13
Heb je de 3-standen Carling niet meer kunnen vinden? Anders heb je nog een gat vrij ...

Ik heb in mijn 1987 trouwens een cathode-lift-bypass gebruikt. Schijnt gezonder te zijn voor je elco's omdat ze altijd op spanning blijven.

Thiez
2 augustus 2012, 08:11
Heb je de 3-standen Carling niet meer kunnen vinden? Anders heb je nog een gat vrij ...

Ik heb in mijn 1987 trouwens een cathode-lift-bypass gebruikt. Schijnt gezonder te zijn voor je elco's omdat ze altijd op spanning blijven.

Ja, ik heb wel zitten kijken naar die drie standen schakelaar. Maar ik zit nog even te bedenken of ik dat wil haha.

Die cathode lift ga ik nog even bekijken. Ik zie je topics op metroamps forum. Dooie boel daar inmiddels he?

HaroldA
2 augustus 2012, 12:55
Ik zie je topics op metroamps forum. Dooie boel daar inmiddels he?

Jep. Geen idee waar iedereen heen is. Net als het Newtone-forum trouwens ...

Loopt nog wel een leuk Bray-mods topic: http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=4&t=39364

HaroldA
8 augustus 2012, 17:12
Wat me nog te binnen schoot: ik vind de combi prePImaster met postPImaster briljant op mijn 1987. Kan dat ook bij jou in Plexi-stand?

Thiez
9 augustus 2012, 21:07
Wat me nog te binnen schoot: ik vind de combi prePImaster met postPImaster briljant op mijn 1987. Kan dat ook bij jou in Plexi-stand?

Nee, mijn pre-master schakelt alleen met JCM800-mode aan. Op die manier kan ik het volume van het JCM800 kanaal afstemmen op het plexi kanaal.

Thiez
9 augustus 2012, 21:09
Ik heb toch besloten om voor relais channelswitching te gaan. Dit omdat ik de werking wat beter snap en er genoeg amps zijn die goed werken met relais switching.
Nu heb ik wat rond zitten kijken voor voeding schema's voor de relais en nu ben ik uitgekomen op het volgende. Aangezien ik mijn 5v voor rectifier toch niet gebruik wil ik deze gaan gebruiken voor de relais. Omdat ik delen ervan van internet gehaald heb wil ik het hier graag verifieren door de wat meer ervaren elektronica mensen.

http://dl.dropbox.com/u/19886483/channelswitching.bmp

Frits van Mourik
10 augustus 2012, 01:19
't Lijkt me sterk, dat je 5V wikkeling een CT heeft... :???:

nico verduin
10 augustus 2012, 07:39
't Lijkt me sterk, dat je 5V wikkeling een CT heeft... :???:Eens :). Gewoon een diode brug dikke elco (470uF oid), 100nF cap parallel en dan de regulator en klaar.

Thiez
11 augustus 2012, 11:33
Zou ik zonder centertap aan aarde een ander resultaat krijgen?

Nico, jij bedoeld zoiets? Of staat de 100nF cap nu verkeerd?

Edit: de diodes op de spoelen moeten andersom staan..

http://dl.dropbox.com/u/19886483/channelswitching2.bmp

flo123
11 augustus 2012, 11:45
Ja, zo is het voedingsgedeelte goed.

Thiez
11 augustus 2012, 13:06
Ja, zo is het voedingsgedeelte goed.

Oke dankje, en de rest van het schema? Ik moet dan de diodes op de spoel nog omdraaien, en de voorschakelweerstanden van de led's zijn ook nog niet de juist waarde. Kan ik voor het berekenen hiervan gewoon uit gaan van de 6V die uit de regulator komt?

Thiez
11 augustus 2012, 20:08
Ik ben vandaag wat bezig geweest met een printje voor de relais en voeding. Don't be to hard on me, het is de eerste print die ik zelf teken, dus het zou best weleens kunnen dat hij niet optimaal is haha. Ik heb mijn best gedaan alleen die twee groene draadbruggen vind ik een beetje kut..

http://dl.dropbox.com/u/19886483/channelswitching%20print.pdf

muziekschuur
11 augustus 2012, 20:17
Ik was in de veronderstelling dat de Mesa Boogie Royal atlantic de ultieme Marshall was... Of vergis ik me nou?


http://www.youtube.com/watch?v=byibQRfiH_U

Thiez
11 augustus 2012, 20:22
Ik was in de veronderstelling dat de Mesa Boogie Royal atlantic de ultieme Marshall was... Of vergis ik me nou?


http://www.youtube.com/watch?v=byibQRfiH_U

Jij vergist je :P haha nee gekheid, ik zou die royal atlantic best een keer uit willen proberen. Lijkt me een gaaf versterkertje. Maar ik geloof nooit dat mesa marshall wordt. De stiletto zou ook het mesa antwoord op marshall moeten zijn, en hoewel hij heel lekker klinkt vind ik het nog steeds totaal anders. Ik denk dat de mark series dan nog dichter bij marshall sound kunnen komen dan de rectifier.

Thiez
25 augustus 2012, 17:15
Mijn nieuwe layout. Meer gebasseerd op de marshall 1987 layout. Ga ik op deze manier noiseproblemen krijgen, met de relays zo dicht bij de preamps of kan dat wel?

http://dl.dropbox.com/u/19886483/supaplex.pdf

nico verduin
25 augustus 2012, 18:02
Zou geen problemen hoeven geven. Vergeet je niet dat op dat relais printje ook gaatjes moeten voor de montage :) ?

Thiez
25 augustus 2012, 19:25
Zou geen problemen hoeven geven. Vergeet je niet dat op dat relais printje ook gaatjes moeten voor de montage :) ?

ja ik heb besloten de print op zijn kant in het chassis te plaatsen. Dus moet nog even kijken hoe ik hem ga monteren. Denk gewoon twee hoekbeugeltjes en dan inderdaad wat gaatjes ofzo, of zijn daar standaard dingen voor?

Thiez
6 november 2012, 19:18
Inmiddels het turretboard een heel eindje in elkaar zitten. De bouw gaat niet snel maar hopelijk wel goed ;) Tot zover heb ik geen klagen.

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/393987_367587259997049_2090668449_n.jpg

Henri H
6 november 2012, 21:05
Trekbommetjes, rotjes, astronauten en donderslagen? :D

Mooi hoor, ziet er goed uit, voor zover mijn "expertise" (not).

Thiez
6 november 2012, 21:15
Trekbommetjes, rotjes, astronauten en donderslagen? :D

Mooi hoor, ziet er goed uit, voor zover mijn "expertise" (not).

En een paar lege batterijen uiteraard. Ik vind het er ook goed uitzien. maar belangrijkste gaat zijn hoe het klinkt haha. Hoop dat het allemaal gaat werken zoals ik het in gedachte heb ;)

Thiez
3 januari 2013, 22:34
Even snel een vraagje. Ik had bij mijn bestelling de volgende draad besteld voor het bedraden van mijn versterker (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/language/en/info/p5855_Schaltlitze-LIH-125-0-5-mm---Hochvolt--5-m--gelb.html)
Nu kwam vandaag de bestelling binnen en ik vind het wel heel dun eigenlijk. Het is 0,5mm² staat er op, dus het zou overeen moeten komen met AWG 20 wat regelmatig aangeraden wordt voor buizenversterkers.

Any toughts? en is 0,5mm² ook voldoende voor de heaterwires?

HaroldA
3 januari 2013, 23:01
Any toughts? en is 0,5mm² ook voldoende voor de heaterwires?

Mijn Sovtek was ook voorzien van ieliepielie draad waar meer dan 500VDC doorheen ging. Ja, het kan en mag ... ik heb toch een groot gedeelte vervangen door dit: http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/info/p1002_Wire-Silicon-0-75-mm----white.html

nico verduin
4 januari 2013, 09:06
Even snel een vraagje. Ik had bij mijn bestelling de volgende draad besteld voor het bedraden van mijn versterker (http://www.tube-town.net/ttstore/product_info.php/language/en/info/p5855_Schaltlitze-LIH-125-0-5-mm---Hochvolt--5-m--gelb.html)
Nu kwam vandaag de bestelling binnen en ik vind het wel heel dun eigenlijk. Het is 0,5mm² staat er op, dus het zou overeen moeten komen met AWG 20 wat regelmatig aangeraden wordt voor buizenversterkers.

Any toughts? en is 0,5mm² ook voldoende voor de heaterwires?
Ik zou zeggen doe je huiswerk :)
Er zijn voldoende tabellen op het web die aangeven hoeveel stroom er door een draad mag bij welke dikte/oppervlakte. Tel alle stromen door de buizen op en voeg daar 20-50% marge toe voor de safe side en je weet het.

Voor wat betreft de hoogspanning speelt eerder de isolatie als de dikte een rol. De B+ loopt rustig op tot 400-500V. De stroom is hooguit 500mA tot 1A (voor een 100 Watter op de B+).
Dus 600V isolatie kan geen kwaad. Overigens kan het meeste draad dat een rating heeft van 300V rustig het dubbele aan. Alleen voldoe je dan niet meer aan de wettelijke eisen.

Thiez
4 januari 2013, 17:35
Het was puur een gevoelskwestie. Ik heb inderdaad al op internet rond gekeken en er wordt gezegd dat door 0,5mm² 12A kan.
Maximaal amperage wat de powertrafo kan leveren is 5A op de gloeispanning, dat zou betekenen dat de draden meer dan genoeg zijn.

Het operation voltage van de draden staat op 900V dus dat moet ook een probleem geven.

Je komt regelmatig tegen 'bigger is better' voor bedrading van audio. Maar dit heeft zover ik weet dan alleen te maken met weerstand. En dat zal weinig rol spelen in een versterker lijkt mij met allemaal korte bedrading. Waarom zou je dan dikker gaan dan 0,5mm²? terwijl dat al meer dan voldoende is.

nico verduin
4 januari 2013, 19:28
Het was puur een gevoelskwestie. Ik heb inderdaad al op internet rond gekeken en er wordt gezegd dat door 0,5mm² 12A kan.
Maximaal amperage wat de powertrafo kan leveren is 5A op de gloeispanning, dat zou betekenen dat de draden meer dan genoeg zijn.

Het operation voltage van de draden staat op 900V dus dat moet ook een probleem geven.
Helemaal juist :) al zou ik nooit op het absolute maximum gaan zitten (btw een andere tabel geeft 11A maximum aan voor chassis montage)


Je komt regelmatig tegen 'bigger is better' voor bedrading van audio. Maar dit heeft zover ik weet dan alleen te maken met weerstand. En dat zal weinig rol spelen in een versterker lijkt mij met allemaal korte bedrading. Waarom zou je dan dikker gaan dan 0,5mm²? terwijl dat al meer dan voldoende is.De weerstand over dit soort afstanden is inderdaad te verwaarlozen. Het "bigger is better" idee is meer het gevolg van gebrek aan nadenken/berekenen wat er echt nodig en meer van "Oh hele hoge spanning dus moet ik dikker draad gebruiken want anders brand het door.....".

Thiez
7 januari 2013, 19:41
Vandaag de voedingstrafo binnen gehad van IG trafo's. Nu ik dat ding zie heb ik er haast spijt van dat ik een tweede hands Drake trafo gekocht heb voor de OT.. Wat een massieve blokken ijzer zijn die IG's. Prachtige dingetjes.

Gearjunkie
7 januari 2013, 20:13
Vandaag de voedingstrafo binnen gehad van IG trafo's. Nu ik dat ding zie heb ik er haast spijt van dat ik een tweede hands Drake trafo gekocht heb voor de OT.. Wat een massieve blokken ijzer zijn die IG's. Prachtige dingetjes.

Waarvan akte, echt heel mooi spul. De PT en choke had ik snel in huis, OT heb ik denk ik een maand of 6 op gewacht. Ik heb het dan over een set voor de JTM45 overigens. Ben er ook echt blij mee!

Thiez
8 januari 2013, 21:46
Ik heb mijn trafo via tubetown besteld. Was een dag later binnen. Ik bouw nu eerst project af met de drake trafo, kan later altijd nog switchen. Het is even kijken wat IG gaat doen. Hij had zijn webshop al 'tijdelijk' dichtgegooid maar heeft nu ook nog een wissel in zijn baan gehad, hierdoor weet hij niet wat hij in de toekomst nog zal gaan doen. In ieder geval wordt de verkoop via Tubetown stopgezet.

Nog even een fototje hoe het er momenteel bij ligt. Let niet op de netjes opgeruimde werkplek ;)
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/20120_392302754192166_1386594576_n.jpg

Gearjunkie
8 januari 2013, 22:45
Ingo kan twee dingen in elk geval goed: trafo's maken en smoesjes verzinnen.
Helaas zou ik voor een tweede keer geen vertrouwen in hem hebben en enkel trafo's van hem uit voorraad kopen.

peter_heijnen
9 januari 2013, 15:28
Ik was in de veronderstelling dat de Mesa Boogie Royal atlantic de ultieme Marshall was... Of vergis ik me nou?
Ja! :)


http://www.youtube.com/watch?v=7T9uzDasXag

Die yamaha en strat!!!

