PDA

View Full Version : Gebruik van bestaande melodieën op CD. Hoe zit dat met rechten, Stemra etc?



Baker
18 juli 2011, 10:55
Binnenkort gaan we een eigen cd opnemen. We gaan wel lekker fanatiek ermee aan de slag als de CD klaar is. Er komt een cd presentatie in de lokale kroeg, we gaan leuren bij lokale en regionale omroepen etc etc. Bij optredens willen we de CD gaan verkopen. (tegen kostprijs)

De verwachting is niet dat de CD echt officieel wordt uitgebracht. Zo groot wordt het nou ook weer niet. Ik denk dat de oplage iets van 500 CD's zal worden in eerste instantie. Het blijft dus wel hobby.

Het zullen 7 nummers worden. 5 eigen nummers en twee covers. Over die twee covers gaat mijn vraag.

Misschien is cover niet helemaal het goede woord. We zijn namelijk een dialect pop bandje, en we maken dus onze muziek in het plaatselijke dialect. We gebruiken op de CD de melodie van twee bestaande nummers, waar we een eigen tekst op bedacht hebben. (het is dus geen vertaling)

Volgens mij is het officieel zo dat je daar toestemming nodig hebt.
Alleen, ze zien ons aankomen, die gasten the Counting Crowes. Kun je dit afkopen? Moet ik dit melden bij Stemra? Moeten we ervoor betalen? Hoe gaat dat in zijn werk?

Iemand tips?

paulusdeBKB
18 juli 2011, 11:24
tip 1: vraag het aan BUMA STEMRA.

Baker
18 juli 2011, 11:29
ja, dat snap ik ook wel :roll:

Maar ik dacht, ik vraag het mijn vrienden van gitaarnet eerst even. Die hebben namelijk nog wel eens praktische tips.

Schrevel
18 juli 2011, 11:32
http://www.bumastemra.nl/NR/rdonlyres/D851E26A-1B5D-4521-B5A8-00BEF7F698BD/0/STM414021103PIEB.pdf

Baker
18 juli 2011, 11:53
Mooie duidelijke folder. Dankjewel.

Maar dit staat erin:

Bewerkingen.
Als u een bewerking heeft gemaakt (of heeft laten maken) van een bestaand werk, dan heeft u daarvoor de toestemming nodig van de rechthebbende(n) van het oorspronkelijke werk. Die moet u zelf aanvragen bij de rechthebbende(n)!

En in feite ben ik dan weer terug bij af...

The Bertman
18 juli 2011, 12:05
Nee hoor, Stemra is de rechthebbende. Je moet je cd aanmelden met alles wat erop staat, zowel qua tekst als muziek. Dan krijg je een rekening voor de muziek van die twee nummers.

TimS
18 juli 2011, 13:40
Kun je niet gewoon gaan "leuren" bij radiostations etc met een CD waar die 2 nummers niet op staan? Of hoop je juist met die covers binnen te komen?

Baker
18 juli 2011, 14:04
Dat hebben we overwogen, maar de teksten die we geschreven hebben voor die nummers zijn nou net zo ontzettend leuk. Verder hebben we in de regio ook enige bekendheid doordat we die nummers live altijd spelen. Ze moeten erop. Dat staat vast.

Baker
18 juli 2011, 14:55
ok, ik zie dat je het allemaal online kan regelen.
even een accountje aangemaakt, moet lukken zo.

Makkelijker dan gedacht eigenlijk.

N.D.
18 juli 2011, 15:25
Kan je (als 't gelukt is) even laten weten wat 't je gekost heeft?

Baker
18 juli 2011, 15:52
Is goed,

Maar het kan nog wel even duren. Want zoals Bert al zei moet je alle nummers die op de cd staan opgeven. En dat staat nog niet 100% vast.

N.D.
18 juli 2011, 16:05
Is goed,

Maar het kan nog wel even duren. Want zoals Bert al zei moet je alle nummers die op de cd staan opgeven. En dat staat nog niet 100% vast.

Oh okee. Ben je wel ergens iets van een tarief tegen gekomen? Wij staan op 't punt om deze week ook een kleine (250) oplage te bestellen met de band, met allemaal eigen werk en één covertje. En eigenlijk hebben we er helemaal niet bij stilgestaan...

