PDA

View Full Version : Volumeknop heeft kuren



MaartehhM
18 juli 2011, 12:53
Afgelopen vrijdag heb ik m'n nieuwe gitaar opgehaald, de Ibanez RGA-32 Mahogany:cheerup:

Maar de volumeknop werkt af en toe totaal niet zoals hij zou moeten (lang niet altijd, hij doet 't 70% van de tijd prima): Het gaat dan niet vloeiend harder/zachter, maar op een bepaald punt fungeert het dan als een uit/aan knop.

Oftewel, na een klein beetje draaien gebeurt er niks, en daarna gaat 't gelijk uit.

Even terug naar de winkel? Of kan ik er zelf iets aan doen?

Bedankt alvast.

Eric van Esch
18 juli 2011, 13:02
Nieuw=garantie=niet zelf klooien=terug naar de winkel ;)

aaronstonebeat
18 juli 2011, 13:07
Ik zou er mee teruggaan. Klinkt mij in de oren, en ik heb het in de praktijk al eens meegemaakt, als een gitaar die heel lang op een koper heeft moeten wachten en waaraan al die tijd niet aan de knoppen is gedraaid.

Heel vaak ronddraaien en/of uitblazen met perslucht wil ook wel helpen maar op een nieuw instrument heb je garantie, dus dat moet de winkel dan maar doen; lijkt mij zo.

HaroldA
18 juli 2011, 13:15
Misschien een rare vraag: maar heb je de gitaar niet getest voor je 'm kocht?

MaartehhM
18 juli 2011, 14:35
Nieuw=garantie=niet zelf klooien=terug naar de winkel ;)


Ik zou er mee teruggaan. Klinkt mij in de oren, en ik heb het in de praktijk al eens meegemaakt, als een gitaar die heel lang op een koper heeft moeten wachten en waaraan al die tijd niet aan de knoppen is gedraaid.

Heel vaak ronddraaien en/of uitblazen met perslucht wil ook wel helpen maar op een nieuw instrument heb je garantie, dus dat moet de winkel dan maar doen; lijkt mij zo.

Daar hebben jullie een goed punt:) Ik ga morgen even terug.


Misschien een rare vraag: maar heb je de gitaar niet getest voor je 'm kocht?

Nouja, zoals ik al zei doet 'ie t meestal gewoon goed, en komt 't maar af en toe voor. Maar hoe dan ook blijft 't irritant.

snaarplukker
18 juli 2011, 16:16
Ik zou eerst 5 minuten de pot heen en weer draaien. Als het probleem na een uur spelen nog voordoet, dan de moeite nemen om terug naar de winkel te gaan. Want je kan hem dan best een week kwijt zijn voor dat euveltje.;)

Orpheo
18 juli 2011, 16:32
Ben ik de enige die vind dat de ts zich aanstelt? Het is een ongelijk verloop van de iIT.boehoe. voor 5 euro heb je eeen shortshaft cts 500 k, op ebay. 5 minuten soldeerwerk.en daar ben je bereidt voor je gitaar terug te geven aan de winkel,die dezelfde diagnose stellen als wij,en je er dik voor laten.betalen? Fat chance dat zr tt onder garantie laten vallen...is het geluid echt weg met je or dicht? Ja? Dan is er niks aan de hhand. Is t soms weg soms niet,bug whoop.aardedraadje van de pot goed op drie buitenpoot (waar signaal dus niet op staat!) Goed solderen.

Tussen zo eenvoudig...

MaartehhM
18 juli 2011, 17:13
Ben ik de enige die vind dat de ts zich aanstelt? Het is een ongelijk verloop van de iIT.boehoe. voor 5 euro heb je eeen shortshaft cts 500 k, op ebay. 5 minuten soldeerwerk.en daar ben je bereidt voor je gitaar terug te geven aan de winkel,die dezelfde diagnose stellen als wij,en je er dik voor laten.betalen? Fat chance dat zr tt onder garantie laten vallen...is het geluid echt weg met je or dicht? Ja? Dan is er niks aan de hhand. Is t soms weg soms niet,bug whoop.aardedraadje van de pot goed op drie buitenpoot (waar signaal dus niet op staat!) Goed solderen.

Tussen zo eenvoudig...

Niet iedereen is een held met de soldeerbout, en aangezien ik geen idee heb hoe een gitaar precies in elkaar zit, en waar ik mee bezig ben, breng ik 'm liever even terug. Dan weet ik tenminste zeker dat 't iig goed gedaan wordt.

Een mailtje gestuurd, en 't valt binnen de garantie. Dat ik de gitaar dan misschien een weekje kwijt ben is jammer, maar ik heb nog een vervanging hier staan.

Orpheo
18 juli 2011, 18:04
Niet iedereen is een held met de soldeerbout, en aangezien ik geen idee heb hoe een gitaar precies in elkaar zit, en waar ik mee bezig ben, breng ik 'm liever even terug. Dan weet ik tenminste zeker dat 't iig goed gedaan wordt.

Een mailtje gestuurd, en 't valt binnen de garantie. Dat ik de gitaar dan misschien een weekje kwijt ben is jammer, maar ik heb nog een vervanging hier staan.

Mazzel dat t voor jou in de garantie valt.heb wel gezien dat t niet zo was volgens de winkel.terwijl de beste man niks misdaan had.

Dat stukje van 'zeker weten dat t goed komt' is n wassen neus.winkels blunderen wat af!.en het zijn 3 draadjes.het is zo simpel. Afdekplaatje eraf,knopje van pot eraf, draadjes lossolderen, pot losschroeven,nieuwe pot erin,knop erop, drie draadjes vast,en klaar.

15 minuten werk als je n beginners bent. Ik snap die huiverigheid niet.zeker niet omdat t zoiets kleins is! Het is niet alsof se studs van de brug loszitten, of het kantelpennetje van n tuner gebroken is,en je daar een oplossing voor moet bedenken.

Daarnaast,je vergeet dat de frequency range van een element ook invloed kkan hebben op het verloop van de pot,net als de condensator. Volumepot en tonepot is n filter,en als je pickup nu nčt n maffe frequentie geeft na die 70% draai,op bepaald volume,met bepaalde aanslag,filtert die hele combinatie in een klap je signaal weg.logisch toch? Je signaal stort in elkaar.