En anders deze:

http://www.youtube.com/watch?v=7INgqW8aGJs

Damn....

Henri H
9 januari 2013, 19:06
Beetje last van GAS Peter? :D

De amps die jij linkt zijn single channels toch? Thiez maakt de "ultieme 3 channel Marshall", maar die Friedmans zijn leuk idd. :ok:

peter_heijnen
9 januari 2013, 19:54
Beetje last van GAS Peter? :D
Jazeker, gear admiring syndrom! :) Btw, iig die BE100 heeft ook een eenvoudig clean kanaal.

Gelukkig heb ik verder geen plannen voor een top, laat staan een stack! ;)

caliban
9 januari 2013, 22:32
Fijn project hoor :)

Thiez
10 januari 2013, 00:31
Die friedmans zijn inderdaad erg gaaf ja, had ze al een voorbij zien komen. Hoop zeker dat ik dat geluid kan gaan benaderen.
Het is voor mij ook nog maar een probeersel en afwachten of er uit komt wat ik er van verwacht, maar er gaat allicht iets uitkomen wat werkt. Dan ben ik al heel blij. En dan is het een kwestie van modden en aanpassen tot het de gewenste sound geeft.

Thiez
13 januari 2013, 13:54
Even een vraagje met betrekking tot de bedrading. Wisselspanningvoerende bedrading wordt in elkaar gedraaid. Dus de hoogspanning en de heaterwires. Nu heb ik weleens gezien dat mensen deze draden samenvlechten met de centertap erbij. Wat is beter om te doen? Gewoon de hoogspanningsdraden in elkaar draaien of samenvlechten met de CT's erbij?

Verder heb ik aan de voedingstrafo een 5V die ik gelijk wil richten voor de relais schakeling, als ik me niet vergis kom ik dan ongeveer op 7V gelijkspanning toch?

En daarnaast zit er nog een 25V aansluiting, deze kan in principe gebruikt worden voor de bias als ik me niet vergis? Maar dan krijg ik natuurlijk weer een heel andere schakeling dan de marshall's. Daar wordt de bias afgetakt van de hoogspanning voordat deze gelijkgericht is. Nu zit hier een 220K weerstand maar ik kom er even niet aan uit wat de stroom is die daar loopt.. Is dat gewoon de biasstroom die je afsteld?
Gaat het een verschil geven in sound of ik de bias van de hoogspanning of van de losse wikkeling af pak? Voor of nadelen voor een van de twee?

Hier de trafo aansluitingen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3RPQS6HX.jpg

nico verduin
13 januari 2013, 14:17
Ik zou de wisselspanningsdraden gewoon twisten. Niet vlechten (tenzij je van knutselen en vlechten houdt :)).
5V x 1.4 = 7V. Dus ja.
Voor de BIAS kun je beide manieren gebruiken. De stroom is zo laag dat je het verschil niet gaat merken. Het berekenen van de bias stroom is zeer laag. Wat ook wel klopt als je bedenkt dat je een weerstandketen hebt vanaf de hoogspanning met een 220K+diode + nog een weerstand. Van daaruit kun je zelf ook de stroom berekenen.

Thiez
13 januari 2013, 14:39
Vlechten is niet persee mijn hobby, maar als dit beter zou zijn dan gewoon twisten zou ik het wel doen.
Als ik het twist, waar ga ik met met CT's naartoe? Gaan die gewoon naar een aardpunt? en kunnen alle ct's naar hetzelfde aardpunt of moet dat dan los ergens heen?


Ik heb voor mijn project dit voedingschema aangehouden. Maar ik kwam er niet aan uit wat nu de vervangende weerstand is van dat bias schema. Die twee 8uF condensators samen met de weerstanden die daar in zitten. Ik was benieuwd naar wat de spanning was die valt over de 220K weerstand. Wat je zeg maar bij de diode over houd aan spanning. Maar daar kwam ik niet aan uit. Bij mij kwam er uit dat er ongeveer een 100V op die diode zou staan? en dat je dan ongeveer -50V biasspanning hebt. Maar dat lijkt me niet te kloppen.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987pljp.gif

cluseau
13 januari 2013, 15:26
Pak je biasspanning van de loper af. De afvlakking is dan beter en de bias is directer instelbaar.

Dus verbinding tussen loper en koude kant verwijderen.

nico verduin
13 januari 2013, 15:41
Alle CTS op een en dezelfde punt

De som van de weerstanden is rond de 307K bij 25K open en 282K bij 25K gesloten.
Je gebruikt een half wave rectifier. Dus moet een halve sinus de hele spanning leveren. In de praktijk mag je uitgaan van de voedingsspanning van de trafo * 0.7 = 245V bij 350V en 227.5V bij 325V.
Als we uitgaan van de 350V dan:
Bij biaspot op 25K is de stroom dus 245/307000 = 0,798mA
Bij Biaspot op 0K is de stroom dus 245 /282000 = 0,869mA

De bias spanning bij 25K open wordt dus 0,000798 * (47000+25000) = 57V
de bias spanning bij 25k dicht wordt dus 0,000869 * (47000) = 41V

Er wordt nog wat stroom door de buizen zelf getrokken dus de spanning zakt nog iets.

Thiez
13 januari 2013, 16:13
Pak je biasspanning van de loper af. De afvlakking is dan beter en de bias is directer instelbaar.

Dus verbinding tussen loper en koude kant verwijderen.

Ik begrijp even niet wat je zegt hier. Wat is de loper?


Alle CTS op een en dezelfde punt

De som van de weerstanden is rond de 307K bij 25K open en 282K bij 25K gesloten.
Je gebruikt een half wave rectifier. Dus moet een halve sinus de hele spanning leveren. In de praktijk mag je uitgaan van de voedingsspanning van de trafo * 0.7 = 245V bij 350V en 227.5V bij 325V.
Als we uitgaan van de 350V dan:
Bij biaspot op 25K is de stroom dus 245/307000 = 0,798mA
Bij Biaspot op 0K is de stroom dus 245 /282000 = 0,869mA

De bias spanning bij 25K open wordt dus 0,000798 * (47000+25000) = 57V
de bias spanning bij 25k dicht wordt dus 0,000869 * (47000) = 41V

Er wordt nog wat stroom door de buizen zelf getrokken dus de spanning zakt nog iets.

Oke dan had ik het toch goed berekend. Alleen de * 0,7 was ik vergeten. Dus ik kwam op 1.1mA ofzo uit.

nico verduin
13 januari 2013, 18:13
De loper is de center tap van de instelpotmeter. Dan moet je wel de instel potmeter verwisselen met de 47K weerstand. Je bereik wordt dan van rond de -37V tot -57V

Thiez
13 januari 2013, 19:36
Op deze manier?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZZ83OCYG.jpg

nico verduin
13 januari 2013, 19:50
Yep, alleen zou ik voor de veiligheid een 1M weerstand knopen tussen de loper van die instelpot en de verbinding tussen de instelpot en de 15K weerstand. Mocht die loper het ooit begeven dan heb je altijd nog een maximaal negatieve bias.

Thiez
13 januari 2013, 19:57
Oke bedankt, maakt het veel verschil in bias? Want ik heb momenteel mijn turretboard al ingericht op de oude manier. Als er nu echt veel verschil in zit vind ik het wel de moeite om het aan te passen. Mocht het weinig uitmaken laat ik hem zo.

cluseau
13 januari 2013, 22:25
Oke bedankt, maakt het veel verschil in bias? Want ik heb momenteel mijn turretboard al ingericht op de oude manier. Als er nu echt veel verschil in zit vind ik het wel de moeite om het aan te passen. Mocht het weinig uitmaken laat ik hem zo.

Je hebt toch een scope, vergelijk dan de rimpel op de biascap in minimaal en maximaal stand. Misschien maakt het geen reed uit maar in jouw situatie ga je de biasspanning verlagen door de biasvoeding zwaarder te belasten. Ik dacht dat je de hele zaak nog in elkaar moest freubelen, als het al klaar is laat het dan maar zitten maar het is principieel onjuist om het zo te doen imo.

Thiez
14 januari 2013, 08:24
Je hebt toch een scope, vergelijk dan de rimpel op de biascap in minimaal en maximaal stand. Misschien maakt het geen reed uit maar in jouw situatie ga je de biasspanning verlagen door de biasvoeding zwaarder te belasten. Ik dacht dat je de hele zaak nog in elkaar moest freubelen, als het al klaar is laat het dan maar zitten maar het is principieel onjuist om het zo te doen imo.

Ja ik snap het punt. Bij jou manier 'verplaats' je de weerstand voor of achter de loper maar blijft de totaal weerstand op de voeding hetzelfde. Bij de manier die ik gebruik ga ik de weerstand achter de biasaftakking verhogen om zo het biasvoltage te verhogen/verlagen.

Ik heb inderdaad een scope staan maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er tot op heden nog geen gebruik van gemaakt heb. De bedoeling is om dat in dit project te gaan doen. En om het een en ander eens zichtbaar te maken wat er gebeurd in een versterker.
Ook het gedeelte met afvlakken en de voeding etc moet ik nog eens goed induiken want dat is me nog niet helemaal duidelijk hoe dat zit. En waarom je meerdere ontkoppelingen maakt in de voeding etc.

cluseau
14 januari 2013, 09:37
Bij jou manier 'verplaats' je de weerstand voor of achter de loper maar blijft de totaal weerstand op de voeding hetzelfde.

Nee dat is niet zo. Als je in het originele schema kijkt naar de laatste 8uF elko in je bias filter dan zie je dat de spanning daar wordt geregeld door de potmeter te verdraaien, maw de load te verzwaren. In mijn voorstel zul je zien dat de spanning op die 8uF gelijk blijft als je de potmeter verdraaid. De biasspanning blijft dus stabiel aanwezig ongeacht de instelling. Maar, je varieerd niet alleen de DC. Ook de rimpel op een voedingselko neemt toe naarmate de load erachter kleiner wordt en dat is precies hoe jouw instelling werkt. Ik weet wel, in de praktijk hoor je het verschil niet maar ik wilde een principe aantonen en waarom je bepaalde dingen doet om je wijzer te maken. Dat is toch wat je wil, "meer inzicht".
:ok:

Thiez
14 januari 2013, 13:13
Oke ik snap nu wat je bedoeld inderdaad. Bedankt. Ik wil inderdaad meer inzicht krijgen in werking van buizenversterkers, dus zulke adviezen en informatiepuntjes zijn altijd welkom!

Maar wat ik in mijn vorige post bedoel klopt toch wel? Misschien alleen wat raar uitgelegd.
In mijn schema kun je met de potmeter de weerstand varieren tussen de 0-25K, hiermee varieerd de spanning. In jou schema blijft de 25K vanuit de voeding gezien altijd aanwezig en heb je alleen een voltagedeling die het biasvoltage regelt.

Chris Winsemius
14 januari 2013, 14:06
Die friedmans zijn inderdaad erg gaaf ja, had ze al een voorbij zien komen. Hoop zeker dat ik dat geluid kan gaan benaderen.
Het is voor mij ook nog maar een probeersel en afwachten of er uit komt wat ik er van verwacht, maar er gaat allicht iets uitkomen wat werkt. Dan ben ik al heel blij. En dan is het een kwestie van modden en aanpassen tot het de gewenste sound geeft.

Behoorlijk Jose Arre(n)dondo based, heb gelukkig al een gereverse-engineerd schema hier liggen v/e Friedman....

Thiez
17 januari 2013, 18:56
Is het mogelijk om de transformator bedrading die ik niet gebruik in takt te houden? Dus de 300V en 12,6v aftakking secondair en de 240V primair. Kan ik die samen twisten en dan oprollen of gaat dat een hoop storing veroorzaken? Of gewoon gestrekt uitleggen in het chassis en aan het eind een krimpkousje er omheen ofzo?
Of gaat dat gewoon afknippen zijn en nooit meer kunnen gebruiken daarna?

HaroldA
17 januari 2013, 19:21
Is het mogelijk om de transformator bedrading die ik niet gebruik in takt te houden?

Check STEP 12: http://www.metroamp.com/downloads/100W_MV_INST_DOWNLOAD.pdf

nico verduin
17 januari 2013, 19:29
Gewoon aftoppen met krimpkous oid en in de buurt van de trafo oprollen oid en klaar. Het zijn dan wel kleine antennes maar dat is die hele trafo tenslotte ook.

Thiez
17 januari 2013, 21:10
ok danku!!!

Thiez
2 februari 2013, 17:37
Momenteel ben ik aan het kijken wat ik met de aarding ga doen. Over het algemeen komt verspreid over verschillende forums en site toch starground redelijk vaak naar voor als zijnde de meest stille oplossing. Dat wil ik dan ook gaan proberen.
Op het metroamp forum is iedereen helemaal verliefd op het 'larry grounding' schema, zoals op onderstaande foto. Zoiets wil ik ook gaan gebruiken. Meerdere aardingpunten aan het chassis voor de preampstages en poweramp.

