PDA

View Full Version : Volume drop fender super champ



stratter
17 juli 2011, 22:30
Ha gitaarnetters,

Zet vanavond me versterker aan, komt er erg weinig volume uit. Normaal staat ie +- op 2,5, nu moet ie op 10 en dan nog komt er erg weinig volume uit. Heb er een tubescreamer achtig pedaaltje voorgezet en m hiermee geboost. Met het volume op het pedaal (gain op 0) en de versterker (clean kanaal) vol open komt er een voor mij gebruikelijk volume uit.
Gek genoeg vind ik het geluid mooier zo! Het clean kanaal gebruik ik bijna nooit omdat het te scherp is, maar nu zit daar een beetje crunch (overdrive met booster) op. Dit geluid is wat ik altijd in mijn hoofd heb gehad bij een buizenbak die op zijn donder krijgt.
Ik heb verschillende gitaren en snoeren geprobeerd, daar zal het niet aan liggen.

Wat zou het kunnen zijn? De power-buis die het niet doet? Alle buizen gloeien wel.
Is het niet schadelijk voor de versterker? Omdat ik het signaal dubbel zo hard boost...

Zoals jullie lezen heb ik geen verstand van elektronica, en ik vraag me af wat ik moet doen. Het liefst zou ik het zo oplossen dat het zo blijft, maar dat ik de optie heb op naar vol vermogen te schakelen wanneer dit nodig is.:soinnocent:

Alvast bedankt

cluseau
18 juli 2011, 12:42
Ha gitaarnetters,

Zet vanavond me versterker aan, komt er erg weinig volume uit. Normaal staat ie +- op 2,5, nu moet ie op 10 en dan nog komt er erg weinig volume uit.

Mag ik daaruit de conclusie trekken dat je amp niet goed werkt of heb ik het hele verhaal niet begrepen? Als je de amp verdenkt zou ik beginnen met alle randapparatuur te ontkoppelen. Alleen je gitaar en amp (+cab) aansluiten, verder niets. Heb je dan een probleem kun je enkele buisjes vervangen maar dan houd het toch al snel op.

Buizen die gloeien wil zeggen dat ze kunnen werken maar er kan meer aan de hand zijn. Buizen die niet gloeien kunnen niet werken, thats all.

stratter
18 juli 2011, 16:09
Mag ik daaruit de conclusie trekken dat je amp niet goed werkt of heb ik het hele verhaal niet begrepen? Als je de amp verdenkt zou ik beginnen met alle randapparatuur te ontkoppelen. Alleen je gitaar en amp (+cab) aansluiten, verder niets. Heb je dan een probleem kun je enkele buisjes vervangen maar dan houd het toch al snel op.

Buizen die gloeien wil zeggen dat ze kunnen werken maar er kan meer aan de hand zijn. Buizen die niet gloeien kunnen niet werken, thats all.

Bedankt voor je reactie. Ik heb het geprobeerd met verschillende gitaren direct (met verschillende snoeren) de versterker in. Dan werkt de versterker nog niet goed inderdaad.

Ik ga er al een beetje vanuit dat een van de buizen het probleem is. Nu vroeg ik me af welke het is. Misschien kan ik ze er omstebeurt uit draaien, en wanneer er niks verandert is die buis stuk? Of komt er helemaal geen signaal door wanneer er 1 buis uit is?

Versterker is trouwens ongeveer 2 jaar geleden bij Feedback gekocht en wordt minstens een uur per dag gebruikt. Zou dus best kunnen dat er 1 versleten is lijkt me.

arcane
18 juli 2011, 16:56
Gaat het om een superchamp xd?

als dat het geval is, probeer dan eens de line out op bijv. je stereo-installatie of je pc aan te sluiten.
Die uitgang maakt nl. geen gebruik van de buizen, dan kun je in ieder geval weer wat uitsluiten.

(wel de speaker in de amp aangesloten laten, anders gaat je versterker kapot)

stratter
18 juli 2011, 17:12
Gaat het om een superchamp xd?

als dat het geval is, probeer dan eens de line out op bijv. je stereo-installatie of je pc aan te sluiten.
Die uitgang maakt nl. geen gebruik van de buizen, dan kun je in ieder geval weer wat uitsluiten.