Baker
18 juli 2011, 16:18
Het hangt niet af van de verkoopprijs van je CD. maar Stel dat je een tientje vraagt, dan vragen ze 0,83 euro per gecoverd nummer. Dus bij een oplage van 250 is dat dus 207,50 euro...

Zie de tarievenlijst in post #4 van dit topic.

In ons geval van twee door Stemra vertegenwoordige nummers, zou het bij een oplage van 250 cd's dus op 415 Euro komen.... nog wel een duur geintje dus nu ik er zo over nadenk.....

The Bertman
18 juli 2011, 16:31
Vroeger was het zo dat de prijs ook erg afhing van de oplage. Als je een kleine oplage voor promotie maakt is het veel goedkoper.

HaroldA
18 juli 2011, 17:00
In ons geval van twee door Stemra vertegenwoordige nummers, zou het bij een oplage van 250 cd's dus op 415 Euro komen.... nog wel een duur geintje dus nu ik er zo over nadenk.....

Daar komen de standaard Stemra kosten nog bovenop. Je moet sowieso toestemming hebben van Stemra voordat je iets mag persen.

Ik weet even niet hoe het zit met toestemming van de rechthebbende. Ik hoop dat niet zomaar iedereen jouw werk mag gebruiken.

N.D.
18 juli 2011, 17:28
Door al die rompslomp wordt 't er allemaal niet leuker op. Ons eigen werk brengen we uit onder een creative common licentie ( http://creativecommons.nl/ ) daar komt geen Buma bij te kijken. Dus ik denk dat we 't er maar op wagen met dat ene nummertje...

HaroldA
18 juli 2011, 17:32
Dus ik denk dat we 't er maar op wagen met dat ene nummertje...

Hou je er rekening mee dat de perser je kan/moet weigeren?

Harald
18 juli 2011, 18:39
Daar komen de standaard Stemra kosten nog bovenop. Je moet sowieso toestemming hebben van Stemra voordat je iets mag persen.

Ik weet even niet hoe het zit met toestemming van de rechthebbende. Ik hoop dat niet zomaar iedereen jouw werk mag gebruiken.


Als je ingeschreven bent bij Stemra beheert Stemra al je nummers. Stemra bepaalt dan, niet jij, voorzover ik weet.

Baker
18 juli 2011, 18:51
Daar komen de standaard Stemra kosten nog bovenop. Je moet sowieso toestemming hebben van Stemra voordat je iets mag persen.

Nog meer kosten? Waar staat dat dan en hoeveel is dat dan, die standaard Stemra kosten?

Wat die toestemming betreft, volgens mij is het zo dat Stemra bij kleine producties in eigen beheer de belangen van de rechthebbende behartigt, en dan in principe gewoon toestemming geeft.

edit, ik zit de folder nog eens door te lezen, maar de bedragen zijn ook nog zonder BTW?!?!?

HaroldA
18 juli 2011, 19:13
Nog meer kosten? Waar staat dat dan en hoeveel is dat dan, die standaard Stemra kosten?

Je kunt vrijstelling van Stemra bescherming bij Stemra kopen. Soort anti-Maffia dus! :ok:

N.D.
18 juli 2011, 19:54
Nog meer kosten? Waar staat dat dan en hoeveel is dat dan, die standaard Stemra kosten?

Wat die toestemming betreft, volgens mij is het zo dat Stemra bij kleine producties in eigen beheer de belangen van de rechthebbende behartigt, en dan in principe gewoon toestemming geeft.

edit, ik zit de folder nog eens door te lezen, maar de bedragen zijn ook nog zonder BTW?!?!?

Voor eigen werk zou ik even kijken naar Creative Commons: http://creativecommons.nl/

guhlenn
20 juli 2011, 12:02
Nog meer kosten? Waar staat dat dan en hoeveel is dat dan, die standaard Stemra kosten?

Wat die toestemming betreft, volgens mij is het zo dat Stemra bij kleine producties in eigen beheer de belangen van de rechthebbende behartigt, en dan in principe gewoon toestemming geeft.

edit, ik zit de folder nog eens door te lezen, maar de bedragen zijn ook nog zonder BTW?!?!?

