PDA

View Full Version : stereo spelen



Firebird
25 mei 2003, 16:19
vraagje:

kun je stereo spelen (kheb 2 versterkers) zonder stereo effecten? Zo ja, hoe moet dat dan?

marc_o
25 mei 2003, 17:21
met een A-B boxje kun je wel over 2 versterkers tegelijk spelen, maar dan is het nog geen stereo natuurlijk, zet ze wel een beetje uit elkaar hoor, het zou wel eens kunnen gaan storen namelijk.

Negative K3 fan
25 mei 2003, 17:28
maar zonder stereo effect heb je ook een minder stereo effect, probeer eens een stereo chorus (boss ch-1) ofzo heel zacht in te stellen, level op 6, depth en rate bijna dicht en dan stereo out, krijg je een heel vet stereo geluid!

Firebird
25 mei 2003, 18:29
oke, ik heb wel een boss chorus (DC-2), maar die heeft alleen maar knopjes, en ik wil live niet de hele tijd met een chorus spelen. Ik heb ook een dd3, maar die is volgens mij niet stereo.

bedankt voor de reacties!!

Gearjunkie
25 mei 2003, 18:54
Een 19" multieffect kopen. Een goedkope volstaat al. Dan heb je stereo.

MADdie86
25 mei 2003, 20:45
Zorgen dat er een klein verschil tussen de twee signalen zit.
A. Deels vertraagt met x aantal nS. Dit kan je doen met chorus, delay ect.
B. Toon laten zuigen. Je zorgt dat het ene signaal meer treble heeft ofzo.
Dan begint het geluid meer te lijken op stereo.

Zonder efekten kan dit dus niet. Wil je toch je gtaar op twee versterkers zorg dan dat je een AB swith heeft die met 1:1 trafo's werkt anders gaat het signaal direct van je gitaar naar beide versterkers waardoor de impendantie tegen elkaar ingaat. Dit kan uiteindelijk tot een niet zo leuk effekt leiden.... Boom of Kaazzzzzap.. Een versterker kapot en/of schokken krijgen

piezo
25 mei 2003, 21:37
1) Zet een stereo output op je gitaar en stuur de versterkers aan met 2 verschillende elementen.
2) Droog signaal naar de ene versterker en Chorus signaal zonder droog signaal (dus alleen zwevend toonhoogteverschil) naar de andere versterker is subtieler dan beide aansturen met volledige chorus

aadplagiaat
25 mei 2003, 21:42
Op 2003-05-25 20:45, schreef MADdie86:
Zorgen dat er een klein verschil tussen de twee signalen zit.
A. Deels vertraagt met x aantal nS. Dit kan je doen met chorus, delay ect.


Klopt



B. Toon laten zuigen. Je zorgt dat het ene signaal meer treble heeft ofzo.
Dan begint het geluid meer te lijken op stereo.


Het is maar waar je begint met het stereo te noemen. Dit lijkt mij verre van stereo. Er zijn idd mensen dat stereo is: "het hoog komt van links en het laag komt van rechts"



Zonder efekten kan dit dus niet.

Wat dacht je van een stereo element? :smile:



Wil je toch je gtaar op twee versterkers zorg dan dat je een AB swith heeft die met 1:1 trafo's werkt anders gaat het signaal direct van je gitaar naar beide versterkers waardoor de impendantie tegen elkaar ingaat. Dit kan uiteindelijk tot een niet zo leuk effekt leiden.... Boom of Kaazzzzzap.. Een versterker kapot en/of schokken krijgen


Sorry maar dit is echt onzin. Je kan niet je versterker opblazen door twee versterkers op 1 gitaar aan te sluiten. Je kan er ook geen schok van krijgen.
Of heb jij stiekum toch de hoogspanningsvoeding uit je buizenversterker gesloopt voor meer (lees onbegrensd) vermogen rechtstreeks uit het lichtnet?

