PDA

View Full Version : La Limonaia (fingerstyle original)



Harald
17 juli 2011, 18:44
Vorig jaar geschreven toen we in de Toscane op vakantie waren. Het filmpje zijn foto's van onderweg, met op het einde een kort stukje waar ik het stuk net aan het schrijven ben.

Enjoy!


http://www.youtube.com/watch?v=MPMcs4EdTok

Jedeel
17 juli 2011, 19:40
Een heerlijk (vrolijk) nummer, Harald!!

bass blom
17 juli 2011, 20:01
gaaf hoor!

hoor ik een hoop beatles invloed?

Harald
17 juli 2011, 20:45
Bedankt! Beatles invloed? Zou zomaar kunnen, heb er veel naar geluisterd. Was me zelf niet ervan bewust dat ik hier specifieke typische Beatles dingetjes gebruikt heb. Zit qua songwriting wel een aardig scheutje Tommy Emmanuel in, en dat is ook een groot Beatles liefhebber. Dus misschien in dit geval via een omweg :)

bass blom
17 juli 2011, 20:46
het duurde bij mij even voor het kwartje viel.. blackbird..

Harald
17 juli 2011, 20:54
Blackbird? Die hoor ik er zelf helemaal niet in. Kan me wel voorstellen dat de aflopende baslijn in het begin Beatles achtig aandoet. En zoiets zit ook wel ergens in Blackbird, maar toch wel anders. (al is het maar omdat ik hier in een open stemming speel)

Los daarvan, een nummer als Blackbird zou ik best geschreven willen hebben :) Heb daar trouwens ook nog wel een solo arrangement van liggen, en de originele partij is uiteraard ook bekend.

bass blom
17 juli 2011, 20:58
het deed me er wat aan denken, meer niet :D

Duhsjaak
18 juli 2011, 10:49
Hi
Ben altijd behoorlijk in de stemming als je iets post en deze is daar geen uitzondering op.
En zo zie je maar hoe je anders tegen invloeden aan kunt kijken.

Bepaalde coaches dringen erop aan om naar bepaalde dingen te luisteren 'omdat je daarvan zoveel kunt leren'. Ikzelf denk dan dat dat 9 van de 10 keer dingen zijn die de coach zelf graag zou willen spelen, maar ondanks alles maar niet voor elkaar krijgt.

Dat geldt zeker voor de Beatles. Voor mij persoonlijk een enorme invloed. Vooral omdat ik bepaalde soorten muziek ben gaan maken om te voorkomen dat ik zou gaan klinken als de Beatles. Als je dat zo na leest, ziet het er potsierlijk uit, maar het is 100% zoals het is.

Er zijn een paar religies in NL. 'Sport is goed voor de mens en de gemeenschap', mag je rustig zeggen voor het Journaal, zonder daarvoor maar een spoor van bewijs aan te hoeven dragen. Ditzelfde geldt bijna voor de Beatles. Rond Beatles for sale en Revolver hadden ze me toch nog bijna te pakken en begon ik de smaak alsnog te pakken te krijgen, maar daarna....

Het mooie van een religie is wel dat ik het halve forum over mij heen zal krijgen. Geinterviewd voor de BBC, heb ik voor Thanksgiving in de microfoon geboerd dat 'Thanks must be given for the fact that Yoko Ono's singing is not included in the (Beatles at the BBC I) CD Box'. De interviewer was het daar 'whole heartedly' mee eens.

De enige die niet gek te krijgen is, is Ringo Starr. Laten we maar zeggen dat ik wel eens een betere zanger heb gehoord.
Paul is allang 64 en al meer dan 35 jaar oubolligheid troef.
George is de betere sitar speler in het Westen en van John vind ik In his own write en Spaniard in the works de beste bijdrage aan het culturele landschap. We´re all water en dat soort gedreutel...... mwah!

Als iemand dus zou zeggen dat het werk lijkt op Blackbird, zou het voor mij een aanmoediging zijn om tenminste 10 liedjes te maken die het tegenovergestelde bewijzen.

Aflopende baslijnen zijn normaal in de westerse muziek. Oplopende baslijnen maken James Bond muziek, waarbij de spanning oploopt.

Daarin schuilt gelijk mijn enige punt van kritiek. De uitvoering is ongeveer boven alles verheven. De opname is puik. Maar het had allemaal iets spannender gemogen. Hier kun je wel er goed horen dat de totale ontspanning en het goede eten/drinken heeft toegeslagen. Italy can do that to a person. Tja, dat is ook het mooie van vakantie. Misschien dat ik daarom ook vakantie neem van de muziek. Om de rafelige randjes niet helemaal kwijt te raken.