Nu houd is als leid draad deze foto aan. Punt 1 zit de V1 cathode. Maar in dit voorbeeld is het een shared cathode. Ik heb twee losse cathodes, deze kan ik toch gewoon ieder met een eigen draad naar hetzelfde aardpunt leggen?
Dan zit ik daarna met de gainstage die ik extra heb toegevoegd om het 2203 achtige schema te krijgen. Kan ik deze het beste naar punt 1 of naar punt 2 leggen? Of zelfs een nieuw puntje aanmaken tussen 1 en 2.
En dan krijg ik ook nog de aarding van Josemaster en van de PPIMV.

http://i42.tinypic.com/2jaztxt.jpg

nico verduin
2 februari 2013, 18:19
Wel eens een Fender layout bekeken? Daar gaan geen aparte draden nog eens naar een centraal punt... En die zijn toch vrij stil......
En je kan rustig alle V1 punten aan dezelfde Ground knopen. Denk aan een rivier.... kleine stroompjes gaan over in een steeds grotere stroom en die weer naar een grote rivier

Thiez
2 februari 2013, 20:15
Wel eens een Fender layout bekeken? Daar gaan geen aparte draden nog eens naar een centraal punt... En die zijn toch vrij stil......
En je kan rustig alle V1 punten aan dezelfde Ground knopen. Denk aan een rivier.... kleine stroompjes gaan over in een steeds grotere stroom en die weer naar een grote rivier

Ik vind het aarden maar een lastig onderwerp eigenlijk. Ontzettend veel over te vinden maar alles spreekt elkaar ontzettend tegen. Zo heb je mensen die zeggen, zoveel mogelijk punten naar je chassis brengen als soort 'bus'. En anders zeggen juist 1 punt bij de input aan het chassis en verder nergens. En zo zijn er zo veel dingen die elkaar tegen spreken.

Ik heb de vergelijking met water inderdaad al weleens eerder gezien. Maar je bedoeld dat aardpunten van kleine stromen samenkomen en deze weer gezamelijk naar een ander aardpunt gaan. Maar hoe bepaal je nu wat wel en wat niet samen kan op een punt?
Je leest vaak dat je alles moet grounden naar de filtercap van dat gedeelte. Dat zou dus betekenen dat je alle preampstages samen kan aarden en dan met een losse draad naar de - van de preamp filter kan leggen? Maar leg je hem dan bij de filtercap naar het chassis of waar aard je die dan weer heen?

nico verduin
2 februari 2013, 21:29
Je hebt toch een schema? Dan weet je hoe de stromen van klein naar groot gaan....

Thiez
4 februari 2013, 20:55
maar hoe voer je deze dan af? Bijvoorbeeld mijn de preamp stages. 2 parallel van de plexi en dan die jcm800 stage. In principe hoe groter je de kathode weerstand maakt deste minder stroom loopt er. Dus eigenlijk kun je dan zeggen dat de 100K stage het minste stroom heeft, Daarna de 2.7K cathode en daarna de 820ohm? Of gaat dit niet op?

Maar hoe ga je dat nu aarden dan? Want je zegt van klein naar groot gaan. Dus dan zou ik de '100K stage' aan de '2.7K stage' kunnen leggen en dan aan de '820 ohm stage'? Maar hoe bepaal je dan dat de stromen van groot naar klein lopen en niet van klein naar groot?
Sorry maar ik begrijp die aarding echt heel erg slecht. Ik zie dat nog niet....

nico verduin
5 februari 2013, 10:10
maar hoe voer je deze dan af? Bijvoorbeeld mijn de preamp stages. 2 parallel van de plexi en dan die jcm800 stage. In principe hoe groter je de kathode weerstand maakt deste minder stroom loopt er. Dus eigenlijk kun je dan zeggen dat de 100K stage het minste stroom heeft, Daarna de 2.7K cathode en daarna de 820ohm? Of gaat dit niet op?

Maar hoe ga je dat nu aarden dan? Want je zegt van klein naar groot gaan. Dus dan zou ik de '100K stage' aan de '2.7K stage' kunnen leggen en dan aan de '820 ohm stage'? Maar hoe bepaal je dan dat de stromen van groot naar klein lopen en niet van klein naar groot?
Sorry maar ik begrijp die aarding echt heel erg slecht. Ik zie dat nog niet....
De stroom door die preamps is allemaal rond de 1mA. Een 12AT7 trekt meer stroom maar wordt meestal gebruikt bij alleen de PI of de Reverb driver.
Als je naar de meeste schema's kijkt lopen de stromen van links naar rechts. Immers:
- Eerst krijg je de preamps.
- dan evt. mixers
- dan Phase inverter
- dan eindtrap.

Circuit boards zijn eveneens vaak in diezelfde volgorde gebouwd.

Daarnaast volgen stromen de weg van de minste weerstand. Oplossingen toegepast:
- De aarde bus (Marshall 18 watters)
- Draad op de achterkant van potmeters
- De messing plaat achter de potmeters bij Fenders.

Daarnaast worden ook de ontkoppel elco's ook aangesloten op de gnd van de trap waarvoor ze gelden.

Dus in jouw geval kun je de GND van alle trappen na de laatste voedings elco (als je van rechts naar llinks kijkt in het schema) op dezelfde GND aansluiten enz. Enz.

Die gemeenschappelijke (=star grounds) kun je weer in serie naar de min van de elco van de B+ elco's voeren. Je hoeft ze echt niet allemaal apart naar hetzelfde punt te voeren.

Doordat je koperdraad gebruikt is de weerstand altijd kleiner als dat je ze via het chassis voert (Aluminium of staal hebben een hogere weerstand).

Dus niet moeilijker maken dan het is. Als je allemaal aparte draden naar het begin punt voert vanaf elke star ground dan creëer je allemaal kleine antennes die de stroompjes uitzenden over die draad. En als je dat allemaal lekker onder het bordje laat lopen is de kans op verstoring groter.

Thiez
5 februari 2013, 10:56
Oke ik denk dat het duidelijk is. Bedankt voor de goede uitleg weer nico. Is er nog een bepaald punt wat je het beste als starground kan gebruiken? Veel mensen pakken de bout van PT maar andere zeggen weer dat je dit juist niet moet doen.
Ik vermoed het beste een punt te pakken vlak bij waar de voeding binnen komt? En daar ook gelijk de aarde van de voedingstekker aanhangen?

nico verduin
5 februari 2013, 14:36
Ik zou nooit de bout gebruiken van een trafo. Als die los trilt zweven je grounds en ga je allerlei verstoringen horen. Gewoon een paar soldeerlippen vastbouten aan het chassis (evt. met borg moer). De GND kan gewoon in de buurt van de trafo en eerste elco's. Wel een punt pakken waar je gemakkelijk bij kan. Je weet nooit :)
Voedingsstekker aarde apart vastbouten aan chassis. Beide moeren evt. ff vastlakken met bijv. nagellak.

Thiez
5 februari 2013, 14:55
Ik zou nooit de bout gebruiken van een trafo. Als die los trilt zweven je grounds en ga je allerlei verstoringen horen. Gewoon een paar soldeerlippen vastbouten aan het chassis (evt. met borg moer). De GND kan gewoon in de buurt van de trafo en eerste elco's. Wel een punt pakken waar je gemakkelijk bij kan. Je weet nooit :)
Voedingsstekker aarde apart vastbouten aan chassis. Beide moeren evt. ff vastlakken met bijv. nagellak.

Oke bedankt. Is er een reden voor dat je de aarde van de netvoeding en de aarde van je versterker los houd van elkaar? In principe zou de aarde van de netvoeding toch een goed aardpunt moeten zijn ook voor de rest?

nico verduin
5 februari 2013, 15:34
Wat er ook gebeurt, de aarde van het net mag als laatste los schieten. In het meest extreme geval dan ook dat deze draad eigenlijk langer moet zijn dan je 2 netvoedingsdraden (dit geldt ook voor trekontlastingen). Mocht die hele IEC socket losschieten(of trekontlasting), draden afbreken, dan is de net GND de laatste. Dus meest haalbare veiligheid.

Thiez
5 februari 2013, 15:46
Wat er ook gebeurt, de aarde van het net mag als laatste los schieten. In het meest extreme geval dan ook dat deze draad eigenlijk langer moet zijn dan je 2 netvoedingsdraden (dit geldt ook voor trekontlastingen). Mocht die hele IEC socket losschieten(of trekontlasting), draden afbreken, dan is de net GND de laatste. Dus meest haalbare veiligheid.

Ohja uiteraard. Dit is me tijdens mijn stage ook geleerd voor het aansluiten van de voedingskabel aan machines. Niet aan gedacht..
Danku!

Gearjunkie
5 februari 2013, 17:27
Ohja uiteraard. Dit is me tijdens mijn stage ook geleerd voor het aansluiten van de voedingskabel aan machines. Niet aan gedacht..
Danku!

Klinkt eigenlijk erg logisch van die lange aardedraad. Maar wat me dan ook te binnenschiet; hoe gaan we om met het aansluiten van een zekeringhouder (toegang buitenkant chassis)? Eigenlijk zou je dat zo willen dat als een lulhannes het netsnoer in de contactdoos laat zitten en hij het zekeringetje wil checken... enfin... het is duidelijk lijkt me....

Thiez
19 februari 2013, 08:32
Gearjunkie, ik had je vraag even gemist. Maar begrijp hem ook niet zo goed eigenlijk.. Als je de zekering eruit haalt verbreek je toch je spanning gewoon?

Nog even een vraagje over de 'jose master volume'. Het is gewoon diode clipping gevolgd door een volumepot. Nu zat ik te de denken dat je altijd een vaste waarde van clipping krijgt en je daarna het volume regelt wat wordt doorgegeven naar de tonestack.
Wat krijg ik nu als ik de diode clipping achter de potmeter zet? In principe bepaal ik dan toch het input signaal van de diode clipping? En aangezien die altijd op hetzelfde voltage clipt krijg je meer vervorming zonder toename van volume toch? of is dit een verkeerde gedachtegang?

Gearjunkie
19 februari 2013, 08:47
Stel, je hebt een zekeringhouder aan de achterkant van je chassis, met zo'n schroef- of bajonetdopje.
Probleem, versterker doet het niet goed, de paniek slaat lichtelijk toe bij de gemiddelde trotse ampbezitter.
Zonder na te denken wordt de zekeringhouder open geschroefd met de netsnoer in de WCD. Stel dat de spanning via de achterkant van de zekeringhouder wordt aangevoerd, komt dus de kant van de zekering die open en bloot ligt onder spanning te staan.

driesp
19 februari 2013, 09:12
Stel, je hebt een zekeringhouder aan de achterkant van je chassis, met zo'n schroef- of bajonetdopje.
Probleem, versterker doet het niet goed, de paniek slaat lichtelijk toe bij de gemiddelde trotse ampbezitter.
Zonder na te denken wordt de zekeringhouder open geschroefd met de netsnoer in de WCD. Stel dat de spanning via de achterkant van de zekeringhouder wordt aangevoerd, komt dus de kant van de zekering die open en bloot ligt onder spanning te staan.

Kijk, in deze sectie van het forum kan je nog eens iets bijleren. Leuk om te zien dat er tóch nog mensen met ervaring rondlopen hier. Bedankt iedereen voor de nuttige info !

Gearjunkie
19 februari 2013, 09:21
Nee hoho!! Het is een veronderstelling waarmee ik rondloop, wacht even op reactie van één der techneuten hier!

guitarnijboer
19 februari 2013, 10:11
Klopt als een bus. Vanaf de voeding of de netspanning altijd de zekering aansluiten op de achterkant van de zekeringhouder en nooit op het schroefdraad.

Net als bij een lampfitting van een gloeilamp: altijd de blauwe draad aan het schroefdraad (0 lijn) en nooit de zwarte. Dat is bij het uitschroeven van de lamp een stuk veiliger!

nico verduin
19 februari 2013, 10:14
Beetje zinloos om daar over te peinzen:
a) Stel je zet de net lijn op de binnenkant van de zekering.
b) Op het moment trek als je de zekering eruit trekt dan is hij al los van het net voordat je hem aanraakt
c) Heb je echter de schakelaar aanstaan dan kan je via de trafo alsnog een jetser krijgen.
Simpel weg :)
Als je niet weet wat je doet, blijf er met je tengels vanaf. Die zekering springt niet vanzelf. En bij de nieuwe versterkers, lees een keer de instrucites door die erbij gegeven worden (= verplicht).

Thiez
19 februari 2013, 10:14
Meestal blijft de zekering toch in het dopje zitten? op deze manier verbreek je dus de spanning zodra je het dopje verwijderd.

Nog even mijn vraag overgenomen van de vorige pagina:

Nog even een vraagje over de 'jose master volume'. Het is gewoon diode clipping gevolgd door een volumepot. Nu zat ik te de denken dat je altijd een vaste waarde van clipping krijgt en je daarna het volume regelt wat wordt doorgegeven naar de tonestack.
Wat krijg ik nu als ik de diode clipping achter de potmeter zet? In principe bepaal ik dan toch het input signaal van de diode clipping? En aangezien die altijd op hetzelfde voltage clipt krijg je meer vervorming (of saturation) zonder toename van volume toch? of is dit een verkeerde gedachtegang?

nico verduin
19 februari 2013, 11:13
Meestal blijft de zekering toch in het dopje zitten? op deze manier verbreek je dus de spanning zodra je het dopje verwijderd.