SteavisSmokin
25 mei 2003, 22:06
Volgens mij bedoeld FireBird alleen of hij zijn gitaar over 2 amps kan versterken, en bedoeld hij niet "echt" stereo. Als je chorus pedaal al twee outputs heeft kan dat, hoef je niets extra voor te kopen. 1 output naar de ene amp, andere output naar de andere. Als je het effect dan uitlaat werkt de chorus als een soory van a/b/y box.

mathe
25 mei 2003, 22:35
Het kan zonder problemen met een Y splitter. Let er wel op wanneer het twee verschillende versterkers zijn dat de versterkers in fase staan anders krijg je een slecht geluid.

Dat over die nS vertraging klopt niet helemaal. Hier zal moeten worden bedoeld mS (milli seconden ipv nano seconden)

Marc

piezo
25 mei 2003, 22:48
Aparte splitter is niet nodig voor de meeste versterkers. Gitaar in de hi ingang van amp 1 pluggen en een kabeltje van de lo ingang van amp 1 naar de hi ingang naar amp 2. Al zo oud als Jimi H., als ie nog niet dood zou zijn.

mathe
25 mei 2003, 22:52
Niet alle versterkers hebben een hi/lo ingang. Maar als die er wel opzit heb je helemaal gelijk :smile:

Marc

shredneck
25 mei 2003, 23:51
DIE DD3!!!!!!!


dat is je oplossing, als die nl uitstaat geeft ie ook gewoon signaal aan de 2 outputs , ik heb hem zelf ook gehad om die reden. Stel een korte delay en en trap hem eens aan, WHAM! , wat een enorm mooie en brede sound heb je dan.
No kidding, je hebt de oplossing al in huis.

Rectifier
28 mei 2003, 14:33
Firebird moet iets specifieker zijn.

Wat voor amps heb je en als je idd. de Boss DD3 hebt dan kan je al stereo spelen mits je je FX aan hebt. Anders stuur je gewoon 2 amps mono aan.

Nicci
3 juni 2003, 22:05
DIE DD3!!!!!!!


dat is je oplossing, als die nl uitstaat geeft ie ook gewoon signaal aan de 2 outputs , ik heb hem zelf ook gehad om die reden. Stel een korte delay en en trap hem eens aan, WHAM! , wat een enorm mooie en brede sound heb je dan.
No kidding, je hebt de oplossing al in huis.

alle pedalen met een stereo uitgang geven een signaal aan twee kanalen als ze uitstaan. het is alleen niet stereo. stereo suggereert twee verschillende signalen. ik bespeel een JC120. zonder chorus of vibrato is hij zo mono als wat. het ruimtelijke effect onstaat pas met een effect dat twee kanalen verschillend aanstuurt.

taylor
3 juni 2003, 23:21
Firebird moet iets specifieker zijn.

Wat voor amps heb je en als je idd. de Boss DD3 hebt dan kan je al stereo spelen mits je je FX aan hebt. Anders stuur je gewoon 2 amps mono aan.

2xmono is toch stereo?

je effect hoeft volgens mij helemaal niet aan te staan.

Nicci
3 juni 2003, 23:42
Firebird moet iets specifieker zijn.

Wat voor amps heb je en als je idd. de Boss DD3 hebt dan kan je al stereo spelen mits je je FX aan hebt. Anders stuur je gewoon 2 amps mono aan.

2xmono is toch stereo?

je effect hoeft volgens mij helemaal niet aan te staan.

je zegt het psies goed, maar niet helemaal. 2 x mono = uhm, 2 x mono.
als je een mono opname door je stereo afspeelt, klinkt het anders dan als je een stereo opname afspeelt . . . .

maarten
4 juni 2003, 00:32
ik heb zelf een a/b box gemaakt, en voor effecten werkt ie goed, maar als ik hem wil gebruiken om tussen twee versterkers te switchen krijg ik brom erdoor.. :-?

ik weet dat het iets te maken heeft met de impedantie van de verschillende inputs van de versterkers, maar hoe kan ik dat oplossen? want daar had ik hem in eerste instantie voor gemaakt..