Van mij mag je nog 100 vakantiekiekjes plaatsen en ik ga ze met plezier beluisteren. Maar het stuk dat je plaatste ter gelegenheid van jullie 10 jarig jubeljaar vind ik veel indrukwekkender.
Tijd voor iets vettigs bij de koffie?

Vriendelijke groet, Gus

Harald
18 juli 2011, 14:39
Thanks! Wat mij betreft is er niets mis met de songwriting skills van de Beatles, maar over Yoko Ono zijn we het iig eens :seriousf: Zappa hernoemde die jam met John en Yoko niet voor niets naar 'a small eternity with Yoko Ono' ;) Maar die hele vergelijking met de Beatles hoor ik bij dit stuk nog steeds niet echt...

Deze kabbelt rustig verder, zonder dat er al te veel gebeurt. Daarom is het ook een betrekkelijk kort stuk. Af en toe eens met een Amaretto achterover leunen in de zon is op zijn tijd ook lekker :)

Duhsjaak
18 juli 2011, 14:57
Hi
Nee, inderdaad. Waarschijnlijk een beetje omslachtige manier om te zeggen dat ik de overeenkomst mis. En als ik hem al zoiu horen hebben die Beatles het van jou gepikt, vermoed ik zo.

Plezierig (zeer) vakantie deuntje. Het leven in Italië is heerlijk.
Vriendelijke groet, Gus

Cubone
21 juli 2011, 21:36
Hi,

Weer een mooie hoor ! dit keer geen referentie materiaal :P

Ik hoor duidelijke Tommy Emmanuel invloeden in je spel en dat is geen slecht iets. Alleen wat gebeurd er op 1.48 t/m 1.50 ? :seriousf:

op het einde zijn die harmonics ook heel mooi, maar als ik het goed heb zijn het geen harp harmonics, ala Tommy Emmanuel maar naturel harmonics ?

Iig mooi stuk en je Forté is duidelijk fingerstyle, wat mij betreft 1 van de moeilijkste vormen van gitaar spelen en dat doe je heel goed.

Inspiratie om mijn fingerstyle op te poetsen :ok:


Groet,


:rockon:

Harald
22 juli 2011, 08:28
Dank je! 1'48" tot 1'50" ? Ik hoor het niet, of heb je het over het beeld? File bij de Gotthard tunnel als ik me niet vergis. Maar ik mis blijkbaar wat jij ziet of hoort?

De harmonics zijn natural harmonics. Gitaar staat in open G6 stemming. (Lage E naar D en A naar G, capo op ??? Is al een tijd geleden dat ik het heb opgenomen)

Cubone
22 juli 2011, 18:27
Hi,

Het klonk naar mijn oren niet zo vloeiend als de rest van je spel, beetje stotteren..Maar ligt aan mij misschien ;)

Voor de rest was het me idd opgevallen dat het natural harmonics waren, naar mijn oren klinken die harp harmonics wat vloeiender dan natural. Vroeg me gewoon af waarom je die niet had gebruikt.

Maar ben nu spijkers op laag water aan het zoeken (wat ik vaker doe bewust/onbewust) Begin te leren dat je niet altijd alles hoeft te analyseren, en al helemaal niet bij eigen werk (frank zappa denkwijze)


Groet.

:ok:

Harald
22 juli 2011, 22:25
Ah, dank je, aanslag is iets anders qua dynamiek op dat punt misschien, maar op zich is het gewoon een herhaling van wat er voor zit. Er is nog hoop voor Gus. Blijkbaar is het nog niet 100% perfect ;) Geloof daar bij die solostukken ook niet zo in. Als je 80 tot 90 % haalt van wat je voor ogen hebt is dat echt wel het max. Er zit altijd wel ergens een nootje dat je net wat anders had willen spelen. Doe je een nieuwe take, dan is dat gewoon weer een ander nootje.

Wil je een perfecte opname, dan moet je bij die solodingen van alles repareren, of het met verschillende takes aan elkaar plakken. Beide methodes gebeuren ook echt wel op de meeste opnames tegenwoordig. Heb er nu op gelet bij dat stukje, en het is mij niet opgevallen als fout of storend. Blijkbaar ben je erg perfectionistisch ingesteld, alleen maar goed dat je het hoort. Vraag is altijd waar je stopt. Op een gegeven moment gaat dat perfectionisme nl. altijd ten koste van de emotie/het gevoel. Bij studio opnames probeer ik die balans te zoeken. Live durf ik (noodgedwongen ;) ) wat meer te laten gaan.

