PDA

View Full Version : Afstelling Strat tremolo



munkie
18 juli 2011, 20:05
Laatst weer eens een Gitarist (blad) gekocht. Stond iets in waar ik echt iets aan had. Het is zeer wel mogelijk dat ik het wel geweten heb maar weer ben vergeten. Op mijn leeftijd ben je al meer vergeten dan je ooit hebt geleerd :hippie:

Anyway. Afstelling tremolo van een Stratocaster. Stel je gaat van keihard-op-de-body tot een vrij normale "floating" axie van pakweg 2 mm ruimte tussen de bodemplaat en de body. Eerst alle schroeven wat losdraaien. Eventueel het punt waar de schroeven de brugplaat raken wat smeren. Heb ik nog niet eens gedaan. Vervolgens de 2 buitenste schroeven weer aandraaien tot ze de bodemplaat raken.

Op mijn samengestelde Strat met Wilkinson Vintage tremolo, Graphtech topkam en Gotoh mechanieken had ik eerst wat last van ontstemmen. Nu niet meer! Ik kan Jeff Beck achtige capriolen uithalen zonder dattie ontstemt :ok:

Voor de meesten van jullie waarschijnlijk gesneden koek, dus wellicht ten overvloede.

Terminus
18 juli 2011, 21:34
Het is dat ik zelf geen Strat heb maar anders had ik al die dingen ook gedaan. Mensen als Jeff Beck en John Frusciante houden hun vintage strats prima op stemming met dat soort trucjes.
Voor nog meer afsteltips:

http://www.youtube.com/watch?v=Iy-F7iSIopA

Orpheo
18 juli 2011, 22:54
*kuch* floyd rose! *kuch*

ik ben giga fan van floyds geworden sinds kort. heb er 2, en krijg er nog twee. gewoon met een graphtech topkam en locking tuners, brass block en stalen zadels.

munkie
19 juli 2011, 09:41
Goed filmpje, goede gitarist ook :cheerup:
Hij heeft zijn "claw" scheef staan om bepaalde intervallen te krijgen op de GBE snaren. Misschien eens mee aan de gang. Hij speelt hier op een 300$ stratje zo van de muur. Zo zie je maar weer het gaat om de gitarist niet om de gitaar.

Orph aan de Floyd? Op Warmoth Lp's? :chicken: Ik heb een ouwe Ibbie S540 met Edge, te gek als ie een keer goed staat afgesteld maar voor je zover bent. Er moeten eigenlijk nieuwe snaren op....

munkie
19 juli 2011, 10:34
Ik heb het even geprobeerd. Hij zet de "claw" flink scheef waardoor je de volgende intervallen krijgt bij het max omhoogtrekken vd tremolo:

hoge E naar F (kleine secunde)
B naar C# (grote secunde)
G naar Bb (kleine terts)

Dan staat ie wel meer "met de kont omhoog" tov de boven omschreven afstelling. Zo'n 3 mm van de onderkant vd bodemplaat naar de body van achteren gezien. Hij ontstemt iets meer dan met de 2 mm afstelling met oude snaren en ik hoor de topkam af en toe "pingen".

Wel errug "Jeff Beck" zo :rockon:

Orpheo
19 juli 2011, 12:08
Goed filmpje, goede gitarist ook :cheerup:
Hij heeft zijn "claw" scheef staan om bepaalde intervallen te krijgen op de GBE snaren. Misschien eens mee aan de gang. Hij speelt hier op een 300$ stratje zo van de muur. Zo zie je maar weer het gaat om de gitarist niet om de gitaar.

Orph aan de Floyd? Op Warmoth Lp's? :chicken: Ik heb een ouwe Ibbie S540 met Edge, te gek als ie een keer goed staat afgesteld maar voor je zover bent. Er moeten eigenlijk nieuwe snaren op....


En ja, heb 2 warmoth lp's met gotoh floyd en graphtech nuts en locking Tuners. Vind ik prettig :p

Johannes
19 juli 2011, 12:58
Floyd Rose, de oplossing voor alle stemmingsproblemen van je 1956 vintage stratocaster... :(

Orpheo
19 juli 2011, 13:10
super vee, de oplossing voor alle stemmingsproblemen van je 1956 vintage stratocaster... :lovelove:

Even hersteld ;)

Johannes
19 juli 2011, 13:21
Even hersteld ;)

Wow! Gaaf systeem! http://www.super-vee.com/index.html

munkie
19 juli 2011, 19:36
Interessant. Die Vee is momenteel niet verkrijgbaar maar die Blade Runner is ook leuk, kost wel 150 dollari +++. Echt nieuw ID, je bout het voorste deel vd tremolo gewoon hard op de body met 4 bouten. De trem wiebelt dan mbv een stripje flexibel metaal tussen het voorste deel dat op de body zit en de rest vd tremolo. Ik vraag me alleen wel af hoelang dat stripje meegaat ivm metaalmoeheid.

whoosh
19 juli 2011, 22:20
Ik heb het even geprobeerd. Hij zet de "claw" flink scheef waardoor je de volgende intervallen krijgt bij het max omhoogtrekken vd tremolo:

hoge E naar F (kleine secunde)
B naar C# (grote secunde)
G naar Bb (kleine terts)

Dan staat ie wel meer "met de kont omhoog" tov de boven omschreven afstelling. Zo'n 3 mm van de onderkant vd bodemplaat naar de body van achteren gezien. Hij ontstemt iets meer dan met de 2 mm afstelling met oude snaren en ik hoor de topkam af en toe "pingen".

Wel errug "Jeff Beck" zo :rockon:

Ik heb die scheve claw nooit begrepen, sterker nog, het is echt totale onzin. Je kunt dezelfde afstelling (kl.sec., gr.sec.,kl.terst op je E, B en G snaren) ook maken zonder de claw scheef te draaien. De truuk is eenvoudigweg om de juiste balans te creeeren tussen de snaarspanning en de veerspanning, daar hoeft de claw niet scheef voor :) Hij scharniert immers altijd op dezelfde twee (als je de middelste schroeven vrij draait) of zes punten.

Op een van mijn Stratjes staat de tremelo ook zwevend afgesteld maar niet met zo'n enorme speling, genoeg om Gilmourische zweefjes te doen :) Blijft best fijn op stemming, maar een Floyd is het niet.

Afstellen op die intervallen geeft wel leuke mogelijkheden overigens!

Orpheo
19 juli 2011, 23:41
die metalen veer van de super vee zal niet slijten of breken. als je enigzins bekend bent met metalurgie, dan weet je dat metaalmoeheid pas optreedt bij een bepaalde stress-spanning. simpel gezegd (en wat ik er van snap) als je het staal maar genoeg tempert, kan je het zo sterk/flexibel maken, dat het die krachten van 'tremolo-en' kan weerstaan, zonder problemen. zoiets als dat bijvoorbeeld een stemvork niet uitlubbert na 100 jaar gebruiken.

de supervee is echt tof, maar je kan niet zo diep als met een normale floyd. hij klinkt ook meer als een 'normale' strat-trem. die locknut vind ik een prachtig staalje kunst.

Jasper.
20 juli 2011, 17:35
Heb net dat Carl Verheyen trucje toegepast op mijn LC. Werkt lekker. En na wat klooien blijft hij redelijk op stemming. Ik denk dat als ik wat betere tuners op mijn London City zou zetten, dan zou hij ook nog erg goed op stemming blijven.