Als de schakelaar aanstaat, dan loopt de spanning nog wel door de trafo. Als de zekering aan het dopje blijft zitten EN de zekering is heel dan komt de zekering langs het buitenste contact die aan de trafo zit en hang je alsnog aan het net.

Thiez
19 februari 2013, 11:21
Als de schakelaar aanstaat, dan loopt de spanning nog wel door de trafo. Als de zekering aan het dopje blijft zitten EN de zekering is heel dan komt de zekering langs het buitenste contact die aan de trafo zit en hang je alsnog aan het net.

True. Ik maak mezelf er ook niet zo druk over. Gewoon spanning eraf en stekker eruit voordat je zekering controleerd. Better safe then sorry ;)

Thiez
19 februari 2013, 15:42
Ter aanvulling op mijn vraag even een afbeelding. Dit is wat ik bedoelde en dan gewoon met de 1M potmeter en de twee zeners in serie.

Nog even een vraagje over de 'jose master volume'. Het is gewoon diode clipping gevolgd door een volumepot. Nu zat ik te de denken dat je altijd een vaste waarde van clipping krijgt en je daarna het volume regelt wat wordt doorgegeven naar de tonestack.
Wat krijg ik nu als ik de diode clipping achter de potmeter zet? In principe bepaal ik dan toch het input signaal van de diode clipping? En aangezien die altijd op hetzelfde voltage clipt krijg je meer vervorming (of saturation) zonder toename van volume toch? of is dit een verkeerde gedachtegang?

http://www.muzique.com/images/sat1.gif

Thiez
28 februari 2013, 20:02
Weer even een update. De looks beginnen er op de lijken! Als de sound er net zo uit komt als de looks, ben ik dik tevreden.

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/553073_418454394910335_1332393875_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/155979_418454404910334_316379712_n.jpg

DarknessAwaits
28 februari 2013, 21:28
Wauw! Ziet er heel profi uit!

Thiez
3 april 2013, 22:09
Nog even verder op de aarding. Ik ben nu bijna zover dat de stock marshall 1987 aangesloten is (het gaat niet snel, maar hopelijk wel goed ;)). Ik heb voor de aarding nu alle cathodes in het turretboard aan elkaar met een soort groundbus. Deze komt bij de min (-) van de preamp elco. Deze gaat naar een groundbus die de potmeters verbind (niet de achterkant van de pots maar alleen de pootjes). Dus de volumes, tonestack, presence. En hier komt ook de aarding van de biaspot en bias elco naartoe.
Moet ik nu deze groundbus op de pots ook nog verbinden naar het centrale aardpunt van de voedingselco's en PT CT's?

En kan ik mijn eindbuizen het beste los aarden, naar het centraal aardpunt van de elco's en PT leggen of naar de buss van de pots?

Thiez
6 april 2013, 22:50
iemand? +10 tekens

nico verduin
6 april 2013, 22:54
Nog even verder op de aarding. Ik ben nu bijna zover dat de stock marshall 1987 aangesloten is (het gaat niet snel, maar hopelijk wel goed ;)). Ik heb voor de aarding nu alle cathodes in het turretboard aan elkaar met een soort groundbus. Deze komt bij de min (-) van de preamp elco. Deze gaat naar een groundbus die de potmeters verbind (niet de achterkant van de pots maar alleen de pootjes). Dus de volumes, tonestack, presence. En hier komt ook de aarding van de biaspot en bias elco naartoe.
Moet ik nu deze groundbus op de pots ook nog verbinden naar het centrale aardpunt van de voedingselco's en PT CT's?

En kan ik mijn eindbuizen het beste los aarden, naar het centraal aardpunt van de elco's en PT leggen of naar de buss van de pots?Je moet de grounds die bij een bepaald trap horen ook bij die trap monteren. Nu begrijp ik dat je een aparte bus hebt voor de kathodes en een aparte voor de pots. Had je niet beter de GNDs van de pots op de bus naar de kathodes kunnen vastzetten?

Thiez
7 april 2013, 15:06
Je moet de grounds die bij een bepaald trap horen ook bij die trap monteren. Nu begrijp ik dat je een aparte bus hebt voor de kathodes en een aparte voor de pots. Had je niet beter de GNDs van de pots op de bus naar de kathodes kunnen vastzetten?

Bedankt voor je reactie weer nico, heb het idee dat je nog een van de weinige bent die het topic volgt ;)

Dan moet ik het nog even gaan verbouwen denk ik. Onderstaande foto is zoals het nu zit. De groene clothwire is de aarding van de kathodes, deze gaat naar de preamp filtercap onder het board. Vanuit de filtercap heb ik weer een aarding gelegd naar de groundbus van de pots.

In principe is het volume I en volume II wat je naar de kathodes legt. De tonestack, presence en bias is allemaal poweramp toch en kan in principe aan elkaar? Dus als ik de bus van de pots doorknip tussen de volumes en de tonestack en ik leg de volume naar eerste cathode en de rest naar de bias zoals hij nu ligt is het beter?

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-X6HP6JWS.jpg

tommus42
7 april 2013, 16:12
Jee, netjes, plaatje!

Hendriks
7 april 2013, 17:02
Ziet er strak uit Thiez.

Thiez
7 april 2013, 19:03
Danku! Ik probeer zo netjes mogelijk te werken. Ik vind het altijd mooi als versterker van binnen er heel clean uit zien. Maar nu ik zelf aan het bouwen ben merk je toch wel dat het erg lastig is om het clean te houden. Op een gegeven moment komen er toch wel veel draadjes te liggen op en over elkaar.

Edit: hier nog even een fototje van het geheel. Dan zie je dat bij de eindversterking en de PPIMV het toch wel redelijk druk wordt met bedrading.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/544229_433862306702877_928456834_n.jpg

flo123
8 april 2013, 01:14
Dat ziet er erg goed uit!

Thiez
8 april 2013, 17:28
Bedankt voor je reactie weer nico, heb het idee dat je nog een van de weinige bent die het topic volgt ;)

Dan moet ik het nog even gaan verbouwen denk ik. Onderstaande foto is zoals het nu zit. De groene clothwire is de aarding van de kathodes, deze gaat naar de preamp filtercap onder het board. Vanuit de filtercap heb ik weer een aarding gelegd naar de groundbus van de pots.

In principe is het volume I en volume II wat je naar de kathodes legt. De tonestack, presence en bias is allemaal poweramp toch en kan in principe aan elkaar? Dus als ik de bus van de pots doorknip tussen de volumes en de tonestack en ik leg de volume naar eerste cathode en de rest naar de bias zoals hij nu ligt is het beter?


Danku! nu nog hopen dat hij gaat klinken zoals hij eruit ziet ;)

Iemand die hier nog iets over kan zeggen toevallig? Of het beter is om de groundbus van de pots op de delen in volumes (deze aan de kathode van preamp stage) en dan EQ, en presence aan de powersectie te leggen? En vervolgens de powersectie weer naar de hoofdaarding van de PT.

Thiez
10 april 2013, 18:37
Vandaag de eerste check gedaan, nog 2 kleine puntjes gevonden en hersteld. Dit weekend waarschijnlijk de 2e check en dan de amp eens aanslingeren.
Zijn er nog dingen die ik moet doen voordat ik hem opstart? Ik hoor weleens mensen die opstarten met een variac, en caps vormen, etc.
Ik heb geen variac, mijn plan was om hem gewoon aan te sluiten zonder buizen en dan de voltages nameten. Vervolgens per preamp trap buis insteken en controleren en zo richting eindtrap werken. Als alles in orde is inpluggen en spelen.
Tips zijn welkom!

Gearjunkie
10 april 2013, 18:48
Je hebt extreem netjes gewerkt, welke fout zou je gemaakt kunnen hebben met echt kostbare gevolgen?
Ik zou zeggen aanzwengelen dat ding, ik had me nu al niet meer kunnen beheersen.
Caps vormen is bij mijn weten enkel belangrijk als je oude (gebruikte) elco's na lange tijd weer op spanning brengt.
Ik heb in mijn JTM45 clone oude mosterd caps van Nico gezet, die hadden ook geen vorming nodig.

nico verduin
10 april 2013, 19:30
J
Ik heb in mijn JTM45 clone oude mosterd caps van Nico gezet, die hadden ook geen vorming nodig.Mosterd caps zijn geen elco's. Maar ik heb nog nooit een amp met een variac aangezet. En met de nieuwe elco's beetje achterhaald.

Gearjunkie
10 april 2013, 21:42
Mosterd caps zijn geen elco's. Maar ik heb nog nooit een amp met een variac aangezet. En met de nieuwe elco's beetje achterhaald.

Ongepast om in dit topic te melden hoe ongelofelijk geweldig dat ding klinkt. Ik heb afgelopen week e.e.a. verandert volgens het 'Larry grounding scheme'. In mijn bouwsel een fijne verbetering. Signaal/ruis verhouding is subliem.

muziekschuur
11 april 2013, 08:59
Wat een mooi bouwsel...
Ik hoorde altijd dat draden getwist moeten worden. Maar hier zie je alle draden los van elkaar lopen. Maar wel altijd kruislings. Dus zo ideaal mogelijk.

Kan dat bij deze amp niet. Of is dat juist iets wat je ziet in een ingewikkeldere amp?

HaroldA
11 april 2013, 09:37
Ik hoorde altijd dat draden getwist moeten worden.

Alleen waar AC over gaat, toch? En er is genoeg getwist in deze amp, ik zie volgens mij zelfs een stukje vlechtwerk! ;)

nico verduin
11 april 2013, 10:00
Wat een mooi bouwsel...
Ik hoorde altijd dat draden getwist moeten worden. Maar hier zie je alle draden los van elkaar lopen. Maar wel altijd kruislings. Dus zo ideaal mogelijk.

Kan dat bij deze amp niet. Of is dat juist iets wat je ziet in een ingewikkeldere amp?Zoals harold al aangaf, alleen de AC voedingsdraden hoef je te twisten. De draden generen een magnetisch veld loodrecht op de drwarsdoorsnede. Beide zijn in tegen fase. Door ze goed in elkaar te twisten hef je het magnetisch veld op en krijg je geen geinduceerde storingen op de andere draden (=signaal).

Van dat vlechten van de output draden ben ik niet zo wild van. Je creert een condensator die een dempende werking gaat geven op het hoog.

muziekschuur
11 april 2013, 10:54
Thanks...

Dacht trouwens dat de JTM45 en JTM100 met name wat scheller waren gemaakt omdat dingen als de Uni-vibe veel hoog stelen. En dat dat een beetje in die versterkers is gebleven. En dat die bakken pas echt lekker klinken als er bepaalde effecten voor hangen... (Ik heb altijd ruzie gehad met een JCM800 combo.... (wist ik veel dat je dan gewoon de treble op 0 draait) Verder dan kwart over en kwart voor kwam ik nooit op een EQ...

HaroldA
11 april 2013, 11:01
Ik heb altijd ruzie gehad met een JCM800 combo.... (wist ik veel dat je dan gewoon de treble op 0 draait) Verder dan kwart over en kwart voor kwam ik nooit op een EQ...

Ik heb op al mijn JMP/JCM800/etc de treble en precense altijd op meer dan 12uur staan en het is nooit schel, ook niet met de gitaar direct in de amp.

Thiez
23 april 2013, 17:57
Had blijkbaar wat discussie gemist in mijn topic... Had het niet bij nieuwe berichten zien staan. De AC draden heb ik allemaal getwist idd, de rest alles haaks op elkaar. De OT heb ik inderdaad gevlecht, dan blijft het allemaal netjes bij elkaar en opzich vind ik een beetje verlies in het hoog niet zo een ramp. De marshalls die ik tot nu toe heb gespeeld hou ik meestal toch de treble en presence aan de lage kant ;)

Er was toch nog een foutje ingeslopen. Ik had de elco's van de bias verkeerd zitten. Ik had de - aan aarde gehangen, maar het is natuurlijk een negatief voltage dus komt de + aan aarde.

Nu is hij klaar om aan te slingeren. Heb dit weekend even tijd gehad om hem op spanning te zetten zonder buisjes erin, het e.e.a. nagemeten. Voltages lijken allemaal wel ok, enkel heb ik het idee dat de voeding aan de hoge kant is. 490V na de gelijkrichter diodes.
Ik weet dat dit komt doordat je zonder buizen erin minder geen verbinding is naar aarde voor de load, waardoor er dus geen voltage valt over de 100K weerstand. Maar is 490V niet te hoog om er buizen in te steken? Aangezien max voltage van preamp buisje op 300V zit.

HaroldA
23 april 2013, 17:59
Maar is 490V niet te hoog om er buizen in te steken? Aangezien max voltage van preamp buisje op 300V zit.