thnx

taylor
4 juni 2003, 13:01
wat is volgens jullie dan het vershil tussen en a/b box en bv zo'n chorus pedaal,dat geeft geen ander signaal af volgens mij.

en opnames(cd,studio)is heel wat anders dan amps.(qua stereo image ect)

maarten
4 juni 2003, 19:02
die a/b box moet mijn gitaarsignaal of naar a of naar b sturen, dus niet om over twee versterkers tegelijk te spelen, maar eerder om een extra kanaal te hebben.. alleen dit werkt niet zo vanwege dat impedantieprobleem :cry:

josh.vandenberg
4 juni 2003, 19:23
gewoon je toonregeling radikaal ver schillend zetten.maar dan ook echt radikaal verschillend. bv versterker 1 ;bas 4 ,mid 6 ,high 4
versterker 2 ;bas 7 ,mid 3 , high 6,5.

klinkt super.

De Teng
4 juni 2003, 21:09
Het is toch zo dat in HiFi termen dat als er een stereo weergave is, dat er dan een verschil zit tussen het ene en het andere kanaal, pas later links en rechts genoemd, voor de handigheid althans.

Je kunt wel zes amps naast elkaar zetten met hetzelfde signaal, het blijft mono. Zeker niet 2 keer mono betekent stereo. Stereo is dus gewoon dat er een verschil is tussen 'a en b'.

taylor
4 juni 2003, 23:47
oh maar als je nou 1 opname maakt van en a/b signaal ,dus met 2 mikes.

en je pan(t) dat weer hard rechts in de mix(of links) heb je dan weer mono volgens jou?

Nicci
5 juni 2003, 00:08
oh maar als je nou 1 opname maakt van en a/b signaal ,dus met 2 mikes.

en je pan(t) dat weer hard rechts in de mix(of links) heb je dan weer mono volgens jou?

als ik in Cubase een audiotrack 'dubbel', dan klinkt het niet stereo, maar voller. als ik de ene partij links zet en de ander rechts, dan is het nog steeds twee keer psies hetzelfde. behalve dan misschien de EQ. misschien is het in principe stereo, maar het klinkt niet veel ruimtelijker. en dat is toch een beetje de bedoeling van stereo.

taylor
5 juni 2003, 00:13
ja dat snap ik wel.

maar me vorige vraag is dat stereo signaal nu weer mono volgens jullie?

De Teng
5 juni 2003, 09:42
Het stereo effect wordt er natuurlijk minder door, maar als je stereo opneemt en je gooit alles naar een kant, dan hoor je nog steeds wel dat het een stereo opname is.

Of je het dan echt mono noemt weet ik eigenlijk niet (lijkt me eigenlijk wel), omdat je toch een enkel kanaal hebt. Het zal wel zo zijn dat je die verschillen wel terughoort op 1 kant. Het geluid zal dus beter zijn t.o.v. een echte mono opname. 't Is wel een inperking van je dynamiek, maar volgens mij: 'volledig' mono wordt het denk ik niet.

Nu lijkt het bijna of er gradaties mono/stereo zijn... :o

Bates15
5 juni 2003, 11:10
Er zit toch een panorama knop op een mengpaneel. Daarmee kan je een signaal van uiterst links naar uiterst rechts sturen. Gradatie in stereo dus.

Blijft een gitaar een mono signaal en dus kan je er slechts 2 x mono van maken zonder toevoeging van enig effect. Je kan idd de eq geheel anders instellen zo dat het lijkt dat er twee signalen zijn maar dat krijg je weer fase verschuivingen waar het geluid (meestal) niet beter van wordt.

