PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar of nieuwe humbuckers?



Flitser
18 juli 2011, 14:22
Ik zit met een probleem over mijn gitaar. Ik vind mijn huidige gitaar heeeerlijk spelen, maar het geluid vind ik vreselijk. Het gaat hier om een Spear RD-T Blue marble. Ik zit nu dus te twijfelen of ik mijn humbuckers moet vervangen of gelijk een nieuwe gitaar zal kopen. Een tijd geleden heb ik bij Rock Palace een Ibanez geprobeerd van ongeveer dezelfde prijs en qua bespeelbaarheid wint de Spear met afstand. Maar qua geluid wint de Ibanez met gemak. De humbuckers van de Spear vervangen lijkt me dan een goed idee, alhoewel ik niet weet of dat het probleem direct oplost. Ik ben van plan om actieve EMG's er in te laten zetten. Het geluid van de Ibanez klonk zonder versterkt te worden veel beter dan het geluid van de onversterkte Spear. Hierbij moet ik wel zeggen dat de speelactie van de Spear zo laag ligt, dat een milimeter verschil meteen de snaar kan doodslaan op de laatste fret, terwijl de Ibanez nog de standaard speelhoogte had. Dit zal uiteraard ook wel helpen. Bovendien had de Ibanez een vaste brug en heeft de Spear een Floyd Rose(die ik nooit gebruik overigens), wat ook verschil in geluid kan opleveren.

Dus, wat vinden jullie? Zelf neig ik momenteel naar een nieuwe gitaar. Binnenkort ga ik langs Feedback Rotterdam en Rock palace om wat nieuwe gitaren uit te proberen. Ik wil ongeveer 400 euro uitgeven aan een tweedehandse, die nieuw dus rond de 600-800 euro zal kosten. Misschien veranderd mijn mening dan.

The Unforgiven
18 juli 2011, 14:43
Ik zou zelf voor een nieuwe gitaar gaan. Op marktplaats staat een Epiphone Prophecy, die heeft EMG 81&85 pickups. Het hoogste bod is momenteel €320,
dus dat ligt nog wel binnen je budget, mocht je hem voor €350 kunnen oppikken heb je ook nog geld over voor een goede afstelbeurt.

Jasper.
18 juli 2011, 15:09
Als die spear zo lekker speelt zou ik denk ik voor nieuwe pickups gaan. En dan misschien ook nog wat verder kijken dan EMG's. Hoewel het natuurlijk wel jouw sound kán zijn. Wat voor muziekstijlen speel je en hoe of als wie wil je klinken? (en wat voor versterker heb je erbij?

Flitser
18 juli 2011, 19:09
@ Jasper: Ik speel Heavy en Trash Metal. De versterker is een Marshall 8100 VS100 half-stack. Ik wil lekker ruig klinken, een beetje zoals Zakk Wylde en Dimebag Darrell.