Tsja, je gebruikt andermans werk en daar moet je voor betalen. JE wordt er zelf toch ook beter van?

EuroCinema
20 juli 2011, 12:30
Nog meer kosten? Waar staat dat dan en hoeveel is dat dan, die standaard Stemra kosten?

Wat die toestemming betreft, volgens mij is het zo dat Stemra bij kleine producties in eigen beheer de belangen van de rechthebbende behartigt, en dan in principe gewoon toestemming geeft.

edit, ik zit de folder nog eens door te lezen, maar de bedragen zijn ook nog zonder BTW?!?!?

Een groot deel van die standaard kosten krijg je weer terug he? Jij betaalt bij een persing in je hoedanigheid van "platenlabel" voor via stemra de componist voor het gebruik van composities. Als jij toevallig ook de componist bent, betaal je dus via BumA/Stemra jezelf.

iWishmaster
20 juli 2011, 16:17
Een groot deel van die standaard kosten krijg je weer terug he? Jij betaalt bij een persing in je hoedanigheid van "platenlabel" voor via stemra de componist voor het gebruik van composities. Als jij toevallig ook de componist bent, betaal je dus via BumA/Stemra jezelf.

Dit snap ik niet. Volgens mij is de zin ook niet helemaal in correct Nederlands ... Als ik een CD laat drukken, krijg ik automatisch geld van de buma/stemra?

HaroldA
20 juli 2011, 16:22
buma/stemra?

Buma is een andere organisatie dan Stemra.

Buma int als jij of iemand anders jouw muziek speelt of afspeelt en Stemra als jij of iemand anders het op CD/DVD/game/etc perst.

The Bertman
20 juli 2011, 17:32
Stemra gaat over geluidsdragers. Als je een CD maakt, moet je betalen aa Stemra. Die verdeelt dat geld weer onder de componisten. Als je zelf de componist bent, krijg je dus weer geld terug.
Twee mitsen: Stemra houdt een percentage, je krijgt altijd minder dan je betaalt. Ten tweede moet j dus wel lid zijn van Bume/Stemra, anders krijg je als componist helemaal niks. Betalen moet je sowieso.

Harald
20 juli 2011, 18:20
Betalen moet je normaal vooruit bij het persen, maar als jezelf niet staat ingeschreven hoor je het geld dat ze over de door jou geschreven stukken geind hebben gewoon terug te krijgen.

Ik kreeg van mijn eerste cd (allemaal eigen werk, en 1 rechtenvrij stuk) van de perserij de buma stemra kosten gewoon terug. Daar ging wel de nodige tijd overheen.

The Bertman
20 juli 2011, 19:37
O, is dat zo? Dan had ik het mis, gelukkig maar.

Harald
20 juli 2011, 21:11
Zou ook wel heel fraai worden natuurlijk... dat je moet betalen om je eigen muziek uit te geven, en dat dan niet terugkrijgt. Al komt het er wel op neer. De belastingdienst betaalt nog rente als je ze te vroeg te veel betaalt. Dat doet BS niet. Dus feitelijk verdienen ze dan op jouw werk.

Baker
20 juli 2011, 21:18
Door al die rompslomp wordt 't er allemaal niet leuker op. Ons eigen werk brengen we uit onder een creative common licentie ( http://creativecommons.nl/ ) daar komt geen Buma bij te kijken. Dus ik denk dat we 't er maar op wagen met dat ene nummertje...

Hmm,
interessant. Mag ik vragen welke licentie combinatie jullie gebruiken?
Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/)?


Tsja, je gebruikt andermans werk en daar moet je voor betalen. JE wordt er zelf toch ook beter van?

Ja ok, snap ik. Ik ben ook best bereid te betalen, want we willen alles gewoon goed geregeld hebben. Daar gaat het niet om. Ik verbaas me alleen een beetje over de hoogte van de vergoeding.