Alhoewel, een chorus is niets anders dan een modulatie die gebruik maakt van vertragingen en fase verschuivingen. De stereo uitgang maakt van je mono signaal een 2 x mono signaal die allebei andere vertragingen en verschuivingen hebben, ziehier de illusie van stereo. Doe je er een stereo delay tussen ketst je geluid van links naar rechts, wederom de illusie van een stereo gitaar, en dus ruimtelijkheid. Maar het klinkt vaak wel erg gaaf......

taylor
5 juni 2003, 11:27
dus jullie zeggen als er vershil is tussen signaal a en b heb je stereo.(dus met effect ofzo)

maar dan nog iets er is altijd vershil tussen a en b(signaal is nooit 100% gelijk) ook al zet je er geen effect op, al gebruikje 2 de zelfde amps en cabs ,setting.

mono is volgens mij als je de amps zou doorlussen zoals jim hendrix dat bv deed.

en stereo is gewoon met 1 a/b box(of die chorus)dus met 2 amps cabs ect.

mono (de term)wil gewoon zeggen dat het geluid van 1 kant komt

stereo van 2 (verschillende)kanten.

tis best raar allemaal als je erover na denkt,ik zeg ook niet dat ik gelijk heb ofzo.

De Teng
5 juni 2003, 12:10
dus jullie zeggen als er vershil is tussen signaal a en b heb je stereo.(dus met effect ofzo)

Ja, in wezen wel, verschil in tijd wel te verstaan.


maar dan nog iets er is altijd vershil tussen a en b(signaal is nooit 100% gelijk) ook al zet je er geen effect op, al gebruikje 2 de zelfde amps en cabs ,setting.

Heb je een goed punt, maar qua tijdsduur is die wel hetzelfde, er vanuitgaande dat je meestal dezelfde lengte van de kabels gebruikt. Mocht je eentje van 1 meter gebruiken en eentje van 20 meter, die verschillend naar de ene en de andere amp, dan zul je het wel horen.



en stereo is gewoon met 1 a/b box(of die chorus)dus met 2 amps cabs ect.

Geen a/b box, wel stereo met de chorus.


mono (de term)wil gewoon zeggen dat het geluid van 1 kant komt

Eigenlijk wel ja.[/quote]

Rectifier
5 juni 2003, 12:50
Volgens mij is een effect ook pas echt stereo als je hem aansluit op 2 versterkers.
De ping-pong delay is een goed voorbeeld van een stereo effect. Dat krijg je alleen met 2 versterkers.

Als je'm op 1 versterker hebt dan heb je nl. geen ping-pong (dus links en rechts).

Ik weet ook niet precies hoe dat zit tussen mono en stereo. Maar stereo is alleen mooi als je speelt met chorus/flanger/delay/pitch shifter. Dat maakt het gewoon veel breder. Dat zijn de effecten die je stereo kan zetten.

Wat betreft het mono geluid van 1 kant komen en stereo van 2 kanten dat zou voor een hifi installatie niet kloppen.
Je hebt 2 speakers, en als je je hifi dan op mono zet hou je links en rechts geluid......identiek.

taylor
5 juni 2003, 14:38
dat met die hifi klopt wel dacht ik zo.

maar dan wordt het signaal denk ik anders omdat je met mono 1 signaal hebt met stereo 2 heb je ook harmonische ferquenties die je niet meer zult horen(in mono).

piezo
7 juni 2003, 10:37
ik heb zelf een a/b box gemaakt, en voor effecten werkt ie goed, maar als ik hem wil gebruiken om tussen twee versterkers te switchen krijg ik brom erdoor.. :-?

ik weet dat het iets te maken heeft met de impedantie van de verschillende inputs van de versterkers, maar hoe kan ik dat oplossen? want daar had ik hem in eerste instantie voor gemaakt..

thnx

Die brom komt waarschijnlijk niet door een impedantieverschil maar omdat je een z.g. "aardlus" hebt. De aardeverbinding loopt dan een rondje, van het stopcontact naar versterker A naar de A/B box naar versterker B naar stopcontact. Dat is dus een antennelus die brom oppikt.
Oplossingen:
1) de aardeverbinding van 1 versterker loskoppelen
2) zorgen dat je A/B box niet alleen je signaalverbinding maar ook je afscherming/aarde schakelt, dus alle aansluitingen van een dpdt schakelaar gebruiken (beter)

