PDA

View Full Version : Bedrading Fame Hondo Series 7600



Joran de Haan
17 juli 2011, 17:23
Beste Forumleden,

Ik heb kort geleden een 2e hands Fame Hondo Series 7600 gekocht. Nu heb ik het probleem dat mijn knoppen (volume, tone) niet werken. Ik heb een tijdje naar de bedrading zitten staren en door middel van een bedradings schema heb ik een (mogelijke) fout ontdekt. Volgens het schema is het zwarte draadje (rode markering) overbodig. Hierbij de foto's:

http://img5.imageshack.us/img5/3576/p1020260td.jpg
Shot at 2011-07-17
http://img8.imageshack.us/img8/6402/p1020261qx.jpg
Shot at 2011-07-17


Ik durf niet meteen het draadje door te knippen, dus ik vroeg me af of er hier iemand is die er veel verstand van heeft. En mij kan adviseren of vertellen wat er anders mis kan zijn.

Gr, Joran

Luigi
17 juli 2011, 18:32
Wat er mis is weet ik ook niet.
Die zwarte draad is echter voor de aarde; niet doorknippen dus!

Pepe
17 juli 2011, 18:45
De zwarte draad is inderdaad overbodig maar die extra aarde over de potmeters was een nice touch die de Japanners vroeger altijd deden.

Het is niet goed te zien allemaal.. draadjes aan output ook vast? Natuurlijk, de toneknoppen werken alleen niet...
Doormeten in zo'n geval, ben je er snel achter.

wietse
17 juli 2011, 18:50
dat is dus een gewoon strat model, en daar kunnen verschillende versies bedradingen in zitten, er komt verder wel geluid uit?
zo te zien zijn het nog de originele ingewanden, dus die potmeters kunnen ook best wel stuk zijn.

@pepe, die zwarte draad is NIET overbodig maar is de massa voor de brug, veel gitaren gaan gruwelijk brommen als je die losmaakt.

Pepe
17 juli 2011, 18:56
de aarde vd pickups gaan via de volumepot naar de brug en de output aarde. Het extra verbinden met de aarde van de tonepots is leuk maar het kan ook zonder, zoals Fender altijd deed. Of liever, nooit deed.

wietse
17 juli 2011, 19:54
de aarde vd pickups gaan via de volumepot naar de brug en de output aarde. Het extra verbinden met de aarde van de tonepots is leuk maar het kan ook zonder, zoals Fender altijd deed. Of liever, nooit deed.

dat is die extra aarde verbinding op de potmeters, waar je het over hebt, ik ben eigenlijk nog geen electrische gitaar tegengekomen die niet die aardedraad van een pot naar de brug heeft, die bedoel ik, trouwens, ik ben ook eigenlijk nog nooit een gitaar tegengekomen zonder dat de pots onderling verbonden zijn.
dit is noodzakelijk als je slagplaat niet zo'n laag alufolie heeft die als aarde verbinding onderling dient.
bij deze gitaar is het een beetje overkill, omdat hij wel folie heeft.