Stel je bent een redelijk goeie hobby coverband. Je wilt een cd'tje maken, puur voor je familie, vrienden en fans bij optredens etc. Dus het wordt een oplage van 200 CD's. 10 covers staan erop. Je bent van plan om die cd te gaan verkopen voor 5 euro, want het moet een aardigheidje blijven. Als je dat goed geregeld wilt hebben dan kost je dat dus

200 10x E 1,90 (zie post #4)
=1280 + 19% btw = 1523,20 Euro

En dan komen de kosten voor opname's, inlays, persen etc daar nog bij.
Het is dus best een groot risico wat je dan neemt want als je er maar 50 verkoopt dan wordt het een erg dure grap.

Maar goed, dit is dus hoe het werkt?
Zie ik niets over het hoofd?

Ik ga er over nadenken. Wellicht gaan we toch die covers schrappen, of in ieder geval 1. Wordt vervolgd.

N.D.
20 juli 2011, 22:34
Hmm,
interessant. Mag ik vragen welke licentie combinatie jullie gebruiken?
Naamsvermelding-NietCommercieel-GeenAfgeleideWerken (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/)?



Wij gebruiken Naamsvermelding-Geenafgeleidewerken:
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/nl/
'T zit 'm dan vooral in de naamsvermelding wat ik belangrijk vind. Ik vind 't prima als onze muziek commercieel wordt gebruikt, kan alleen maar meewerken!:)

Baker
20 juli 2011, 22:41
Loop je daarmee niet het risico dat iemand vet gaat verdienen aan je muziek, en jij daar niks van terugziet?

N.D.
20 juli 2011, 22:49
Loop je daarmee niet het risico dat iemand vet gaat verdienen aan je muziek, en jij daar niks van terugziet?

Klopt, maar wil je dat echt goed regelen, dan moet je naar de Buma/Stemra. Want als je dus het "nietcommercieel" gedeelte aan de licentie toevoegt kan je er ook niet zoveel meer mee. Met de Creative Common licenties regel je niet het financiele gedoe, wil je dus geld zien als je muziek wordt gedraaid op radio ed. dan moet je naar de Buma/Stemra.

Ik weet niet in welk stadium jullie zitten. Maar dit is ons eerste CD-tje. Met de verkoopprijs halen we de uitgaves er (net aan) uit, dat is voor ons genoeg. Verder willen we gewoon zoveel mogelijk aandacht, en dat gaat het beste als er veel met je muziek gedaan mag worden.

HaroldA
20 juli 2011, 22:50
wil je dus geld zien als je muziek wordt gedraaid op radio ed. dan moet je naar de Buma/Stemra.

Als je het zelf speelt krijg je ook geld van Buma! Daar verdienen wij ons lidmaadschap al mee terug...

Baker
20 juli 2011, 23:08
Ok, bedankt voor de info allemaal. Ik heb weer heel wat geleerd.

Maar waar het me in dit topic even om gaat is het gebruik van bestaande melodieën. Wat ik graag wil weten is: kloppen de rekenvoorbeelden in mijn posts #13 en#30:

-Het hangt niet af van de verkoopprijs van je CD. maar Stel dat je een tientje vraagt, dan vragen ze 0,83 euro per gecoverd nummer. Dus bij een oplage van 250 is dat dus 207,50 euro...

-Stel je bent een redelijk goeie hobby coverband. Je wilt een cd'tje maken, puur voor je familie, vrienden en fans bij optredens etc. Dus het wordt een oplage van 200 CD's. 10 covers staan erop. Je bent van plan om die cd te gaan verkopen voor 5 euro, want het moet een aardigheidje blijven. Als je dat goed geregeld wilt hebben dan kost je dat dus

200 10x E 1,90 (zie post #4)
=1280 + 19% btw = 1523,20 Euro

Klopt dit?

HaroldA
20 juli 2011, 23:12
Klopt dit?

Ff een mailtje naar Stemra en je weet het zeker...

N.D.
20 juli 2011, 23:27
Of even de dupliceerder/perser van je CDtje mailen. Heb ik ook gedaan nav dit topic en kreeg gelijk een goed en duidelijk antwoord. En het bedrag viel me nog best mee!

Baker
20 juli 2011, 23:32
ok, net stemra gemaild. Ben benieuwd.

guhlenn
21 juli 2011, 09:27
Als je het zelf speelt krijg je ook geld van Buma! Daar verdienen wij ons lidmaadschap al mee terug...

