PDA

View Full Version : Gitaar noise reductie, help! (Strat + Pod HD500)



MarcelV91
18 juli 2011, 10:57
Hallo Allemaal,
Ik heb een aantal vraagjes met betrekking tot ruis/hum/kraak bij gitaren.

Ik speel zelf een jaar of 3/4 gitaar en ben in het bezit van een Fender Stratocaster. Ik gebruik hem meestal in combinatie met mijn Line 6 Pod HD500.

Ik heb met mijn gitaar (single coil elementen) alleen erg veel last van kraak en storing. Beste te vergelijken met de ratel op deze pagina: http://www.popschoolmaastricht.nl/college_brom_kraak_ruis.php#ratel. De kraak word doorgaans een heel stuk minder als ik mijn hand op de snaren leg.

Ook speel ik regelmatig over mijn Roland Cube 20x, wat een zover ik weet niet geaarde versterker is (wat ik zowieso al vrij vreemd vindt, maar had ik bij aanschaf niet over nagedacht).

Maar dan nu mijn vraag: wat kan ik zoal doen om de noise zoals ik het maar even noem te reduceren? Ik weet dat single coil elementen erg gevoelig zijn voor buitenaf. Zelf had ik de volgende dingen gevonden na wat research:
- Goeie kabels
- Shielden met aluminium folie
- Geaarde versterker kopen

Wat raden jullie aan? Maakt goede kabels echt het verschil? (heb nu 5-10 euro jack kabeltjes van 3 meter ofzo). En is shielding een idee? Is dat geen risico dat je dingen sloopt, en heeft iemand foto`s/links/tips naar hoe het precies moet?

Ik hoop echt dat jullie mij kunnen helpen, want ben de herrie behoorlijk zat.

Btw, klopt het dat er heel veel versterkers gewoon niet geaard zijn? Is dat niet heel vreemd, aangezien het mij lijkt dat aarding sowieso al een must have is voor noise reductie? (mijn handen op de snaren leggen is ook een soort aarden toch?)

Wel is mijn versterker niet het grootste probleem omdat ik over het algemeen toch alles direct via mijn Pod doe (via Pod direct in PA of direct opnemen via Pod).

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp, reactie, etc!

Groeten,
Marcel

snaarplukker
18 juli 2011, 16:31
Ook speel ik regelmatig over mijn Roland Cube 20x, wat een zover ik weet niet geaarde versterker is (wat ik zowieso al vrij vreemd vindt, maar had ik bij aanschaf niet over nagedacht).
......Btw, klopt het dat er heel veel versterkers gewoon niet geaard zijn? Is dat niet heel vreemd,
Ja, vreemd. Laat eens je snoer met stekker zien?

MarcelV91
18 juli 2011, 16:35
Ja, vreemd. Laat eens je snoer met stekker zien?

Zal vanavond even een foto maken en posten. (ben nu niet thuis)

crapton
18 juli 2011, 18:32
Ligt je gitaarkabel toevallig vlak bij je HD500 voeding? TL buizen in je hok?

Heb ook een Strat en die is prima stil in diverse ruimtes op diverse setup's.

Vermoed dus dat je een kabelprobleem hebt.

Terminus
18 juli 2011, 19:03
Ik heb nog nooit ruis of brom met een Cube gehad, daar ligt het niet aan.

MarcelV91
18 juli 2011, 19:56
Bedankt voor jullie reacties!


Ik heb nog nooit ruis of brom met een Cube gehad, daar ligt het niet aan.

Ik heb ook nooit geïnsinueerd dat het aan de Cube ligt, alleen wellicht dat het opgelost zou zijn als ik een wel geaarde versterker had;) Maar dat wil niet zeggen dat de Cube het probleem is, een andere versterker zou alleen de oplossing kunnen zijn.

Ik heb foto`s gemaakt van mijn stekker, zie hieronder (is met webcam gemaakt bij gebrek aan beter):

http://langpoot.nl/gitaar/1.jpg

http://langpoot.nl/gitaar/2.jpg

Maar niemand heeft hier ervaring met shielding o.i.d?

@Eroosch, hij ligt wel redelijk in de buurt van de voeding van de Pod HD500 maar geloof niet dat het daar aan ligt, zit er wel zo ver mogelijk van dan.

Verder geen dimlichten of TL buizen. Gewone lampen en een laptop op enige afstand. Zit wel op zolder, in de buurt van geiser en op de verdieping beneden mij zitten wel dimlichten.

Ik heb zelf sterk het idee dat het toch door invloed van buitenaf komt wat opgelost zou kunnen worden door iets van shielding of aarding. Zowieso ga ik betere kabels aanschaffen, maar kan me haast niet voorstellen dat dat het verschil gaat maken..

Marcel

snaarplukker
19 juli 2011, 10:29
Ja, geen geaarde stekker. Het geluid wat jij beschrijft (ratel) had ik een keer met een kapotte gitaarkabel. Het ruisgeluid heb je bij niet geaarde versterkers. Zeker met single coils.