(wel de speaker in de amp aangesloten laten, anders gaat je versterker kapot)

Jep een superchamp XD, dat was ik even vergeten erbij te zetten.
Kan ik vanuit de line-out met een verloopstekkertje gelijk in mijn pcboxen? Ik heb dat nog nooit gedaan, dus ik weet niet precies hoe het geluid daar normaal zou moeten zijn...

cluseau
18 juli 2011, 17:57
Kan ik vanuit de line-out met een verloopstekkertje gelijk in mijn pcboxen?
Wees voorzichtig met aansluiten op de PC als dat je bedoeling is, een soundcard (mainboard) is opgeblazen voor je het weet als de PC niet goed geaard is. Verder kun je elke huis tuin en keukenversterker gebruiken. De vraag is of je dan iets te weten komt want je hebt geen enkel idee hoe dat hoort te werken toch?

Frans

arcane
19 juli 2011, 15:36
Wees voorzichtig met aansluiten op de PC als dat je bedoeling is, een soundcard (mainboard) is opgeblazen voor je het weet als de PC niet goed geaard is. Verder kun je elke huis tuin en keukenversterker gebruiken. De vraag is of je dan iets te weten komt want je hebt geen enkel idee hoe dat hoort te werken toch?

Frans

Jawel, het buizengedeelte wordt compleet overgeslagen, en ook bij de line out kun je het volume regelen met de volumeknoppen.

cluseau
19 juli 2011, 15:45
Jawel, het buizengedeelte wordt compleet overgeslagen, en ook bij de line out kun je het volume regelen met de volumeknoppen.

I know, maar TS weet waarschijnlijk niet hoeveel signaal hij daar kan verwachten. Zolang hij maar genoeg versterkt en aan de knoppen draait zal er best wat te horen zijn maar is het genoeg?

stratter
19 juli 2011, 15:50
Ik denk dat het op boxen aansluiten dan inderdaad niet zo veel nut heeft.
Ik ben wel een beetje bang als ik nu speel dat de andere buizen en andere onderdelen kapot gaan omdat hier dubbel zo hard signaal doorgaat. Of denken jullie dat het wel moet kunnen?

En kan ik de buizen er omstebeurt gewoon uitdraaien? Of werkt het niet zo/ is het gevaarlijk?

Bedankt voor het meedenken.

muziekschuur
19 juli 2011, 16:02
Heb je nog garantie? Want da's toch geen oud versterkertje. Als je binnen een jaar panne hebt, zou ik gewoon teruggaan. Ik bedoel, als je dan alleen de prijs van de buizen hoeft te betalen heb je het onderhoud voor niks. Enne.... bij een buizenversterker is een extra setje buizen (om even te testen met andere buizen) altijd een aanrader.

cluseau
19 juli 2011, 18:11
En kan ik de buizen er omstebeurt gewoon uitdraaien?

Je hebt één 12AX7 en twee 6V6 buizen erin zitten. Uitdraaien wordt een lastig verhaal want dan blijft er geen aansluitpen heel, je kan ze er beter gewoon uit trekken. Het zou kunnen dat er iets met de biasspanning is of één van de eindbuizen is uitgevallen. Ook de prampbuis kan de pijp aan Maarten hebben gegeven dus het wordt gewoon uitproberen. Als je de 6V6en vervangt moet de bias afgesteld worden. Het lijkt me niet dat je daar uitkomt dus beter even een techneut opzoeken. Als je wilt vermelden in welke hoek je zit kunnen we je doorverwijzen.

stratter
19 juli 2011, 21:15
Net even geprobeerd de buizen eruit te trekken, maar ze zitten muurvast. Voor zover ik kan zien zitten ze niet op een andere manier vast geschroefd oid. Ik heb echt veel kracht gezet maar ze komen er niet uit. Ik dacht dat ze er zo uit zouden moeten komen?

Morgen ff feedback bellen kijken of ze er nog naar willen kijken/nieuwe buizen erin zetten, maar ik heb daar geen hoge verwachtingen van.

Ik woon in Amersfoort. Suggesties?

cluseau
19 juli 2011, 23:08
Net even geprobeerd de buizen eruit te trekken, maar ze zitten muurvast.

Moeten er uit kunnen, als er veren langs de buisvoet staan (dacht dat een XD die niet had) moet je die krachtig tegen het chassis drukken en gelijktijdig aan de buis trekken. Wat je lokatie betreft zul je moeten wachten tot iemand zich aanbied.