PDA

View Full Version : All Shall Perish - The Last Relapse Cover



TimmyNL
18 juli 2011, 12:07
Dag beste mensen,

Dit is mijn eerste echte serieuze cover die ik op youtube heb gezet, zou graag jullie mening hierover willen hebben.
En dan met name over het spel natuurlijk, de solo lukt vrij aardig, maar zodra er ook maar een solo in een nummer zit met snelle alternate picking dan ga ik al snel de mist in dat het sloppy klinkt etc. als jullie hier tips over hebben hoor ik deze graag!


http://www.youtube.com/watch?v=om-cPk2d8K0

Duhsjaak
20 juli 2011, 09:11
Hi
Er komt maar geen reactie van iemand bij zijn volle verstand en die bovendien ook nog iets zinnigs te melden heeft over deze soort muziek.

Dus dan zul je het met mijn verhaal moeten doen. Arme jij....

Ik ben het ermee eens dat de solo's en zeker ook die sjiiiiiieke fade out erg geslaagd zijn. Maar ik kan niet exact vaststellen of de door jou vastgestelde sloppyness wel 100% bij jou vandaan komt. Zeker heb jij het jouwe daaraan bijgedragen, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de backingtrack ook wat scherpte mist.

Ik heb geen idee hoe lang je al speelt, dus als ik iets roep dat je allang weet dan is het niet om je te dissen maar gewoon omdat ik niet beter weet.

Het komt neer op afwisselend picken en dempen. Het stuk stelt daaraan echt heel hoge eisen. En ik zou op de halve snelheid dat nog niet kunnen.

Er zijn voor DJ's bedoelde CD spelers waarmee je (als je iets op een glimmer hebt gebrand) die CD traploos telkens iets sneller kunt zetten.

Als je dat doet, train je het alternate picken en gaat het op den duur op hogere snelheid schoner klinken.

Je kunt het nodige verdoezelen met gain en effecten, maar de keerzijde daarvan is dat de minste beweging van je snaar nog herrie geeft in ingang of uit speakers. Dat is lastig als je demping niet optimaal is. Het is lastig een snaar in een keer dood te krijgen.
In train situaties kun je de gain en effecten wat terug draaien, zodat je beter kunt horen wat je doet.

Ik heb geen flauw idee of het je wat speed/helderheid oplevert, maar ik post het toch maar in de hoop dat wat gasten die grossieren in deze muziek zich zo ergeren, dat zij je echte adviezen gaan geven.

Ik heb er diverse keren naar geluisterd. Het 'replay' knopje aan het eind is iets teveel voor mij. 1x per speelbeurt is genoeg voor mij. Zoals gezegd: Niet helemaal mijn koppie thee.

Good luck to you!
Vriendelijke groet, Gus

bass blom
20 juli 2011, 09:25
ook niet mijn kopje thee, maar mede door de immer inspirerende commentaren van gus ben ik maar eens gaan luisteren.

ik doe het je niet na, ik zie dat je een goeie techniek hebt.
ik vraag me ook af hoe lang je speelt.

voor mij zou er wat meer leven in mogen, meer puntig, wilder, geiler..
het komt wat berekend over zoals je zit te spelen, alsof je van noten speelt.

marter544
21 juli 2011, 22:32
Vette cover! Wat et alternate picken betreft, zoals ik het zie heb je je vingers erg ver van het fretboard bij die passages, ik zou er op letten ze niet zo ver op te tillen, dat scheelt gewoon tijd en moeite waardoor je het wat makkelijker strak houdt. Daarnaast gewoon veel met een metronoom oefenen, steeds sneller.

TimmyNL
26 juli 2011, 22:24
Bedankt voor de comments,

En inderdaad met effecten, klinkt het altijd beter, ik heb deze cover ook op mijn engl powerball gespeeld, en ik moet zeggen dat ik hier heel wat meer moeite moet doen om het ook echt goed te laten klinken. Ik speel overigens nu 4-5 jaar, alleen 2 jaar daarvan niet echt serieus, de laatste 3 jaar ben ik echt serieus gaan spelen en constant proberen mijn foutjes te verbeteren.

Ik loop vaak vast op het echte snelle alternate picken en sweep picking, ik weet dat dit lastige technieken zijn en deze niet compleet te masteren zijn maar dit moet op den duur toch wel een keer beter worden lijkt mij, maar nu zit er gewoon niet echt een stijgende lijn in.
Ik 'til' mijn vingers ook nog steeds te ver van de snaren af.

En wat Bass Blom zegt: je hebt inderdaad gelijk, ik speel vaak super geconcentreerd en dan let ik alleen maar op wat ik moet spelen en niet echt meer op mijn gevoel, zeker met de gedachte dat ik dit op internet ging posten.

In ieder geval bedankt voor jullie feedback, ik snap dat het lastig is om naar muziek te luisteren die in jullie oren misschien tering herrie is. Dus respect voor jullie dat jullie dit hebben willen aanhoren haha

Duhsjaak
27 juli 2011, 09:40
Hi
Je moet je niet verontschuldigen voor herrie of andere dingen. Het is zo simpel: Als ik er niet naar wil luisteren, luister ik niet.
In de ogen/oren van mijn ouders, kinderen en wat al niet, maak ik ook tering herrie. Alleen andere.

Gaat zover dat ik doorgaans mijn muziek uitzet als er vrienden binnen komen. Op een keer vergeet ik dat en een vriendin zegt: Gus, heb je storing op je radio? Wat ik als een pracht compliment heb onthouden. Onbedoeld dus.

