PDA

View Full Version : Nieuwe gitaar: houtblokje uit floyd rose halen



Sanderproductions
17 juli 2011, 23:00
Hallo, ik heb een nieuwe gitaar; een Ltd kh 202.
Leuk dingetje, maar de gitaarzaak heeft een houtblokje achter de floyd rose gelijmd, zodat ik de toon niet meer omhoog kan trekken.
Ik weet dat dit makkelijker is tijdens het vervangen van de snaren, maar als zo'n gitaar een (licensed) floyd rose heeft wil ik er wel volledig gebruik van kunnen maken.
Ik speel altijd in drop D (kan nog veranderen hoor...) en gebruik altijd 010 snaren, dus het wisselen zal niet zo'n probleem moeten zijn.
Nu heb ik gelezen dat iemand een blokje had vastgemaakt met klittenband, dat lijkt me een goede oplossing voor als ik ooit nog eens buiten drop D wil spelen.

nu heb ik een aantal vragen:
Wat is de beste manier om het blokje uit mn gitaar te krijgen (en de houtlijm ook)?
Zijn er nog verdere nadelen aan het verwijderen van het blokje?
Is het idee met het klittenband een goed idee? heeft het nog nadelen?
Als het klittenband idee een goed idee is, maakt het uit wat voor hout je gebruikt ervoor?
Als het blokje eruit is, wat moet ik dan nog doen eraan, gewoon blokje eruit,
eventueel blokje met klittenband vastmaken, brug op goede positie zetten en stemmen?

Mvg, Sander

The Unforgiven
17 juli 2011, 23:17
Ik zou het blokje gewoon laten zitten. Bij de goedkopere Floyd's is de stemvastheid (is dat een woord?) vaak al minder, en bij het omhoog-benden ontstem je je gitaar vrij snel.

Braindead
18 juli 2011, 00:54
Ik weet dat dit makkelijker is tijdens het vervangen van de snaren, maar als zo'n gitaar een (licensed) floyd rose heeft wil ik er wel volledig gebruik van kunnen maken.
Ik speel altijd in drop D
Nu heb ik gelezen dat iemand een blokje had vastgemaakt met klittenband, dat lijkt me een goede oplossing voor als ik ooit nog eens buiten drop D wil spelen.

nu heb ik een aantal vragen:
Wat is de beste manier om het blokje uit mn gitaar te krijgen (en de houtlijm ook)?
Zijn er nog verdere nadelen aan het verwijderen van het blokje?
Is het idee met het klittenband een goed idee? heeft het nog nadelen?
Als het klittenband idee een goed idee is, maakt het uit wat voor hout je gebruikt ervoor?
Als het blokje eruit is, wat moet ik dan nog doen eraan, gewoon blokje eruit,
eventueel blokje met klittenband vastmaken, brug op goede positie zetten en stemmen?

Mvg, Sander


Veel vragen:

Hoe je het houtblokje er het beste uit kan halen? Ik heb geen idee. Er is vast wel een stofje dat je lijm weer los doet laten. Iemand?

Verder lees ik dat je momenteel in drop d speelt. Als je toch niet van stemming wisselt en je de floyd naar beide kanten wilt kunnen gebruiken zou ik gewoon dat blokje eruit halen. Het erin zetten is snel genoeg gedaan mocht je er nog behoefte aan krijgen. (Let wel: je floyd moet wel van goede kwaliteit zijn. zoals hierboven al gezegd is een slechte floyd die telkens ontstemd een bron van irritatie. Laat in zo;n geval je blokje zitten)

Nadeel van zwevend t.o.v. blokje is dat je wat minder sustain zal hebben en ook wat minder laag. Daar valt vast mee te leven. Een andere optie is om je gitaar zo te laten en er een d tuna op te zetten. Hiermee kan je eenvoudig van d naar e wisselen zonder je locking nut los te halen.

Klitteband lijkt mij trouwens niet zo;n goede optie. Klitteband is zacht en gaat je sustain negatief beinvloeden. Niet dat het dan erger is als bij zevend maar wel hetzelfde. Als je toch een blokje hout gebruikt kan je hem beter direct hout op hout aanbrengen zodat je je sustain en tone verbeterd.

wietse
18 juli 2011, 07:32
er uit krijgen is simpel, een hamer en beitel en één welgerichte klap dan splijt dat blokje wel, niet bang zijn dat je de body binnenin beschadigt en anders zo slaan dat er nog een schilfertje van het blokje blijft hangen.

Rutger Molenberghs
18 juli 2011, 10:07
...maar de gitaarzaak heeft een houtblokje achter de floyd rose gelijmd, ...
Mvg, Sander

Heeft die gitaarzaak dat bij aankoop duidelijk gecommuniceerd? Als dat niet zo is, dan zou ik hun het laten oplossen (zou ik sowieso doen, zij hebben het geplaatst).

crapton
18 juli 2011, 18:23
Ik zou het er met een schrobzaag heel voorzichtig uitzagen. Netjes een dikke lap over de rand leggen, en nogmaals rustig aan doen.

Houtlijm losmaken kan je vergeten, tenzij met water (of er is watervaste houtlijm gebruikt haha). Het hout splijt eerder dan dat de lijm loslaat.

Ipv een houtblokje kan je een tremstopper of zoiets overwegen. Kost geen drol en je kan (met wat extra moeite) wel omhoog.