Natural harmonics vs cascading harmonics, zijn wat mij betreft twee totaal verschillende technieken. Beide met een heel eigen geluid, en beide nuttig. Met cascading harmonics kun je wat snellere dingen vaak goed doen. (al kan het met natural harmonics deels ook wel) En dan kun je ook nog hele solos op artificial harmonics spelen. Luister maar eens naar Nuages van Django. Mooie dingen, die harmonics. "Dat hep un piano cheeneens" :D

Duhsjaak
23 juli 2011, 03:18
Hi
Mag ik, uit pure nieuwsgierigheid nog een vraag stellen?

Wat bedoel je met:
....wat er voor zit. Er is nog hoop voor Gus. Blijkbaar is het nog niet 100% perfect....

Even voor de duidelijkheid: Ik ben niet beledigd of zo, maar ik begrijp effe niet wat je bedoeling is.

Ik zou mijn handjes dichtknijpen als ik deze limonade had gemaakt. En ik zou helemaal nooit aan deze uitvoering gaan prutsen om echte of vermeende foutjes eruit te halen. En ik vind dit de ultieme Italië trip. Perfectie kan mij totaal niet boeien.
En ik kijk uit naar je volgende post. Als er op dat punt nog hoop voor mij is, ben ik blij.

Fijn weekend.
Vriendelijke groet, Gus

Harald
23 juli 2011, 08:10
Eraan prutsen is idd. niet de bedoeling. Had het idee dat je het te netjes vond in de uitvoering. That's all. Cubone hoort blijkbaar toch nog wel wat (zoals Zappa de fouten op de LSO opnames ooit omschreef na een recentie van zijn synclavier muziek) 'menselijk element' Was ook zeker niet beledigend bedoeld :makeup:

Cubone
24 juli 2011, 02:50
Ah, dank je, aanslag is iets anders qua dynamiek op dat punt misschien, maar op zich is het gewoon een herhaling van wat er voor zit. Er is nog hoop voor Gus. Blijkbaar is het nog niet 100% perfect ;) Geloof daar bij die solostukken ook niet zo in. Als je 80 tot 90 % haalt van wat je voor ogen hebt is dat echt wel het max. Er zit altijd wel ergens een nootje dat je net wat anders had willen spelen. Doe je een nieuwe take, dan is dat gewoon weer een ander nootje.

Wil je een perfecte opname, dan moet je bij die solodingen van alles repareren, of het met verschillende takes aan elkaar plakken. Beide methodes gebeuren ook echt wel op de meeste opnames tegenwoordig. Heb er nu op gelet bij dat stukje, en het is mij niet opgevallen als fout of storend. Blijkbaar ben je erg perfectionistisch ingesteld, alleen maar goed dat je het hoort. Vraag is altijd waar je stopt. Op een gegeven moment gaat dat perfectionisme nl. altijd ten koste van de emotie/het gevoel.

Hi,

Ik ben idd nogal een perfectionist. Op zich is het geen slechte eigenschap. Ik denk dat je eerder, daaruit je voordeel kunt halen, dan snel tevreden zijn en genoegen nemen met alles..

De hamvraag is idd waar trek je de grens. Ik denk dat, zodra die perfectionisme de lol van het spelen in de weg gaat zitten.

Naar mijn weten waren de meest belangrijke muzikanten/componisten ontzettend perfectionistisch. Jimi Hendrix die het bloed onder de nagels van zijn bassist vandaan haalde.Frank Zappa, Johannes Brahms, Tchaikovsky etc.

Maar vaak zit het mij idd in de weg. Ik houdt er niet om naar mijn eigen covers te luisteren, omdat ik dan elk foutje kan horen die ik heb gemaakt. Gek genoeg horen jullie vaak andere dingen dan ik zelf. Wat me dan weer wel een gerustellend gevoel geeft. Die youtube filmpjes van mij zijn altijd in 1 take gedaan. Terwijl ik toch liever een audiotrack bewerk tot het perfect is (meerdere takes tot het perfect is).

Zoals ik al zei, ik was spijkers op laag water aan het zoeken en bedoelde er voor de rest niks mee.


Gewoon een mooie vrolijke compositie met goede techniek !



Groet,



PS: die harmonics van django klinken erg warm, en die scale run na die harmonics is echt cool !!

wormke
24 juli 2011, 12:22
veel goedkoper dan een fotoalbum van de reis! Even liedje opzetten en je zit zo weer daar :crazyhappy:

dit is toch altijd leuk? Een liedje dat aan een mooie vakantie vasthangt. Heb er ook zo een paar, en net bij die liedjes kunnen de fouten mij zeer weinig boeien... Ik vind het erg knap! :p