Mijn Sovtek MIG50 loop op 511VDC. :ok:

nico verduin
23 april 2013, 18:05
Dat je onbelast een heel hoge spanning meet zegt niets. Pas als de amp belast wordt door de stromen van de verschillende buizen kun je een oordeel vellen:
Je zal nog een aardig stuk zakken als de buizen stroom gaan trekken.
Om weer eens een aloude discussie op te starten :) Een reden om een standby te nemen. Eerst de buizen laten gloeien en dan pas de spanning erop. Maar dat is hier op dit forum geloof ik tegen dovenmans oren :)
Maar Thijs het is juist dat je een buisje kan beschadigen doordat er een spanning van bijna 500V op de preamp gooit en daarmee de limiet fors overschrijdt. Maar dat zal ik wel verkeerd zien:seriousf:

Dirk_Hendrik
23 april 2013, 18:28
Een reden om een standby te nemen. Eerst de buizen laten gloeien en dan pas de spanning erop. Maar dat is hier op dit forum geloof ik tegen dovenmans oren :)

Niet alleen hier. Zie je overal. Zelfs met argumenten als "het is slecht voor je pitten (ref: Klare, Hoorn). Nooit begrepen waar dat soort redenaties vandan komen.

cluseau
23 april 2013, 19:36
Spanningen zijn relatief onschadelijk, het zijn de stromen die een buis vernielen. Meet nou eens de inschakelstroom als een bedrijfsklare buis ineens 500V voor zijn harses krijgt. Meer zeg ik niet :seriousf:.

Thiez
23 april 2013, 19:59
Ik heb er even wat buisjes ingestoken en het een en ander nagemeten. Even gebruik gemaakt van de voltage chart van metroamp. Alles komt aardig overeen en ziet er goed uit, met uitzondering van de PI. Hier heb ik de volgende voltages:
P1: 240V
P2: 60V
P3: 95V
P4: gloei
P5: gloei
P6: 224V
P7: 60V
P8: 95V
P9: gloei

P1 en P6 is opzich nog niets zo bijzonder volgens mij. Maar P3 en P8 zijn volgens mij nogal aan de hoge kant.

Ik heb een lar-mar PPIMV ingebouwd van metroamp. http://metroamp.com/wiki/index.php/Lar/Mar_PPI-MV
Wanneer ik deze hoger zet dan 2 ontstaat er een laag frequent eentonig signaal in de speaker.

Iemand tips?

nico verduin
23 april 2013, 20:16
geef het schema er ff bij
En als je toch bezig bent gelijk de spanning op de B+ aan de andere kant van die anode weerstanden.
25V over de kathode weerstand lijkt op een verkeerde waarde van de kathode weerstand,

cluseau
23 april 2013, 20:20
P1 en P6 is opzich nog niets zo bijzonder volgens mij. Maar P3 en P8 zijn volgens mij nogal aan de hoge kant.


Wanneer ik deze hoger zet dan 2 ontstaat er een laag frequent eentonig signaal in de speaker.

In de PI is lastig meten, spanningen zijn normaal maar roosters moet je gewoon niet meten.


Als hij gaat motorboaten dan de anodes omwisselen

Thiez
23 april 2013, 20:41
Hier het schema: https://dl-web.dropbox.com/get/New%20folder/supaplex.pdf?w=AACT4NxoaeyKfTdwEJGnJKtnRcuBIyS4Fl6 iNQWaZC5BVQ

Ik heb nu het standaard superlead channel gebouwd zonder channelswitching erin. Dus zoals de switches in het schema staan zo is hij nu hard-wired. De FX loop zit er nog niet in en de resonance mod in de feedback heb ik ook nog weggelaten. hier zit puur de 39K weerstand, condensators en resonancepot zijn er uitgelaten.

Voor de anode weerstanden van de PI (tussen de 10k weerstand vanaf de powersupply en de anode weerstanden) staat 307V.

nico verduin
23 april 2013, 20:55
Vul het maar in:
307 - 240 = 67V = 0.67mA stroom. Beetje laag. En dat schema is niet toegankelijk voor mij.
Ik schat in dat je een veel te hoge weerstand hebt gebruikt naar pin 3 en 8. Je meet 35V over de kathodes naar de serie weerstand naar GNd.
35V / (2x0.00067) = 26K. Meet die weerstand eens tussen pin 8 en de serie weerstand naar GND

Thiez
23 april 2013, 21:15
Ik heb even de boel gecontroleerd maar wat betreft weerstandswaarden klopt het met het originele schema. Een 82K en 100K op de anode en de 470ohm naar de kathode.

Hier het schema nogmaals, als het goed is doet hij het zo wel: http://db.tt/asIh1wTi

nico verduin
23 april 2013, 21:24
Meet dan eens de spanning over die 470 ohm weerstand. als daar 35V over staat (volgens jouw eerdere meting) dan loopt er door die weerstand : 35 / 470 = 75mA. Dat is 37.50mA per helft. Die lopen ook door de 100K weerstanden. Daar zou dan 100000 x 0.0375 = 3750V over moeten vallen. Dat heb je niet....
Verder loopt er 35 * 0.075 = dik 2W door die weerstand. Die zou dan toch echt wel uitfikken.
Dus of je meting is niet goed of de weerstand klopt niet. Als je een lekkende kan ook haast niet want dan moet die PI rood gaan gloeien.

Oeps reken fout moet 2W zijn

Thiez
23 april 2013, 21:48
Over de 470ohm weerstand staat 0,85V.
Over de 10K naar presence condensator staat 18V.
Over de 100K anode weerstand staat 87,6V
Over de 82K anode weerstand staat 73,6V

Ligt het misschien aan de presence schakeling? Ik heb deze gepakt van een Soldano avenger schema. Maar op het marshall schema staat de presence condensator parallel aan de presence potmeter. Terwijl bij de soldano de condensator in serie staat met de presence potmeter. Dit geeft voor je gelijkspanning geen aardpunt vanwege de condensator in serie toch?

gloeidraad
23 april 2013, 21:50
Presence staat niet goed op tekening,katode heeft geen ground voor gelijkspanning.
Weet niet of het in de praktijk ook zo zit.

Erik
Te laat

nico verduin
23 april 2013, 21:52
Presence staat niet goed op tekening,katode heeft geen ground voor gelijkspanning.
Weet niet of het in de praktijk ook zo zit.

Erik
Te laat
Goed gezien...kan nooit zo goed werken

Thiez
23 april 2013, 22:04
Ja ik zat het schema nog eens te bekijken en zag het idd ook dat er daar iets niet klopte. Nog even het soldano avenger schema erbij gezocht en daar zit er idd nog een losse weerstand naar aarde. Even aanpassen en kijken wat hij doet.

Thiez
23 april 2013, 22:53
Hersteld en dit lijkt beter te kloppen. Voltages kloppen nu allemaal. Ik kon het niet laten om nog even snel mijn gitaar in te pluggen. Natuurlijk op ontzettend laag volume, maar we hebben sound. Hij klinkt nog erg fuzzy, dus hij is nog niet helemaal zoals hij moet zijn. Maar er is vooruitgang.

Thiez
24 april 2013, 15:53
Nu begint het uiteraard pas... Ik heb net nog even de versterker aangesloten om te kijken hoe het klonk. Als ik de PPIMV over een kwart zet krijg ik een hele hoge fluittoon die toeneemt met het volume verder op te draaien.

Ik heb zelf nog weinig ervaring met storingzoeken dus ik vermoed dat ik nog wel vaker terug moet vallen op dit forum. Wel heb ik vorig jaar een simpele scope en toongenerator aangeschaft wat misschien het foutzoeken makkelijker kan maken. Ik heb wel wat scope ervaring maar nog niet in samenwerking met buizenversterkers, dus een mooi leerproject wat er nu aankomt.

nico verduin
24 april 2013, 16:00
klinkt als oscillatie. ff de ingangen op de PPMIV omdraaien.

HaroldA
24 april 2013, 16:01
Nu begint het uiteraard pas... Ik heb net nog even de versterker aangesloten om te kijken hoe het klonk. Als ik de PPIMV over een kwart zet krijg ik een hele hoge fluittoon die toeneemt met het volume verder op te draaien.

Dat had ik ook bij mijn PostPIMV voordat ik de draden fatsoeneerde ... ik heb die nu overigens getwist met dik draad ipv dunne shielded wire.

nico verduin
24 april 2013, 16:05
Dat had ik ook bij mijn PostPIMV voordat ik de draden fatsoeneerde ... ik heb die nu overigens getwist met dik draad ipv dunne shielded wire.
Dan heb je een mooie condensator gecreerd :)

Thiez
24 april 2013, 16:05
Ik ga even de draden proberen om te draaien en kijken wat het doet.
@harold, ik heb de draden ook idd getwist met gewoon 0,5mm² i.p.v. shielded.

Verder heb ik voor buizen momenteel een paar philips buizen erin zitten die ik nog had liggen. Is er een manier om te checken of deze nog goed zijn? 1 eindbuis is iets microfonisch als ik er zachtjes op tik.

Thiez
24 april 2013, 16:06
Dan heb je een mooie condensator gecreerd :)

Wat is jou mening wat beter is nico? Twisted of shielded? Beide verlies je iets hoog.

HaroldA
24 april 2013, 16:09
Dan heb je een mooie condensator gecreerd :)

Dat is shielded wire ook.

nico verduin
24 april 2013, 16:11
Wat is jou mening wat beter is nico? Twisted of shielded? Beide verlies je iets hoog.Ligt er een beetje aan wat voor materiaal je gebruikt. Uïteindelijk moet je het eigenlijk meten. Dus twisted, en dan meten en dan monteren. Het verschil zit hem in de toepassing. Twisted ga je negatieve feedback geven aan de andere helft. Immers die is in tegenfase. Afgeschermd ga je een deel (minuscuul) weg filteren naar GND.

Maar waarom zou je shielded eigenlijk gebruiken? Of gaan jullie de PPMIV draden weer langs de ingang voeren? Als alles bij de eindtrap blijft is het eigenlijk zinloos om shielded te gebruiken.

Thiez
24 april 2013, 16:28
Ik heb nu gewoon twee getwiste draden van board naar de PPIMV en van de PPIMV naar de eindbuizen ook nog stukje getwist.

Net de draden even omgewisseld en de fluit is weg. Wel klinkt het geluid nog erg ongedefinieerd en fuzzy. Clean gaat het goed maar hoe meer drive ik er in draad hoe fuzzyer hij gaat klinken. Ik wil binnenkort even een paar nieuwe buisjes gaan halen, dat ik in ieder geval die uit kan sluiten van soundinvloeden.

nico verduin
24 april 2013, 16:54
Ik heb nu gewoon twee getwiste draden van board naar de PPIMV en van de PPIMV naar de eindbuizen ook nog stukje getwist.

Net de draden even omgewisseld en de fluit is weg. Wel klinkt het geluid nog erg ongedefinieerd en fuzzy. Clean gaat het goed maar hoe meer drive ik er in draad hoe fuzzyer hij gaat klinken. Ik wil binnenkort even een paar nieuwe buisjes gaan halen, dat ik in ieder geval die uit kan sluiten van soundinvloeden.Geen scope? Dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt. Grote kans dat het signaal veel te groot is.

Thiez
24 april 2013, 17:13
Ja ik heb een scope gekocht tijdje geleden. Dus ik wil dat idd eens op mijn gemakje wat uit gaan zoeken wat het signaal doet.
Momenteel even geen tijd voor, zodra ik aan de slag ga post ik het hier vanzelf.

Thiez
25 april 2013, 18:03
Goed, vandaag even de scope er aan gehangen.
Allereerst mijn scope instellen. Je hebt calibratiepuntje met een blokgolf van 0.2v. Lijn zonder meting in het midden gelegd, vervolgens aan het puntje gehangen. en vervolgens hoe kleiner ik het meetbereik zet, hoe verder hij uit het midden wandelt. Is dit erg? ik kan hem natuurlijk weer bijstellen naar het midden, maar wanneer ik dan mijn probe van het cal. punt af haal ligt de lijn uit het midden.

Vervolgens de tonegenator goed instellen viel niet mee. Ik had mijn toongenerator ingesteld op 400Hz, 300mV. Even met mijn multimeter de 300mV nagemeten, iets bijgesteld dat ik netjes 300mV had.
Toen ik hem aan de scope hing, en mijn scope instelde op 0,2V per CM, kreeg ik een Vpp van 0,85V. Kan het zijn dat de scope zo veel afwijkt of doe ik iets verkeerd?

Daarnaast heb ik hem even aan mijn versterker gehangen. Eerste versterking trap krijg ik een versterking van ongeveer 30x. vervolgens over de volumepot van de normal preamp gemeten met 2 kanalen. En dan zie je als je hem omhoog draait het kanaal na de potmeter groter worden uiteraard, en als je hem helemaal open draait zie je langzaam ook het ingang signaal kleiner worden.
Daarna heb ik over de 470K weerstand gemeten en dan heb ik voor die weerstand nog gewoon een mooie sinus en na de weerstand is ineens de top afgevlakt. Dit kan ik niet helemaal volgen hoe dit tot stand komt?

cluseau
25 april 2013, 18:16
Kan het zijn dat de scope zo veel afwijkt of doe ik iets verkeerd?