MarcelV91
19 juli 2011, 11:30
Oke, ik heb zelf meerdere kabels en ook allemaal weleens geprobeerd dus denk niet dat het daaraan ligt, maar misschien dat ik mijn huidige versterker weleens een keer ga ruilen voor een wel-geaarde versterker. En zal ook wel een keer betere kabels kopen, hoewel het m.i. niet heel veel zal uitmaken.

Maar shielding heeft niemand hier ervaring mee? Dat leek mij namelijk een mogelijke echte oplossing om alle signalen af te kunnen stoten.

Kingfisher
19 juli 2011, 11:38
Als er in de kamer eronder dimlichten zitten, waar zit dan de transfo? In het vals plafond, dus in de vloer van de zolderkamer?

Wat als je in een andere kamer gaat spelen?

Isoleer elk element:
1) Alleen op je gitaar, met een koptelefoonversterkertje, genre VocAmp. Nu al ruis?
2) Gitaar+Pod HD, beluisteren via koptelefoon: nog steeds ruis?
3) Andere gitaar+POD HD+Versterker
4) Gitaar rechtstreeks in de versterker.
5) Gitaar + versterker, maar met andere gitaarkabel. Of met andere stroomkabel. Of een ander stroomcircuit.

Controleer het stroomcircuit waar jouw versterker op zit. Leg de zekering eens af: welke andere toestellen zitten op hetzelfde circuit? Een computer? Een bureaulamp met spaarlamp?

LaszloVersteeg
19 juli 2011, 11:54
Kabeltjes van 5 tot 10 euro zijn naar mijn weten altijd heel gevoelig voor ruis. Ik speel op school met Monster cable en dat zorgt ervoor dat alle ruis verdwijnt. Samen met het feit dat alle stopcontacten geaard zijn.

MarcelV91
19 juli 2011, 12:21
Bedankt voor jullie reacties!

@Laszlo: Dan ga ik toch maar even betere kabels proberen, baat het niet dan schaadt het niet;) Btw, ons huis is nog geen 2,5 jaar oud (nieuwbouw) en alle stopcontacten zijn ook geaard, alleen heb ik daar niet heel veel aan met een niet geaarde versterker:p

@Kingfisher: Ik heb geen idee waar de transfo zit, zal het eens navragen. Ik ben weleens op andere locaties, maar zal eens wat uitgebreider testen met andere locaties binnen ons eigen huis. Probleem is wel dat door bijna het hele huis apparaten en dimlichten staan:)

Betreft het isoleren:
1) Nog nooit geprobeerd, weet niet of ik iets heb om dat te testen maar zal het eens testen.
2) Ja nog steeds ruis, afhankelijk van de gebruikte effecten en versterker emulaties in de POD
3) Heb helaas maar 1 elektrische gitaar (semi-akoestisch heb ik zowieso nergens last van). Alles via mijn Pod HD en Versterker geeft ruis.
4) Ook last van ruis, wel heel verschillend, soms bijna niks, soms dusdanig hard dat ik gewoon moet stoppen met spelen omdat de ruis overstemt.
5) Andere (betere) kabels ga ik sowieso zsm proberen.

Nog even ter toevoeging: ik neem regelmatig mijn elek. gitaar mee naar gitaarles en speel ik op mijn leraar zijn versterker, heb wel het idee dat ik het daar een stuk minder tot geen last van heb. Kan het met zijn versterker, kabels, of locatie te maken hebben? Zal nog eens wat meer met eigen versterker en kabels experimenteren bij hem om te kijken of dat verschil maakt.

Zodra ik wat meer getest hebt en andere kabels heb zal ik jullie updaten.

Marcel

Harald
19 juli 2011, 12:54
Wat je iig kunt doen als je dat niet al doet is een noise gate vooraan in je keten zetten in je presets. Dat haalt het gros van de ruis en bromproblemen weg. (blijft aanwezig, maar meestal stoort het alleen als je even niet speelt)

En als het interferentie op de pickups is, probeer dan eens wat gebeurt als je draait. Die interferentie is meestal aardig richtingsgevoelig. Hoor je het dan weggaan en bij verderdraaien weer terugkomen, dan weet je dat het daar iets mee te maken heeft.

Bij een strat zit normaal een aardedraad gesoldeerd aan het plaatje waar je de veren aan vastmaakt achter in de gitaar. Dat zou ook los kunnen zitten.

Zet je spul eens in een heel andere kamer (of huis) en kijk of zich daar ook voordoet.

MarcelV91
19 juli 2011, 13:35
@Harald, die noise gate zet ik er tegenwoordig inderdaad in. Heb wel het idee dat het licht de kwaliteit van het geluid aantast, maar het helpt zeker.

Welk plaatje is dat precies waar dat draadje aan vast hoort te zitten? Is dat eenvoudig te controleren?

Die andere kamer ga ik testen. Betreft de interferentie ik probeer het weleens met wegdraaien , heb wel het idee dat het geluid iets veranderd/mindert maar het blijft herrie.

Heb jij zelf ook deze problemen?