PDA

View Full Version : copyright?



Koni05
17 juli 2011, 22:20
Hoi !


Ik heb laatst een nummer geschreven en dat aan een aantal kennissen laten horen die uiteenlopende muzieksmaken hebben. Stuk voor stuk vonden ze het vrij goed ( en nee, ze zeiden dat niet om mij niet te kwetsen:seriousf:)

maar nou vroeg ik me af (en dat is een beetje een overdreven gedachte vind ik zelf) of het soms nodig is dat je copyright op een nummer laat zetten uit angst dat een ander ermee van door gaat? En zo ja, hoe doe je zoiets?

Greetz Hielke

The Unforgiven
17 juli 2011, 23:32
Speel het een keer live en zorg dat het wordt gefilmd, volgens mij is dat al genoeg.

Pepe
17 juli 2011, 23:46
Je kan je nummers laten registreren (http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22074/#bs)bij de belasting.

The Unforgiven
18 juli 2011, 00:11
Je kan je nummers laten registreren (http://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/22074/#bs)bij de belasting.

Volgens mij lees je het dan echt verkeerd, er staat zelfs letterlijk dat er in Nederland geen register is.

Pepe
18 juli 2011, 00:29
Volgens mij lees je het dan echt verkeerd, er staat zelfs letterlijk dat er in Nederland geen register is.

Register is hetzelfde als registreren zeg je?
Vooruit, andere invalshoek. (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/registratie/)

The Unforgiven
18 juli 2011, 00:51
Register is hetzelfde als registreren zeg je?
Vooruit, andere invalshoek. (http://www.iusmentis.com/auteursrecht/registratie/)

Je registreert iets in een register, dus ja.

Om auteursrecht te krijgen is geen enkele formaliteit vereist. U hoeft niets aan te vragen, te deponeren of te registreren en het kost niets. Auteursrecht krijgt men automatisch als men iets maakt op het gebied van letterkunde, wetenschap of kunst.


Zo zijn bijvoorbeeld het uitzenden van muziek en films, laten horen van muziek, opvoeren van een toneelstuk, uitvoeren van een muziekstuk, voorlezen uit een boek in de bibliotheek, vertonen van een film, het drukken van tijdschriften, persen van cd's, online aanbieden van beeld, muziek en teksten allemaal vormen van openbaarmaking.


De bescherming ontstaat helemaal automatisch (en gratis). Het is dus niet nodig - en bovendien niet eens mogelijk - om auteursrecht bij een instantie aan te vragen, of in een register te laten inschrijven

Ofwel, het een keer live spelen en daar opnamens van maken is genoeg.

Pepe
18 juli 2011, 01:10
Natuurlijk heb je auteursrecht over iets dat je maakt, dat is het punt niet. Het punt is BEWIJZEN dat je het gemaakt hebt. Lees de vraag van de topicstarter nog eens zou ik zeggen en leg mij dan eens uit welk antwoord van jou hem verder helpt.

Auteursrecht bewijzen is een ingewikkeld verhaal dat meestal voor de rechter eindigt als er geen dure patenten in je binnenzak steken.
Door middel van een datumstempel een werk te laten registreren kan je in ieder geval bewijzen dat het werk op die datum al in je bezit was. Het bewijst nog steeds niet de geestelijk herritage maar het is beter als niks. Dat kan ook bij een notaris maar dat is duurder.

Ik werk al 30 jaar zo en de Buma/Stemra maakt braaf elk jaar een bedrag over op mijn rekening. Dat werkt zolang niemand gaat roepen dat hij, of zij, de auteur is van het werk. Een filmpje op Youtube is aardig maar op het moment dat je dat mag laten zien sta je al voor de rechter. Dat zegt die rechter niks, die weet niks van muziek, dat moet dan worden uitgeschreven en wordt met een ander werk op karakteristieken met elkaar vergeleken en wie dan de duurste advocaat heeft wint. Of Youtube bestaat niet meer en je harddisk is gecrasht of Youtube wordt als bewijs niet ontvankelijk verklaard en dan houd je verhaal al bij de drempel op.

Maar goed, dan hebben we het over wereldhits, misschien een andere categorie.


En nou mag jij zeggen hoe jij werkt.

EuroCinema
18 juli 2011, 12:26
Unforgiven, ik wil niet lullig doen, maar je moet je misschien wat meer in deze zaken verdiepen voordat je zo stellig advies geeft.
Auteursrecht op zich kun je inderdaad niet registeren. De reden dat BUMA er zo op hamert is waarschijnlijk dat ze continu gebeld worden door liedjesschrijvers zonder platencontract die hun liedjes willen vastleggen, en daar is BUMA niet voor.
Echter: dat een bepaald werk op een bepaalde datum bestaat kun je wel registreren. Bij een notaris, of vroeger in elk geval bij de Belastingdienst.
Een advocaat kan dan zeggen: 1 + 1= 2, deze persoon heeft als eerste laten registreren dat het bestaat, dus het is aannemelijk dat hij het auteursrecht heeft.
Is een datum op een digitaal bestand inmiddels ook genoeg om een rechter te overtuigen? Telt de uploaddatum op youtube? Kan, weet ik niet.

Ook ik heb in elk geval vele jaren lang mijn nummers op bandjes in enveloppen naar de belastingdienst gebracht, die er dan een stempel op zette en een aantekening van maakte. Overigens heb ik op veel van die enveloppen stom genoeg niet gezet welke nummers erin zitten, dus mocht het zover komen, dan mag die rechter een paar dagen vrijmaken om het allemaal af te luisteren :seriousf:

Koni05
18 juli 2011, 18:19
kijk, met deze informatie kan ik wat ! Dat wordt dus even langs de notaris of het kantoor van de belastingdienst.

Jullie worden vriendelijk bedankt !