Scoop wijkt niet (zoveel) af maar je doet iets verkeerd, je mist gewoon basiskennis.


Uitleg:

Je meter meet een effective topwaarde en je scoop geeft de toptop waarde weer. Wat je op de scoop waarneemt is dus 2.8 maal zo groot als de digits op je meter.:ok:

Thiez
25 april 2013, 18:33
Scoop wijkt niet (zoveel) af maar je doet iets verkeerd, je mist gewoon basiskennis.


Uitleg:

Je meter meet een effective topwaarde en je scoop geeft de toptop waarde weer. Wat je op de scoop waarneemt is dus 2.8 maal zo groot als de digits op je meter.:ok:

Ach natuurlijk... helemaal niet aan gedacht!

nico verduin
25 april 2013, 18:39
Goed, vandaag even de scope er aan gehangen.
Allereerst mijn scope instellen. Je hebt calibratiepuntje met een blokgolf van 0.2v. Lijn zonder meting in het midden gelegd, vervolgens aan het puntje gehangen. en vervolgens hoe kleiner ik het meetbereik zet, hoe verder hij uit het midden wandelt. Is dit erg? ik kan hem natuurlijk weer bijstellen naar het midden, maar wanneer ik dan mijn probe van het cal. punt af haal ligt de lijn uit het midden.

Vervolgens de tonegenator goed instellen viel niet mee. Ik had mijn toongenerator ingesteld op 400Hz, 300mV. Even met mijn multimeter de 300mV nagemeten, iets bijgesteld dat ik netjes 300mV had. Dit zou dus 600mVpp zijn, aangezien je tussen + en 0 meet.
Toen ik hem aan de scope hing, en mijn scope instelde op 0,2V per CM, kreeg ik een Vpp van 0,85V. Kan het zijn dat de scope zo veel afwijkt of doe ik iets verkeerd?

Daarnaast heb ik hem even aan mijn versterker gehangen. Eerste versterking trap krijg ik een versterking van ongeveer 30x. vervolgens over de volumepot van de normal preamp gemeten met 2 kanalen. En dan zie je als je hem omhoog draait het kanaal na de potmeter groter worden uiteraard, en als je hem helemaal open draait zie je langzaam ook het ingang signaal kleiner worden.
Daarna heb ik over de 470K weerstand gemeten en dan heb ik voor die weerstand nog gewoon een mooie sinus en na de weerstand is ineens de top afgevlakt. Dit kan ik niet helemaal volgen hoe dit tot stand komt?
Zoals Frans al aangaf het verschil tussen een pp meting en rms meting is iets van een factor 2.8.
Wat er gebeurt:
- Zolang jouw signaal naar de volgende trap kleiner is als 2x de bias instelling van die trap, dan blijft jouw sinus nog mooi.
- Zodra het signaal groter wordt, dan wordt de top van de sinus groter dan 0V (bias spanning + 0.5x pp spanning). Hierdoor wordt het stuurrooster ook positief en gaat zich als een anode gedragen. De electronen ga nu ook via het stuurrooster lopen en er gaat dus stroom lopen.
Die stroom valt over die 470K weerstand waardoor er dus ook spanning over die weerstand valt. Vandaar het kleinere signaal.
Daarnaast zal doordat er stroom gaat lopen via het rooster, deze ergens vandaan moet komen. De enige manier is via de koppel condensator en de anode weestand van de vorige trap. Dat heeft weer tot consequentie dat de voedingsspanning daalt en dus ook jouw signaal.

Samengevat zijn er dus 2 dingen die gebeuren als jouw ingangssignaal te groot wordt:
a) het stuurrooster wordt positief en gaat geleiden waardoor de top gaat dalen
b) door de geleiding wordt er stroom getrokken van de anode weerstand van de vorige trap waardoor de voedingsspanning iets daalt en dus ook jouw signaal.

Dit hele verhaal staat ook in Blencow.

Thiez
25 april 2013, 19:00
Zoals Frans al aangaf het verschil tussen een pp meting en rms meting is iets van een factor 2.8.
Wat er gebeurt:
- Zolang jouw signaal naar de volgende trap kleiner is als 2x de bias instelling van die trap, dan blijft jouw sinus nog mooi.
- Zodra het signaal groter wordt, dan wordt de top van de sinus groter dan 0V (bias spanning + 0.5x pp spanning). Hierdoor wordt het stuurrooster ook positief en gaat zich als een anode gedragen. De electronen ga nu ook via het stuurrooster lopen en er gaat dus stroom lopen.
Die stroom valt over die 470K weerstand waardoor er dus ook spanning over die weerstand valt. Vandaar het kleinere signaal.
Daarnaast zal doordat er stroom gaat lopen via het rooster, deze ergens vandaan moet komen. De enige manier is via de koppel condensator en de anode weestand van de vorige trap. Dat heeft weer tot consequentie dat de voedingsspanning daalt en dus ook jouw signaal.

Samengevat zijn er dus 2 dingen die gebeuren als jouw ingangssignaal te groot wordt:
a) het stuurrooster wordt positief en gaat geleiden waardoor de top gaat dalen
b) door de geleiding wordt er stroom getrokken van de anode weerstand van de vorige trap waardoor de voedingsspanning iets daalt en dus ook jouw signaal.

Dit hele verhaal staat ook in Blencow.

Heel erg bedankt weer nico! Ik herken je verhaal idd uit Blencow. Het is nog even lastig om de theorie met de praktijk te koppelen.
Ik ga op mijn gemakje eens wat spelen met de scope en toongenerator. Beetje rondkijken in de versterker wat er allemaal gebeurd met het signaal. Kijken of ik kan achterhalen waar het fuzzy geluid vandaan komt.

Thiez
25 april 2013, 22:15
nog even een vraagje, voor het meten met de scope en toongenators. Wat kan ik dat gebruiken als speakerload?
Ik had tot nu toe mijn speakers er gewoon aanhangen en dan de PPIMV dichtgedraaid dat je niet dat geluid hebt. Maar dan kun je ook niet meten aan de eindtrap met je PPIMV open. Dus ik wil toch iets anders hebben. Kan dit gewoon een groot vermogens weerstand zijn die je er aanhangt?

HaroldA
25 april 2013, 22:42
Kan dit gewoon een groot vermogens weerstand zijn die je er aanhangt?

Jep, zolang de weerstand maar klopt, hij genoeg vermogen aan kan en niet te heet wordt.

nico verduin
25 april 2013, 22:54
Anders ff bij dickbest.nl kijken of hij niet een zooi van die 25 of 50W weerstanden heeft. Die zet je vast op een dik stuk aluminium. klaar. Zo deed ik het altijd. beetje puzzelen dat je evt. 4-8-16 ohm heb (ongeveer) en je kan vol uit pompen zonder dat er iemand last van heeft.

flo123
26 april 2013, 14:12
Of kijk even op eBay voor 50w 100w 8ohm 16ohm vermogens weerstanden uit China. Goedkoop en geen verzendkosten.

HaroldA
26 april 2013, 14:13
Of kijk even op eBay voor 50w vermogens weerstanden uit China. Goedkoop en geen verzendkosten.

Moet ik ook nog steeds een keer doen.

flo123
26 april 2013, 14:14
Zie:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156581-2-Dummyloads-met-line-outs-in-1-behuizing&p=2882466&viewfull=1#post2882466

flo123
26 april 2013, 14:19
Het eBay item in die link is er niet meer. Probeer deze:
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=390373389404&index=19&nav=SEARCH&nid=20230099832
Of zoek naar:
Gold-Tone-Aluminum-Case-Resistors

Thiez
26 april 2013, 17:09
Oke top, bedankt!

Gearjunkie
28 april 2013, 08:49
En hoe klinkt 'ie in het echt?
Tonefactory heeft ook 150 Watt weerstanden in 4, 8 of 16 Ohm.

Thiez
28 april 2013, 19:01
Hij klinkt heel niet slecht! Ik hoorde eerst een wat fuzzy/muddy sound maar het blijkt dat dit te maken heeft met de PPIMV. Wanneer ik die omhoog draai ben ik het fuzzy/muddy geluid kwijt en klinkt hij als een plexi. Hij moet dus, zoals een normale plexi (ongeacht de PPIMV), hard staan!

Ik moet wel zeggen dat het normal channel erg bassig en wollig klinkt. Denk dat ik ook op dit kanaal nog een brightcap ga zetten op de pot.

kassie
28 april 2013, 20:38
Ik moet wel zeggen dat het normal channel erg bassig en wollig klinkt. Denk dat ik ook op dit kanaal nog een brightcap ga zetten op de pot.

Ik weet niet of dat kanaal ook een aparte coupling cap heeft, anders zou je die ook kunnen verlagen. Dat heeft meer invloed op bas en laag mid (minder boomy), terwijl een bright cap vooral wat high end toevoegd.

HaroldA
28 april 2013, 20:43
Ik hoorde eerst een wat fuzzy/muddy sound maar het blijkt dat dit te maken heeft met de PPIMV. Wanneer ik die omhoog draai ben ik het fuzzy/muddy geluid kwijt en klinkt hij als een plexi. Hij moet dus, zoals een normale plexi (ongeacht de PPIMV), hard staan!

Dat is precies hoe ik PostPIMV's ervaar! Geef mij maar een PrePIMV.

Thiez
28 april 2013, 21:19
Ik weet niet of dat kanaal ook een aparte coupling cap heeft, anders zou je die ook kunnen verlagen. Dat heeft meer invloed op bas en laag mid (minder boomy), terwijl een bright cap vooral wat high end toevoegd.

Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik eens ga proberen de coupling caps van de kanalen om te wisselen. 2.2nF naar het normal channel en 22nF naar het bright channel. Kijken wat dit gaat geven.


Dat is precies hoe ik PostPIMV's ervaar! Geef mij maar een PrePIMV.

Komt waarschijnlijk toch door het afknijpen van de eindbuizen. Hij werkt tot de helft, onder de helft wordt hij fuzzy.

gloeidraad
28 april 2013, 21:48
Verlaag C2 eens naar 2,2uf, 330uf is overkill en versterkt alleen maar onnodige rumble en brij.

Erik

Thiez
29 april 2013, 08:49
Verlaag C2 eens naar 2,2uf, 330uf is overkill en versterkt alleen maar onnodige rumble en brij.

Erik

Ja, in het boek van blencow staat ook dat 22uF genoeg is om hem fully bypassed te maken voor de hoorbare frequenties. Snap ook niet goed waarom ze daar zo een grote waarde gebruikt hebben dan. Heeft dat nog met een puch of feel te maken? Of is het echt gewoon nutteloos?

flo123
29 april 2013, 13:24
Op blz 27 van Blencowe, punt 2, staat dat een grotere elco de lage frequentie distortie vermindert die een elco vertoont.

HaroldA
29 april 2013, 14:00
Op blz 27 van Blencowe, punt 2, staat dat een grotere elco de lage frequentie distortie vermindert die een elco vertoont.

Wat dan als je een 2n2 filmcondensator gebruikt?

muziekschuur
29 april 2013, 14:31
Bedankt voor de tip. Ik denk dat ik eens ga proberen de coupling caps van de kanalen om te wisselen. 2.2nF naar het normal channel en 22nF naar het bright channel. Kijken wat dit gaat geven.



Komt waarschijnlijk toch door het afknijpen van de eindbuizen. Hij werkt tot de helft, onder de helft wordt hij fuzzy.

Heeft hij 4 eindbuizen ? Kun je een paar eruit halen?

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

HaroldA
29 april 2013, 14:55
Heeft hij 4 eindbuizen ? Kun je een paar eruit halen?

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/155979_418454404910334_316379712_n.jpg

Het is een 50-watter, dus nee. Maar wat wil je bereiken met het trekken van 2 buizen?

nico verduin
29 april 2013, 15:31
Komt waarschijnlijk toch door het afknijpen van de eindbuizen. Dat lijkt mij stug.... hoe zou dat kunnen? anders de scope erop zetten kijken wat er gebeurt....

gloeidraad
29 april 2013, 16:07
Op blz 27 van Blencowe, punt 2, staat dat een grotere elco de lage frequentie distortie vermindert die een elco vertoont.

Dit treed op als je een elco ver onder zijn werkspanning gebruikt.
@harolda,de kathode C bepaald de versterkings bandbreedte en de koppel C de doorlaatbandbreedte(laag afval)dus de rotzooi zit er al in.

Erik

Thiez
14 juni 2013, 19:50
Vandaag nieuwe buizen in mijn zelfbouw gezet. Momenteel is het een marshall 1987 superlead met PPIMV.
Hij klinkt helemaal niet verkeerd, al zeg ik het zelf. Momenteel blijft hij waarschijnlijk even zo, en dan komen de mods erin en eventuele channel switching.

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/296123_458068250948949_401004696_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/480198_458068264282281_1256096497_n.jpg



En nog een filmpje, geen idee hoe je die embeded maakt.
http://www.youtube.com/watch?v=XyetLxd8U3s

Dutch66
14 juni 2013, 21:20
Thiez, top om het resultaat te zien en te horen!!