Zoals ik het heb begrepen verhaald BUMA dat weer opd e zaaleigenaar, die zich daarna wel twee keer bedenkt voordat ie jouw weer inhuurt. Weet iemand hier meer over?

@Baker: als je schrijven leuk vind en je kopieert een ander boek kost je dat ook bakken met geld. Kortom, in jou situatie moet je gewoon lekker zelf kopieren, dat maakt ook niet uit als het toch maar voor familie en vrienden is. Als je grote plannen hebt, moet je in de buidel tasten. Ik vind het niet onlogisch.

HaroldA
21 juli 2011, 09:35
Zoals ik het heb begrepen verhaald BUMA dat weer opd e zaaleigenaar, die zich daarna wel twee keer bedenkt voordat ie jouw weer inhuurt. Weet iemand hier meer over?

Hij moet sowieso betalen voor de muziek in zijn bar/cafe/zaal. Wij geven ieder jaar op wat we waar hebben gespeeld en krijgen dan geld van Buma.

Baker
21 juli 2011, 09:55
@Baker: als je schrijven leuk vind en je kopieert een ander boek kost je dat ook bakken met geld. Kortom, in jou situatie moet je gewoon lekker zelf kopieren, dat maakt ook niet uit als het toch maar voor familie en vrienden is. Als je grote plannen hebt, moet je in de buidel tasten. Ik vind het niet onlogisch.

Nogmaals het gaat me niet om het geld. Ik verbaas me alleen een beetje over de hoogte van de Stemra kosten.

Waar het me om gaat is dat je ook flink in de buidel moet tasten als je geen grote plannen hebt. Zie mijn rekenvoorbeeld van een coverbandje met een cd met 10 nummers en een oplage van 200 cd's:

200 10x E 1,90 (zie post #4)
=1280 + 19% btw = 1523,20 Euro

Nog zonder kosten voor opname/persing/inlay.

Op zich verdien je dit natuurlijk weer terug door ze te verkopen. Maar het is wel een behoorlijk risico als je bijvoorbeeld maar een kwart verkoopt van wat je van te voren dacht te verkopen.

HaroldA
21 juli 2011, 09:57
Nogmaals het gaat me niet om het geld. Ik verbaas me alleen een beetje over de hoogte van de Stemra kosten.

Die marmeren ontvangsthal moet toch ergens van betaald worden? :???:

+ alles wat ze verliezen met beleggingen wordt zo weer afgelost.

Baker
21 juli 2011, 10:02
Ok! Stop de persen!! Of beter: Start de persen!!!!
Ik heb antwoord van Buma Stemra. De denkfout is dat de prijs niet per nummer is, maar per CD!!!!

Mail van buma stemra:

Ik weet niet hoe jij aan deze prijs komt. In de bijgesloten folder PIEB kan je op blz. 7 de tarieven terugvinden. Voor een CD met maximaal 10 nummers erop en een verkoopprijs van € 5,00, valt u in de categorie maximale tijdsduur 80 min., maximaal aantal werken 20, publieksprijs t/m € 6,85 = vergoeding per stuk € 0,64, d.w.z. 200 x € 0,64 = € 128,00 + 19% BTW = € 152,32.

Kijk zie je wel dat de door mij berekende prijs veel en veel te hoog was.

N.D.
21 juli 2011, 10:37
Per CD ja, gewoon zoals het in het eerder geposte schema staat.

The Bertman
21 juli 2011, 12:31
Zoals ik het heb begrepen verhaald BUMA dat weer opd e zaaleigenaar, die zich daarna wel twee keer bedenkt voordat ie jouw weer inhuurt. Weet iemand hier meer over?