De juiste omschrijving van stereo is: geluid met tweedimensionale ruimtelijke informatie. Tweedimensionaal is voldoende omdat we maar 2 oren hebben en de richtinggevoeligheid van ons gehoor in verticale richtingen zeer beperkt is. We beoordelen de richting van geluid op 3 manieren:
1) geluidssterkteverschil tussen linker en rechter oor
2) faseverschil, omdat een geluid van rechts het rechter oor eerder bereikt dan het linker
3) verschil in hoge tonen signaalinhoud omdat hoge tonen moeilijker om je hoofd heen buigen dan lage

De pan(orama) regeling op een mengtafel noemt wel "gepand mono" omdat je een monosignaal in tweeën splitst met alleen volumeverschil tussen links en rechts. Er bestaan panning regelaars die ook fase- en klankverschillenaanbrengen maar dat is heel duur en werkt alleen voor een luisteraar die in de perfecte luisterpositie zit.

Een "stereo" chorus pedaal doet niets anders dan het mono effectsignaal splitsen, 1 van de 2 signalen uit fase te zetten en vervolgens beide te mengen met het droge signaal. Daarom postte ik eerder dat je beter op 1 versterker alleen het droge signaal kunt zetten en op de andere het pedaal met alleen het natte, danwel de mixregelaar zo nat mogelijk zetten, en eventueel nog de klankregeling te gebruiken. Dan lijkt het dus net of er twee gitaren spelen met iets verschillende stemming, klank en timing. Dat geeft het rijkste geluid.

Twee verschillende versterkers en/of luidsprekers zonde efx geven ook al een veel rijker geluid door de verschillen in fase (je zou de luidsprekers met elkaar uit fase kunnen zetten maar dan raak je veel laag kwijt) volume en klank

Predator
7 juni 2003, 16:54
Ik heb nog niet alle posts in deze topic gelezen dus excuseer mij als het al aan bod is geweest.

Wat ik gebruik om stereo te spelen live is het liefst een stereo achtertrap van een versterker. Een stereo Marshall Valvestate 80S (ookwel 8240 genoemd denk ik) voldoet prima aan mijn eisen hiervoor. Ik gebruik namelijk een V-Amp 2 en die is stereo.

Anders kun je natuurlijk gewoon 2 versterkers ieder met een achtertrap gebruiken en deze VEEEEEEEEEER uit elkaar zetten.

the_trooper
13 juni 2003, 16:52
Misschien een beetje off-topic maar hoe zit het dan met het aansluiten van 2 speakerkasten op een niet stereo top?
Moet ik problemen verwachten als ik de speakerkabel splits, mijn top op 8 ohm laat uitsturen en het signaal naar de 16 ohm ingang van 2 speakerkasten laat gaan?

the_trooper
13 juni 2003, 16:53
Misschien een beetje off-topic maar hoe zit het dan met het aansluiten van 2 speakerkasten op een niet stereo top?
Moet ik problemen verwachten als ik de speakerkabel splits, mijn top op 8 ohm laat uitsturen en het signaal naar de 16 ohm ingang van 2 speakerkasten laat gaan?

the_trooper
13 juni 2003, 16:54
Misschien een beetje off-topic maar hoe zit het dan met het aansluiten van 2 speakerkasten op een niet stereo top?
Moet ik problemen verwachten als ik de speakerkabel splits, mijn top op 8 ohm laat uitsturen en het signaal naar de 16 ohm ingang van 2 speakerkasten laat gaan?

piezo
14 juni 2003, 11:29
Misschien een beetje off-topic maar hoe zit het dan met het aansluiten van 2 speakerkasten op een niet stereo top?
Moet ik problemen verwachten als ik de speakerkabel splits, mijn top op 8 ohm laat uitsturen en het signaal naar de 16 ohm ingang van 2 speakerkasten laat gaan?

Nee