Mods en channel switching...., POSTEN!!!

Henri H
14 juni 2013, 21:29
Goed bezig Thijs. :ok: ;)

Thiez
14 juni 2013, 21:33
Thiez, top om het resultaat te zien en te horen!!

Mods en channel switching...., POSTEN!!!

I will!



Goed bezig Thijs. :ok: ;)

Danku, ben ook blij dat na de nieuwe buizen alles gewoon werkte en goed klonk. Je merkt alleen wel dat onder 1/4 mastervolume de sound iets fuzzy wordt.

HaroldA
15 juni 2013, 16:16
Danku, ben ook blij dat na de nieuwe buizen alles gewoon werkte en goed klonk. Je merkt alleen wel dat onder 1/4 mastervolume de sound iets fuzzy wordt.

Valt nog mee ... ik vind PostPIMV's onder de 70% al ruk.

Edit: wow, hoor nu pas hoeveel gain je er uit krijgt. En dat is 100% stock?

Thiez
15 juni 2013, 18:37
Jup helemaal stock. High bright channel, gain helemaal open en PPIMV net iets onder de helft.

Dit schema met een PPIMV erin.

http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987pljp.gif

Thiez
20 juni 2013, 17:39
Gisteren mijn ampje voor het eerst meegepakt naar repetitie. De PPIMV kon 3/4 open. Bright kanaal klonk erg lekker. Het normal kanaal vind ik gewoon te wollig en bassig, dus die 330uF gaat een heel eind verlaagd worden denk ik (of de koppelcondensator gaat naar 2.2nF).

kassie
20 juni 2013, 19:19
Over de koppelcondensator.

Dit heb ik gemaakt voor mijn Trainwreck Express clone. Het is een switch voor een extra cap in parallel op de vaste koppelcap.
http://i932.photobucket.com/albums/ad167/kassie1987/Ingrid-FrancescaSwitch.jpg

Dus de vaste is 2n2. En er komt nu dus een extra 2n2 bij. De 2m2 weerstand houdt het signaal voldoende tegen, maar houdt wel een load op die cap zodat je geen pop krijgt.

Je krijgt iets meer laag mid, en ietsje minder gain. Als standalone amp is dat een toffe feature.

Thiez
20 juni 2013, 21:13
Als je condensator parallel zet wordt de vervanginswaarde toch groter? De gaat inderdaad meer laag geven, maar ik wi ljuist minder laag. Dus wil ik de waarde van de koppelcondensator gaan verlagen. Ik heb nu een 22nF op normal en 2.2nF op bright.
Zat er eerst over te denken deze te wisselen, zodat bright iets minder scherp werd en normal iets minder wollig. Maar het bright kanaal vind ik eigenlijk wel prima.
Denk dat ik nu eerst die 320uF maar ga verkleinen. Die is sowieso beetje overdone. 25uF ofzo is al voldoende om fully bypassed te zijn. Ik ga waarschijnlijk een 10uF proberen of misschien zelfs een 4.7uF.

Thiez
26 juni 2013, 23:38
Vandaag weer gerepeteerd. De versterker weer meegepakt en even een patchkabeltje om eens te proberen de inputs door te koppelen en de kanalen parallel te zetten.
De gitaar in high bright, patch kabel van low bright naar high normal. Amp aan, en toen zat er ineens een vogeltje in mijn versterker. Een heel hoog frequent gefluit ontstond er. Amp uit, patchkabeltje eruit, amp aan en de fluit toon was weg.
Toen geprobeerd de kanalen te wisselen, gitaar in high normal, patchkabel van low normal naar high bright en wederom het zelfde verhaal, een hoog frequent gefluit uit de versterker. Patchkabeltje eruit en niks aan de hand.

Waar kan deze fluittoon op wijzen? Ik krijg bij google veel topics over kapotte buizen, maar dat lijkt me sterk, aangezien hij het zonder patchkabeltje wel doet.

kassie
26 juni 2013, 23:49
probeer het thuis ook even... mijn express clone heeft ook redelijk wat versterking in het hoogfrequente gebied.. en ook fluittonen meegemaakt tijdens een gig.. mijn oplossing was om de bright switch in de off positie te doen en het was weg... thuis had ik er geen problemen mee dus ik vermoed wellicht interferentie met andere apparaten.. slechte aarding wellicht...

nico verduin
26 juni 2013, 23:57
kan best dat je op het randje van oscillatie ergens zit. Door beide kanalen te gebruiken wordt ergens in de keten het signaal een stuk groter. Mogelijk veroorzaakt dat wat parasitaire overspraak.

Thiez
27 juni 2013, 16:46
De versterker deed het ook als ik de volume pot van mijn gitaar helemaal uit had (dus geen signaal). Oscillatie kan toch pas optreden wanneer je een signaal toe voegt of kan dat ook intern 'opgewekt' worden?

Binnenkort eens wat gaan meten. Moet ook nog even een dummyload maken, tonegenrator met speakerkast wordt je wat hersendood van ;)

flo123
27 juni 2013, 17:11
Oscillatie kan zeker intern plaatsvinden zonder extern toegevoegd signaal.

Thiez
29 juli 2013, 21:29
Wanneer ik mijn versterker op standby zet (voordat ik hem uit zet) hoor ik een seconden na het uitzetten een ruis opkomen en dan zakt hij weer weg. Ik vermoed dat dit het ontladen van de elco's is, echter heb ik dit nooit eerder gehoord.
Is dit normaal? en is dit eventueel te verhelpen door middel van een bleeder weerstand te installeren?

HaroldA
29 juli 2013, 21:31
En is dit eventueel te verhelpen door middel van een bleeder weerstand te installeren?

Zou ik sowieso doen, maar vermoed niet dat het je euvel gaat verhelpen ...

kassie
29 juli 2013, 21:32
lijkt me vrij normaal.. gebeurt zowel op mijn express als marshall... van de standby naar uit komt er weer wat signaal op dat snel afsterft.

Thiez
29 juli 2013, 22:11
het duurt ook best een tijd voordat er geluid komt wanneer ik hem aanzet de eerste keer. dan moeten de elco's nog opladen. Bij mijn engl bijvoorbeeld gaat dit veel sneller. Is dit normaal in een marshallschema of zit er misschien toch nog iets niet lekker?

Gearjunkie
29 juli 2013, 22:45
het duurt ook best een tijd voordat er geluid komt wanneer ik hem aanzet de eerste keer. dan moeten de elco's nog opladen. Bij mijn engl bijvoorbeeld gaat dit veel sneller. Is dit normaal in een marshallschema of zit er misschien toch nog iets niet lekker?

Best wel lang als in 10 seconden bijvoorbeeld?

kassie
29 juli 2013, 22:48
het duurt ook best een tijd voordat er geluid komt wanneer ik hem aanzet de eerste keer. dan moeten de elco's nog opladen. Bij mijn engl bijvoorbeeld gaat dit veel sneller. Is dit normaal in een marshallschema of zit er misschien toch nog iets niet lekker?

Goed bereid kost even tijd... LOL

Wat is die tijd dan? bij mij duurt het zo'n 10 seconden ofzo.. maakt me eigenlijk niet zoveel uit of de versterker traag van begrip is. Vind ik wel schattig.

Wat zou er verkeerd moeten zitten? heb je anders kuren tijdens spelen of met de sound? let wel dat de buizen eerst opgewarmd moeten worden. Je moet toch een minuutje wachten (niet dat ooit iemand dat doet ofzo).

nico verduin
30 juli 2013, 07:26
Zou ik sowieso doen, maar vermoed niet dat het je euvel gaat verhelpen ...ik sowieso niet......

nico verduin
30 juli 2013, 07:37
De versterker deed het ook als ik de volume pot van mijn gitaar helemaal uit had (dus geen signaal). Oscillatie kan toch pas optreden wanneer je een signaal toe voegt of kan dat ook intern 'opgewekt' worden?

Binnenkort eens wat gaan meten. Moet ook nog even een dummyload maken, tonegenrator met speakerkast wordt je wat hersendood van ;)
Scope erop gooien en kijken wat er gebeurt.

Thiez
30 juli 2013, 08:36
Best wel lang als in 10 seconden bijvoorbeeld?

Zoiets ja. Bij mijn engl is het korter, misschien hebben die de elco's voor de standby staan?


Goed bereid kost even tijd... LOL

Wat is die tijd dan? bij mij duurt het zo'n 10 seconden ofzo.. maakt me eigenlijk niet zoveel uit of de versterker traag van begrip is. Vind ik wel schattig.

Wat zou er verkeerd moeten zitten? heb je anders kuren tijdens spelen of met de sound? let wel dat de buizen eerst opgewarmd moeten worden. Je moet toch een minuutje wachten (niet dat ooit iemand dat doet ofzo).

Ik merk verder aan sound niks m.b.t. de filtering. Zal waarschijnlijk geen probleem zijn.

Thiez
30 juli 2013, 08:37
ik sowieso niet......

Waarom wel? waarom niet? Er zijn idd erg verdeelde meningen hierover.

Thiez
30 juli 2013, 08:38
Scope erop gooien en kijken wat er gebeurt.

Moet nog steeds die dummyload maken. Binnenkort is even een hoogvermogens weerstand bestellen.

HaroldA
30 juli 2013, 10:17
Waarom wel? waarom niet? Er zijn idd erg verdeelde meningen hierover.

Wel: je amp is ontladen in een paar minuten ipv weken.
Niet: het kost je een fractie van je vermogen.

HaroldA
16 oktober 2013, 16:42
Hoe staat het hier mee, eigenlijk?

Thiez
16 oktober 2013, 18:43
Momenteel even op een laag pitje. Het is nog steeds gewoon de standaard superlead met PPIMV. Zit nog steeds ergens oscillatie in, dus ik heb tijdje geleden wat hoogvermogens weerstanden besteld voor een dummyload. Dan kan ik daarna met scope gaan zoeken. Ik ga niet verder met bouwen voordat dit gedeelte helemaal goed is, daarna ga ik pas de 2203 stage er bij inbouwen.

Thiez
26 januari 2014, 20:11
Weer eens even een oud topic opgraven. Een tijdje terug heb ik mijn zelfbouw eens vergeleken met een standaard marshall 1987X.
Eerste constatering was dat mijn zelfbouw VEEL meer gain heeft dan de standaard marshall. Wanneer ik mijn gain op de helft had, gaf hij net zo veel gain als de marshall met gain voluit.

Alles nagelopen maar heb precies de marshall waardes en schema's gebruikt. Dus vind het raar dat ik meer gain krijg. Iemand enig idee waar dit aan te wijden is?

Daarnaast merk ik dat bij het draaien aan de presence ik de potmeter hoor. Je hoort een bepaalde ruis die veranderd met de presenceknop. Ideeen?

En als laatst (maar dit heb ik al een keer eerder aangegeven ook in dit topic volgens mij), wanneer ik de versterker uit zet en standby en power gelijk afzet "knalt" hij. Wanneer ik eerste de standby een tijdje (10 seconden) en daarna de power uit zet "knalt" hij niet.

Hier de voltages (ik heb niet echt het idee dat er iets heel geks aan de hand is?):
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-B848QCJO.jpg

HaroldA
26 januari 2014, 20:36
Daarnaast merk ik dat bij het draaien aan de presence ik de potmeter hoor. Je hoort een bepaalde ruis die veranderd met de presenceknop. Ideeen?

Die weet ik! :crazyhappy: Jij hebt de "ouderwetse" "plexi"-methode gebruikt dus staat er spanning op je pot. Check het JCM 800 schema (http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif) maar, daar zit een 4k7 naast je pot zodat er geen spanning op je pot staat.

Na je video vroeg ik je ook al hoe je zoveel gain er uit kreeg ;)

Thiez
26 januari 2014, 21:28
Die weet ik! :crazyhappy: Jij hebt de "ouderwetse" "plexi"-methode gebruikt dus staat er spanning op je pot. Check het JCM 800 schema (http://www.drtube.com/schematics/marshall/jcm800pr.gif) maar, daar zit een 4k7 naast je pot zodat er geen spanning op je pot staat.

Na je video vroeg ik je ook al hoe je zoveel gain er uit kreeg ;)

Danku! ga ik binnenkort even die 4K7 weerstand erin zetten.

Dat van die gain klopt inderdaad. Maar toen zag ik het nog niet direct als raar, aangezien ik zelf nooit een originele marshall superlead had gehoord. :P Maar het scheelt wel degelijk veel.

Bernardduur
26 januari 2014, 21:34
Is het echt meer gain of is het alsof de potmeter gewoon verder openstaat? Potmeters zijn vaak niet met elkaar te vergelijken, standen dus ook niet!! Log tapers heb je ook verschillen tussen..... kan zomaar meewerken :)

Thiez
26 januari 2014, 22:21
Is het echt meer gain of is het alsof de potmeter gewoon verder openstaat? Potmeters zijn vaak niet met elkaar te vergelijken, standen dus ook niet!! Log tapers heb je ook verschillen tussen..... kan zomaar meewerken :)

Het is echt meer gain. De pots zijn hetzelfde als gebruikt in de marshalls. Het verschil in pots is puur even om het verschil in gain aan te geven. Alles wat bij mijn versterker aan gain na de 12 uur stand komt, krijg je never uit een stock marshall superlead.