De zaal moet altijd Buma betalen, dat is verplicht voor iedere zaal. Hij wordt jaarlijks aangeslagen op zaalgrootte en hoeveelheid publiek. Zijn afdracht heeft dus niets te maken met welke bandjes hij boekt. Of het nou een amateurband is of U2, prijs blijft gelijk.
Je moet als band zelf zorgen dat Buma weet waar je gespeeld hebt. Dat betekent dat je van elk optreden een playlist moet insturen. Is wat werk, maar je speelt toch ieder optreden dezelfde set, dus dat is best te doen.
In mijn tijd was het lucratief als je meer dan 1 a 2 keer per maand speelde, uitgaande van pakweg 20 eigen nummers.

guhlenn
21 juli 2011, 13:07
@Bert: dat begrijp ik, maar de lijst die je indient geldt toch als bewijs DAT er bandjes hebben gespeeld? Ik weet er het fijne niet van, maar wij kregen altijd het vriendleijke verzoek het niet bij BUMA te melden.

Dat het een maffia bende is was me al langer duidelijk. We gaan VERPLICHT voor jouw zorgen. Maar je mag dat wel afkopen. Als dat nog geen afpersing is weet ik het ook niet meer.

Baker
21 juli 2011, 13:14
Dan droeg die zaal waarschijnlijk uberhaubt niets af. Tja, dat wil je dan wel onder de pet houden. Maar reken erop dat de Buma alles checkt hoor. Ze speuren letterlijk advertenties e.d. af.

Heb ook al eens een factuur aan mijn broek gekregen van ze omdat ik een open podium had georganiseerd. Netjes betaald uiteindelijk, maar toen ik vroeg hoe ze erachter gekomen waren zeiden ze: dat kunnen we niet zeggen helaas.

Baker
21 juli 2011, 13:19
Per CD ja, gewoon zoals het in het eerder geposte schema staat.

Ja, maar dat is wel apart...
Het maakt dus kennelijk niet uit of je een cd hebt met 20 covers, of een cd met 1 cover, of, zoals in ons geval een cd met 5 eigen nummers, en 2 gebruikte melodieen van bestaande nummers.

EuroCinema
21 juli 2011, 13:35
@Bert: dat begrijp ik, maar de lijst die je indient geldt toch als bewijs DAT er bandjes hebben gespeeld? Ik weet er het fijne niet van, maar wij kregen altijd het vriendleijke verzoek het niet bij BUMA te melden.

Dat het een maffia bende is was me al langer duidelijk. We gaan VERPLICHT voor jouw zorgen. Maar je mag dat wel afkopen. Als dat nog geen afpersing is weet ik het ook niet meer.

Ik ben ook geen BUMA-fan, maar dit is een beetje de omgekeerde wereld. Die zaaleigenaar "verzoekt" jou dus om afstand te doen van hetgeen je wettelijk recht op hebt, puur omdat-ie zelf geld wil besparen door de wet te ontduiken. Wie is hier nu maffia?

The Bertman
21 juli 2011, 13:39
Buma is wel wat mafia-achtig, maar aan de andere kant zijn zij gewoon de organisatie die overheidsbesluiten uitvoert. Auteursrecht is precies hetzelfde als belasting betalen. Niet leuk, maar verplicht. Ik ben ook geen tegenstander van auteursrechten, als je een liedje schrijft, heb je recht op een vergoeding als iemand het uitvoert.
Aangezien je dat zelf nooit kan controleren, is een organisatie als Buma nuttig. Zalen zijn verplicht om auteursrecht af te dragen, net als winkels met achtergrondmuziek en alle andere openbare plaatsen waar muziek klinkt. Als een zaal dat niet doet, is hij strafbaar. Dan kunnen ze wel aan de bandjes vragen om geen opgave te doen, maar dan is de zaal de boel aan het naaien, en de band verliest geld.

Voor bandjes is het in feite wel redelijk makkelijk geregeld, omdat je niet zelf hoeft te betalen voor je gespeelde muziek.

guhlenn
21 juli 2011, 14:10
Wij kregen gewoon netjes zwart uitbetaald natuurlijk, dus deden niet zo moeilijk :). Dat zijn geen maffia praktijken, dat is handje klap. Is ook al een tijdje terug trouwens. Dat gezeik met die onkosten formulieren, wat erna kwam, vond ik veel erger. ;)

The Bertman
21 juli 2011, 15:16
Dat is wat anders, ik heb ook vaak zat zwart gekregen.
Dat is meer een belastingverhaal. Maar om de jaarlijkse Buma-aanslag te ontduiken moet je toch een knappe jongen zijn.