Ik wil ook geen muziek maken die mensen mooi vinden, ik wil muziek maken die IK mooi vind.

Als ik mijn reactie nog eens over lees zie ik, dat ik een samenvatting had moeten maken.
Zorg voor het 'schoon' maken van je toon. En voeg DAN zoveel dingen toe als je mooi vind.

Die DJ dingen staan overal stof te happen. 15 jaar geleden wilde iedereen DJ worden. Met wat mazzel kun jer zo'n ding lenen. Of voor een krats overnemen. Veel inspirerender dan metronoom (sorry Martertje!).

Op het 'start' beeld staat Sepultura op de achtergrond. Gezien in Paradiso. Maar dat vind ik dan ook wel tegelijk de top van dit soort muziek/de max van wat ik nog leuk vind.

Zorg dat het niet alleen verbetenheid is waarmee je speelt. De enige manier om ervoor te zorgen dat je over 30 jaar nog steeds speelt, is ervoor te zorgen dat je het tijdens het spelen naar je zin hebt.

Dus nu binnen de samenvatting een samenvatting:
- Langzaam je tempo opvoeren en zorgen voor een mooie toon
- Zorgen dat je het leuk blijft vinden (dus af en toe met een pleurisbak effecten geen probleem)
- Pas als je alles voor elkaar hebt trek je de hele bak echo en wat al niet open

Op naar een volgend muziekje!
Vriendelijke groet, Gus

Harald
27 juli 2011, 10:38
Even los van de muziek, is ook niet echt mijn ding... Wagner meets higain meets Yes meets Iron Maiden. Heb het idee dat het met iets minder gain al beter zal klinken.

Wat betreft snelheid en techniek, ben het met Gus eens. De sleutel is ontspannenheid. Wat je doet moet binnen je capaciteit liggen, en je moet daarin overkill hebben om het ontspannen te doen. Je moet het eigenljk zeker nog 10 a 20 % sneller kunnen dan eigenlijk nodig. Dan kun je een snelle partij zelfs lui spelen. Als het op het randje van je mogelijkheden zit, zal het er altijd gejaagd (en meestal slordig) uitkomen. En er is een verschil tussen voorin de tel spelen, of gejaagd. Gejaagd is nooit mooi/goed. (goede muziek hoeft natuurlijk niet mooi te zijn, maar de lelijkheid moet niet uit onvermogen voortkomen)

Daar heb je dan ook gelijk de paradox. De enige manier om snel te worden is door het langzaam te doen. Dat kost tijd. Geef het die tijd. Daarnaast zitten er qua snelheid ook wel persoonlijke grenzen. Je hebt gitaristen die dat hebben, en gitaristen die nooit echt snel zouden kunnen spelen. Dan heb ik het over de extremen, en snel klinkende trucjes daargelaten. Two hand tapping, of slappen op bas is meer coordinatie dan pure snelheid. Een normaal werkbare snelheid is voor de meesten wel weggelegd. Alles van Steve Vai kunnen naspelen is een ander verhaal. Geef het tijd, en bouw het langzaam op. Of je dat met de oefenstand in Guitar Pro doet, vertraagfunctie in Windows Mediaplayer of bv. audacity, een metronoom, of een DJ cd speler moet je zelf weten. In audacity kan het, en kun je ook stukjes loopen zonder die weer apart op een cd te branden. Gratis en voor niets. De pc heb je al, dat youtube filmpje heb je ook niet per postduif opgestuurd tenslotte. Dus LANGZAAM oefenen, en beheerst opvoeren.

En, je zegt dat je geen vooruitgang merkt. Dat heeft iedereen regelmatig. Een leerproces is geen lineair (of logaritmisch) proces. Zoiets gaat net als een trap met treden. Soms lijkt het daardoor alsof je een hele tijd niet vooruitgaat. Soms heb je piekmomenten waarin je ineens één of enkele treden boven je normale nivo uitstijgt, maar die zijn kort. De stap van de ene trede naar de andere heb je vaak nauwelijks in de gaten. Ineens merk je dan dat er iets verandert is. Het lijkt dan alsof je van het ene moment op het andere een stuk beter speelt. Dit houdt nooit op.

Als je niet vooruitgaat kan het dus zijn dat je verkeerd/inefficient oefent, en het is altijd goed om daar bedacht op te zijn. Het kan echter ook gewoon zijn, dat je met een trapje bezigbent dat even wat langer duurt dan andere. En soms ben je op verschillende gebieden met verschillende dingen bezig. Blijf je technisch steken, maar ga je ineens sommige dingen beter horen, zoals intonatie of ritme. Dan kun je ook dingen bij je eigen spel gaan horen die je eerder niet opgevallen waren. MOmenten dat het helemaal vast lijkt te zitten, dat heeft echt iedereen. Pak dan ook gewoon eens een dag pauze, en doe iets anders. De zon zal de volgende dag gewoon opgaan.

TimmyNL
27 juli 2011, 22:16
bedankt voor de goede tips, misschien moet ik ook weer eens langs een gitaarleraar gaan die de basis dingen weer een keer met me doorneemt. Misschien dat hij dan ook een bepaald stappenplan voor me heeft om mijn doel te bereiken.
En inderdaad moet ik meer plezier gaan krijgen in het spelen van gitaar, nu is het gitaar spelen voor mij een beetje een frustratie geworden omdat bepaalde dingen niet zo willen lukken als ik zou willen.
Ik ga zeker met deze tips aan de slag misschien dat ik dan over een tijdje weer iets post met vooruitgang :)