Dit is het schema wat ik heb aangehouden voor mijn bouw:
http://www.drtube.com/schematics/marshall/1987pljp.gif

Thiez
30 januari 2014, 07:24
Hier ook maar even posten ter info:

De reden van de hoeveelheid gain (en zeker in vergelijking met de andere marshall) is de fasendraaier. Mijn info in voorgaande post was niet helemaal compleet. Ik heb een PPIMV en hij heeft een prePIMV. De reden dat ik zoveel gain heb, is dat mijn fasendraaier overstuurd en bij hem uiteraard niet gezien de master voor de PI zit.
Daarnaast wist ik dat de presence minder gaat werken door het toevoegen van een PPIMV maar ik merkte dat ook mijn EQ weinig toevoegde. Dit heeft ook te maken met de PPIMV aangezien je je fasendraaier overstuurd, en je dus oversturing krijgt na je EQ. Hierdoor wordt de invloed van je EQ minder merkbaar.

Voor mij een hoop verduidelijking (en minder twijfels aan de correctheid van mijn zelfbouw). Nu nog eens rustig op zoek gaan naar oscillatie. Op hoog volume en gain gaat hij iets fluiten.

Edit: Harold, de weerstand werkt overigens goed op de presence. jammer dat hij weer niet netjes op mijn turretboard paste ;)

HaroldA
30 januari 2014, 07:55
Cathode bypass cap op v2 scheelt ook...

Thiez
30 januari 2014, 10:05
Cathode bypass cap op v2 scheelt ook...

Ja die zorgt inderdaad ook voor meer gain in het hoog. Maar deze bypass zit er ook bij de reissue op, dus dat zorgde niet voor het verschil in gain. Ik zit erover te denken om die bypasscap switchbaar te maken, niks - 0.68uF - 22uF

Thiez
6 februari 2014, 16:55
Ik zit momenteel nog een beetje te stoeien om mijn zelfbouw helemaal stil te krijgen. Er zit behoorlijk wat ruis in, zeker op hogere gain- en mv-standen. Nu merk ik dat als ik de gain uit draai mijn ruis ook compleet weg is. Kan ik hieruit concluderen dat alle ruis die ik hoor dus op de eerste gainstage zit? Of is dit te kort door de bocht?

Als ik hem straks ga modden naar JCM800 krijg je natuurlijk nog een extra versterkingtrap, dus zal de eerste trap zo stil mogelijk moeten zijn. Is het een aanrader om dan shielded wire te gebruiken en de weerstanden rechtstreeks op de buisvoet te plaatsen, zoals je vaker ziet bij high gain marshall clones?

Opzich zou het zonder shielded wire toch ook moeten kunnen? aangezien marshall ook geen shielded gebruikt en toch behoorlijk stille amps heeft.

Thiez
6 februari 2014, 22:01
Ik heb een beetje twijfels over mijn aarding. Ik blijf dat toch een lastig verhaal vinden. voor mij komt het op hetzelfde punt uit dus knoop je de aardpunten in een logische layout volgorde aan elkaar, maar dat blijkt vaak toch anders beter te zijn ;)

Hieronder ff een schematisch schetsje gemaakt. Ik heb een soort van 'bus wire' op mijn turretboard, deze knoopt de inputs alle kathodes aan elkaar van de preamp. Vervolgens komt deze 'bus' uit op de aarde van de preamp filtercap. Vanuit hier komt hij op de 'bus' van de pots. Hier is de volgorde twee gainpots -> turretboard bus -> middle pot -> presence pot -> bias pot -> bias caps -> aardpunt chassis.

Daarnaast heb de eindbuizen aan elkaar, deze loopt door naar de twee aardpunten van de filtercaps (die kleine zwarte rondjes bovenin de hoek haha) en vervolgens ook naar het centraal aardpunt van het chassis.

De CT komt ook naar dit centrale aardpunt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Graag meningen, opmerkingen, suggesties ter eventuele verbetering, etc.

http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TTYUQL3H.jpg

nico verduin
7 februari 2014, 11:09
Ik zou zelf de grounds van de potmeters naar de corresponderende grounds van de kathode weerstand leiden per trap. En dan kan je altijd nog kiezen om een extra GND op de achterkant van de potcappen te solderen als een GND bus

Thiez
7 februari 2014, 16:58
Ok dus de ground van het normal channel gaat naar de ground van normal kathode en ground van bright channel naar bright cathode, etc?

En de middle en presence? die kunnen gewoon aan de aarde van de bias of beter om een losse draad naar het centraal aardpunt te doen hiervoor?

HaroldA
7 februari 2014, 17:09
En dan kan je altijd nog kiezen om een extra GND op de achterkant van de potcappen te solderen als een GND bus

Op verschillende kurksnuiversfora wordt dat flink afgeraden ivm brom/ruis. Alle pots zijn al via hun behuizing al geaard en als je de achterkanten ook nog eens met elkaar verbind kun je weer loops creëren. Of zoiets ;)

Thiez
7 februari 2014, 17:18
Op ander forum kreeg ik dit voorstel. Komt volgens mij een beetje in de richting van wat nico bedoeld ook?

http://i61.tinypic.com/24yd6qg.jpg

nico verduin
7 februari 2014, 17:52
Op verschillende kurksnuiversfora wordt dat flink afgeraden ivm brom/ruis. Alle pots zijn al via hun behuizing al geaard en als je de achterkanten ook nog eens met elkaar verbind kun je weer loops creëren. Of zoiets ;)je zegt het goed.... kurk snuivers.....:)

Je zou eens dit lijstje kunnen bekijken : http://www.engineeringtoolbox.com/resistivity-conductivity-d_418.html en jezelf dan afvragen waarom Fender achter de potmeters een messing plaat gebruikt en Marshall vertint koperdraad gebruikt om de potmeters te verbinden.

En tenslotte te bedenken hoe stromen zich verdelen over weerstand......

HaroldA
7 februari 2014, 21:01
je zegt het goed.... kurk snuivers.....:)

Je zou eens dit lijstje kunnen bekijken : http://www.engineeringtoolbox.com/resistivity-conductivity-d_418.html en jezelf dan afvragen waarom Fender achter de potmeters een messing plaat gebruikt en Marshall vertint koperdraad gebruikt om de potmeters te verbinden.

Ja ... maar ... ;)

De behuizing en de pots zijn geaard, als in "kooi van Faraday". Als je zeggenschap wil hebben over hoe je aarde "loopt" dan kun je volgens mij beter geen pot-bus-aarde gebruiken, maar een board-bus-aarde.

Hoog kurksnuiversgehalte in mijn post.

nico verduin
8 februari 2014, 12:27
De behuizing en pots zijn geaard. Wat je niet weet is hoe de stromen lopen door het chassis enz. De elektronen zullen overal lopen richting het positieve potentiaal. Echter daar waar de weerstand kleiner is, is de stroom groter (wet van Ohm). M.a.w. je kan dus enigzins de stroom verloop van het circuit beïnvloeden door het bijv. gebruik van de messing plaat waar ook de GND aansluitingen van het turretboard op worden gezet. dus bij de Fender loopt de GND in feite via de messing board en wordt daarmee het "stroompje-rivieren" principe gehandhaafd. De koperdraad achter de pot's (let op we hebben het over koperdraad!! niet die bagger van tegenwoordig waar heel veel ijzer in zit) waar ook vaak de GND van de pot op de pot behuizing (of via een draad) is gesoldeerd zorgt voor een lagere weerstand waardoor wederom de stroom naar GND wordt beïnvloed.
Een GND bus (zoals nog wel eens wordt toegepast bij bijv. de Marshall 18W) is exact hetzelfde.
Het KurkSnuif forum heeft het over brom en ruis. Ruis ontstaat in de componenten (of het is hoog frequent oscillatie). Hum is slechte wegfiltering van de 100Hz(en lekkende caps) en Brom (ook wel "ratel", 50Hz) genoemd wordt vaak veroorzaakt door inductie vanuit de AC paden. Vandaar het twisten van de gloedraden, lekstromen uit de kathodes die worden geïnduceerd in het GND circuit, antenna's etc.
Door het chassis in een geaarde kooi te stoppen zorgt dat voor de afscherming van allerlei bagger in de lucht. M.a.w. stel er zit brom in met een open chassis en als je hem afsluit is het weg, dan kan je aan het circuit sleutelen tot je een ons weegt, maar het komt gewoon van buitenaf.

"mijn kurksnuif gehalte :) Whatever that is :)"

Thiez
8 december 2015, 21:44
Inmiddels na de nodige tijd verbouwen aan mijn huis, mijn zelfbouw weer eens uit de kast gehaald. Zit nog steeds een behoorlijke brom in. Weet ook niet of het aarding is of iets anders. Mensen die hier iets over kunnen zeggen?
https://youtu.be/2qz68GJ5tAM

HaroldA
8 december 2015, 21:53
Is het 50 of 100Hz? En heb je het ook als je de preampbuisjes trekt? (bij V1 beginnen).

nico verduin
8 december 2015, 21:59
Inmiddels na de nodige tijd verbouwen aan mijn huis, mijn zelfbouw weer eens uit de kast gehaald. Zit nog steeds een behoorlijke brom in. Weet ook niet of het aarding is of iets anders. Mensen die hier iets over kunnen zeggen?
https://youtu.be/2qz68GJ5tAM50Hz met een ruisje

Thiez
8 december 2015, 22:02
Dat is dus de ac hum? Kun jij op basis van deze fotos een vermoedelijke oorzaak zien? http://myalbum.com/album/EHXo89mp6Oqb

nico verduin
8 december 2015, 22:20
Dat is dus de ac hum? Kun jij op basis van deze fotos een vermoedelijke oorzaak zien? http://myalbum.com/album/EHXo89mp6Oqb
Op de layout zie ik op die dubbele potmeter een klein capje vanaf de middentap. Op jou foto's zie ik ze niet.
Zeer netjes gebouwd trouwens. Al had ik zelf wel de potmeter deksels geground:seriousf:. Maar dat is vloeken in de kerk geloof ik tegenwoordig omdat ze in die 50 jaar oude marshalls zomaar loslaten... Je zal willen dat je een versterker heb gebouwd die het 50 jaar vol houdt :)

Thiez
9 december 2015, 07:19
Op de foto's zat het "JCM800" deel er nog niet in, ik zal vandaag even proberen nieuwe foto's te maken zodat we naar de laatste versie kunnen kijken.
Zou het aarden van de potdeksels kunnen schelen in brom/ruis?

nico verduin
9 december 2015, 10:09
Geen idee. En hoe zijn de gloeidraden aan GND verbonden? CT of weerstanden?

Gearjunkie
9 december 2015, 10:58
Met een scope kijken waar de brom geïntroduceert word.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Thiez
9 december 2015, 13:11
Geen idee. En hoe zijn de gloeidraden aan GND verbonden? CT of weerstanden?
Zijn met ct verbonden

nico verduin
9 december 2015, 15:50
Het helpt nog wel eens om die CT van de gloei draden los te koppelen en dan een van de polen (EEN DUS) direct aan GND te hangen. Is het de een niet dan wil het nog wel eens de ander zijn.
Verder zou ik zelf die GNDs van de preamp aan de bus hebben gehangen en dan het einde van de bus aan de centrale GND hebben gehangen. Maar ik vind dit toch wel erg veel brom dus ik vermoed dat er ergens iets zweeft.

cluseau
9 december 2015, 22:28
Als ik het goed zie op het filmpje is de brom overheersend op het brightkanaal toch? Dat is maar één versterkertrapje. Je zou om te proberen de anodeaansluitingen kunnen wisselen. Verhuist de fout mee dan zit het er voor maw heb je mogelijk een groundprobleem. Hoewel de ground voor beide ingangs trapjes gelijk is.

Mijn visie op die ingangsground is om de groundwire van de jack naar de kathodeweerstand te brengen en vervolgens te grounden bij de buisvoet van V1 mits de inputjacks zwevend zijn.

Misschien ten overvloede maar je hebt in V1 toch wel meerdere buisjes geprobeerd he? Ik kom regelmatig buisjes tegen die niet geschikt zijn voor V1.

De brom is idd 50hz maar er zit nog een slinger tussen die hem als 100hz laat klinken. Typisch iets voor een groundloop of gloeidraad lek.

Thiez
10 december 2015, 07:11
Er zijn nog een paar kleine aanpassingen geweest na de fotos die ik jullie gaf. ik heb vanavond wel even tijd om nieuwe foto's te schieten. Zo is het footswitch board erbij gekomen, wat mogelijk weleens kan zorgen voor een groundloop misschien... ik heb weleens meer hier over gehoord wat aarding betreft. Ik heb het bordje aangesloten op 5V AC aftakking van de trafo, de aarde van het bordje (en dus ook de aarde van de relais) ligt aan het normale sterpunt net als de rest. Kan het hier misschien inzitten?